handdator

Visa fullständig version : @ Berglund


z_bumbi
2004-12-20, 22:18
Ärligt talat tror inte jag att han bryr sig. Det är bara ännu en ursäkt från din sida att slippa erkänna att du hade fel.

Tycker att en moderator ska kunna bete sig mer moget än att radera inlägg och ignorera personen som skriver. Men ack så fel jag hade.

Jag ska aldrig rätta en moderator igen, glömde att det moderatorn säger det är det som gäller. Jorden är platt och solen kretsar kring jorden.

:bow: :bow: :bow:


Adjö!

///Berglund!

Vad var så svårt att förstå att man skulle starta en egen tråd om ämnet?

Det finns en rad med skäl för att man inte ska diskutera efedrin här men då ingen verkar vara så intresserad av det så kanske man jag ska börja en sådan?

Prankie
2004-12-20, 22:20
kan du förklara läget? :confused:

z_bumbi
2004-12-20, 22:23
Tjafs i den här tråden.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=675778#post675778

Det som står ovan är något som jag har raderat från den tråden, efter Allans sista inlägg.

Allan
2004-12-20, 22:23
En tråd i bildforumet spårade ur och blev nån slags pro-contra för efedrin och ephedra. Och folk blev sura på mig för att jag höll den ren.

allan

Allan
2004-12-20, 22:26
Vi har haft långeliga diskussioner i andra underforum om det här och jag gillar inte det. Ephedra är otillåtet enbart på tävling och då verkar många tycka att jabba, då kan vi snacka hej vilt om det eftersom vi inte tävlar. Det tycker inte jag. Kolozzeum som företag hanterar inte ephedra och då tycker jag att diskussionen blir liknande den vi haft om pro-hormoner.

allan

Berglund
2004-12-20, 22:45
Vad var så svårt att förstå att man skulle starta en egen tråd om ämnet?

Det finns en rad med skäl för att man inte ska diskutera efedrin här men då ingen verkar vara så intresserad av det så kanske man jag ska börja en sådan?


För det första diskuterar vi inte efedrin utan efedra vilket är en helt annan sak.

Och ge mig en enda anledning till att vi inte ska diskutera ephedra här?

Och inget skitsnack om att det skulle vara olagligt för det bör vilken moderator som helst ha koll på att det inte är.


Mvh
Berglund

z_bumbi
2004-12-20, 22:48
Efedrin och "ephendra" (Finns en rad olika stavningar men det är skit samma.) klassas som samma "medel", vilket det ju också är även om "ephendra" oftast medför mer risker då det är mindre renat.

Efedrin är olagligt att sälja utom på apotek och då måste man ha recept för att få köpa.

Efedrin har en rad biverkningar.

Edit: Jag skrev inlägget innan jag läst det ovan men det passar ju bra in..

Lillgrabben
2004-12-20, 22:49
För det första diskuterar vi inte efedrin utan efedra vilket är en helt annan sak.

Och ge mig en enda anledning till att vi inte ska diskutera ephedra här?

Och inget skitsnack om att det skulle vara olagligt för det bör vilken moderator som helst ha koll på att det inte är.


Mvh
Berglund


Efedra / Efedrin är inte olagligt att använda OM du har recept på det, detta gäller för alla receptbelagda läkemedel.

Nuförtiden är det nog mest bara mindre nogräknade kosttillskottshandlare som för det i sitt sortiment då det går under läkemedelslagen.

MVH

Berglund
2004-12-20, 22:55
Efedrin och "ephendra" (Finns en rad olika stavningar men det är skit samma.) klassas som samma "medel", vilket det ju också är även om "ephendra" oftast medför mer risker då det är mindre renat.

Efedrin är olagligt att sälja utom på apotek och då måste man ha recept för att få köpa.

Efedrin har en rad biverkningar.


Fel fel fel!

(För enkelhetens skull, använder jag de engelska orden)
Ephedrine är syntetiskt framställd ur roten ephedra.

Ephedrine är olagligt i alla sammanhang, går under narkotika lagar i sverige. Roten Ephedra är dock inte olagligt enligt svensk lag, att vare sig sälja, köpa, eller att använda. Dock är det enligt RF förbjudet att använda vid tävlingssammanhang.

Som jag sa i den tidigare tråden kan det vara moraliskt fel att rekommendera någon att använda ephedra då det har liknande biverkningar (dock lindrigare biverkningar) än ephedrine.

Sammanfattningsvis:

Ephedrine (efedrin) är olagligt i alla sammanhang såvida man inte har recept för det.

Ephedra (efedra) är dopingklassat vid tävlingssammanhang dock ej vid träning.


Mvh
Berglund

Berglund
2004-12-20, 22:56
Efedra / Efedrin är inte olagligt att använda OM du har recept på det, detta gäller för alla receptbelagda läkemedel.

Nuförtiden är det nog mest bara mindre nogräknade kosttillskottshandlare som för det i sitt sortiment då det går under läkemedelslagen.

MVH

Efedrin går under läkemedelslagen. INTE efedra.


Mvh
Berglund

Prankie
2004-12-20, 22:57
Du kanske inte är så uppdaterad, sen 4 juli är det olaglig även om du inte tävla.

Berglund
2004-12-20, 22:59
Du kanske inte är så uppdaterad, sen 4 juli är det olaglig även om du inte tävla.


Det är däremot möjligt, var längesen jag forskade i detta. Men vore tacksam om du kunde visa en källa som stödjer ditt påstående.


Mvh
Berglund

z_bumbi
2004-12-20, 23:00
Berglund: Det finns inget syntetiskt efedrin på marknaden, det blir alldeles för dyrt att tillverka.
Eftersom du inte har ändrat stavningen så antar jag att du har plockat det från en kosttillskottsida av någon typ?

Allt efedrin kommer alltså från samma naturliga källa och skillnaden är att det som säljs som efedrin är bättre renat så man slipper föroreningar.

Vad gäller läkemedelslagen så kolla med läkemedelsverket innan du uttalar dig..

Berglund
2004-12-20, 23:06
Nu har jag kollat med läkemedelsverket och till min stora förvåning är det precis som ni säger. Ephedra och Ephedrine går under samma läkemedelslag.

Ber om ursäkt, men när jag använde ephedra då var fallet inte så.



"Vilka regler gäller för varor som innehåller efedraextrakt?
Bantningsmedel, fettförbränningsmedel och liknande som innehåller efedraextrakt (Ephedra sinica/ Ma Huang) omfattas av läkemedelslagens bestämmelser. Efedraextrakt innehåller efedrin som vekar aptitnedsättande genom direkt påverkan på centrala nervsystemet, och Läkemedelsverket har i en föreskrift beslutat att bantningsmedel som innehåller substanser som verkar på det sättet skall omfattas av läkemedelslagen. Detta betyder bland annat produkter innehållande efedraextrakt eller efedrin inte får säljas i Sverige eftersom det inte finns några sådana produkter godkända som läkemedel i Sverige.

Efedrininnehållande produkter, som inte är klassade som läkemedel, är definitionsmässigt att betrakta som livsmedel om de är avsedda att förtäras. Livsmedelsverket anser att produkter som innehåller efedrinalkaloider kan innebära en allvarlig hälsofara och att de därför inte ska saluhållas som livsmedel."

http://www.mpa.se/allmanheten/faq/faq_lakemedelsnara.shtml


Mvh
Berglund

Pdaddy
2004-12-20, 23:09
LOL

Jaaa detta är ju skojjigt, måste de verkligen tjatas igenom.
Tycker modsen detta är ett på grensen preparat, så e de väll bara säga OK ja ska inte snacla om det här..

Regga dig på PB å prata hur mycke so helst..

Näää ja dopar mig inte, jag har tillväxt på recept pga att ja va kort i skjortan när ja va 15.. den är också bra ;)

EDIT: 2 late kanske

M

Berglund
2004-12-20, 23:13
Och jag vill personligen be om ursäkt till Allan för mina påhopp!

:notme:


Mvh
Berglund!

warbird
2004-12-20, 23:19
Nu har jag kollat med läkemedelsverket och till min stora förvåning är det precis som ni säger. Ephedra och Ephedrine går under samma läkemedelslag.

Ber om ursäkt, men när jag använde ephedra då var fallet inte så.



"Vilka regler gäller för varor som innehåller efedraextrakt?
Bantningsmedel, fettförbränningsmedel och liknande som innehåller efedraextrakt (Ephedra sinica/ Ma Huang) omfattas av läkemedelslagens bestämmelser. Efedraextrakt innehåller efedrin som vekar aptitnedsättande genom direkt påverkan på centrala nervsystemet, och Läkemedelsverket har i en föreskrift beslutat att bantningsmedel som innehåller substanser som verkar på det sättet skall omfattas av läkemedelslagen. Detta betyder bland annat produkter innehållande efedraextrakt eller efedrin inte får säljas i Sverige eftersom det inte finns några sådana produkter godkända som läkemedel i Sverige.

Efedrininnehållande produkter, som inte är klassade som läkemedel, är definitionsmässigt att betrakta som livsmedel om de är avsedda att förtäras. Livsmedelsverket anser att produkter som innehåller efedrinalkaloider kan innebära en allvarlig hälsofara och att de därför inte ska saluhållas som livsmedel."

http://www.mpa.se/allmanheten/faq/faq_lakemedelsnara.shtml


Mvh
Berglund

men för i h.... :thefinger

även om ephedra nu går in under illegala preparat så blir det inte mer eller mindre farligt än innan, folk har ätit det i decennier, inte många dödsfall är rapporterade i sverige om det, så ja.. Jag kommer fortsätta med det, har fått bra resultat när jag stod still och körde igång med stackers. och om man vrider o vänder på livsmedelslagen så blir det lagligt.. :kickass:

:kinky:

Prankie
2004-12-20, 23:22
Visst får du fortsätta, men det gör det inte laglig och vi diskutera inte olagliga saker här. :)

JAM
2004-12-20, 23:31
Ber om ursäkt, men när jag använde ephedra då var fallet inte så. Och jag vill personligen be om ursäkt till Allan för mina påhopp!
Så ska det låta! :thumbup:
Alla är glada och nöjda. :cheers:

Pez
2004-12-20, 23:34
men för i h.... :thefinger

även om ephedra nu går in under illegala preparat så blir det inte mer eller mindre farligt än innan, folk har ätit det i decennier, inte många dödsfall är rapporterade i sverige om det, så ja.. Jag kommer fortsätta med det, har fått bra resultat när jag stod still och körde igång med stackers. och om man vrider o vänder på livsmedelslagen så blir det lagligt.. :kickass:

:kinky:

Du är 18 år..ja? Har du ens tränat länge nog för att "stå still"?
Att pula i sig uppiggande medel för att kunna träna som nybörjare är som att ha en F1-pitcrew i ett folkrace.. jävligt onödigt.

Sen förstår vi att du kommer tjata på om att det är bra.. du måste göra det för att försvara ditt eget bruk.. klassiskt. :rolleyes:

William
2004-12-20, 23:59
Du är 18 år..ja? Har du ens tränat länge nog för att "stå still"?
Att pula i sig uppiggande medel för att kunna träna som nybörjare är som att ha en F1-pitcrew i ett folkrace.. jävligt onödigt.

Sen förstår vi att du kommer tjata på om att det är bra.. du måste göra det för att försvara ditt eget bruk.. klassiskt. :rolleyes:

:D

Alltid klockren :cool:

warbird
2004-12-21, 00:15
Du är 18 år..ja? Har du ens tränat länge nog för att "stå still"?
Att pula i sig uppiggande medel för att kunna träna som nybörjare är som att ha en F1-pitcrew i ett folkrace.. jävligt onödigt.

Sen förstår vi att du kommer tjata på om att det är bra.. du måste göra det för att försvara ditt eget bruk.. klassiskt.

Men.. Vad i all världen är detta? :furious:

Visst må jag vara ung och "dum", har dock spenderat ett antal år på näringslära, tillskott, samt träning. "Står still" på sätt och vis, ja, kör viktnedgång, gått från 124 övervikt till 104 nu i mindre övervikt, men ja det tog stopp ett tag och började med ephedra och det går jättefint. Sen min ålder om jag är ung och dum eller ej ska vi inte ta nu... :thefinger

Nej jag kommer inte försvara bruket av det, det är upp till var och en, men jag får ändå inte läkemedelslagen till att det är olagligt att BRUKA ephedra, bara att sälja den. :nono:

Som sagt, nu vet jag åtminstonde till 50 % att det är illegalt, men inte 100 %, då måste det överbevisas. Och nej, är inte ephedramissbrukare heller, vill bara tipsa dom som har grov övervikt så som jag har / hade, och att det kan hjälpa en om man har problem med olika faktorer så som självdiciplin :eating:

Som sagt, kom gärna med lite motargument mot mig och min ålder, slå på den som växer :cryout:

//Erik

Pez
2004-12-21, 01:56
Men.. Vad i all världen är detta? :furious:

Visst må jag vara ung och "dum", har dock spenderat ett antal år på näringslära, tillskott, samt träning. "Står still" på sätt och vis, ja, kör viktnedgång, gått från 124 övervikt till 104 nu i mindre övervikt, men ja det tog stopp ett tag och började med ephedra och det går jättefint. Sen min ålder om jag är ung och dum eller ej ska vi inte ta nu... :thefinger

Nej jag kommer inte försvara bruket av det, det är upp till var och en, men jag får ändå inte läkemedelslagen till att det är olagligt att BRUKA ephedra, bara att sälja den. :nono:

Som sagt, nu vet jag åtminstonde till 50 % att det är illegalt, men inte 100 %, då måste det överbevisas. Och nej, är inte ephedramissbrukare heller, vill bara tipsa dom som har grov övervikt så som jag har / hade, och att det kan hjälpa en om man har problem med olika faktorer så som självdiciplin :eating:

Som sagt, kom gärna med lite motargument mot mig och min ålder, slå på den som växer :cryout:

//Erik

"Vad i all världen är detta?" kan man fråga sig.. när överviktiga ungdomar behöver dopa sig för att gå ner i vikt.

"..problem med olika faktorer så som självdisciplin.." - och den kommer infinna sig sen när du är "klar" med din viktminskning? Är det inte dags för dig att ta tag i saken "på riktigt" och försöka komma tillrätta med dig själv och din brist på självdisciplin, utan preparat?
Tror du inte det skulle ge dig en bättre, mer långsiktig lösning?

warbird
2004-12-21, 02:19
"Vad i all världen är detta?" kan man fråga sig.. när överviktiga ungdomar behöver dopa sig för att gå ner i vikt.

"..problem med olika faktorer så som självdisciplin.." - och den kommer infinna sig sen när du är "klar" med din viktminskning? Är det inte dags för dig att ta tag i saken "på riktigt" och försöka komma tillrätta med dig själv och din brist på självdisciplin, utan preparat?
Tror du inte det skulle ge dig en bättre, mer långsiktig lösning?

Vad gör man inte när omgivningen sviktar? Jag har lagt om kosten, min familj fikar minst 2 ggr om dagen med kakor och grejjer, äter vitt bröd, onyttiga pålägg, etc. Godis till och med i veckorna, pajer. Hela min omgivning består av sådana, själv lade jag om hela kosten, fullkornsprodukter, mjölkprodukter, kött. Visst doftar det mkt nybakt i veckorna, men tro fan att man låter bli det, visst är det svårt, men det går. 2 månader nu utan problem och sug efter det, det tycker jag är självdiciplin nog. Dopa mig? Har fortf. inte sett något som antytt ens att ephedra är dopning. Om jag köpt det och vetat om att det var dopingklassat hade jag aldrig övervägt att köpa det. Men det står inte speciellt mycket fakta om ephedra i säg, står mycket mer om efedrin.

Ang. efter min minskning, jag hoppas det ska funka i och med att jag ev. kommer ha flyttat ut från detta stället då. Om man tränar uppåt 10 timmar / vecka (Fridykning, gym, springa, volleyboll), äter bra mat, ev. godis en dag / vecka men ändå inte ser resultat, vad gör man inte? kämpa mer och dra ner på maten till runt 500 kcal? Knappast. Som sagt, det är individuellt vart man tänker gå när det handlar om tillskott, men pro-hormoner och annan skit kommer iallafall inte jag satsa på.

//Erik

Edit. ser bara ephedra som ett hjälpmedel, inget jag baserar hela min diet på. Det handlar om kost, träning och vila, även jag är medveten om det vad nu än alla dietsidor än säger.

Pez
2004-12-21, 02:30
Dopa mig? Har fortf. inte sett något som antytt ens att ephedra är dopning. Om jag köpt det och vetat om att det var dopingklassat hade jag aldrig övervägt att köpa det. Men det står inte speciellt mycket fakta om ephedra i säg, står mycket mer om efedrin.

Att Ephedra är dopingklassat enl. wada och RF är det väl ingen diskussion om?

Det läskiga här är att du säger rakt ut att du egentligen inte har nån koll på vad ephedra är, men ändå så stoppar du i dig det.. :confused:

Allan
2004-12-21, 04:57
Och jag vill personligen be om ursäkt till Allan för mina påhopp!

:notme:


Mvh
Berglund!

Jag har varit med om värre om man så säger. Du ska verkligen ha heder av att du skriver detta!


allan

Berglund
2004-12-21, 06:17
Jag har varit med om värre om man så säger. Du ska verkligen ha heder av att du skriver detta!


allan


:love:

God Jul på dig! ;)

Mvh
Berglund

Action
2004-12-21, 08:12
Att Ephedra är dopingklassat enl. wada och RF är det väl ingen diskussion om?

Det läskiga här är att du säger rakt ut att du egentligen inte har nån koll på vad ephedra är, men ändå så stoppar du i dig det.. :confused:

Rätt ska vara rätt.. Kollade upp detta med RF´s dopinglista för 2005( Lista (http://www.rf.se/files/{5CAE4B35-7278-476D-B30F-417763D20996}.pdf) ). Där finns det 2st rubriker, en som heter. "Substanser och metoder förbjudna såväl vid tävling som utanför tävling" samt en rubrik som heter "Substanser och metoder förbjudna vid tävling". Efedrin låg även inför år 2005 under den senare kategorin.

jwzrd
2004-12-21, 11:16
Tråden ser väl rätt död ut, men ändå: om nu efedraroten är källan till rent efedrin, så borde väl båda ge samma utslag på ett dopingtest? Vill du ha garvet nu eller på en gång av dopingkontrollanten när du käftar om att du ätit roten och inte medicinen? :laugh:

Action
2004-12-21, 11:19
Tråden ser väl rätt död ut, men ändå: om nu efedraroten är källan till rent efedrin, så borde väl båda ge samma utslag på ett dopingtest? Vill du ha garvet nu eller på en gång av dopingkontrollanten när du käftar om att du ätit roten och inte medicinen? :laugh:


Vet inte vem inlägget var menat till, men visst ger båda samma utslag vid ett test. Så att börja käfta om någon åker dit vid en kontroll är meningslöst!

jwzrd
2004-12-21, 11:41
Vet inte vem inlägget var menat till, men visst ger båda samma utslag vid ett test. Så att börja käfta om någon åker dit vid en kontroll är meningslöst!

Det var väl inte menat till någon, mer som en respons till dumheten att inbilla sig att man kan äta det ena men inte det andra någonsin.

Pez
2004-12-21, 11:51
Rätt ska vara rätt.. Kollade upp detta med RF´s dopinglista för 2005( Lista (http://www.rf.se/files/{5CAE4B35-7278-476D-B30F-417763D20996}.pdf) ). Där finns det 2st rubriker, en som heter. "Substanser och metoder förbjudna såväl vid tävling som utanför tävling" samt en rubrik som heter "Substanser och metoder förbjudna vid tävling". Efedrin låg även inför år 2005 under den senare kategorin.
Och om en person åker dit med ephedra/efedrin i peepee-testet efter tävling.. vad kallas det för då? "Dopadmenbaramedpåtävlingdopingpreparat"? :smokin:

Tolkia
2004-12-21, 12:01
... om jag är ung och dum eller ej ska vi inte ta nu...
Om du är ung eller inte är väl egentligen ganska ointressant; att du är vad åtminstone jag skulle kalla dum har du redan bevisat med önskvärd tydlighet. Att pula i sig ohälsosamma, för att inte säga farliga, beroendeframkallande preparat har vad jag vet aldirg varit något tecken på gott omdöme och lär knappast komma att bli det heller.

... vill bara tipsa dom som har grov övervikt så som jag har / hade, och att det kan hjälpa en om man har problem med olika faktorer så som självdisciplin.
Och den som redan vet med sig att han/hon har problem med självdisciplinen rekommenderar du på fullt allvar att börja använda beroendeframkallande preparat? Det var ju väldigt omtänksamt.

Men jag antar att det bara är jag som är gammal, konservativ och missundsam gentemot folk som lyckas ...

Action
2004-12-21, 12:24
Och om en person åker dit med ephedra/efedrin i peepee-testet efter tävling.. vad kallas det för då? "Dopadmenbaramedpåtävlingdopingpreparat"? :smokin:

Då är det givetvis doping.. vad är oklart?

Annars är det ett preparat som ligger i gränslandet. Så att det inta ska diskuteras på forumet har jag förståelse för. Ville bara länka till RF´s lista så alla vet vad som gäller.

warbird
2004-12-21, 15:05
Om du är ung eller inte är väl egentligen ganska ointressant; att du är vad åtminstone jag skulle kalla dum har du redan bevisat med önskvärd tydlighet. Att pula i sig ohälsosamma, för att inte säga farliga, beroendeframkallande preparat har vad jag vet aldirg varit något tecken på gott omdöme och lär knappast komma att bli det heller.


Och den som redan vet med sig att han/hon har problem med självdisciplinen rekommenderar du på fullt allvar att börja använda beroendeframkallande preparat? Det var ju väldigt omtänksamt.

Men jag antar att det bara är jag som är gammal, konservativ och missundsam gentemot folk som lyckas ...

Okej. Verkar som jag fått hela forumet emot mig, vilket kan, enligt mig, kännas lite småroligt. Speciellt detta som jag valt att quota.

Att pula i sig ohälsosamma, för att inte säga farliga, beroendeframkallande preparat har vad jag vet aldirg varit något tecken på gott omdöme och lär knappast komma att bli det heller.

Javisst, men det är bara ephedra och "knarkliknande" preparat som klassas som ren idioti? Själv dricker jag inte, snusar eller röker. Dom är accepterade av samhället dock får bara personer över 18 inta dom, klagar någon på allt man kan få av det? Cancer, infektioner, död.

Nej. Det är accepterat sen lång tid tillbaka. Jag tycker minst sagt att alkohol / snus / rökning även dom är väldigt värdelösa. Nu tar vi rökning till exempel. En förälder är ute och går med sitt 2 åriga barn i en barnvagn, plötsligt känner hon suget efter en cigarette, plockar fram cigarettasken och röker på. Barnet andas in röken samt mamman, båda kan få kroppsliga problem. Det drabbar både en själv och andra. Ephedra, som fortf. enl. idrottsförbundet är lagligt (kollade pdf-filen, såg enbart efedrin under "otillåtna vid tävling" så quota gärna var du läste om ephedra på "ikketräning".)

Nu vill jag ärligt och öppet höra vad folk då säger om t.ex rökning som även i viss mån drabbar andra samt har mycket högre dödsantal än vad ephedra någonsin kommer få.

Om nu ephedra gått och blivit illegalt tycker jag informationen om det skulle vara tydligare. För går man in på riksidrottsförbundets hemsida så står det inget om ephedra i icketävlingssammanhang.

Det var väl inte menat till någon, mer som en respons till dumheten att inbilla sig att man kan äta det ena men inte det andra någonsin.

Dom har olika effekt, vilken den är kan jag inte tala för då jag inte läst något om efedrine formen, bara ephedra.

Pez,

Och om en person åker dit med ephedra/efedrin i peepee-testet efter tävling.. vad kallas det för då? "Dopadmenbaramedpåtävlingdopingpreparat"?

Ironi, kul. Allvarligt, kreatin är dopingförklarat i vissa länder, vi intar det här, är det bara sveriges lagar som styr vad vi äter? Det är dopingklassat där i nåt land, dom får inte äta det för det kan va "farligt". Men vi kan trycka i oss hur mycket vi vill i och med att sveriges lagar ser ut som dom gör.

Slutligen, Allt dödar i större doser, i rekommenderad dos dör man normalt inte, vad det än gäller, ephedra, alkohol, snus, tobak, droger, mat, socker.

Men vill någon idiotförklara mig, känn er fria att göra det. Om någon vet hur svårt det är att ens göra något i ett hem som detta så.. vet man nog hur det är. Men antagligen är alla här biffar på 30+ som tränat rent. :laugh: Visst, det är inget rätt att ta ephedra och det har även jag förstått, och att diskussioner om det här skall undvikas då läkemedelsverket säger något och IR något annat. Vad ska man tro? Personligen går jag på det träningsinriktade, inte det andra. Men smaken är som baken. :booty:

//Erik, ephedramissbrukare :kinky:

warbird
2004-12-21, 15:10
Kopierar rakt av pdffilen med dopingpreparat. Läs det fetmarkerade.

Förutom kategorierna S 1 till S 5 och M 1 till M 3 som är definierade härovan,
är följande kategorier förbjudna vid tävling:
FÖRBJUDNA SUBSTANSER
S 6. STIMULANTIA
Följande stimulantia är förbjudna, inklusive deras D- och L-isomerer när så är relevant:
adrafinil, amfepramon, amifenazol, amfetamin, amfetaminil, benzfetamin, bromantan,
dimetylamfetamin, efedrin**, etilamfetamin, etilefrin, famprofazon, fendimetrazin,
fenetyllin, fenfluramin, fenkamfamin, fenkamin, fenmetrazin, fenproporex, fentermin,
furfenorex, karfedon, katin*, klobenzorex, kokain, mefenorex, mefentermin, mesocarb,
metamfetamin, metylamfetamin, metylendioxiamfetamin, metylendioximetamfetamin,
metylefedrin**,metylfenidat, modafinil, niketamid, norfenfluramin,
parahydroxiamfetamin, pemolin, prolintan, selegelin, stryknin
och andra substanser med liknande kemisk struktur eller liknande biologisk(a) effekt(er)***.
* Katin är förbjudet om dess koncentration i urinen överstiger 5 mikrogram per
milliliter.
** Såväl efedrin som metylefedrin är förbjudna om deras koncentration i urinen
överstiger 10 mikrogram per milliliter.
*** De substanser som inkluderas i ”2005 Monitoring Program” (bupropion,
koffein, fenylefrin, fenylpropanolamin, pipradol, pseudoefedrin, synefrin)
betraktas inte som förbjudna substanser.
OBS: Adrenalin tillsammans med lokalbedövningsmedel eller som lokal behandling
(t ex nasal behandling, ögondroppar) är inte förbjudet.
SUBSTANSER OCH METODER
FÖRBJUDNA VID TÄVLING

Pez
2004-12-21, 15:17
Jag ville inte ta upp det.. men jag tror faktiskt att du inte vill ta till dig det folk har skrivit här, kanske för att det inte stämmer överens med hur du ser på dig själv och ditt ephedrabruk.. vad vet jag?

Står det i RFs listor att amfetamin är olagligt? Att det är olagligt att sälja alkohol ur bakluckan på en van nere i hamnen?

warbird
2004-12-21, 15:29
Jag ville inte ta upp det.. men jag tror faktiskt att du inte vill ta till dig det folk har skrivit här, kanske för att det inte stämmer överens med hur du ser på dig själv och ditt ephedrabruk.. vad vet jag?

Står det i RFs listor att amfetamin är olagligt? Att det är olagligt att sälja alkohol ur bakluckan på en van nere i hamnen?

Klart jag gör, - och nej, jag är inte beroende. tar dom när jag känner ökat behov av en energikick. Om man har skola 9->16, sen träna / arbeta på mitt andra jobb så är en energikick aldrig fel. och säg inte "ta kaffe" för jag blir inte pigg av det. Sen kan jag aldrig få folk att se saker från min sida ändå så jag kommer inte ens försöka. För i allas ögon är det dopning och totalt olagligt. Men i mina ögon är alkohol, tobak, med mera minst lika värdelöst, dock inte i prestationsökande syfte, utan i hälsosyfte, lika värdelöst. Så ok, vi lägger ner denna diskuss den kommer ingen vart ändå. Lev era liv och ingen annans.

Tack för en MYCKET intressant diskussion! :thumbup:

//Erik

http://medlem.spray.se/therude/compare%20copy.jpg

Sverker
2004-12-21, 15:34
Blir lite trött på att en del försvarar ett missbruk genom att påtala att andra missbruka är farligare eller vanligare eller t o m allmänt accepterat :(

Alkohol, rökning, snus är vanligt i sådana påståenden, återstår att köra bil för fort.

Man missar ju hela poängen med att träna och hålla sig i form genom att använda olika stimulansia. Som förövrigt är helt onödigt.
Det är en fråga om att minimera riskerna.



Ja. jag är 30 + och håller mig i form genom att INTE dopa mig.

warbird
2004-12-21, 15:38
Blir lite trött på att en del försvarar ett missbruk genom att påtala att andra missbruka är farligare eller vanligare eller t o m allmänt accepterat :(

Alkohol, rökning, snus är vanligt i sådana påståenden, återstår att köra bil för fort.

Man missar ju hela poängen med att träna och hålla sig i form genom att använda olika stimulansia. Som förövrigt är helt onödigt.
Det är en fråga om att minimera riskerna.



Ja. jag är 30 + och håller mig i form genom att INTE dopa mig.

Javisst, men då undrar jag varför dom är mer accepterade än något som har minst lika dåliga effekter? eller kanske till och med mildare? Ephedra är ju något man tar tillfälligt inte hela sitt liv. Och missbruk skulle inte jag kalla det. missbruk är något vid allvarligare dosering, t.ex. massa kapslar om dagen, men 1-2 om dagen..? Knappast.

Du är ett undantag Sverker ;-) :em: :bow:

Som sagt, alla strävar efter olika resultat. Ephedra är det ända inom "dopingväg" åtminstonde jag kommer ta, aldrig prohormoner, knark, droger eller något liknande. Som sagt, träna så som ni tycker är ok, det är ju upp till var och en.

//Erik

jwzrd
2004-12-21, 15:41
Ditt resonemang just nu grundar sig på två felaktiga saker.

1) att epedra inte är efedrin
2) att alternativet till att använda efedra/efedrin är att röka, dricka eller snusa.

#1: att skilja på efedra och efedrin är som att skilja på öl och sprit som berusningsmedel. Man blir full av båda.

#2: jag röker inte, snusar inte, och dricker inte mer än vad som koncentrerat motsvarar kanske 1-2dl sprit per år

Efedrin är ett dopingmedel, en medicin, en fettbörbrännare osv. Det är många saker. Att du gillar det och vill använda det gör det dock inte mindre av något av dom sakerna. Det är tydligt att du vill använda det kort och gott. Ditt godtycke.

Du kanske skulle slå upp knark/narkotika, bruk och missbruk också. Du verkar ha konstiga definitioner.

warbird
2004-12-21, 15:48
Ditt resonemang just nu grundar sig på två felaktiga saker.

1) att epedra inte är efedrin
2) att alternativet till att använda efedra/efedrin är att röka, dricka eller snusa.

#1: att skilja på efedra och efedrin är som att skilja på öl och sprit som berusningsmedel. Man blir full av båda.

#2: jag röker inte, snusar inte, och dricker inte mer än vad som koncentrerat motsvarar kanske 1-2dl sprit per år

Efedrin är ett dopingmedel, en medicin, en fettbörbrännare osv. Det är många saker. Att du gillar det och vill använda det gör det dock inte mindre av något av dom sakerna. Det är tydligt att du vill använda det kort och gott. Ditt godtycke.

Sant, i ett test skulle dom inte visa någon skillnad då ephedra bryts ner till efedrin. Som jag nämnde tidigare, jag vet att nu inte ephedra är något man ska ta, i något sammanhang, men gjort är gjort och jag lever. Sen om alla här är rena och inte använt / använder något sådant kan inte jag svara på, för ingen vill väl erkänna sig som brukare av illegala produkter? Nej troligen inte. Som sagt jag jämför hälsoskadorna man kan få av ephedra och alkohol / tobak, allt är dåligt i sin mening, bara för något är lagligt enl. sveriges lag betyder det inte att det är något att ta. sunt förnyft, att ephedra är illegalt är något som står i ett papper i en lagbok, men hade det stått samma om alkohol / tobak, hade folk slutat använda det? Knappast. vi lever i en värld som kretsar kring massa sådana här preparat / tillskott whatever. Vad man sen vill inta eller inte skiter jag fullständigt i, det är ändå bara en papperslapp där det säger att man inte får inta en visss produkt. Men som jag sa, betyder det att det gör alkoholen som ett bra alternativ till festen? Hoppas verkligen någon begriper sig på mitt resonemang kring detta snart. för jag börjar få skrivkramp :hbang:

Så, välj er väg, gå efter en bit papper på vad ni tycker är ok, eller gör det inte. helt ens egna val. Snart kommer säkerligen potatis att bli illegalt med i en bit papper.

//Erik

Pez
2004-12-21, 15:49
Javisst, men då undrar jag varför dom är mer accepterade än något som har minst lika dåliga effekter? eller kanske till och med mildare? Ephedra är ju något man tar tillfälligt inte hela sitt liv. Och missbruk skulle inte jag kalla det. missbruk är något vid allvarligare dosering, t.ex. massa kapslar om dagen, men 1-2 om dagen..? Knappast.

Det "lustiga" är att ovanstående är precis samma ord som de flesta alkisar och pundare där ute har yttrat, som ursäkt för sig själva och/eller andra.

Och nej - nu tror jag inte att du kommer bli pundare bara för att du använder ephedra en period. Men jag vill att du ska vara på det klara med vad i hel du stoppar i dig.. du slår ifrån dig med en massa sidospår (läs: alkohol/tobak yadiyadi) istället för att reflektera över vad du själv gör.. simple.

Att vara medveten om sina misstag är att erkänna dom, att kunna erkänna sina misstag ger en förutsättningen att kontrollera dom.

warbird
2004-12-21, 15:50
Du kanske skulle slå upp knark/narkotika, bruk och missbruk också. Du verkar ha konstiga definitioner.

Ja, jo, min svenska är inte den bästa och det ber jag om ursäkt för. Men missbruk vet jag vad det är, och jag missbrukar ingenting just nu faktiskt, om nu inte gränsen för ephedramissbruk går vid över 800 mg / dag.

Förlåt :bow:

//Erik

Tricklev
2004-12-21, 15:50
Ja, jo, min svenska är inte den bästa och det ber jag om ursäkt för. Men missbruk vet jag vad det är, och jag missbrukar ingenting just nu faktiskt, om nu inte gränsen för ephedramissbruk går vid över 800 mg / dag.

Förlåt :bow:

//Erik

Missbruk är om du tar det trots att det inte skadar dig, eller? ;)

warbird
2004-12-21, 15:52
Det "lustiga" är att ovanstående är precis samma ord som de flesta alkisar och pundare där ute har yttrat, som ursäkt för sig själva och/eller andra.

Och nej - nu tror jag inte att du kommer bli pundare bara för att du använder ephedra en period. Men jag vill att du ska vara på det klara med vad i hel du stoppar i dig.. du slår ifrån dig med en massa sidospår (läs: alkohol/tobak yadiyadi) istället för att reflektera över vad du själv gör.. simple.

Men stämmer det inte? Är det bara en lögn?

Jag kommer från en fin familj och jag har massa normala vänner, har ett fint grafikerjobb, att bli pundare är det sista jag vill bli, tro mig. Jag vet vad jag tar i mig, det har skrivits massor tidigare om ephedra, men nu tycker jag vi står på en o samma plats och stampar. Som sagt, visste jag inte vad ephedra var hade jag inte köpt det. Och nu vet vi att jag tar ephedra, big deal? påverkar ju inte samhället på något sätt.

//Erik

warbird
2004-12-21, 15:53
Missbruk är om du tar det trots att det inte skadar dig, eller? ;)

Huh? Förstod inte riktigt.. förklara är du snäll. :)

//Erik

Tricklev
2004-12-21, 15:56
Huh? Förstod inte riktigt.. förklara är du snäll. :)

//Erik

Från susning.nu

Att bruka något på ett felaktigt sätt. Till exempel när bruket av droger (nikotin, alkohol, narkotika, susning.nu) går över till ett beroende som användaren inte själv kan kontrollera. Även att bruka något på ett otilåtet sätt, tex att göra privata inköp på kreditkortet från företaget.

Definationen av missbruk

Pez
2004-12-21, 15:59
Så, välj er väg, gå efter en bit papper på vad ni tycker är ok, eller gör det inte. helt ens egna val. Snart kommer säkerligen potatis att bli illegalt med i en bit papper.

//Erik

Så nu vill du få det till att Svea Rikes lagar samt förordningar och regler från statliga verk inte är något man borde lyda? För att du vet bättre?
Nice. Jag vill inte vara den.. men faktum är att din ålder speglar ditt resonemang. Jag lägger ingen värdering i det, men som jag sa tidigare - du vill nog inte ta till dig åsikter som skiljer sig från din egna, vare sig dom är logiska eller ej.

warbird
2004-12-21, 16:00
Från susning.nu

Att bruka något på ett felaktigt sätt. Till exempel när bruket av droger (nikotin, alkohol, narkotika, susning.nu) går över till ett beroende som användaren inte själv kan kontrollera. Även att bruka något på ett otilåtet sätt, tex att göra privata inköp på kreditkortet från företaget.

Definationen av missbruk

Ah nu är jag med. Nejdå jag kontrollerar mig. Men det är nästan att man blir påverkad av er alla nu :insane: så man nästan inte vill beställa en ny burk när denna är slut.... :thefinger

//Erik

warbird
2004-12-21, 16:03
Så nu vill du få det till att Svea Rikes lagar samt förordningar och regler från statliga verk inte är något man borde lyda? För att du vet bättre?
Nice. Jag vill inte vara den.. men faktum är att din ålder speglar ditt resonemang. Jag lägger ingen värdering i det, men som jag sa tidigare - du vill nog inte ta till dig åsikter som skiljer sig från din egna, vare sig dom är logiska eller ej.

Har jag sagt att jag vet bättre? Men om du tänker efter lite så,borde inte alkohol och narkotika vara illegalt i sånna fall med? Ärligt , jag vill ha ett svar på det. Och om du inte tycker så, varför skulle då dom vara bättre? Dom förstör hälsan med, finns det något bra med det? visst kom allihop med motargument så som att "pundarna" använder det.

Min ålder igen, tack, ska ha det i åtanke.

Vad talar för att mitt resonemang och mina åsikter är sämre än någons här? - nej, en åsikt är inget man ändrar direkt sådär, men jag tycker inte nån annan här ska i såfall tala för att dennes åsikter är bättre. En åsikt är en åsikt, varför falla för grupptrycket?

//Erik

Tricklev
2004-12-21, 16:05
Men om du tänker efter lite så,borde inte alkohol och narkotika vara illegalt i sånna fall med?

En åsikt är en åsikt, varför falla för grupptrycket?

//Erik

Pga pengar, därför är alkohol lagligt, vet inte varför du säger OCH narkotika, men den mesta narkotikan är olaglig.

Man ska inte "falla" för grupptrycket, men man ska försöka se på åsikterna genom nya syn/tankesätt, och kanske komma fram till något, inte vägra utvecklas för isf är du "grupptrycksoffer".

Pez
2004-12-21, 16:08
Men stämmer det inte? Är det bara en lögn?

Jag kommer från en fin familj och jag har massa normala vänner, har ett fint grafikerjobb, att bli pundare är det sista jag vill bli, tro mig. Jag vet vad jag tar i mig, det har skrivits massor tidigare om ephedra, men nu tycker jag vi står på en o samma plats och stampar. Som sagt, visste jag inte vad ephedra var hade jag inte köpt det. Och nu vet vi att jag tar ephedra, big deal? påverkar ju inte samhället på något sätt.

//Erik
Missbruk som begrepp och fenomen är bredare än den där pundarn nere på torget som du såg pissa ner sig själv häromveckan när han silade bakom busskuren...
Missbruk är knappast limiterat till folk som kommer från "andra sidan järnvägsspåret" som du verkar tro.

Du, precis som de flesta i din åldersgrupp, sitter inne med uppfattningen att du är väldigt kunnig när du i realiteten egentligen bara har skrapat på ytan av den teoretiska kunskapen samlad inom ett ämne, praktisk erfarenhet lär du inte ha överflöd heller.
Vad jag inte gillar är att du försöker ta udden av en substans med potentiellt farliga egenskaper med väldigt lite på fötterna!

jwzrd
2004-12-21, 16:08
Eller tex att bruka en medicin utan recept. Ett felaktigt bruk. Missbruk.

Vad gäller att ephedra bryts ned till efedrin, det är ju inte en bieffekt, det är ju den huvudsakliga effekten. Det är ju det du vill!

Och sen som Pez säger, du slår i från dig en massa. Hela tiden och i varje post, trots att du inleder den med att påstå att du vet vad du pysslar med och väljer det frivilligt. Det är fortfarande inte så att någon tvingar någon att använda dagens tillåtna receptfria droger (koffein, nikotin, etanol). Att det finns ett papper, som du säger, som förbjuder dig att bruka efedrin, men inte etanol betyder nada. Det är du som, slutgiltigt, bestämmer vilka droger du vill konsumera, lagliga eller inte. Att försöka vara lam och blanda in vad majoriteten accepterar eller inte, har inte med ditt val att göra i slutänden iallfall. Det är tydligt.

Jag förstår inte varför du blandar in dom vanliga drogerna faktiskt, är det så att du bestämt dig för att du måste droga i första hand, och vilken drog just du tänker ta i andra hand?

warbird
2004-12-21, 16:11
Äntligen fick jag lite svar jag är nöjd med. Tack. Kommer inte förnya ephedraförrådet när denna är slut. :em:

:thumbup: :bow: Tack allihopa för en fin diskussion.

Jag retirerar som besegrad :cryout:

//Erik

Edit. Dieten kommer för övrigt gå åt helvete. Hur mycket självdiciplin man än har, det går inte om man inte har familjen / vännerna på sin sida.. (Du är perfekt ju, inte över / underviktig..) Men men, thats life.

Pez
2004-12-21, 16:11
Har jag sagt att jag vet bättre? Men om du tänker efter lite så,borde inte alkohol och narkotika vara illegalt i sånna fall med? Ärligt , jag vill ha ett svar på det. Och om du inte tycker så, varför skulle då dom vara bättre? Dom förstör hälsan med, finns det något bra med det? visst kom allihop med motargument så som att "pundarna" använder det.

Min ålder igen, tack, ska ha det i åtanke.

Vad talar för att mitt resonemang och mina åsikter är sämre än någons här? - nej, en åsikt är inget man ändrar direkt sådär, men jag tycker inte nån annan här ska i såfall tala för att dennes åsikter är bättre. En åsikt är en åsikt, varför falla för grupptrycket?

//Erik
Narkotika är i allra högsta grad illegalt.

Sen gjorde jwzrd ett bra inlägg om försöket att jämföra en skadlig handling med en annan.. läs det igen.

jwzrd
2004-12-21, 16:14
Hajfaj osv :D

LBacker
2004-12-21, 16:16
Ma Huang, from dietary supplement to abuse]

[Article in French]

Arditti J, Bourdon JH, Spadari M, de Haro L, Richard N, Valli M.

Hopital Salvator, Laboratoire de Toxicologie Centre antipoison 249 boulevard de Sainte Marguerite-13009 Marseille.

Dietary supplements containing Ma Huang (chinease ephedra) are available on the web sites and dietary shops in USA. They are widely promoted and used as a mean of weight reduction and energy enhancement. They contain Ma Huang alone or combined with Guarana (caffeine), creatine, St John's wort, carnitine and are proposed with different labels. Numerous reports of adverse reactions and acute intoxication related to these products use were described in the medical literature. In the light of the severity of these cases, some of which resulted in permanent injury and death, the Food and Drug Administration has proposed limits on the dose and duration of use of such supplements. A review of 140 reports submitted to the FDA between June 1997 and March 1999, 47% involved cardiovascular symptoms, 18% neurological symptoms. Severe hypertension was the single most frequent adverse effect followed by tachycardia, myocardial infarction, stroke, seizure. Ten events resulted in death and 13 produced permanent impairment. In France, ampleness of the use of dietary supplements containing ephedra alkaloids is unknown. Two French recent severe poisonings (one with "ripped Fuel" for losing weight and the other with "Energy pills" in a body builder) show that there is serious health risks for the chronic users. Dietary supplements are not subject to control under "la Direction Generale de la Sante". Informations for general public, medical community and health-care authorities are necessary to be aware of potential health hazards of these products use.

Publication Types:
Review
Review, Tutorial

warbird
2004-12-21, 16:18
Hajfaj osv :D

;)

Får väl passa på att be Allan, Berglund, Fredsamiralen, Pez, jwzrd, Tricklev, z_bumbi, Lillgrabben, Prankie, Pdaddy, William, action, Tolkia och Sverker om ödmjukast ursäkt, ska lyssna i framtiden. :love:

//Erik, f.d. ephedramissbrukare :smokin:

Berglund
2004-12-21, 17:25
Tråden ser väl rätt död ut, men ändå: om nu efedraroten är källan till rent efedrin, så borde väl båda ge samma utslag på ett dopingtest? Vill du ha garvet nu eller på en gång av dopingkontrollanten när du käftar om att du ätit roten och inte medicinen? :laugh:


heh! Precis som du säger.

När doping kontrollanten gör ett dopingtest på dig så kommer de göra en billigare variant till att börja med. Då blinkar lampan amfetaminmissbrukare!

Därefter överklagar man och ber dem göra ett mer nogrannare test, då hittar de efedrin.

Sen är det upp till en själv att bevisa att man ätit efedra och inte efedrin. Huruvida det nu är möjligt kan jag inte svara på. Antingen litar kontrollanterna på dig eller så burar de in dig för all framtid! :thumbup:


Mvh
Berglund

Berglund
2004-12-21, 17:32
;)

Får väl passa på att be Allan, Berglund, Fredsamiralen, Pez, jwzrd, Tricklev, z_bumbi, Lillgrabben, Prankie, Pdaddy, William, action, Tolkia och Sverker om ödmjukast ursäkt, ska lyssna i framtiden. :love:

//Erik, f.d. ephedramissbrukare :smokin:



haha :smokin: :smokin:

jwzrd
2004-12-21, 17:41
heh! Precis som du säger.

När doping kontrollanten gör ett dopingtest på dig så kommer de göra en billigare variant till att börja med. Då blinkar lampan amfetaminmissbrukare!

Därefter överklagar man och ber dem göra ett mer nogrannare test, då hittar de efedrin.

Sen är det upp till en själv att bevisa att man ätit efedra och inte efedrin. Huruvida det nu är möjligt kan jag inte svara på. Antingen litar kontrollanterna på dig eller så burar de in dig för all framtid! :thumbup:


Mvh
Berglund

Det .. är... samma.. sak. Läs det en gång till. Den verksamma substansen i efedra är efedrin. Dom är bruna tvärt i att du gormar om nån jävla rot. Har du tur blir du bara kallad pucko innan dom kallar testet positivt.

ErikWrestlingFreaket
2004-12-21, 17:53
Var det inte just det här det handlade om på ett avsnitt i Ricki Lake som gick rätt nyligen? :D

Ganska tragiskt avsnitt faktiskt :(

warbird
2004-12-21, 17:54
Var det inte just det här det handlade om på ett avsnitt i Ricki Lake som gick rätt nyligen? :D

Ganska tragiskt avsnitt faktiskt :(

Det var åtminstonde inte jag som deltog .. :thefinger :bpump:

//Erik

z_bumbi
2004-12-21, 17:54
Gör man ett dopningstest så tar de inte fel på amfetamin och efedrin.

Gör man ett drogtest hos farbror blå eller hos en arbetsgivare etc så tar de kanske fel däremot.

Allan
2004-12-21, 20:38
Bolio - jag skriver det här i all välmening - vill du ta helhetsgreppet på dopingproblematiken får du starta en ny tråd om det. Ovanstående inlägg kan stå kvar, men jag ser helst att du faktiskt drar igång en egen debatt om dina hjärtefrågor - så kan ni som är intresserade av det leka där och lämna den här tråden till andra andra.


allan

Bolio
2004-12-21, 21:11
Det är ok...

warbird
2004-12-21, 22:33
Bolio - jag skriver det här i all välmening - vill du ta helhetsgreppet på dopingproblematiken får du starta en ny tråd om det. Ovanstående inlägg kan stå kvar, men jag ser helst att du faktiskt drar igång en egen debatt om dina hjärtefrågor - så kan ni som är intresserade av det leka där och lämna den här tråden till andra andra.


allan

Du såg min ursäkt ovan va Allan? Om inte, kolla där. För det blev ju lite osämja igår i Fredsamiralens bildtråd. :(

:cheers: :love:

//Erik

Berglund
2004-12-21, 22:37
Det .. är... samma.. sak. Läs det en gång till. Den verksamma substansen i efedra är efedrin. Dom är bruna tvärt i att du gormar om nån jävla rot. Har du tur blir du bara kallad pucko innan dom kallar testet positivt.


Det är ju precis det jag skriver i mitt inlägg. Att så länge du inte kan bevisa (vilket jag tror är omöjligt) att du ätit efedra och inte efedrin så kommer dom bara stå och skratta åt en...

Mvh
Berglund

z_bumbi
2004-12-22, 10:14
Det är ju precis det jag skriver i mitt inlägg. Att så länge du inte kan bevisa (vilket jag tror är omöjligt) att du ätit efedra och inte efedrin så kommer dom bara stå och skratta åt en...

Mvh
Berglund

Varför ska du bevisa att du tagit "efedra" överhuvudtaget?
Det är ju efedrin det med..

Bolio
2004-12-22, 11:01
Varför ska du bevisa att du tagit "efedra" överhuvudtaget?
Det är ju efedrin det med..

Nej, shit, har du inte gått i grundskolan? Ephedra "är" inte efedrin. Ephedra är ephedra och efedrin är efedrin. Varför tror du att det heter två olika saker? Det är som att säga att fentanyl och opium är samma sak.

z_bumbi
2004-12-22, 11:38
Varför tror du att det heter två olika saker?

Därför att kosttillskottsföretagen vill sälja saker de inte får?

Bolio
2004-12-22, 11:45
Därför att kosttillskottsföretagen vill sälja saker de inte får?

Det är fortfarande två olika saker. Ephedra är inte samma sak som efedrin, på samma sätt som amfetamin inte är samma sak som metamfetamin, oavsett vad något företag vill göra. Och uppenbarligen lyckas dem ju...

JAM
2004-12-22, 11:57
Men va fan, vilket tjafs! Ni förstår ju vart motståndarna vill komma! Eller? Ska vi ta något annat exempel? GHB och GBL är inte "samma sak", men GBL bryter kroppen ned till just GHB. Kan man då inte lite allmänt säga att det är "samma sak"? Jag tycker det. Vad ska vi kalla det för att alla ska bli glada? "Det är inte samma sak men har samma effekt"?
:rolleyes:

z_bumbi
2004-12-22, 12:11
Det är fortfarande två olika saker. Ephedra är inte samma sak som efedrin, på samma sätt som amfetamin inte är samma sak som metamfetamin, oavsett vad något företag vill göra. Och uppenbarligen lyckas dem ju...

Ephendra, om vi ska använda den stavningen, är skräp som inte är renat i samma grad som efedrin.
Det man är ute efter är samma verksamma del, Efedrinklorid,
men i det ena fallet får man större risker då man inkluderar sådant som man inte vill ha med samt att det är svårare att dosera då mängden varierar mer än i läkemedel..

Gjorde det att du kan försvara skräpet bättre?

Berglund
2004-12-22, 12:39
Varför ska du bevisa att du tagit "efedra" överhuvudtaget?
Det är ju efedrin det med..


Ephedra och Ephedrine är inte samma sak.

Ephedra blir först ephedrine när det passerat levern. -Och innan det blev recept belagt var detta godkänt att använda vid träning (dock inte tävling).

Men att bevisa att man ätit ephedra blir nog ett hejdundrans bekymmer.


Mvh
Berglund

Berglund
2004-12-22, 12:47
Ephendra, om vi ska använda den stavningen, är skräp som inte är renat i samma grad som efedrin.
Det man är ute efter är samma verksamma del, Efedrinklorid,
men i det ena fallet får man större risker då man inkluderar sådant som man inte vill ha med samt att det är svårare att dosera då mängden varierar mer än i läkemedel..

Gjorde det att du kan försvara skräpet bättre?


Jag skulle indirekt kunna påstå att efedrin är farligare att inta trots att det inte är renat på samma sätt som efedra är.


Det egentliga syftet med att man äter efedra är för att man ska få en förhöjd förbränning. Att man får en "kick" är bara ett plus.

Man äter inte efedrin för att få en förhöjd förbränning, även om så är fallet att man får en förhöjd förbränning. Man äter det för just "kicken". Och eftersom man får i sig större mängder efedrinklorider ökar riskerna för hjärtinfarkt, blodproppar och en rad hälsorisker.

När man äter efedra minskar man dessa risker iom. att man minskar mängden efedrinklorider.



Mvh
Berglund

Berglund
2004-12-22, 12:50
Men va fan, vilket tjafs! Ni förstår ju vart motståndarna vill komma! Eller? Ska vi ta något annat exempel? GHB och GBL är inte "samma sak", men GBL bryter kroppen ned till just GHB. Kan man då inte lite allmänt säga att det är "samma sak"? Jag tycker det. Vad ska vi kalla det för att alla ska bli glada? "Det är inte samma sak men har samma effekt"?
:rolleyes:


Det har inte samma effekt.

Efedra utsöndras mer sporadiskt i kroppen vilket ger en förlängd och ökad förbränning. Samma gäller med "kicken" man får. Den är fördröjd och inte alls lika kraftig som den är vid intag av efedrin.

Och bieffekterna är långtifrån samma.

Men förutom dessa punkter är det precis samma skit man stoppar i sig =)


Mvh
Berglund

William
2004-12-22, 13:38
Ephedra och Ephedrine är inte samma sak.

Ephedra blir först ephedrine när det passerat levern. -Och innan det blev recept belagt var detta godkänt att använda vid träning (dock inte tävling).

Men att bevisa att man ätit ephedra blir nog ett hejdundrans bekymmer.


Mvh
Berglund

Har du ngn trovärdig källa på det?

Vänligen

William

Bolio
2004-12-22, 14:14
Ephendra, om vi ska använda den stavningen, är skräp som inte är renat i samma grad som efedrin.
Det man är ute efter är samma verksamma del, Efedrinklorid,
men i det ena fallet får man större risker då man inkluderar sådant som man inte vill ha med samt att det är svårare att dosera då mängden varierar mer än i läkemedel..

Gjorde det att du kan försvara skräpet bättre?

Ptja, jag ville bara komma fram till att Ephedra (eller hur det nu stavas) inte är samma sak som efedrin. Ordet är motsvarar i denna kontext ett likhetstecken och så är inte fallet. Det är två olika saker, även om det finns en ganska djup affinitet mellan dem.

Berglund
2004-12-23, 18:32
Har du ngn trovärdig källa på det?

Vänligen

William


På vad? Specifiera gärna.


Mvh
Berglund!

William
2004-12-23, 20:20
På vad? Specifiera gärna.


Mvh
Berglund!

På följande:

Ephedra blir först ephedrine när det passerat levern

Mvh

William

Allan
2004-12-23, 20:30
Spelar det egentligen nån roll? Folk tar ju inte ephedra istället för efedrin för att de trar att det har en totalt annan effekt - typ färgar håret eller atr bort fräknar. De använder det som fusk helt enkelt.

allan

William
2004-12-23, 20:35
Spelar det egentligen nån roll? Folk tar ju inte ephedra istället för efedrin för att de trar att det har en totalt annan effekt - typ färgar håret eller atr bort fräknar. De använder det som fusk helt enkelt.

allan

Jag är intresserad av påståendet enbart. Resten är ointressant för mig. Är det olagligt så är det fel att använda det i mina ögon. Punkt.

Vänligen

William

Berglund
2004-12-27, 09:33
Spelar det egentligen nån roll? Folk tar ju inte ephedra istället för efedrin för att de trar att det har en totalt annan effekt - typ färgar håret eller atr bort fräknar. De använder det som fusk helt enkelt.

allan


Jag kan hålla med dig - till viss del.

Vissa väljer ephedra framför ephedrine för att just som du säger; de går inte under samma lag (läs de gick inte under samma lag).

Men sen finns de dem som äter ephedra för att ephedra har en längre nedbrytningsprocess än vad ephedrine har, detta medför också en förlängd och förhöjd förbränning. Därför är ephedra ett bättre alternativ under deff.


Mvh
Berglund

Berglund
2004-12-27, 09:39
På följande:

Ephedra blir först ephedrine när det passerat levern

Mvh

William


Jag har försökt hitta det stycket någonstans, men misslyckats. Ska ge det mer tid ikväll men nu strax är det hockey.

Men vad får dig att betvivla att det är så?

Se ephedrine som GHB (olagligt)
ett nytt ämne kommer ut på marknaden som kallas GBL, detta är således lagligt. Men har i effektväg liknande effekter som GHB, dock något lindrigare. GBL bryts ned i levern och bildar ämnet GHB. På samma sätt fungerar Ephedra.


Mvh
Berglund

Sverker
2004-12-27, 09:48
Jag har försökt hitta det stycket någonstans, men misslyckats. Ska ge det mer tid ikväll men nu strax är det hockey.

Men vad får dig att betvivla att det är så?

Se ephedrine som GHB (olagligt)
ett nytt ämne kommer ut på marknaden som kallas GBL, detta är således lagligt. Men har i effektväg liknande effekter som GHB, dock något lindrigare. GBL bryts ned i levern och bildar ämnet GHB. På samma sätt fungerar Ephedra.


Mvh
Berglund

Spelar det någon roll ?
Använder man Ephedra så är det ju för att få ephedrinets effekt. Den aktiva substansen i blodet är ju det samma och utsöndringen i urinen är det samma

=> Oavsett vad någon stoppat i sig så hittar polisen ( genom läkarundersökning ) eller dopningskontrollanten samma substans.



Tycker det snurrar runt lite här.....

jwzrd
2004-12-27, 16:24
Man äter inte efedrin för att få en förhöjd förbränning, även om så är fallet att man får en förhöjd förbränning. Man äter det för just "kicken". Och eftersom man får i sig större mängder efedrinklorider ökar riskerna för hjärtinfarkt, blodproppar och en rad hälsorisker.

När man äter efedra minskar man dessa risker iom. att man minskar mängden efedrinklorider.

Mvh
Berglund

Vad är det där för kvalificerat skitsnack? Vet du vad standardisering innebär? När du äter efedra vet du inte hur mycket efedrin du får i dig, dessutom får du i dig alla annat efedra innehåller också. Det här blir en väldigt märklig diskussion eftersom allt användande av det av alla på det här forumet är olagligt, men att använda en medicin utan att ha en jävla aning om hur mycket man får i sig är så dumt att man förtjänar en smäll.

Hur kan du ens föra en diskussion som på något sätt antyder att efedra är bättre än efedrin... när ALL effekt av efedra kommer från efedrin? Dravlet om att efedra skulle leda till att mindre efedrinklorider frisätts är också bara skitsnack, tar man efedra så tar man så mycket att det motsvarar så mycket efedrin man var intresserad av att utsätta kroppen för. Följden blir att man dessutom får så pass mycket mer skit i sig samtidigt, och samtidigt som man inte vet riktigt när/hur effekten kommer.

Dom som trots legalitetsproblemen använder efedrin "seriöst" är inte ute efter någon "kick" heller, utan snarare fettförbränning, fokuseringshjälp osv. Mer eller mindre samma sak som koffein ger, men starkare. Att droga för att få kickar är sådant du kan stoppa upp i arslet och dra till ett drogforum med istället.

Lägg ner skitsnacket nu.

Berglund
2004-12-27, 21:18
Dravlet om att efedra skulle leda till att mindre efedrinklorider frisätts är också bara skitsnack, tar man efedra så tar man så mycket att det motsvarar så mycket efedrin man var intresserad av att utsätta kroppen för. Följden blir att man dessutom får så pass mycket mer skit i sig samtidigt, och samtidigt som man inte vet riktigt när/hur effekten kommer.




Det är där du har fel.

Man äter efedra i regel, iaf. de personer jag stött på; enbart i fettförbrännings syfte. inte något om kickar. Jag var aldrig ute efter kicken när jag åt ephedra, och det var bara i början jag fick kicken. När kicken avtog så ökade jag inte doseringen. Detta pga. min respekt till läkemedel. Bara en idiot gör det! -Och det är dessa "idioter" som fått efedra doping- och narkotika förklarat. Samma sak gäller koffeintabletter, bara för att effekten avtar skall man inte öka doseringen, man ska ta ett par veckor 'off' och börja sedan om igen. Det handlar om att vänja och avvänja kroppen.


Vill man ha en kick av efedra roten så skall man välja den mer rena produkten... Efedrine.



ps.
Jag försvarar ingalunda doping och nyttjande av läkemedel.
ds.

Mvh
Berglund

Berglund
2004-12-27, 21:22
Spelar det någon roll ?
Använder man Ephedra så är det ju för att få ephedrinets effekt. Den aktiva substansen i blodet är ju det samma och utsöndringen i urinen är det samma

=> Oavsett vad någon stoppat i sig så hittar polisen ( genom läkarundersökning ) eller dopningskontrollanten samma substans.



Tycker det snurrar runt lite här.....


Delvis. Vissa använder ephedra för att uppnå samma effekter som ephedrine. Andra väljer att äta ephedra för att slippa kicken men ändå få en förhöjd förbränning. Men det är således omöjligt att få exakt samma effekter av ephedra. Då utsöndringen av ephedra är långt ifrån lika snabb som ephedrine är.

Ephedrine passerar inte någon nedbrytningsprocess i levern innan det går ut till blodet det gör däremot ephedra.


Japp! I ett dopingtest så testas du ephedrine-positiv oavsett vad du ätit.



Mvh
Berglund