handdator

Visa fullständig version : Bristning i lårets baksida....


Mccartney
2004-12-20, 20:12
Så kom äntligen bristningen i lårets baksida.....några förslag på åtgärder?

RobbeliRobban
2004-12-20, 20:19
McCartney. DU gav mig bra tips på samma skada, det läker fint på mig så det var bra tips, så jag ctrl+c:ade DIN text, från den topicen:

"Hamstringsskador....troligtvis en bristning.....bästa är att få massage för baksida låret.



Det man kan göra själv är att löpa ca. 60m 10ggr med låg fart...får man genomblödning.(obs gör inte detta om det gör för ont). Samt kör Bencurl enbens med väldigt liten vikt och kör 20 -30reps per ben...också det gör att du får genomblödning och att musklen läker snabbare."

Mccartney
2004-12-20, 20:22
kul att det hjälpte....är du av med all känning nu?

RobbeliRobban
2004-12-20, 20:28
kul att det hjälpte....är du av med all känning nu?

ja, faktiskt. fast jag vågar inte köra riktigt tunga mark, tunga rumänska el dyl. än, men det gör inte ont längre.

Griip
2004-12-20, 20:31
Vad tror ni är en bristning egentligen? Det är väl ändå när huden är för liten och köttet för mycket? För att vara kortfattad..

Allan
2004-12-20, 20:33
Vad tror ni är en bristning egentligen? Det är väl ändå när huden är för liten och köttet för mycket? För att vara kortfattad..

Que? Ska du nydana idrottsmedicinen nu eller..?

allan

King Grub
2004-12-20, 20:33
Vad tror ni är en bristning egentligen? Det är väl ändå när huden är för liten och köttet för mycket? För att vara kortfattad..

Det är väl en muskelbristning det är frågan om, inte striae (hudbristningar)?!?!!

Griip
2004-12-20, 20:37
Det är väl en muskelbristning det är frågan om, inte striae (hudbristningar)?!?!!

Jo tydligen.. var helt inne på att det var hud :/

Mccartney
2004-12-20, 20:38
Griip du är rätt rolig....

Griip
2004-12-20, 20:47
Griip du är rätt rolig....

Var helt inne på att det var hud eftersom erat största mål är utseende och inte styrka :whipped:

(Inte helt seriöst som ni kanske förstår)

Mccartney
2004-12-20, 20:51
Griip då har du nog inte läst mina inlägg....

Numero1
2004-12-21, 12:23
Har haft många bristningar genom åren....urk!
Genomblödning är bra medicin. Jogga, massage osv

z_bumbi
2004-12-21, 12:43
Mccartney: Efter den akuta fasen så lägg mycket energi på att bygga upp musklerna igen innan du börjar köra för fullt.

hyppe
2004-12-21, 14:22
usch, hatar att bli skadad :( Har själv haft liknande i lårets baksida, en överansträngning. Hade det i ungefär 1.5 år innan det gick över helt eller delvis helt och hållet. Jag körde bencurl med ett ben och benpress. Ibland får jag dock känningar av skadan vilket är väldigt tråkigt...

Min naprapat sa att det kunde varit nåt i ryggen som var fel? vad kan det vara isåfall, kanske en nerv eller nåt i kläm? Aja jag är ingen idrottsläkare så jag vet inte..

Griip
2004-12-21, 14:26
Min naprapat sa att det kunde varit nåt i ryggen som var fel? vad kan det vara isåfall, kanske en nerv eller nåt i kläm? Aja jag är ingen idrottsläkare så jag vet inte..

Vet inte riktigt vad en narpapat är men är han en doktor så se till att han får det å bli fixat eller komma med en mer exakt koll, gå runt sådär kan ju inte vara skoj :/

hyppe
2004-12-21, 14:55
Vet inte riktigt vad en narpapat är men är han en doktor så se till att han får det å bli fixat eller komma med en mer exakt koll, gå runt sådär kan ju inte vara skoj :/

det är inte så ofta jag får känningar längre, även fast jag kör tunga knäböj och tränar fotboll. Men när jag väl får det vilket händer ibland så tycker man ju att det borde gått över efter nästan 2 år. Just nu tycker jag inte det känns så lockande att lägga ut massa pengar på naprapat när smärtan inte kommer så ofta.

Mccartney
2004-12-21, 17:28
Nog bara en liten bristning körde bencurl på 5kg per ben idag 5 x 20st .....det känns lite grann...men nu efteråt känns det bättre...räknar med att kunna springa på söndag.

Griip...Naprapat är ingen läkare.....(en sorts mjukare kiropraktiker)......Någon kanske är Naprapat här som kan beskriva yrket kanske?

Halldin
2004-12-21, 17:43
En naprapat är en utövare av naprapati. Kiroprakorliknande läkare som med mjukare metoder (tryck, massage och dylikt) behandlar rygg, leder, idrottsskador osv.

http://www.susning.nu/Naprapat ;)

PopEye2
2004-12-24, 11:38
haha får man hudbristning på sånna där slanka ben som löparn har så har man snarare en hudsjukdom.