handdator

Visa fullständig version : Hur vet jag att det går framåt?


Prowler
2004-12-20, 08:36
Ibland börjar man ju fundera på om allt går bra med träningen, man märker ju inte alltid själv om man ökar i muskelmassa. Därför undrar jag: Går det att säga att om man ökar på vikterna i övningarna så går det bra och det är bara att köra på? Jag ökar sakta men säkert i vikter men undrar ibland om muskelmassan ökar som den ska.

Kort sagt: Att jag gör ökningar i övningarna är ett "bevis" på att jag går framåt och att det bara är att köra på?

Tack för mig!

Herkulez
2004-12-20, 08:38
Kort sagt: Att jag gör ökningar i övningarna är ett "bevis" på att jag går framåt och att det bara är att köra på?

Tack för mig!visst är det så, men har du precis börjat träna så brukar dom första ökningarna bero på att du får in tekniken och dina muskler "vänjer" sig vid tyngre belastning .sen är ett tips att ta kort på dig, då ser du rent visuellt med ifall du gjort framsteg.

Jorgen
2004-12-20, 09:07
I´m with Herk. Sen är det ju så att du ser dig själv för ofta för att kunna se en förändring i kroppen. Jag tycker inte att min fysik har ändrats nämnvärt sen jag började träna för många år sedean men jag väger 20 kg mer så något borde ju ha hänt. ;)

//Jörgen

z_bumbi
2004-12-20, 09:41
Träningsdagbok, varje pass.
Ett förslag är att även skriva ner hur det känns att träna och hur maten har varit tiden innan passet, hur pigg man är osv. Enklast genom att använda sig av en skala av någon typ t ex 1-5, träning 4, maten 4, pigg 5.

Som de flesta redan nämt så är foton bra om man bygger, inte varje vecka men någon gång varje eller varannan månad.
När man blir känd så kan man sälja bilderna eller publicera en bok. :D

Prowler
2004-12-20, 09:50
Jag har tränat ca 1 år nu så den första tidens teknikförbättringar borde jag ha passerat. Skönt att höra att viktökningarna troligen beror på att det går framåt! Jag skriver in reps, vikter set och diverse kommentarer för varje pass jag kör och allt går i en stadig riktning uppåt, så jag antar att det bara är att köra på. Men händer ju ändå ibland att man ser sig i spegeln och tänker va FAN har det inte hänt mer... och andra gånger tycker man Yeah! det börjar ta sig... får börja ta bilder dårå...men känns lite fjolligt att stå o spänna sig framför en kamera

Herkulez
2004-12-20, 11:41
tycker jag själv se likadan ut som när jag vägde 35kg mindre =)

det där med kameran..man vänjer sig...känns det dumt att be nån så är det bara att ta på självutlösarn

aliquis
2004-12-20, 12:43
När du har passerat nybörjarstadiet kan du väl lita på styrkeökningarna, beror ju lite på vad ditt mål är, ökar styrkan går du ju framåt, men om ditt mål är att öka i massa och du bara ökar i styrka så kanske det inte hjälpte så mycket ändå. Måttband och spegel är nog bättre än våg, fast bäst lär ju ändå vara att fråga någon som inte ser dig så ofta som du själv gör ;D

Prowler
2004-12-20, 13:41
Ökad styrka borde väl hjälpa för att öka muskelmassa?? Om jag ökar i styrka/lassar på mera vikt så borde väl muskulaturen följa efter i utvecklingen och bli större...eller? Så upplever jag det i alla fall. Om jag inte får större muskler av träna, äta och kunna lassa på mer och mer vikt, vad ger mig då större muskler?

pellepedal
2004-12-20, 14:20
Träningsdagbok, varje pass.
Ett förslag är att även skriva ner hur det känns att träna och hur maten har varit tiden innan passet, hur pigg man är osv. Enklast genom att använda sig av en skala av någon typ t ex 1-5, träning 4, maten 4, pigg 5.

Ovärderligt :thumbup: :thumbup: :thumbup:

pellepedal
2004-12-20, 14:22
Ibland börjar man ju fundera på om allt går bra med träningen, man märker ju inte alltid själv om man ökar i muskelmassa. Därför undrar jag: Går det att säga att om man ökar på vikterna i övningarna så går det bra och det är bara att köra på? Jag ökar sakta men säkert i vikter men undrar ibland om muskelmassan ökar som den ska.

Kort sagt: Att jag gör ökningar i övningarna är ett "bevis" på att jag går framåt och att det bara är att köra på?

Tack för mig!

Det beror ju helt på vad dina mål med träningen är för nåt.
Om du vill bli stark är det ju lätt att märka i gymet om det går framåt.
Om du vill ha en snygg fysik blir det nog till att ta fram spegeln, måttbandet och fettmätaren.
Om du tränar för att må bra får du gå till ditt inre och verkligen känna efter.

Prowler
2004-12-20, 15:02
Det beror ju helt på vad dina mål med träningen är för nåt.
Om du vill bli stark är det ju lätt att märka i gymet om det går framåt.
Om du vill ha en snygg fysik blir det nog till att ta fram spegeln, måttbandet och fettmätaren.
Om du tränar för att må bra får du gå till ditt inre och verkligen känna efter.


Som jag skrev så vill jag ju öka muskelmassan. Kan ju omformulera mig: Vill öka muskelmassa. I dagsläget gör jag ökningar på vikterna. Är det ett tecken på att det bara är att köra på? Eller har det inget med att mina muskler växer att göra? Ska börja fota/mäta, men ändå...

blunder
2004-12-20, 15:24
Själv är jag kanske lite för ambitiös, men jag tar foto varje månad i de vanliga poserna och väger/mäter mig varannan vecka. Skriver träningsdagbok efter varje styrkepass och betygsätter passet. Tycker det är bra för motivationen och man ser själv hur det har gått. Har deffat ned mig 16 kilo nu i höst, men polare och liknande ser ingen skillnad då de träffar en så ofta, detsamma blir med mig själv. Därför är bilder och vägning/mätning ett bra alternativ att följa sina framsteg.

z_bumbi
2004-12-20, 16:56
Som jag skrev så vill jag ju öka muskelmassan. Kan ju omformulera mig: Vill öka muskelmassa. I dagsläget gör jag ökningar på vikterna. Är det ett tecken på att det bara är att köra på? Eller har det inget med att mina muskler växer att göra? Ska börja fota/mäta, men ändå...

Ökar du i vikt samtidigt? Det går att ganska länge ligga kvar på samma kroppsvikt fast man ökar i styrka.

Prowler
2004-12-21, 07:15
Sen jag började för ca 1 år sedan har jag väl ökat typ 10-11 kilo. Vet ju inte hur mycket som är fett, men det enda jag märkt själv är att det har blivit lite "djupare" runt navelområdet...

z_bumbi
2004-12-21, 10:29
Sen jag började för ca 1 år sedan har jag väl ökat typ 10-11 kilo. Vet ju inte hur mycket som är fett, men det enda jag märkt själv är att det har blivit lite "djupare" runt navelområdet...

Det låter som att du ökar i muskelvolym samtidigt som du ökar i styrka.

Prowler
2004-12-21, 10:36
Det låter som att du ökar i muskelvolym samtidigt som du ökar i styrka.

Tack, det var en bra avslutning på den här tråden! :D Jag kör väl på som vanligt ett tag till, i alla fall framåt våren då jag skall gå igenom min första deff! Tack för alla svaren!

sunkan
2004-12-21, 22:26
Man märker ju inte själv att man ökar i muskelmassa, men om du träffar någon släkting eller liknande som du inte träffar så ofta så brukar dem ofta kunna märka stor skilland, å att nån säger till en att man har blivit större gör ju inte motivationen mindre :bpump:

jim
2004-12-22, 03:11
det är skönt att folk tar upp sina hjärnspöken lite då och då som man får ventilerat dem! :)

jag har samma problem försöker övertyga mig om att jag gör rätt och att det går bra men ändå kommer tvivlen framförallt i spegeln... men som visa män ovan sagt så ta fram måttbandet! under höstens träning har bröststyrkan ökat med 30-40% för min del i de flesta övningar.. en i min åsikt utmärkt styrkeökning :) jag var dock helt övertygad om att jag inte växt en mm runt bröstområdet, sen hittade jag siffror från i somras och insåg med en färsk mätning att jag ökat 5 cm i omkrets! :D

nu när jag VET att jag ökat så kan jag på något sätt se det oxå även i spegeln... its all in your mind! kör på bara!



tänk också på att man i perioder (iaf jag) kan stå still även i styrkeökningarna.. men det är bara att tugga på!