handdator

Visa fullständig version : Insulin sanker blodsocker...


Jakobbus
2004-12-20, 05:21
1. Om man kakar lite vassle (endast), borde man inte da fa lagre blodsocker an innan man at det efterssom insulinet trycker ner blodsockret?

2. Likasa om man ater nanting med hogt II men lagt GI (om det finns), samma sak borde val galla dar?

Formodligen ar det nanting som jag fatt om bakfoten...
MVH Jacke

Sverker
2004-12-20, 06:33
När du äter något protein så utsöndras inte bara insulin utan även hormonet glukagon !

Glukagon går direkt till levern och ger order om att leverglykogenet skall brytas ned till glukos och glukoset skall ut till blodet.
Bara därför att blodsockret inte skall sjunka.

Nu går även glukagonet till fettdepåerna och ger order om att det skall frisättas fett/fettsyror till blodet så att blodsockret sparas.

Gas och broms samtidigt men nackdelen är ofta att insulinet tar överhand om en del får lågt blodsocker efter lunch med kyckling och bladgrönsaker i en sallad.

Jakobbus
2004-12-21, 01:07
tack for bra svar! :)

Men! hur blir det om man bara ater fett? Det triggar vall oxa insulin utsondring? Ar glukagon med i bilden dar oxa?

nackdelen är ofta att insulinet tar överhand om en del får lågt blodsocker efter lunch med kyckling och bladgrönsaker i en sallad
Det dar forstod jag inte riktigt... :em:

MVH Jacke

nidas
2004-12-21, 01:58
det han menade var väl att insulinet tar överhanden och du får lågt blodsocker om du äter kyckling och bladgrönsaker till lunch..


vet dock inte hur jag ställer mig till det uttalandet (om jag förstått det rätt dvs) brodern min är typ 1 diabetiker och jag har aldrig lyckats höra något liknande :)

stämmer säkert dock, borde plugga på lite när det gäller sådana saker iaf så :)

Jakobbus
2004-12-21, 02:02
forstar tyvarr fortfarande inte...
kanske nan som kan forklara overtydligt?
MVH

Sverker
2004-12-21, 06:37
Att bara äta någonting med protein utan någon form av kolhydrat kommer att frisätta insulin + glukagon. Man blir mätt, blodsockret ligger stabilt och allt är frid och fröjd.

Efter en stund minskar signalen från glukagonet medan insulinsignalen fortfasande är stark = > lägre blodsocker och man får svårt att koncentrera sig.


Ett bättre alternativ är alltså att äta kolhydrat med lågt GI samtidigt med kycklingsalladen för att motverka blodsockersänkningen.

Sverker
2004-12-21, 06:39
vet dock inte hur jag ställer mig till det uttalandet (om jag förstått det rätt dvs) brodern min är typ 1 diabetiker och jag har aldrig lyckats höra något liknande :)


Han skulle säkert inte som insulinbehandlad diabetiker äta en måltid med enbart protein.



Glukagonets effekt är han säkert medveten om.

aliquis
2004-12-21, 08:42
När du äter något protein så utsöndras inte bara insulin utan även hormonet glukagon !

Glukagon går direkt till levern och ger order om att leverglykogenet skall brytas ned till glukos och glukoset skall ut till blodet.
Bara därför att blodsockret inte skall sjunka.

Nu går även glukagonet till fettdepåerna och ger order om att det skall frisättas fett/fettsyror till blodet så att blodsockret sparas.

Gas och broms samtidigt men nackdelen är ofta att insulinet tar överhand om en del får lågt blodsocker efter lunch med kyckling och bladgrönsaker i en sallad.
Men om fettvävnaden uppmanas att släppa på fettet borde ju summan av allting bli att insulinet trycker inte protein och blodsocker i musklerna, fett frisätts och levern töms på lite kolhydrater? låter väl bra? ;/
(men jag kan förstå att det kanske är mer insulin eller blodsocker eller något så det ändå blir skit av alltsammans)

Sverker
2004-12-21, 14:19
Är inte säker på att jag förstod vad du skrev aliquis.

Man skall inte se insulin och glukagon som två hormon som stänger av och sätter på fettförbränningen. Det är en bieffekt av deras arbete.

Insulin och glukagons uppgift är att hålla blodsockernivån inom ett mycket smalt område oavsett vad vi äter och hur mycket. Där arbetar de som gas och broms helt enkelt.


En annan effekt av glukagonet är ju att se till att aminosyrorna som ramlar in efter en måltid omvandlas till glukos och blodsocker.

nidas
2004-12-21, 16:13
Han skulle säkert inte som insulinbehandlad diabetiker äta en måltid med enbart protein.



Glukagonets effekt är han säkert medveten om.


haha nej det är ganska självklart :) men jag reagerade bara på att jag aldrig hört talas om det tidigare, tackar dock för upplysningen.

Jakobbus
2005-01-13, 10:31
Men! hur blir det om man bara ater fett? Det triggar vall oxa insulin utsondring? Ar glukagon med i bilden dar oxa?

Nån?

William
2005-01-13, 10:40
Fett frisätter oxå insulin men i avsevärt mindre mängder än protein och aminosyror. Tvivlar på att det ger ngn som helst glukagonrespons.

Mvh

William