handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott förutom det vanliga


throat
2004-12-20, 00:53
Jag tänkte lägga ut pengar på något mer kosttillskott än proteiner och kollisar. Men är osäker på vad som är värt att lägga pengarna på. Funderingarna ligger väl runt kreatin, ALA, glutamin och/eller ZMA. Vad är värt att lägga ut pengarna på? Har dessutom hört att, med kreatin, så kan man få potensproblem. Är det bara rykten eller? I övrigt så är jag 19 år gammal, 84pannor tung och har väl styrketränat i 3år. Ligger på ca 4pass i veckan.

Vart är värt att lägga pengarna, och varför. Har sökt runt en del men inte fått tillräckligt med info tycker jag.

gabbiz
2004-12-20, 01:12
Jag tänkte lägga ut pengar på något mer kosttillskott än proteiner och kollisar. Men är osäker på vad som är värt att lägga pengarna på. Funderingarna ligger väl runt kreatin, ALA, glutamin och/eller ZMA. Vad är värt att lägga ut pengarna på? Har dessutom hört att, med kreatin, så kan man få potensproblem. Är det bara rykten eller? I övrigt så är jag 19 år gammal, 84pannor tung och har väl styrketränat i 3år. Ligger på ca 4pass i veckan.

Vart är värt att lägga pengarna, och varför. Har sökt runt en del men inte fått tillräckligt med info tycker jag.


e det där en bild efter att ha tränat i 3 år?!

throat
2004-12-20, 01:15
e det där en bild efter att ha tränat i 3 år?!
Vad nu det har med saken att göra, ja. Första till andra året utan att sköta kost eller träning och sen har jag blivit bättre och bättre. Numera kan jag mina grejer sen 6-9mån tillbaka iallafall. Kan och kan, man lär sig alltid mer.

Sverker
2004-12-20, 07:05
Inget slår bra mat :eating:

Proteinpulver är det viktigaste tillskottet. Därefter skulle jag lägga pengarna på kreatin.

Kreatin är det tillskott som klart kan ge dig mest i träningen.

King Grub
2004-12-20, 07:50
Samma här. Proteinpulver är knappast ens ett tillskott i ordets vanliga bemärkelse: det är mat i pulverform helt enkelt.

Av övriga tillskott:

"Of the original list of ~250 substances marketed as dietary supplements, creatine and HMB were the only supplements found to be effective in augmenting lean tissue gain with resistance training. Findings from this meta-analysis are consistent with most previous review papers that conclude that creatine is effective in increasing lean mass and strength gains. However, most of the papers on HMB have been published in the last 2 yr, thus making most reviews, to date, limited."

J Appl Physiol 94: 651-659, 2003, Effect of dietary supplements on lean mass and strength gains with resistance exercise: a meta-analysis.

z_bumbi
2004-12-20, 09:03
King Grub: HMB? För att få någon som helst effekt så blir det dyrt, mycket dyrt t o m och jag är inte med på hur de kan likställa det med kreatin i den analysen.

Kreatin håller jag med om däremot.

King Grub
2004-12-20, 09:22
King Grub: HMB? För att få någon som helst effekt så blir det dyrt, mycket dyrt t o m och jag är inte med på hur de kan likställa det med kreatin i den analysen.

Kreatin håller jag med om däremot.

Om du läser fullängdsversionen ser du, att HMB och kreatin var de enda tillskott som överhuvudtaget producerade några signifikanta resultat; det innebär inte att de likställer dem.

http://intl-jap.physiology.org/cgi/content/full/94/2/651

Furiren
2004-12-20, 09:47
1.Protein/gainer
2.Kreatin
3.ALA
4Tribulus
5.Någon NOprodukt

Detta är mina tips i fallande skala

z_bumbi
2004-12-20, 09:52
Ah, då är jag med.
Kul artikel och ba med nya referenser på kreatin var det också med.

Styx
2004-12-20, 12:15
När det gäller HMB så ska man nog komma ihåg att de flesta positiva studier gjorda på det (inkl den nämnda review'n) är gjorda av Steve Nissen, som får sina forskningspengar från ett företag som tillverkar HMB. Men på sista tiden verkar fler oberoende artiklar visa positiva resultat, men som tidigare så är det väl på otränade individer resultat som resultat ses.

aliquis
2004-12-20, 12:18
Jag tänkte lägga ut pengar på något mer kosttillskott än proteiner och kollisar. Men är osäker på vad som är värt att lägga pengarna på. Funderingarna ligger väl runt kreatin, ALA, glutamin och/eller ZMA.

I första hand tycker jag du skall köpa fiskolja.
Kreatin har ju effekt, ALA har det också men är dyrare än kreatin.
Glutamin skulle jag skita i och ZMA tvivlar jag på att det ger någon enorm effekt men eftersom det är billigt kan du ju alltid prova.

aliquis
2004-12-20, 12:20
King Grub: HMB? För att få någon som helst effekt så blir det dyrt, mycket dyrt t o m och jag är inte med på hur de kan likställa det med kreatin i den analysen.
Kreatin håller jag med om däremot.
Har för mig att där jag läste om HMB snackades det om typ 100kr/kg, då talar vi dock inte kapslar.

throat
2004-12-20, 12:22
Då blir det väl kanske kreatin jag börjar köra på då, ev ALA, får kolla upp mer om det. Men finns det några riktlinjer i vad för kreatin. Kreatin Monohydrat (tror jag det hette) har jag fattat som det "vanliga kreatinet". Med uppladdningsperiod och hela kittet. Men när jag prövade förut prövade jag ett som inte behövde uppladdningstid, dock msakade det bäver :D

Några riktlinjer man kan gå efter. I valet av kreatin. Är en mixprodukt det bästa eller bara rent, kretin, det billigaste jag kan komma över?

pellepedal
2004-12-20, 14:46
Pröva Pharma-bol.
Jag är grymt nöjd med det.

TTT
2004-12-20, 14:49
Tänkte testa Nitrix. NO2 & Kreatin bl.a.

jwzrd
2004-12-20, 15:01
Pröva Pharma-bol.
Jag är grymt nöjd med det.

Jag orkar inte läsa reklam, vad innehåller Pharma-bol? Bär det dig inte emot att köpa ett tillskott som har ett så fjantigt namn? Är det bara jag som tänker så? :)

Topic:
jag tycker du ska lägga pengarna på att fundera lite på vad du väntar dig av din träning och hur mycket "energi" du vill investera i den. Jag garanterar att dom pengarna du vill lägga på tillskott utanför protein och kolhydrater är mångdubbelt bättre placerade i form av en mer aktiv inställning till kosten och "livet" runt måltiderna. Se till att alltid ha frysen full av kött, skafferiet fullt av ris och pasta och kylen full av fibergrönsaker och potatis.

Kolhydratpulver är totalt bortkastade pengar (lägger munkavle på Grub) för alla utom dom som tror dom tävlar i Mr. Olympia rena.

1) energiprioritering (dvs, vad vill jag ha ut, vad vill jag "stoppa in")
2) maten och logistiken runt maten
3) proteinpulver
4) undersöka seriösare träningsmetoder, dvs, periodisering, schema, dagbok
5) vitamin- och mineraltabbar, kreatin, glutamin
6) dividera med olika proteinsorteringar, olika kolhydratpulver, timing osv
18) inte tillåtet på forumet. Inte hälsosamt. Inte bra. Ge fan. (bara tagit med för att illustrera en sundare och mer realistisk prioritering).

Det är i den ordningen resulteten kommer relativt hur mycket man behöver "investera". Den snabbtänkte funderar då kanske direkt på att, det där med att börja veckohandla osv när man är 19, det är ju jävligt jobbigt. Men även med det _I_ beräkningen så är resulteten fortfarande så pass mycket bättre relativt att inte göra det, att det netto ändå är en grymt bra investering att göra.

throat
2004-12-20, 15:05
Kolhydrater köpte jag för att jag fixade ett paketerbjudande. Något att ha till prottedrinken alltså! Sen så är det kul att testa lite olika saker, om de fungerar. Har inte hittat lägenhet ännu, så har så stor del av månadslönen kvar :D Måste ju läggas på sådana här "onödiga" saker, och annat. Spara, vad är det?

jwzrd
2004-12-20, 15:07
Hehe, men köp åtminstone balla saker! :D

Grahn
2004-12-20, 15:08
Jag orkar inte läsa reklam, vad innehåller Pharma-bol? Bär det dig inte emot att köpa ett tillskott som har ett så fjantigt namn? Är det bara jag som tänker så? :)


Jwzrd nej du är inte ensam, ett bra sätt att se om ett tillskott försöker verka vara mer än det är är ju som de skriver anabolic -bol etc etc i namnet.

Inte ens värt att läsa vidare efter att man sett namnet.

throat
2004-12-20, 15:10
Ja, jag kollar upp lite BALL information om ALC, ALA och Inositol, då jag var alldeles för lite påläst runt det. Och man får ju stryk om man inte läst nått innan man fråga här ^^

Ludwig
2004-12-20, 15:13
Jag mår illa av Kreatin... jag tar vitaminer och Omega 3 utöver protein. Men kreatin är säkert jättebra, så det är upp till dig hur mycket du vill spendera.

throat
2004-12-20, 15:39
Ja det blir ju en del pengar, men annars lägger jag dem bara på McDonaldsbesök, hehe. Tar omega-3 och vitaminer också, nåja, får se hur jag gör, ser ut som om jag skiter i Inositol. Det känns som om jag kan undvara det, och plånboken gråter väl inte blod över det direkt heller ;)

pellepedal
2004-12-20, 15:57
Jag orkar inte läsa reklam, vad innehåller Pharma-bol?

Pharma-bolen innehåller:

Kreatin, D-Ribose, L-Glutamin, Koffein, Synephrin, Grönteextrakt, Forskolin, L-Tyrosin, L-Karnitin, Taurin.

Den fungerar väldigt bra för mig i alla fall.

Fairing
2004-12-20, 16:32
Pharma-bolen innehåller:

Kreatin, D-Ribose, L-Glutamin, Koffein, Synephrin, Grönteextrakt, Forskolin, L-Tyrosin, L-Karnitin, Taurin.

Den fungerar väldigt bra för mig i alla fall.

Kul om det funkar bra men när jag ser/hör ett sådant produktnamn blir jag :insane: och vill :smash: på den som kom på namnet :D

pellepedal
2004-12-20, 17:08
Kul om det funkar bra men när jag ser/hör ett sådant produktnamn blir jag :insane: och vill :smash: på den som kom på namnet :D

Ja visst, men man kommer ju inte ifrån att resultatet är viktigare än namnet.

HenrY
2004-12-20, 17:14
Pharma-bolen innehåller:

Kreatin, D-Ribose, L-Glutamin, Koffein, Synephrin, Grönteextrakt, Forskolin, L-Tyrosin, L-Karnitin, Taurin.

Den fungerar väldigt bra för mig i alla fall.

Oh jävlar, starka grejer med andra ord? :MrT:

z_bumbi
2004-12-20, 17:25
Oh jävlar, starka grejer med andra ord? :MrT:

Följer man doseringen får man i sig 4 g kreatin per dag, blanda det med 300 mg vätskedrivande koffein så får du en bra kick.

slobban
2004-12-21, 02:02
Måste bara flika in med att v12 är bra skit, kör det med ala och har sett betydligt mer skillnad än med vanligt sunkit monohydrat.
Tack hej.

STarfish
2004-12-21, 07:08
Kolhydrater köpte jag för att jag fixade ett paketerbjudande. Något att ha till prottedrinken alltså! Sen så är det kul att testa lite olika saker, om de fungerar. Har inte hittat lägenhet ännu, så har så stor del av månadslönen kvar :D Måste ju läggas på sådana här "onödiga" saker, och annat. Spara, vad är det?

Jag va som dig när jag bodde hemma och jobba, slösade i snitt 3500-4000kr i månaden på kost tillskott. Jag badade i protein pulver & fläskfile! levde som en kung! men sen kom det en dag när morsan kasta ut en, då blev det andra bullar. :eating:

Stab
2004-12-21, 11:46
Tycker du ska köpa kreatin sen kanske glutamin, ZMA är oxo jävligt skönt pga man sover ju som en stock och vaknar heeeelt utvilad :D

Ulf A Big
2004-12-21, 12:33
Om du läser fullängdsversionen ser du, att HMB och kreatin var de enda tillskott som överhuvudtaget producerade några signifikanta resultat; det innebär inte att de likställer dem.

http://intl-jap.physiology.org/cgi/content/full/94/2/651

Intressant artikel har inte läst genom den mera än skummat den på ytan. Vad som är intressant kanske är att proteintillskott inte ger något som helst påverkan på den rena muskelmassan.Inte i första anblicken i denna studie i allafall. Verkar som om det räcker med att äta en allsidig kost med normala mängder protein över 0.8 g / kroppskilo för att kunna bygga muskler enligt den här studien.

King Grub
2004-12-21, 14:34
Intressant artikel har inte läst genom den mera än skummat den på ytan. Vad som är intressant kanske är att proteintillskott inte ger något som helst påverkan på den rena muskelmassan.Inte i första anblicken i denna studie i allafall. Verkar som om det räcker med att äta en allsidig kost med normala mängder protein över 0.8 g / kroppskilo för att kunna bygga muskler enligt den här studien.

Nej, några gigantiska proteinladdningar lär det inte behövas. De senaste rekommendationerna är väl dock lite högre än 0.8 g/kg: "In summary, the composition of diets for body builders should be 55-60% carbohydrate, 25-30% protein and 15-20% of fat, for both the off-season and pre-contest phases", vilket, om man inte har extremt lågt energibehov, borde bli högre än så.

2.0 gram per kilo har jag också sett rekommendas som MAX proteinintag och dygn, oavsett träningsform, då högre doser inte ger någon större effekt, vare sig på kroppskomposition eller prestation. (Nutrition For Health, Fitness & Sport, Williams, 2004 Ed).

Tvärtom tycks för mycket protein inverka negativt på de anabola hormonerna, liksom ett för lågt fettintag.

"The results suggest the possible role of diet leading to alterations in serum T and FT during prolonged strength training, and that diets with insufficient fat and/or excessive protein may compromise the anabolic hormonal environment over a training program."

Int J Sports Med. 2004 Nov;25(8):627-33. Relationship between diet and serum anabolic hormone responses to heavy-resistance exercise in men.

HenrY
2004-12-21, 14:40
Nej, några gigantiska proteinladdningar lär det inte behövas. De senaste rekommendationerna är väl dock lite högre än 0.8 g/kg: "In summary, the composition of diets for body builders should be 55-60% carbohydrate, 25-30% protein and 15-20% of fat, for both the off-season and pre-contest phases", vilket, om man inte har extremt lågt energibehov, borde bli högre än så.

2.0 gram per kilo har jag också sett rekommendas som MAX proteinintag och dygn, oavsett träningsform, då högre doser inte ger någon större effekt, vare sig på kroppskomposition eller prestation. (Nutrition For Health, Fitness & Sport, Williams, 2004 Ed).

Tvärtom tycks för mycket protein inverka negativt på de anabola hormonerna, liksom ett för lågt fettintag.

"The results suggest the possible role of diet leading to alterations in serum T and FT during prolonged strength training, and that diets with insufficient fat and/or excessive protein may compromise the anabolic hormonal environment over a training program."

Int J Sports Med. 2004 Nov;25(8):627-33. Relationship between diet and serum anabolic hormone responses to heavy-resistance exercise in men.

Vad räknas som högt intag av protein??
3-4 gr/kg kroppsvikt?

King Grub
2004-12-21, 15:17
Testosteronnivåerna sjunker i takt med att proteinintaget ökar. 10 E% protein innebär signifikant högre testosteronnivåer än 40 E% protein, t ex. Även höga insulinnivåer = låga testosteronnivåer och låga insulinnivåer = högre testosteronnivåer.

Över 2 gram protein och kilo kroppsvikt per dag lär ha... negativa konsekvenser. :)

Samtidigt är proteinkällan av vikt: animaliskt protein innebär högre testonivåer än vegetabiliskt.

"The significant negative correlation between protein and resting T concentrations is consistent with the findings of Anderson et al., who demonstrated that a low-protein diet (10% of total energy) was associated with higher levels of T compared with a diet higher in protein (44% of total energy). The authors postulated that it was the protein-to-carbohydrate ratio in the diet that influenced either T metabolism or the liver-derived protein sex hormone-binding globulin. Interestingly, the protein-to-carbohydrate ratio in the present study was significantly negatively correlated with resting T concentrations. Also, the source from which the protein is derived may influence T concentrations. Raben et al. compared the effects of two diets differing only in the source of protein in male athletes. Results showed a reduced resting and postexercise increase in T concentrations in athletes consuming protein derived mainly from vegetable sources compared with a diet with protein derived mainly from animal sources. Thus not only the percent energy derived from protein in the diet but also the source of protein may influence T homeostasis."

Journal of Applied Physiology
Vol. 82, No. 1, pp. 49-54, January 1997

Samtidigt påverkar essentiella aminosyror tillväxthormon positivt, och därmed också IGF-I.

"Finally, several amino acids have been shown to increase serum growth hormone concentrations, including the BCAA leucine..

The higher intake of essential amino acids (primarily BCAAs) may also have contributed to the higher IGF-I during supplementation, because essential amino acids have been shown to impact serum IGF-I and nitrogen balance to a greater extent than do nonessential amino acids. Thus the higher caloric and protein intake combined with the stimulus of resistance exercise may have stimulated an increase in IGF-I."

J Appl Physiol 85: 1544-1555, 1998.

throat
2004-12-21, 16:00
Haha, visst är det klockrent. Utkastad blir jag nog inte, men har fått ta en dl matkostnader och en lite nätt hyra med :/ Så ut måste jag, för i juni dubblas hyran, hah.

throat
2004-12-21, 16:02
Tycker du ska köpa kreatin sen kanske glutamin, ZMA är oxo jävligt skönt pga man sover ju som en stock och vaknar heeeelt utvilad :D
Sover jävligt bra när jag är inne min super tvåveckorsperiod i träningen. PANG! 10h/natt om jag får chansen, om inte mer :D Får i mig tillräckligt zink magnesium och B6 ändå tror jag, för testade ZMA förut och kände inte av det vidare. Har ett mostervitamin istället! :hbang:

Börje H
2004-12-22, 09:42
Om du läser fullängdsversionen ser du, att HMB och kreatin var de enda tillskott som överhuvudtaget producerade några signifikanta resultat; det innebär inte att de likställer dem.

http://intl-jap.physiology.org/cgi/content/full/94/2/651

Intressant läsning, missat att läsa fullängdaren tills nu :thumbup:
Iof inget överaskande resultat: De flesta ergogena tillskott saknar helt verkan eller så är studierna så dåliga att de inte kan bedömmas som reliabla. Men så blir det väl oftast om det är kosttillskottsföretag som är inblandade. Kul med referensartiklarna oxå. Några man inte läst...

Överaskande att HMB gav såpass bra resultat!

aliquis
2004-12-22, 12:15
Nej, några gigantiska proteinladdningar lär det inte behövas. De senaste rekommendationerna är väl dock lite högre än 0.8 g/kg: "In summary, the composition of diets for body builders should be 55-60% carbohydrate, 25-30% protein and 15-20% of fat, for both the off-season and pre-contest phases", vilket, om man inte har extremt lågt energibehov, borde bli högre än så.

2.0 gram per kilo har jag också sett rekommendas som MAX proteinintag och dygn, oavsett träningsform, då högre doser inte ger någon större effekt, vare sig på kroppskomposition eller prestation. (Nutrition For Health, Fitness & Sport, Williams, 2004 Ed).

Tvärtom tycks för mycket protein inverka negativt på de anabola hormonerna, liksom ett för lågt fettintag.

"The results suggest the possible role of diet leading to alterations in serum T and FT during prolonged strength training, and that diets with insufficient fat and/or excessive protein may compromise the anabolic hormonal environment over a training program."

Int J Sports Med. 2004 Nov;25(8):627-33. Relationship between diet and serum anabolic hormone responses to heavy-resistance exercise in men.
DET var dock mycket intressantare, dels för att du brukar resonera som så att man tar det man vet att man minst behöver och fyller på med annat, istället för att ange procent.
Och delen om proteinintag var intressant också är problemet med ett för högt intag att kroppen får för sig att bara förbränna det? Hur som helst, goda nyheter, slipper man vara så noga/fylla på med så mycket ;), men jag har iaf minskat mängden lite nu o tar väl mest 20gram om det är till måltid, men typ jämt istället.

aliquis
2004-12-22, 12:19
"Results showed a reduced resting and postexercise increase in T concentrations in athletes consuming protein derived mainly from vegetable sources compared with a diet with protein derived mainly from animal sources. Thus not only the percent energy derived from protein in the diet but also the source of protein may influence T homeostasis."

Åh, så vegetabiliskt protein = lägre testosteronnivåer, lågt proteinintag = högre, mao som vegan klarar man sig fint med lite protein ;D lögn ... statistik.

"Finally, several amino acids have been shown to increase serum growth hormone concentrations, including the BCAA leucine.."

Fast sojaprotein är väl rikt på både BCAA och glutamin?

z_bumbi
2004-12-22, 12:29
aliquis: Kolla vilken proteinkälla de har använt i jämförelsen, jag har inte gjort det men det har ju viss betydelse.

JAM
2004-12-22, 12:52
Följer man doseringen får man i sig 4 g kreatin per dag, blanda det med 300 mg vätskedrivande koffein så får du en bra kick.
Kreatin - Binder vatten i kroppen.
Koffein - Driver ut vatten ur kroppen.
Varför är dessa en bra kombination?

z_bumbi
2004-12-22, 13:00
Kreatin - Binder vatten i kroppen.
Koffein - Driver ut vatten ur kroppen.
Varför är dessa en bra kombination?

Jag skulle självklart ha haft med en smiley där så det framgick att jag menade att det kanske inte är en höjdare, jag tänkte på exakt samma sak som du har gjort.

JAM
2004-12-22, 23:06
Jag skulle självklart ha haft med en smiley där så det framgick att jag menade att det kanske inte är en höjdare, jag tänkte på exakt samma sak som du har gjort.
Hehe, ok, då är jag med... :thumbup:
Var dock inte helt säker på om du skämtade eller ej - "kick" lät lite diffust! :D

Sverker
2004-12-23, 07:53
Fast sojaprotein är väl rikt på både BCAA och glutamin?

Soja isolat innehåller 7.2 % leucin ( 450 mg leucin per 6.25 g protein )

Vassle innehåller 9.2 % leucin ( 590 mg per 6.38 g protein ).
Siffrorna hämtade från Livsmedelsverkets Livsmedelstabell.

Inte så stora skillnader när man får upp det framför sig. Vassle är det protein som nästa innehåller mest leucin.
Skillnaden kommer när man tittar på snabbheten på proteinet och då kommer vassle att ge högre koncentration i blodet av leucin vilket anages ge anabola signaler.

pellepedal
2004-12-23, 11:30
Jag skulle självklart ha haft med en smiley där så det framgick att jag menade att det kanske inte är en höjdare, jag tänkte på exakt samma sak som du har gjort.

Men det fungerar ju helt klart. Jag tvekar inte en sekund på att beställa en burk till.

EiseltUK
2004-12-23, 14:01
Kul om det funkar bra men när jag ser/hör ett sådant produktnamn blir jag :insane: och vill :smash: på den som kom på namnet :D


Pharma-bol:
Det är väl ett läkemedel som används för att påverka metabolismen av farmaceutika, bl a förlänger halveringstiden av kortisolinjektionerna för reumatiker. :D

Eller är det kanske en skitabra produkt från ett kosttillskottsföretag? Namnet i sig är så dåligt att det får mig oundvikligen att associera till ett visst svenskt företag.

Någon som kan säga vem produkten kommer ifrån?

/ Henrik

z_bumbi
2004-12-26, 21:30
EiseltUK: Det är inte en av de svenska firmorna som säljer saker som hämtar namn från läkemedel, även om det tydligen är populärt att förvanska namn från läkemedel eller läkemedelsbolag när man ska hitta på något nytt.

pellepedal
2004-12-26, 21:52
Pharma-bol:
Det är väl ett läkemedel som används för att påverka metabolismen av farmaceutika, bl a förlänger halveringstiden av kortisolinjektionerna för reumatiker. :D

Eller är det kanske en skitabra produkt från ett kosttillskottsföretag? Namnet i sig är så dåligt att det får mig oundvikligen att associera till ett visst svenskt företag.

Någon som kan säga vem produkten kommer ifrån?

/ Henrik

Pharma-bol (kosttillskottet) kommer från företaget Extreme Technologies från Österrike. Det tillverkas i Tyskland i samma fabrik som Weider tillverkas. Det har inte funnits i Sverige så länge. Tyvärr får jag inte skriva här var man kan köpa det, men PM:a mig så meddelar jag det till dig.