handdator

Visa fullständig version : Vitkål


Nadja
2004-12-19, 23:32
Läste på en "low carb"- sida om att vissa människor har "svårt med långkokad vitkål" (nej, det är inget skämt..). Jag undrar nu vad som händer med vitkålens struktur när man kokar den i vanligt, lättsaltat vatten. Bildas det stärkelse eller ngt? Jag förstår nämligen inte hur man kan få "sötsug" av kokt vitkål, när man inte får det av rå (som personen på "low carb"-sidan).

Joppe
2004-12-20, 00:00
Vad som fungerar som "triggers" för de på lowcarb-dieter typ atkins är extremt individuellt och har inte alltid en logisk orsak, kan i hög grad vara psykologiskt.

Kokta grönsaker har ofta högre GI än råa, kan vara en förklaring. Observera att för "normalkostare" är GI inte är särskilt relevant för grönsaker då kolhydratinnehållet är lågt (lågt GL).

Nadja
2004-12-20, 00:08
Vad som fungerar som "triggers" för de på lowcarb-dieter typ atkins är extremt individuellt och har inte alltid en logisk orsak, kan i hög grad vara psykologiskt.

Kokta grönsaker har ofta högre GI än råa, kan vara en förklaring. Observera att för "normalkostare" är GI inte är särskilt relevant för grönsaker då kolhydratinnehållet är lågt (lågt GL). Det var nog det med högre GI som det syftades på i det här fallet. Nej, vitkål är ju knappast kolhydratsrikt, blott 4 g per 100 g.. :D

z_bumbi
2004-12-20, 09:10
Spekulation
Om det händer något så är det nog att den resistenta stärkelsen bryts ner till stärkelse som kroppen kan ta upp, då "ökar" kolhydratinnehållet eftersom man bara anger de kolhydrater som kroppen kan ta upp.
/Spekulation

Jag jämför t ex med den berömda skägglaven som efter tillredning ger ett visst mått av energi som kroppen kan använda.

aliquis
2004-12-20, 12:17
varför äta den kokt?

z_bumbi
2004-12-20, 12:26
varför äta den kokt?

Kålpudding?

Det är även gott i grytor eller i köttfärsås, i asiatiska maträtter är det ganska vanligt osv.

stenis
2004-12-20, 12:32
är det vitkål pizzeriorna använder sig av i sin pizzasallad? hur är den ur näringssypunkt? nyttigt?

mvh stenis

Max
2004-12-20, 17:23
Jajamensan, det är vitkål i pizzasalladen, och den är supernyttig.