handdator

Visa fullständig version : Liknande King och Koontz


ölobrännvin
2004-12-19, 19:06
Finns det några författare som skriver liknande saker som Stephen King och Dean r Koontz och då menar jag inte såna som Poe och Lovecraft, jag vill ha monster skräck.. Nu har jag fan läst allt av dom 2 och jag tycker dessutom att deras senaste verk har varit förjävla dåliga, så fram med mer författar tips alla bokmalar ...

King Grub
2004-12-19, 19:57
Robert McCammon!

Hans Swan Song är det enda postapokalyptiska verket som kan mäta sig med King's The Stand. Boy's Life är ett mästerverk; en makalös barndomsskildring med otäcka inslag. Wolf's Hour är den bästa varulvsroman (ja) jag läst, och McCammon lyckas undvika att göra temat löjligt.

Dan Simmons skriver mest SF, men hans skräck är mästerlig. Carrion Comfort är en variant på vampyrteman, men om "mind vampires", en otroligt komplex 800+sidors lunta med ambitiöst och väl genomfört karaktärsbygge, handling och action. Simmons Summer of Night är tematiskt lik King's It, och faktiskt, otroligt nog, nära lika bra.

Mer handgriplig och blodig skräck hittar du från t ex Graham Masterton och Richard Laymon.

ölobrännvin
2004-12-19, 20:19
Tack för tipset King Grub det är svårt att hitta levande skräck författare, nu för tiden så ska ju alla skriva om allt utom spöken varulvar och dylika hemskheter..

Papi
2004-12-19, 20:26
Testa The Descent av Jeff Long!

ölobrännvin
2004-12-19, 20:38
Testa The Descent av Jeff Long!
Det ska jag leta efter med :thumbup:

Fangface
2004-12-20, 01:25
Kan bara tillägga att Dan Simmon´s "Summer of Night" ( Nattsommar ), tyckte jag var grymt spännande.
Och jag är King ( Grub :D ) och Koontz-fan, så den lär du gilla...

RobbeliRobban
2004-12-20, 08:25
Hur orkar man läsa allt av Koontz? Det är ju i stort sett samma karaktärer i varenda bok. Mannen som är ex. navy seal el dyl. och ett neurotiskt fruntimmer i trettioårsåldern som är vacker men inte jättevacker. Jag avgudade Koontz efter några böcker, nu orkar jag inte ens öppna en av hans alster.

King Grub
2004-12-20, 08:56
Hur orkar man läsa allt av Koontz? Det är ju i stort sett samma karaktärer i varenda bok. Mannen som är ex. navy seal el dyl. och ett neurotiskt fruntimmer i trettioårsåldern som är vacker men inte jättevacker. Jag avgudade Koontz efter några böcker, nu orkar jag inte ens öppna en av hans alster.

Nej, Koontz är jobbig i längden; alltid samma mall, och nu för tiden verkar berättarglädjen försvunnen och han tryck försöka "out-Koontza" sig själv. Strangers är min favorit av hans böcker, medan allt han skrivit sedan mitten av 90-talet verkar vara resultatet av en trött författare.

Papi
2004-12-20, 11:06
Hmm, monsterskräck...borde inte Clive Barker vara given här?
Jag har inte läst nån av hans böcker dock. Nån som har gjort det och kan säga bu eller bä? :)

ölobrännvin
2004-12-20, 17:01
Hmm, monsterskräck...borde inte Clive Barker vara given här?
Jag har inte läst nån av hans böcker dock. Nån som har gjort det och kan säga bu eller bä? :)
Jo jag har läst en bok av honom och den var bra fast hans skräck är ju lite mer sönderslitna människor och blodigt typ..