handdator

Visa fullständig version : Protein och snabba kolisar


bujinkan
2004-12-19, 14:02
Hej alla glada!

Har för första gången blandat mitt protein med lite snabba kolisar av typen fruktsocker(vet fel typ, köpte fel). Min fråga är: Finns det någon typ av druvsocker som inte är toksött? kunde knappt få i mig drinken för att den var för söt...
Min blanding var 90g fruktsocker 45g protein.

Tacksam för svar.

King Grub
2004-12-19, 14:28
Maltodextrin. T o m effektivare än druvsocker, men med neutral smak.

Mindek
2004-12-19, 14:28
Druvsocker (dextros) är bara hälften så sött som fruktsocker (fruktos). Dessutom är det snabba kolhydrater du ska ha efter träning, inte jättelångsamma...

bujinkan
2004-12-19, 15:07
Okej! tack...
har köpt 1kg Maltodextrin och ska testa med det nu.
Är det jättestor skillnad på fruk- och druvsocker alltså? Visste inte riktigt det.
Trodde allt var jättesnabbt när det var socker...
:bow: Tack för svaren :bow:

Chandler
2004-12-19, 15:44
Är det jättestor skillnad på fruk- och druvsocker alltså? Visste inte riktigt det.
Trodde allt var jättesnabbt när det var socker...
:bow: Tack för svaren :bow:


Yep, det är stor skillnad. Fruktos är extremt långsamt (GI:27) och lämpar sig därmed inte alls i en gainer. Däremot är det utmärkt att använda istället för socker i t.ex. bakverk! :thumbup:

Druvsocker är däremot extremt snabbt (GI:146) och passar alltså utmärkt i en gainer.

Prankie
2004-12-19, 16:07
90 gram fruktsocker? :eek:

bujinkan
2004-12-19, 16:37
Yes!!!
Sött som faan....
Sockertrippade hela kvällen :thumbup:

Bite
2004-12-19, 17:20
:D fy fan

Jinjavitus
2004-12-19, 18:02
Yep, det är stor skillnad. Fruktos är extremt långsamt (GI:27) och lämpar sig därmed inte alls i en gainer. Däremot är det utmärkt att använda istället för socker i t.ex. bakverk! :thumbup:

Druvsocker är däremot extremt snabbt (GI:146) och passar alltså utmärkt i en gainer.

:nono: Nej dextros har inte GI 146. GI skalan går bara upp till 100.
Du tänker på Glycemic Load.

z_bumbi
2004-12-19, 18:04
:nono: Nej dextros har inte GI 146. GI skalan går bara upp till 100.
Du tänker på Glycemic Load.

Snarare använder han vitt bröd som referens, som de flesta gör i Sverige av någon anledning.

Edit: Glykemisk load har jag glömt bort vad det är..

Peter
2004-12-19, 18:13
Glykemic load anger hur mycket blodsockret stiger av en portion istället för av 50 gram kolhydrater. Dvs man tar hänsyn till hur mycket kolhydrater livsmedlet ger också. Ofta blir detta värde mer intressant än GI.

King Grub
2004-12-19, 18:14
Snarare använder han vitt bröd som referens, som de flesta gör i Sverige av någon anledning.

Edit: Glykemisk load har jag glömt bort vad det är..

GL är GI delat med hundra och multiplicerat med livsmedlets kolhydratinnehåll i gram och anger blodsockerstegring av intag av livsmedel istället för gram kolhydrat.

Edit: Nej! Sen!

z_bumbi
2004-12-19, 18:14
Glykemic load anger hur mycket blodsockret stiger av en portion istället för av 50 gram kolhydrater. Dvs man tar hänsyn till hur mycket kolhydrater livsmedlet ger också. Ofta blir detta värde mer intressant än GI.

Tackar!
Jag misstänkte att det var så men jag orkade inte leta. :em:

Sverker
2004-12-19, 18:36
GL är GI delat med hundra och multiplicerat med livsmedlets kolhydratinnehåll i gram och anger blodsockerstegring av intag av livsmedel istället för gram kolhydrat.



hmm...skulle behöva åtta fingra på varje hand :D