handdator

Visa fullständig version : Angående "fördrink"


johnnytex
2004-12-19, 13:17
Om man nu ska var optimal och dela upp sin drink på två, en före- och en efterdrink. Ska man då inte de snabba kolhydraterna lite efter man tar proteinet så de synkar, så de toppar samtidigt, då kolhydraterna kommer peaka tidigare? Alltså jag flaxar kanske fett nu, men är det så?

Sedan kan jag lägga till min bonusfråga, är 17,5g vassle samt 30g kolisar (dextropur) lagom som för drink och en likdan som efterdrnk? Om jag e 72kg lätt.

Matte_Maiden
2004-12-19, 13:38
Om man nu ska var optimal och dela upp sin drink på två, en före- och en efterdrink. Ska man då inte de snabba kolhydraterna lite efter man tar proteinet så de synkar, så de toppar samtidigt, då kolhydraterna kommer peaka tidigare? Alltså jag flaxar kanske fett nu, men är det så?

Sedan kan jag lägga till min bonusfråga, är 17,5g vassle samt 30g kolisar (dextropur) lagom som för drink och en likdan som efterdrnk? Om jag e 72kg lätt.

Jag antar att det är vasslekoncentrat du snackar om. I sådana fall har jag för mig att proteinet oxideras och används som energi istället för det du vill att det ska användas till. Det går således inte att matcha ett koncentrat mot snabba kolisar så att ger samma effekt som ett hydrolysat och snabba kolisar.

physique
2004-12-19, 13:53
Om jag inte minns fel så toppade väl vasslekoncentrat efter ca en timme? Borde det inte vara bra att ta mycket vasslekoncentrat i fördrinken om man tränar ca en timme då?

johnnytex
2004-12-19, 14:04
Jag antar att det är vasslekoncentrat du snackar om. I sådana fall har jag för mig att proteinet oxideras och används som energi istället för det du vill att det ska användas till. Det går således inte att matcha ett koncentrat mot snabba kolisar så att ger samma effekt som ett hydrolysat och snabba kolisar.

Jaha, så proteinet används som kolhydrater pga av avsaknadet av kolisar? Fattar jag det rätt?

Hur proportionerna vara då före- och efterdrink, de ska vara lika stora? Mina är lagom fördelat?

King Grub
2004-12-19, 14:25
Om jag inte minns fel så toppade väl vasslekoncentrat efter ca en timme? Borde det inte vara bra att ta mycket vasslekoncentrat i fördrinken om man tränar ca en timme då?

Eftersom man vill toppa aminosyreutsöndringen mitt i passet, tillsammans med glukoset och insulinet, så är det ju inte det, nej. Hydrolysat lär vara det enda som är snabbt nog. Om vi talar optimalt, alltså.

King Grub
2004-12-19, 14:26
Jaha, så proteinet används som kolhydrater pga av avsaknadet av kolisar? Fattar jag det rätt?

Hur proportionerna vara då före- och efterdrink, de ska vara lika stora? Mina är lagom fördelat?

Kolhydrat och protein tillsammans. Exakt hur många gram finns det inga studier som pekar exakt på, men de som visar på stimulerad anabolism och proteinsyntes har använt sig av mycket små mängder essentiella aminosyror.

johnnytex
2004-12-19, 14:29
Kolhydrat och protein tillsammans. Exakt hur många gram finns det inga studier som pekar exakt på, men de som visar på stimulerad anabolism och proteinsyntes har använt sig av mycket små mängder essentiella aminosyror.

Snackdes inte innan om att ha skuille ha 0.5g protein per kg? :confused:

King Grub
2004-12-19, 14:31
Snackdes inte innan om att ha skuille ha 0.5g protein per kg? :confused:

Det är en riktlinje. Det finns inga studier som exakt säger att du behöver så och så mycket vid det och det tillfället. Det finns inte studier som säger att tillskott är nödvändigt överhuvudtaget, även om det underlättar. Men 0.5 gram per kg är du i alla fall säker på att få tillräckligt. Samtidigt visar studier ingen skillnad i proteinsyntes på 20 och 40 gram protein åt gången.

johnnytex
2004-12-19, 14:36
Ah okey, vad skulle man gjort utan dig Kingen :thumbup:

Hur är det med kolisarna då, är det samma där, eller finns det mer exakta värden där?

King Grub
2004-12-19, 14:40
Ah okey, vad skulle man gjort utan dig Kingen :thumbup:

Hur är det med kolisarna då, är det samma där, eller finns det mer exakta värden där?

"Consumption of protein/amino acids and carbohydrate immediately before and after training sessions may augment protein synthesis, muscle glycogen resynthesis and reduce protein degradation. The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index."

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

Vad gäller före träning har 50-60 gram glukospolymerar används effektivt i studier, men återigen spelar både din egen kropp (vikt, träningsintensitet, procent fettfri massa osv), och vad du ätit innan roll.

johnnytex
2004-12-19, 14:43
"Consumption of protein/amino acids and carbohydrate immediately before and after training sessions may augment protein synthesis, muscle glycogen resynthesis and reduce protein degradation. The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index."

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

Vad gäller före träning har 50-60 gram glukospolymerar används effektivt i studier, men återigen spelar både din egen kropp (vikt, träningsintensitet, procent fettfri massa osv), och vad du ätit innan roll.

Wow, shit. Det där blir en j**** massa kolisar :MrT:

Men okey, men får jag fråga vad du tycker då? Är min mängd lagom om jag säger jag äter vanlig mat en timme innna man för drink samt en vanligt måltid efter min efterdrink.

King Grub
2004-12-19, 14:45
Det fungerar säkert. Det allra viktigaste är 24-timmarsbalansen, att du har tillgång till aminosyror kontinuerligt (hellre många små intag är få stora) och sköter återhämtning och glykogeninlagring efter passet.

johnnytex
2004-12-19, 14:47
Det fungerar säkert. Det allra viktigaste är 24-timmarsbalansen, att du har tillgång till aminosyror kontinuerligt (hellre många små intag är få stora) och sköter återhämtning och glykogeninlagring efter passet.

Okey, tack. Det är otroligt att du inte blir trött på alla dessa frågor från oss nybörjare, du ska ha stort tack. :thumbup:

King Grub
2004-12-19, 14:53
Okey, tack. Det är otroligt att du inte blir trött på alla dessa frågor från oss nybörjare, du ska ha stort tack. :thumbup:

Vem har sagt att jag inte är trött på dem? :D

j/k (Skämt).

Lizard
2004-12-19, 15:28
Förlåt om jag kapar tråden lite och ursäkta min envisa nyfikenhet när det gäller essentiella aminosyror, men snubblade över den här:

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 78, No. 2, 250-258, August 2003
Essential amino acids are primarily responsible for the amino acid stimulation of muscle protein anabolism in healthy elderly adults
Elena Volpi, Hisamine Kobayashi, Melinda Sheffield-Moore, Bettina Mittendorfer and Robert R Wolfe

Background: Nutritional supplementation may be used to treat muscle loss with aging (sarcopenia). However, if physical activity does not increase, the elderly tend to compensate for the increased energy delivered by the supplements with reduced food intake, which results in a calorie substitution rather than supplementation. Thus, an effective supplement should stimulate muscle anabolism more efficiently than food or common protein supplements. We have shown that balanced amino acids stimulate muscle protein anabolism in the elderly, but it is unknown whether all amino acids are necessary to achieve this effect.

Conclusion: Essential amino acids are primarily responsible for the amino acid–induced stimulation of muscle protein anabolism in the elderly.


Nu gällde det här äldre, otränade människor, men resultatet är intressant tycker jag.


Lizard

King Grub
2004-12-19, 16:19
Det stämmer väl rätt bra med vad Tipton, Wolfe och andra kommer fram till i Am J Physiol. 1999 Apr;276(4 Pt 1):E628-34, fast gällande styrketränande individer: "...it does not appear necessary to include nonessential amino acids in a formulation designed to elicit an anabolic response from muscle after exercise. We concluded that ingestion of oral essential amino acids results in a change from net muscle protein degradation to net muscle protein synthesis after heavy resistance exercise in humans similar to that seen when the amino acids were infused."

Och i Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Oct;283(4):E648-57:

"...we conclude that NEAA are not necessary for stimulation of NB and that there is a dose-dependent effect of EAA ingestion on muscle protein synthesis."

NB = Net protein muscle balance.

Lizard
2004-12-19, 19:18
Grub

Hmmmm.......mer och mer pekar bort får vassle och mot EAA för mig.......


Lizard

King Grub
2004-12-19, 20:07
Grub

Hmmmm.......mer och mer pekar bort får vassle och mot EAA för mig.......


Lizard

Betänk då först följande! :)

"We conclude that after resistance exercise, a mixture of whey protein, AA, and CHO stimulated muscle protein synthesis to a greater extent than isoenergetic CHO alone. Further, compared to previously reported findings, the addition of protein to an AA+ CHO mixture seems to extend the anabolic effect."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Jun;14(3):255-71.Effect of an amino acid, protein, and carbohydrate mixture on net muscle pro tein balance after resistance exercise.