handdator

Visa fullständig version : Mitt första riktiga matschema


Brownboy
2004-12-19, 12:43
Jag är 1.68 lång. Väger 55-56 kg.
Jag ska börja träna nu igen och skaffa mig ett nytt gymkort efter en längre uppehåll.

Detta är ungefär vad jag kommer att äta om dagen, en träningsdag. Tänkte träna en dag, vila nästa osv.

Jag förstår det som att jag behöver 2.5-3 gram protein per kroppsvikt/dag och 1 gram fett per kroppsvikt/dag? Stämmer det?
Jag ska skaffa mig en våg nästa vecka så det här blir inte helt exakt.. men ni som vet bättre än mig kanske kan se om det verkar någorlunda bra?

När jag skaffat en våg ska jag väga allt så att jag får i mig protein och fett (nyttigt sådant mest) så det täcker dasgbehovet. Och sedan lägga på kolhydrater till plus 500kcal eftersom jag vill gå upp i vikt o lägga på mig muskler. :naughty:

Nåväl..

06.00
Gröt med mjölk
30 gram whey - (Eller räcker det med lite linfrön i gröten?)
Grovt bröd med skinka

09.00
Gröt med mjölk
Grovt bröd med skinka

12.00
Kycklingfilé med ris och sallad. - (Någon bra fettfattig sås?)

14.30
Grovt bröd / Gröt med mjölk.

16.00
Direkt innan Träning
30 gram whey
66 gram dextropur

Träning

17.30
Direkt efter Träning
30 gram whey
66 gram dextropur

18.15-18.30
Middag som 12.00
Innehållande minst 30g protein

20.00
En näve nötter.

21.30
Kesella med funlight och äpple

Hur låter det? :)

Mac
2004-12-19, 13:36
tror inte du behöver ta så mycket dextropur i både före/efter träningsdrinken..,,annars ser väl skapligt ut.. :thumbup:

Johan
2004-12-19, 13:39
Jag är 1.68 lång. Väger 55-56 kg.
06.00
Gröt med mjölk
30 gram whey - (Eller räcker det med lite linfrön i gröten?)
Grovt bröd med skinka

Jag föreslår att du dricker din whey på morgonen, blanda med lite mjölk, brukar bli skitgott om du har chokladsmak.
Då kommer du få upp insulinnivåerna efter en lång natt, det är alltså vasslen+mjölken som gör det, inte chokladsmaken :)

edit. Glömde att säga att det för övrigt ser bra ut, men va lite försiktig med gröten, jag åt ungefär lika mycket gröt i somras som du gör nu, och jag fick problem med magen då pga. fibrerna _tror_ jag, och andra sidan så åt ju jag den fiberberikade för jag tyckte den va godare.
Men va uppmärksam.

Brownboy
2004-12-19, 13:44
Jag föreslår att du dricker din whey på morgonen, blanda med lite mjölk, brukar bli skitgott om du har chokladsmak.
Då kommer du få upp insulinnivåerna efter en lång natt, det är alltså vasslen+mjölken som gör det, inte chokladsmaken :)

He he. Jo det förstod jag. :)
Gröt med lite mjölk och en prottedrink med mjölk. Så får det bli!

Brownboy
2004-12-19, 13:48
tror inte du behöver ta så mycket dextropur i både före/efter träningsdrinken..,,annars ser väl skapligt ut.. :thumbup:

oki. Jag gick efter 1.2 gram kolhydrater / kg kroppsvikt.
Men runt 55 gram? Då blir det som min vikt. Låter det bättre? en före o en efter träningen.

physique
2004-12-19, 14:19
Käkar du bara havregrynsgröt? Blir det inte lite tjatigt att mumsa 3 ggr om dagen? :D

King Grub
2004-12-19, 14:23
För lite mat efter träning. Mer och fler mål med mer kolhydrat (med protein till).

Brownboy
2004-12-19, 14:40
Käkar du bara havregrynsgröt? Blir det inte lite tjatigt att mumsa 3 ggr om dagen? :D

Jo, men jag kommer inte på så mycket annat o äta. :)

Brownboy
2004-12-19, 14:46
För lite mat efter träning. Mer och fler mål med mer kolhydrat (med protein till).

Du menar för lite mat vid 20.00 och 21.30? Eller över huvud taget?
Ska jag lägga in lite mellansnabba kolhydrater vid 20.00 eller är det för sent?
Och lite långsamma vid 21.30 tillsammans med kesellan?

King Grub
2004-12-19, 14:54
Du menar för lite mat vid 20.00 och 21.30? Eller över huvud taget?
Ska jag lägga in lite mellansnabba kolhydrater vid 20.00 eller är det för sent?
Och lite långsamma vid 21.30 tillsammans med kesellan?

Vad du behöver veta. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33691)

Brownboy
2004-12-19, 15:03
Vad du behöver veta. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33691)

Oj.. tack. glömde bort den tråden.. har ju varit och tittat där förut.. :em:

Brownboy
2004-12-19, 15:08
edit. Glömde att säga att det för övrigt ser bra ut, men va lite försiktig med gröten, jag åt ungefär lika mycket gröt i somras som du gör nu, och jag fick problem med magen då pga. fibrerna _tror_ jag, och andra sidan så åt ju jag den fiberberikade för jag tyckte den va godare.
Men va uppmärksam.

Okej. Kan det ha och göra med att min mage känns tjock? Jag menar fibrerna. Jag är smal av mig i övrigt men magen känns ändå "tjock". Känns iofs så även när jag inte äter gröt. Så jag vet inte riktigt vad det kan vara.

Johan
2004-12-20, 19:46
Okej. Kan det ha och göra med att min mage känns tjock? Jag menar fibrerna. Jag är smal av mig i övrigt men magen känns ändå "tjock". Känns iofs så även när jag inte äter gröt. Så jag vet inte riktigt vad det kan vara.
Min mage blev väldigt uppsväld på eftermiddan, och då hade jag ätit gröt 2 gånger på förmiddan.
Den blev liksom gasig, men lugnade ner sig senare mot kvällen, runt middag.
Jag tror också att stressen spelade roll, jag åt oftas rätt snabbt och stressade ibland rätt mycket på jobbet.

Trance
2004-12-20, 20:16
Jag är 1.68 lång. Väger 55-56 kg.
12.00
Kycklingfilé med ris och sallad. - (Någon bra fettfattig sås?)


Behöver du verkligen en fettfattig sås till denna måltid?, jag antar att du vill bygga och jag såg inget direkt överskott av fett...

Johan
2004-12-20, 21:03
Behöver du verkligen en fettfattig sås till denna måltid?, jag antar att du vill bygga och jag såg inget direkt överskott av fett...
Håller med dig, men inte att glömma att den sötsura såsen är fruktansvärt god till ris och kyckling.
Sen är ju inte fett nånting man behöver undvika direkt, försöka hålla sig till nyttigt fett så gott det går och hålla koll på energiöverskottet/underskottet.