handdator

Visa fullständig version : Historieintresserade


Youngster
2004-12-19, 10:45
Go morgon!

Jag såg precis en film om Napoleon, mannen som tack vare den franska revolutionen kunde få ett högre ämbete inom armén.

Genom röstning blev han vald till att sitta hela sitt liv som frankrikes konsul och han lagstifade alla nya lagar från den franska revolutionen i sin bok, codé napoleon, vilket gick ut på att alla var lika inför lagen.

De länder han erövrade gjorde han samma sak som i Frankrike några år tidigare; införde religonsfrihet, likhet inför lagen och avskaffades adelns prviliger.

Allt det här får ju en att tänka på att han fortsatte på revolutiones inslagna väg, men i slutet av filmen sa dem att Napolen snarare ska ses som den franska revolutionens dödgrävare.

Hur går det ihop? Eller vad missade jag?

Arne Persson
2004-12-19, 10:49
Go morgon!

Jag såg precis en film om Napoleon, mannen som tack vare den franska revolutionen kunde få ett högre ämbete inom armén.

Genom röstning blev han vald till att sitta hela sitt liv som frankrikes konsul och han lagstifade alla nya lagar från den franska revolutionen i sin bok, codé napoleon, vilket gick ut på att alla var lika inför lagen.

De länder han erövrade gjorde han samma sak som i Frankrike några år tidigare; införde religonsfrihet, likhet inför lagen och avskaffades adelns prviliger.

Allt det här får ju en att tänka på att han fortsatte på revolutiones inslagna väg, men i slutet av filmen sa dem att Napolen snarare ska ses som den franska revolutionens dödgrävare.

Hur går det ihop? Eller vad missade jag?

Du missade antagligen att Napoleon var en kortvuxen (på alla sätt), genialisk? maktgalning som sände MASSOR av sina egna soldater i döden mm bl.a genom ett antal totalmisslyckade slag.

Youngster
2004-12-19, 10:54
Du missade antagligen att Napoleon var en kortvuxen (på alla sätt), genialisk? maktgalning som sände MASSOR av sina egna soldater i döden mm bl.a genom ett antal totalmisslyckade slag.

Jag tänkte väl inte riktigt på den biten... :rolleyes:

Jag menare snarare att han genomförde alla krig - visst för att erövra och utöka sin makt - men han gjorde det i den franska revolutionens anda, så att säga. I de länder han erövrat införde han samma saker som gjorts i den franska revolutionen.

Som jag skrev, likhet inför lagen, adeln blev av med sina privliger osv osv. Det var ju dom tankarna han hade och det är ju samma saker som hände under den franska revolutionen!

Sen att han återinförde enväldet är ju en sak, men den franska revolutionen handlar ju inte om demokrati eller diktatur, utan om människors lika värde och att de ska ha samma rättigheter och skyldigheter oavsett "typ".

Kalleh
2004-12-19, 14:07
Såg en film (kommer ej ihåg vilken) härom veckan där Napoleon var ett frekvent disskussionsämne. Det sades bland annat att han på äldre dar drog sig tillbaka och flyttade ut till ön s:t Helena vilket jag tyckte var en lite väl romantisk framställning. För om inte jag minns helt fel så satt han i fängelse/husarrest där. Någon som sitter inne på sanningen?

Kimo
2004-12-19, 14:22
Go morgon!

Jag såg precis en film om Napoleon, mannen som tack vare den franska revolutionen kunde få ett högre ämbete inom armén.

Genom röstning blev han vald till att sitta hela sitt liv som frankrikes konsul och han lagstifade alla nya lagar från den franska revolutionen i sin bok, codé napoleon, vilket gick ut på att alla var lika inför lagen.

De länder han erövrade gjorde han samma sak som i Frankrike några år tidigare; införde religonsfrihet, likhet inför lagen och avskaffades adelns prviliger.

Allt det här får ju en att tänka på att han fortsatte på revolutiones inslagna väg, men i slutet av filmen sa dem att Napolen snarare ska ses som den franska revolutionens dödgrävare.

Hur går det ihop? Eller vad missade jag?


Napoleon tog över när alla revolutionens förgrundsfigurer hade tappat sina huvuden (i dubbel bemärkelse). Världens då mest demokratiska författning kastades i soptunnan och hela tanken om att ingen skulle ha mer makt än någon annan (att alla var "byxlösa", det vill säga inte hade den gamla adelns privilegier) ersattes med idén om EN stark ledare. Den franska revolutionen och den ryska revolutionen har flera likheter i den aspekten. Robbespierre (ursäkta stavningen) yrkade på att avskaffa dödsstraffet helt men använde sedan guilliotinen (ursäkta stavningen igen) flitigt under sin tid vid makten för att sedan själv hamna i den. Det samma kan sägas om Trotskij och andra bolsjeviker som hade visioner om jämlikhet men som sedan koncentrerade makten för att sedan själva falla offer den, samtidigt som "skräckväldet" tilltog och revolutionen dog ut.

JoelR
2004-12-19, 14:59
Såg en film (kommer ej ihåg vilken) härom veckan där Napoleon var ett frekvent disskussionsämne. Det sades bland annat att han på äldre dar drog sig tillbaka och flyttade ut till ön s:t Helena vilket jag tyckte var en lite väl romantisk framställning. För om inte jag minns helt fel så satt han i fängelse/husarrest där. Någon som sitter inne på sanningen?

Jag tror inte att han satt där av egen fri vilja iaf.
Det var väl engelsmännen som låste in han där pga av att dom var rädda för han plus att dom ville ha fred, lugn o. ro i Europa.

Rätta mig om jag har fel!

Bärs
2004-12-19, 17:49
Napoleon förde ju inget skräckregemente som regent, däremot försvarade och expanderade han revolutionen utanför Frankrikes gränser. Han möblerade om bland Europas kungar kort och gott. Problemet var ju att han lät utnämna sig till kejsare 1804 och då var man ju s.a.s. tillbaka där revolutionen startade. En monarki hade ersatts med en annan, skillnaden var att monarken nu gjorde anspråk på kejsarvärdighet. I det avseendet var han revolutionens dödgrävare som jag uppfattar din framställning. Beethoven t.ex., en sann revolutionsvän, skrev ju sin 3:e symfoni Eroica till Napoleons ära men blev så förbannad när han utnämnde sig till kejsare att han drog tillbaka dedikationen.

Loke
2004-12-19, 18:18
Jag tänkte väl inte riktigt på den biten... :rolleyes:

Jag menare snarare att han genomförde alla krig - visst för att erövra och utöka sin makt - men han gjorde det i den franska revolutionens anda, så att säga. I de länder han erövrat införde han samma saker som gjorts i den franska revolutionen.

Som jag skrev, likhet inför lagen, adeln blev av med sina privliger osv osv. Det var ju dom tankarna han hade och det är ju samma saker som hände under den franska revolutionen!

Sen att han återinförde enväldet är ju en sak, men den franska revolutionen handlar ju inte om demokrati eller diktatur, utan om människors lika värde och att de ska ha samma rättigheter och skyldigheter oavsett "typ".

Den handlar om mer än så. Det är även så att den som leder landet ska göra det för landets och folkets bästa. Att kriga var helt enkelt inte något som folket i frankrike tjänade på, alltså var det fel.

isakssonmartin
2004-12-19, 18:28
arne vad menar du kortvuxen i vissa filmer ser han ju ut att vara normal??

eller de kanske inte tycker det var trovärdigt med en liten general???

Allan
2004-12-19, 18:36
Har för mig att han var kring 160 cm lång - give or take fem centimeter

allan