handdator

Visa fullständig version : Vilken mp3-spelare rekommenderar ni ?


pelle
2004-12-19, 00:16
Krav på mp3spelaren är:

FM-radio måste ingå.
Minst 512 mb
Adapter till laddning istället för att ta ut batterierna och ladda är ett plus.
Liten (såklart....)
Bra ljud (såklart...)

Wahlgrenus
2004-12-19, 00:21
Jens of Sweden gör mycket trevliga saker. Kan inte rekommendera någon då jag inte har någon av de nyare och de äldre är inte precis det du vill ha.

Men JOS = Kvalitet

Kan vara värt att kolla upp.

Prankie
2004-12-19, 00:24
Varför heter de Jens Of Sweden och baksidan står made in Korea. :D

Einar
2004-12-19, 00:26
Säkert fjärde posten på en månad om detta ämne.

Här är en: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=34609&highlight=mp3

Yankeee
2004-12-19, 00:28
Jens of Sweden gör mycket trevliga saker. Kan inte rekommendera någon då jag inte har någon av de nyare och de äldre är inte precis det du vill ha.

Men JOS = Kvalitet

Kan vara värt att kolla upp.

Tyvärr är det inte alla som håller med dig där. Ett exempel http://www.idg.se/ArticlePages/200412/09/20041209151731_CS/20041209151731_CS.dbp.asp

iAudio eller iRiver är det som gäller.

aliquis
2004-12-19, 00:53
Varför heter de Jens Of Sweden och baksidan står made in Korea. :D
för att jens som köper dem kommer från sverige, men koreanerna kan göra dem ;D

fast nu finns det ju en svensk mp3-spelare, ful som en volvo.

Fatalist
2004-12-19, 00:53
JoS MP300/MP400 om du vill ha ljudkvalite.

Yankeee
2004-12-19, 00:58
JoS MP300/MP400 om du vill ha ljudkvalite.

Ljudkvalitet med 10mW / kanal? :thumbup:

Garnax
2004-12-19, 01:00
Min granne heter jens och han köpte en :)

Prankie
2004-12-19, 01:04
Min dyne tuny 2 som jag beställde från UK låter bra med the plugs och porta pro allafall. :) Men jag skulle vilja ha den nya från Sony med 1gb flashminne och 70timmar batteritid. Det är synd att de ta bara miniplugs.

Fisen
2004-12-19, 01:07
http://www.powerboard.se/ibf/ipb.html

Nån snubbe säljer denna på powerboard! :thumbup:

Vet inte om länken funkar..man kanske måste regga sig!

pelle
2004-12-19, 08:53
Hej! Tack för alla reply's.

Precis som jag så tänkte de flesta på iRiver och iAudio. En sak som jag dock tycker är konstig är att alla affärer här (Malmö) inte säljer iRiver. Jag pratar om Siba, Elgiganten, Expert, OnOFF och diverse datorbutiker som också säljer mp3spelare.

Har ni någon aning om varför ? Är iRiver på väg ut ?

Dipshit
2004-12-19, 11:55
Gå till hifi-klubben! Be att få lyssna på deras argon-mp3-spelare!
Har hört att de ska va bra, men alltid bra att lyssna! Och där
får man verkligen alltid lyssna! ;)
Billig också!
Vi har varmkorv också!

mmartin
2004-12-19, 11:57
på väg ut? knappast. iRiver är den bästa efter i princip alla tester som görs proff. inte enligt skit som aftonbladet och dylikt.

Expert här marknadsför iRiver, elgiganten och de flesta har inte iRiver i sortimentet så det är därför du inte hittar den så lätt. Men hör med expert, kanske bara var slut? annars kan man beställa dem över nätet, personligen hade jag inte nöjt mig med något sämre än iRiver ;)

ante
2004-12-19, 13:00
Iauido U2 eller Meizu E2 verkar var de bästa i dagsläget!

se: www.meizu.se och www.iaudio.se

Ska nog själv köpa E2 då den drivs med AAA batteri, U2 har inbyggt.
E2 är också byggt helt i metall. Annars är spelarna väldigt lika varandra.

Fatalist
2004-12-19, 13:21
Ljudkvalitet med 10mW / kanal? :thumbup:


Nej men 14mW/kanal, och utmärkt ljudbild. Testade de flesta spelare innan jag köpte min Mp300 och denna hade utan tvekan bäst detaljrikedom!

Kebab-Arne
2004-12-19, 13:43
Ska du köpa iRiver eller iAudio så lär du ju kunna tjäna ett antal hundralappar om du köper på nätet istället för i Elgiganten, SIBA och dom ställena. Om de nu har iRiver eller iAudio.

porja
2004-12-19, 18:02
Jens of Sweden har allt, läs bara testtidningar :)


bästa Batteritid
laddningsbara battierier medföljer
bra support bla du kan uppdragera spelaren
kvalitet och design
många inställningar
bra ljudkvalitet

mm...

Yankeee
2004-12-19, 18:03
Nej men 14mW/kanal, och utmärkt ljudbild. Testade de flesta spelare innan jag köpte min Mp300 och denna hade utan tvekan bäst detaljrikedom!

http://www.jensofsweden.se/MP400.asp?base=2
http://www.jensofsweden.se/MP300.asp?base=2

10 och 12 står det där iaf.

Edit: MP300 har visserligen fått bra betyg, men jag säger som vanligt iAudio, och det av fler anledningar än att jag har en själv ;)

http://testcentret.idg.se/avdelningar.asp?IDpath=101&tid=2&ord=betyg

z_bumbi
2004-12-19, 18:10
Hur avgörs ljudkvalitet av vilken effekt man kan plocka ut, någon som har lust att förklara?

Yankeee
2004-12-19, 18:18
Hur avgörs ljudkvalitet av vilken effekt man kan plocka ut, någon som har lust att förklara?

Inte alls egentligen. Dock så är ju de flesta spelare ganska lika, då vore det bara dumt att inte ta den med mest effekt. Dessutom så har de spelarna med mest uteffekt i princip alltid fått bäst betyg för ljudet i recensionerna, iAudio och iRiver alltså. Kanske är helt fel att resonera så, har ju dock stämt än så länge.

e150d
2004-12-19, 18:35
Hur avgörs ljudkvalitet av vilken effekt man kan plocka ut, någon som har lust att förklara?


Effekt i förstärkare är ett väldigt luddigt begrepp som många tillverkare fuskar mycket med.

Det är väldigt lätt att över speca sina produkter pga att det inte finns en standard att mäta efter, många billiga förstärkare som påstår att dom klarar tex 100 w per kanal klarar endast dessa 100w under en kort tid och med otroligt förvrängt ljud, dvs det låter skit långt långt innan 100w uteffekt har uppnåtts.

Men man kan säga att en stärkare med mycket effekt tar tag i högtalaren med järnhand och beordrar den att göra det den vill, medans en med mindre effekt inte riktigt kan bestämma över högtalaren med samma pondus.

Rent generellt så är det bättre att leta efter högtalare med ett högt spl värde än en stark stärkare (iaf om man inte är på en obegränsad budget).

Vad gäller effekten på bärbara produkter så är det inget att stirra sig blind på det säger sig självt att en liten bärbar spelare aldrig kommer att klara av att driva ett par feta highend lurar.

Tänk på att för att öka volymen med 3db krävs en dubbling av effekten, i teorin betyder det att en 200w stärkare bara kan spela 3db högre än en 100w stärkare med samma högtalare och det är därför det är bättre att satsa på höga spl värden, om det är hög volym man är ute efter.

Vad gäller rekomendation av mp3 spelare så har jag inte lyssnat på särskillt många, men om du ska använda den när du ska träna så är du redan i en så ooptimal lyssnings miljö så att ljudkvaliten inte kommer till sin rätta, så jag skulle satsa på något litet billigare,

En spelare som jag har lyssnat på är Argon spelarna som låter mycket bra.
Det kan vara svårt att få tag på en före jul dock pga att de är helt slutsålda...

mvh Henke

Yankeee
2004-12-19, 18:39
Vad gäller effekten på bärbara produkter så är det inget att stirra sig blind på det säger sig självt att en liten bärbar spelare aldrig kommer att klara av att driva ett par feta highend lurar.

Antar att du jobbar på hifiklubben? ;)

Iaf, är det bara ett sammanträffande då att de spelare med högst uteffekt också har "bäst" ljud?

Pluttski
2004-12-19, 19:28
Antar att du jobbar på hifiklubben? ;)

Iaf, är det bara ett sammanträffande då att de spelare med högst uteffekt också har "bäst" ljud?

Nej visst är det inte ett sammanträffande, det jag menade var att man inte ska lita så mycket på siffrorna eftersom dom ofta är överspecade. Men om man hittat en spelare med mycket effekt så kan den som jag sa ta tag i hörlurarna och få dom att spela riktigt bra, jämfört med en med lite effekt.

Man kan aldrig få för mycket effekt!

Sen så jobbar faktiskt deltid på hifiklubben, men vad har det med saken att göra. jag sa att argonen lät bra pga att jag har lyssnat på den, jag har inte lyssnat på någon annan så dom säger jag ingenting om.

Hur mycket siffror jag än får se på dom, jag litar aldrig på siffror om det inte är från ett märke jag känner till och vet hur dom mäter. Man ska lyssna och bilda sig en uppfattning från hur det låter inte efter siffrorna.

Var hittar ni info om uteffekt på mp3 spelare ?? skulle vilja ta mig en titt

edit
sitter hemma hos en kompis E150d här fast på kompisens nick

pelle
2004-12-19, 19:31
Hur är det med batteri, vad tycker ni.

Ska man ha laddningsbart som man måste ha adapter till eller ska man ha laddningsbart som man tar ut och använder en vanlig batteriladdare ?

Vilket är bäst ?

iAudio 4 har vanligt batteri och iAudio U2 är med laddare. Blir nog någon av dessa två jag köper känns det som.

Yankeee
2004-12-19, 19:44
Nej visst är det inte ett sammanträffande, det jag menade var att man inte ska lita så mycket på siffrorna eftersom dom ofta är överspecade. Men om man hittat en spelare med mycket effekt så kan den som jag sa ta tag i hörlurarna och få dom att spela riktigt bra, jämfört med en med lite effekt.


Var hittar ni info om uteffekt på mp3 spelare ?? skulle vilja ta mig en titt


Nej, självklart ska man egentligen inte titta på siffrorna. Nu har det helt enkelt blivit så eftersom att högst än så länge har varit bäst.

Uteffekten finns på tillverkarnas sidor.
T.ex
http://www.jensofsweden.se/products.asp?base=2
http://eng.iaudio.com/zeroboard/body_P.php?bmenu=P
http://www.iriver.com/html/product/prpa_category.asp
http://www.apple.com/ipod/specs.html
osv osv

Hittar inte för ipod dock.

Yankeee
2004-12-19, 19:46
Hur är det med batteri, vad tycker ni.

Ska man ha laddningsbart som man måste ha adapter till eller ska man ha laddningsbart som man tar ut och använder en vanlig batteriladdare ?

Vilket är bäst ?

iAudio 4 har vanligt batteri och iAudio U2 är med laddare. Blir nog någon av dessa två jag köper känns det som.

Personligen föredrar jag spelare med "vanliga" (AAA) batterier. Bra mycket bättre att köpa en separat batteriladdare t.ex GP. Då slipper man vara beroende av en laddare hela tiden.

Fatalist
2004-12-19, 20:00
Personligen föredrar jag spelare med "vanliga" (AAA) batterier. Bra mycket bättre att köpa en separat batteriladdare t.ex GP. Då slipper man vara beroende av en laddare hela tiden.


Mao JoS :D

12mW var det visst ja. Men det är mer än uteffekten so mspelar roll. Det är bra separation mellan kanalerna, till skillnad från många andra spelare som låter som om ljudet kom från en am-radiosänding eller nåt...

Furiren
2004-12-19, 22:44
Har inget tips på spelare,men jag kan AVRÅDA dig från en modell som jag själv har köpt.

Skantic 512 från netonnet, jävla skitspelare, (den var förvisso billigt haha)

pelle
2004-12-20, 09:24
Har inget tips på spelare,men jag kan AVRÅDA dig från en modell som jag själv har köpt.

Skantic 512 från netonnet, jävla skitspelare, (den var förvisso billigt haha)

:thumbup: tack, råd uppskattas alltid!

pelle
2004-12-20, 09:45
Vad tycker ni om t.ex. mini iPod och liknande, dvs lite större och tyngre, men mycket mer disk ?

raZmus
2004-12-20, 10:10
Mychet bra tycker jag om dem :] Skulle aldrig orka tanka min spelare typ varje dag. Det är en nackdel man inte ens hade när man använde Walkmans. Då kunde man ta med några band med musik ;) iPod mini är helt ok, själv har jag en iPod Photo 60gb så musiken räcker en stund iaf ;)

AFanatic
2004-12-26, 17:33
Vad tror ni om denna? http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/mp3/iriver/ifp795.php

Beställningsknappen ska tryckas på idag nämligen.

Baan
2004-12-26, 17:38
har en creative jukebox zen xtra 40gb funkar fint, kan inte säga något om ljudet, låter dock bra, kan inte jämföra med något annat heller. Köpte den främst för att ja den är 40 gb :´D så kan man lägga massas hmmm viktiga filer på dne och dela med sig till kompisar.. :D


nackdelar: taskiga drivrutiner till dator, egetnligen ingen extern hårddisk, så kraschar även med nyaste drivrutinerna när du försöker lägga riktigt stora filer på den, funkar bra med mp3or. lite stor men det är iofs alla hårddisk-mp3 spelare. Fick också byta det inbyggda batteriet efter bara ett halvår, dom garanterade minst ett år, iofs fick jag ett nytt helt gratis av creative, det var schysst. Får väl dra en sån historia igen när jag behöver nytt, hehe, nä..
inget mer klaga på egentligen.

Yankeee
2004-12-26, 17:43
Vad tror ni om denna? http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/mp3/iriver/ifp795.php

Beställningsknappen ska tryckas på idag nämligen.

:thumbup:

Baan
2004-12-26, 17:47
säger detsamma, erkännt märke så kör hårt.

AFanatic
2004-12-26, 17:48
:thumbup:

Tack för den utförliga recensionen :D

Blir att leva på tonfisk januari ut.

Trance
2004-12-26, 17:59
Jag har en iRiver, grymt nöjd med den. De har också forum där man kan kolla efter uppdateringar och tips.

Baan
2004-12-26, 18:04
en kul grej om JOS, snackade med en kompis om dne, frågade varför den var bra, och han går in i fällan och säger att den är fårn sverige... hm jasså säger jag.. vad står det då.. så läser han "made in korea"... "öh men .. dom har säkert gjort det mesta i sverige... det är klart"....

:D

nä allt görs väl i dom trakterna idag så det är vlä ganska ointressant

AFanatic
2004-12-26, 18:10
Jag har en iRiver, grymt nöjd med den. De har också forum där man kan kolla efter uppdateringar och tips.

Kanon, ska kolla forumet! :thumbup:

Yankeee
2004-12-26, 18:11
Tack för den utförliga recensionen :D

Blir att leva på tonfisk januari ut.

Läs vad som står tidigare i tråden och i den andra mp3-tråden om iRiver :)

AFanatic
2004-12-26, 18:55
Läs vad som står tidigare i tråden och i den andra mp3-tråden om iRiver :)


Redan såld.

Redan köpt.

Åååh va roligt med en ny pryyyl :laugh: :D

chidde
2004-12-26, 19:02
hetast och populärast just nu é nog mini ipod
den har väl det mesta!

men det beror mkt på vad du ska ha den till,
hur mkt du é beredd på att lägga ut osv

själv köpte jag en billig från creative, muvo tx 128 mb
den kan spela upp låtarna, räcker för mig
konstigt nog är hörlurarna dyrare än spelaren, men men...

sen é det väl skitsamma om den é snygg eller ful, om man hade tänkt ha den i fickan

porja
2004-12-26, 19:06
Redan såld.

Redan köpt.

Åååh va roligt med en ny pryyyl :laugh: :D


Bra val, hela 40 timmars batteri tid mm.., :thumbup:

JOS är för dyr, och inte alls Made of Sweden som alla tror.

faaan, köpte en JOS MP400 till min syster häromdagen :cryout:

AFanatic
2004-12-26, 19:07
chidde: menar du mig nu?

För jag har redan beställt! Weeehoooo!

Baan
2004-12-26, 20:36
om man nu ska vara teknikbög och vilja ha det bästa så får man nog satsa på riktigt dyra hörlurar också, som en över min post så, blir nästan så att dom är dyrare än mp3 spelaren, och visst är det så. det är nästan lite fult att snacka om vad som är bäst och köpa det själv sen ha 50 spänns hörlurar till det :D

AFanatic
2005-01-16, 18:05
Kan nu meddela att jag är mycket nöjd med IRivers i-795 (den på bilden). Grymt bra ljud! Och en hel del bra finesser. :thumbup: Perfekt nu när deffen börjar...lär bli många mil i skogen.

Mccartney
2005-01-16, 19:30
Har precis köpt en Monolith 1giga........till min pappa. Vunnit dem flesta Mp3 test. Kostar ca 3100 med adapter.

har själv en Iriver 20giga.....helt utmärkt klart bättre ljud än tex Ipod m.m