handdator

Visa fullständig version : Avslappning av antagonister?


Mehdi
2004-12-18, 22:36
Jag har funderat på det här med muskulärtavslappning och spänning, men har desto värre inte kommit fram till mycket vettigt.

Jag vet att det är populärt bland sprinters att ta upp den här sortens av diskussion, springa så avslappnat som möjligt. Få ut så mycket netto effekt som möjligt vill säga.

Jag som lyftare, hur kan jag förbättra mina lyft genom avslappning då? Hur tänker man, eller snare, hur tänker man Inte under / innan lyftet. Det nämns i en artikel jag läste att det finns speciella övningar för avslappning av antagonistiska muskler under lyftet. Främsta problemet hos mig är när jag lyfter "avslappnat" så tonas de primära musklerna också ner. I första hand känns det mesigt och förjävligt att hålla igen under maxvikter, men å andra sidan ska det ju vara effektivt att lyfta så.

Ah anyways, jag är ute efter tankar och tips och råd inom området. Friidrottare får gärna klargöra sin ståndpunkt i det hela med avslappning och hur ni tränar upp det.

Bifogar med en bild på Ben Johnson mitt under ett race, kolla in ansiktet så förstår ni vad jag menar med avslappning:

Allan
2004-12-18, 22:44
Du menar när man ser vissa sprinters, de bästa - i slowmotion fladdrar deras ansikten helt okontrollerat. De verkar inte ha nån muskelspänning överhuvudtaget?

allan

Zakath
2004-12-18, 22:47
Du menar när man ser vissa sprinters, de bästa - i slowmotion fladdrar deras ansikten helt okontrollerat. De verkar inte ha nån muskelspänning överhuvudtaget?

allan


Han menar t.ex fenomenet att armarna darrar i vissa övningar när man är ovan tror jag. D.v.s att kroppen inte vet riktigt vilken muskel som ska arbeta.

Jag vet inte hur man ska träna på det här. Men man blir bara bättre och bättre, teknikträning är ju alltid bra.

Pudzianovski
2004-12-18, 22:49
Det är väl en psykologisk grej för sprinters...att avstanna...slappna av så mkt de kan.

Så att de känner att de har mkt kvar att ge till en final.

:rolleyes:

Mehdi
2004-12-18, 22:51
Du menar när man ser vissa sprinters, de bästa - i slowmotion fladdrar deras ansikten helt okontrollerat. De verkar inte ha nån muskelspänning överhuvudtaget?

allan

Ungefär, ja. För att sätta den tanken i andra uttryck fast i OL så menar jag, ju mer spänd man är innan ett lyft desto mer får man jobba för att få upp stången. Ta en sådan enkel sak som armdrag i lyftet, det provoceras fram av aggressiv attityd hos mig. Det säger sig självt att om jag lugnar mig lite innan lyftet så får jag ju bort armdraget. Är du med på noterna eller är min frågeställning diffus?

Pudzianovski
2004-12-18, 22:53
Gör man ett maxlyft i mark eller böj...så är det jävligt svårt att slappna av någonstans.

Mehdi
2004-12-18, 23:03
Gör man ett maxlyft i mark eller böj...så är det jävligt svårt att slappna av någonstans.

Ja precis, men är det optimalt?

Jag får lov att dela upp min frågeställning i två delar. Den ena är medveten muskelkontroll (t ex greppet, kroppshållningen) och den andra den psykologiska inställningen innan och under ett lyft. Den första är lätt att behandla då det är självstyrt, men den andra då?

För dem som förstår sig på OLs så kan jag ge ett exempel på oönskad muskelspänning. Innan lyftet håller lyftaren stången hårt och bestämt, det generar att övriga muskler ovanför armbågen också aktiveras. Aktiveringen har stora påfrästningar av ett maxlyft. T ex så är det ingen slump att lyftare lyfter mer med dragremar i ryck och frivänd än utan, då energin av att fokusera på att hålla stången går istället -> övriga muskler som jobbar effektivare. En annan grej som greppet orsakar är att biceps arbetar mot triceps i överstöten / bottenläget av ryck, det går alltså segare att veckla ut stången.

Jesus, hoppas att någon förstår något HAHA

Pudzianovski
2004-12-18, 23:05
Jag förstår vad du menar.

Jag har ett problem själv. Det inträffar vi knäböj. Jag har en tendens att pressa stången med armarna...vilket tenderar till stora påfrestningar på armbågar.

Detta försöker jag mentalt träna bort. Försöker att slappna av där.

Mehdi
2004-12-18, 23:11
Jag förstår vad du menar.

Jag har ett problem själv. Det inträffar vi knäböj. Jag har en tendens att pressa stången med armarna...vilket tenderar till stora påfrestningar på armbågar.

Detta försöker jag mentalt träna bort. Försöker att slappna av där.

Jag är ingen SL-coach eller ens lyftare, men prova att smyga dig upp i vikter i böj men innan varje lyft tänk på att slappna av i armarna. Stanna gärna i bottenläget och observera hur armarna beteer sig, är dem styga så är det bara säga åt dem att slappna av och fortsätta lyfta. Och repetera :)

Pudzianovski
2004-12-18, 23:13
Jag är ingen SL-coach eller ens lyftare, men prova att smyga dig upp i vikter i böj men innan varje lyft tänk på att slappna av i armarna. Stanna gärna i bottenläget och observera hur armarna beteer sig, är dem styga så är det bara säga åt dem att slappna av och fortsätta lyfta. Och repetera :)

Jo..jag försöker faktiskt.....går ganska bra om man är medveten om det.

Grym bild du har. :hbang:

Olikasaker
2004-12-18, 23:50
En av anledningarna till att slappna av är att det blir en jämnare mer "flytande" rörelese då. En annan kan vara att du drar på dig mindre mjölksyra och kan hålla hålla farten upp en längre sträcka.

/gammal löpare

Lizard
2004-12-19, 01:18
Jag är ingen SL-coach eller ens lyftare, men prova att smyga dig upp i vikter i böj men innan varje lyft tänk på att slappna av i armarna. Stanna gärna i bottenläget och observera hur armarna beteer sig, är dem styga så är det bara säga åt dem att slappna av och fortsätta lyfta. Och repetera :)

Det du beskriver är ju ett välkänt idrottspsykologiskt problem; hur får jag ett avslappnat driv igenom golfsvingen, hur kan jag röra mig och slå avslappnat utan att spänna mig och få högre puls i boxning etc.

En stor del är korrekt nervbaneinlärning. Det är därför boxare skuggboxas mer än de slår på säck t ex.
En viktig del är självberömmet - att belöna sig själv kraftigt vid lyckade rörelser och ständigt memorera hur skönt det kändes. Dessutom, och lika viktigt, att glömma alla misslyckanden. Att inte programera in dem med kraftig sensorstimuli i form av grimaser och svordomar.

Lizard

z_bumbi
2004-12-19, 11:35
Att strunta i att psyka upp sig inför ett maxlyft är nog ingen dum idé om man har problem med att man tappar tekniken, senare får man justera graden av psykning vartefter tills man hittar sin egen nivå. Alla måste inte springa omkring som dårar och dunka huvudet i väggen innan ett maxlyft..

En fördel med att visualisera lyftet innan är att man oftast står stilla och andas djupt under tiden, det är inget som hindrar att man testar en annan andningsövning innan man ska lyfta för den delen.

Mehdi
2004-12-19, 12:26
Ja precis. Men frågan är om det finns några riktlinjer om hur avslappnad man bör vara?
Det där med andningen har jag funnit rätt så givande faktist. Även försöka koppla bort all onödig stress mellan lyften mha en handduk/tröja över ansiktet. Men man ska även komma ihåg att träning är träning och tävling är tävling. Det är en stor skillnad på att lyfta under tävling än under träning.

Lizard
2004-12-19, 13:18
Ja precis. Men frågan är om det finns några riktlinjer om hur avslappnad man bör vara?
Det där med andningen har jag funnit rätt så givande faktist. Även försöka koppla bort all onödig stress mellan lyften mha en handduk/tröja över ansiktet. Men man ska även komma ihåg att träning är träning och tävling är tävling. Det är en stor skillnad på att lyfta under tävling än under träning.

Som du tränar tävlar du är en gammal sanning och om du läser igenom mitt inlägg igen så kan du kanske hitta möjligheterna där. Det handlar om att kognitivt bearbeta nervsystemet så tävlingen blir en förlängning av din träning där en del av träningen innefattar upplevelsen av rörelsen och inte bara motoriks inlärning av den.

Lizard

Mehdi
2004-12-19, 19:38
Lizard: Ska vi dra några slutsatser nu och nöja oss eller?
Enkelt sagt så ska jag träna så som det känns bra, lära mig hur det SKA kännas och köra på. Sedan inte sätta några funderingar runt en tävling.
Lämpligt vore kanske att man ställde upp på "fejk"tävlingar eller varför inte så många tävlingar som möjligt för att bearbeta bort nervositeten.

Det låter vettigt när jag tänker efter. Inför JSM 2003 så bantade jag ner mig från 75kg till under 69kg på knappa 4 veckor. Sista tiden var ett helvete och för att inte tala om timmarna innan invägning, fick sitta i bastun med kläder på i 1 timma ensam. Huvudet jävlades med en o man ville bara lägga av o skita i tävlingen, men anyways när jag väl stod på vågen så såg jag att jag hade fixat inväningen. Den lättnaden var inte o att leka med, har nog aldrig varit så jävla glad och optimistik som då. Jag sket i allt annat och tänkte fan, nu ska jag lyfta och ha roligt - vilket jag hade. Tävlingen gick hur bra som helst, har aldrig lyft snyggare / bättre än då.

Lizard
2004-12-19, 22:36
Mehdi

Voilá!
Precis den där känslan som du hade då ska du ha innan tävling. Den där då man känner att allt känns såååå jäkla bra och man kan hantera vad som helst.
Vi känner igen den men minns inte hur vi fick den.
I luven på chefen på förmiddagen och sen äter du lunch med någon som erbjuder dig ett nytt jobb med roligare arbetsuppgifter och högre lön. Känslan när man kommer tillbaka och leende talar ut om problemet utan ilska, agg eller rädsla. Eller när du tog mod till dig och faktiskt ringde henne som du trodde var för snygg och trevlig för dig och ni bestämde träff....du vet?
Vet du Mehdi, jag tror att det till en del handlar om självkänsla och självförtroende - att inte fokusera på motståndet eller motståndaren utan på hur bra du själv är och vad ni två compandres - du och din själ - faktiskt är i stånd att åstadkomma. I leken spänner man sig inte och det gäller kanske att leka på allvar och inte ha allvarsamma lekar.....
Nu blir det djupt och snart så knackar Freud på dörren, men jag tror att det är något sådant vi letar efter...? Jag vet att min gamle tränare Po Lindvall (http://www.performanage.com/default.htm) sysslar intensivt med sån här.
Kanske ska du skicka ett mess till honom...?

Lizard

Mehdi
2004-12-20, 19:44
Du får mer än gärna fortsätta om du känner för det, men jag nöjer mig med det du har bidraget. Jag skickar ett mess till Herr Lindvall snart så ska vi se, tycker du att jag ska referera till något namn (dig) som rekade honom? PMa mig om det iså.

Mvh