handdator

Visa fullständig version : Polare som käkar tillväxthormon


johnnytex
2004-12-18, 17:13
Lite prestory först:
Jag har en polare (18år) som är mkt kort. Han är inte dvärg men väldigt kort. Han har därför fått tillväxthormon av sin läkare för att kunna komma igen lite i växten.

Alltså killen har ju grymma muskler på kroppen, trots att han inte tränar, detta pga av hormonerna han käkar. Iaf, nu till poängen. Han bad mig fråga hur det kommer att gå om han börjar köra mkt gymträning, kommer han då bli extrem, typ somom han gick på anabola, eller nästan iaf. Farligt? Någon här som erfarenheter av detta?

Matte_Maiden
2004-12-18, 17:19
Lite prestory först:
Jag har en polare (18år) som är mkt kort. Han är inte dvärg men väldigt kort. Han har därför fått tillväxthormon av sin läkare för att kunna komma igen lite i växten.

Alltså killen har ju grymma muskler på kroppen, trots att han inte tränar, detta pga av hormonerna han käkar. Iaf, nu till poängen. Han bad mig fråga hur det kommer att gå om han börjar köra mkt gymträning, kommer han då bli extrem, typ somom han gick på anabola, eller nästan iaf. Farligt? Någon här som erfarenheter av detta?

Så länge han går på tillväxthormonerna skulle jag tro att han får en rejäl skjuts framåt av träningen jämfört med en "ren" person. Men han kommer väl inte använda det så länge? När han inte använder det längre kommer det nog att jämna ut sig.

johnnytex
2004-12-18, 17:21
Så länge han går på tillväxthormonerna skulle jag tro att han får en rejäl skjuts framåt av träningen jämfört med en "ren" person. Men han kommer väl inte använda det så länge? När han inte använder det längre kommer det nog att jämna ut sig.

Ja detta sade jag med till honom för att locka med honom till gymet :D

Nja, han har gått på det i ett år nu tror jag. Vet inte hur länge han ska "gå" på det faktiskt.

J.Saarela
2004-12-18, 17:40
Förmodligen produserar hans kropp för lite av den hormonen och då får han en dos som är "lika" stor som han hade producerat om han var frisk.

johnnytex
2004-12-18, 17:42
Förmodligen produserar hans kropp för lite av den hormonen och då får han en dos som är "lika" stor som han hade producerat om han var frisk.

Mjo, hehe det ligger väl kanske nåt i det ;) Men om man kollar på hans armar ser det ut som han gymmat hela sin ungdom istället för att sitta hemma och käka chips och dricka cola som han gör nu.

Sverker
2004-12-18, 17:45
18 år och behandlas med tillväxthormon ?

Är du säker på det. Skall man inte behandla kortväxthet hos undomar innan tillväxtzonerna i skelettet sluter sig, dvs mellan 12 - 16 år ?

Lasse Kongo
2004-12-18, 18:17
18 år och behandlas med tillväxthormon ?

Är du säker på det. Skall man inte behandla kortväxthet hos undomar innan tillväxtzonerna i skelettet sluter sig, dvs mellan 12 - 16 år ?

På mitt förra jobb så var den en dam som jobba i växeln som kanske var 30-35, hon fick tillväxt, kommer inte ihåg varför, men det hade inte med längden och göra, om hon inte får sin dos så får hon stora besvär, yrsel, darrar, spyr o helt konstig.

Då en av cheferna på företaget tävlar i bb o sen lilla Kongo där då, då kan ni förstå att vi hade kul haha, vi tjata rätt mkt på henne, att vi skulle få "smaka" lite, fast på skoj då, men det fick vi inte :cryout:

EiseltUK
2004-12-18, 18:19
Håller med, men det kanske upptäcktes sent och så testar man...

/ Henrik

TCOG
2004-12-18, 18:20
hade en kompis som växte för mycket & blev för lång och då fick han hormoner som skulle göra att han växte mindre.
killen var över 1,90 skulle jag tro.

johnnytex
2004-12-18, 18:50
18 år och behandlas med tillväxthormon ?

Är du säker på det. Skall man inte behandla kortväxthet hos undomar innan tillväxtzonerna i skelettet sluter sig, dvs mellan 12 - 16 år ?

Jo, jag är säker. Han sa att de väntade tills han kommit ur puberteten för att se om han inte kunde växa på "egen" hand först. Eftersom det inte gick fick han tillväxthormon.

Furiren
2004-12-19, 22:31
18 år och behandlas med tillväxthormon ?

Är du säker på det. Skall man inte behandla kortväxthet hos undomar innan tillväxtzonerna i skelettet sluter sig, dvs mellan 12 - 16 år ?
Tillväxtzonerna sluter sig i regel senare än i 16 års åldern. Så åldern bör inte vara något hinder.

Ang frågan så kommer han få bättre resultat på gymmet än han hade fått om han inte gått på GH, men din fråga hurvida han kommer bli FARLIG om han tränar på gym förstår jag helt ärligt inte!

cVi
2004-12-20, 00:14
Helt seriöst så tror jag knappast att dom mängder hormon han får kan jämföras med en som kurar. ;)

Furiren
2004-12-20, 00:22
Tror inte jag heller, vad jag menade (och skrev) var att han kommer öka mer än han hade gjort utan GH.

Men det är helt klart en relevant fråga : vilka doser ligger han på?

Mehdi
2004-12-20, 01:26
Tillväxtzonerna sluts runt när man är 18-22, dem gör ett sista försök för att få upp honom en aningen.
Jag vet i fan hur de kommer påverka honom i träningen, men det är iaf ett överskott som heter duga. Det är inte substituentmängder vi snackar om.

johnnytex
2004-12-20, 12:46
men din fråga hurvida han kommer bli FARLIG om han tränar på gym förstår jag helt ärligt inte!

Men det är helt klart en relevant fråga : vilka doser ligger han på?


Jag menar inte om han skulle bli farligt utan om det var farligt för honom.

Hans exakta doser känner jag inte till. Men det borde ju som Mehdi säger vara ngt över den normala.

Han vägrar iaf följa med till gymet :thefinger . Nu när han går på GH så ska man ju ta vara på tillfället tycker jag :cheers:

Mehdi
2004-12-20, 14:17
Ren teoretiskt så kan gymmandet få honom att hålla igen att växa. Jag tänker främst på östrogenerna som kommer med träningen då dessa sluter tillväxtzonerna (- snabbare).
Men å andra sidan gynnar träning flera andra tillväxtfaktorer som kan vara till hjälp vid tillväxt.

Furiren
2004-12-20, 14:22
Ren teoretiskt så kan gymmandet få honom att hålla igen att växa. Jag tänker främst på östrogenerna som kommer med träningen då dessa sluter tillväxtzonerna (- snabbare).
Men å andra sidan gynnar träning flera andra tillväxtfaktorer som kan vara till hjälp vid tillväxt.

Så vitt jag vet så finns det inte några bellägg för att styrketräning skulle leda till att man slutar växa.

Men precis som Medhi säger så utsöndrar kroppen vid tung träning t.ex. GH.