handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt och öka i vikt!


physique
2004-12-17, 14:18
Jag har läst många gånger här att det inte går att gå ner i vikt samtidigt som man blir starkare. Detta känns väldigt skumt då jag senaste månaden gått ned 5 kilo i vikt (100 till 95) samt ökat från 6 till 9 reps på 70kg i bänkpress.

Någon som har en förklaring?

Jag har tänkt på att det kan vara för att jag fortfarande är en sådan nybörjare inom styrketräningen som gör att jag kan öka i styrka och minska i vikt samtidigt. Har långt kvat till mig max innan det blir svårt att öka så att säga.. eh..

Ska gå ner 5 kg till så jag kan göra lite chins och dips tänkte jag :D

King Grub
2004-12-17, 14:42
Jag har läst många gånger här att det inte går att gå ner i vikt samtidigt som man blir starkare.

Det tvivlar jag på att någon skrivit, i alla fall inte någon som vet vad han eller hon pratar om.

Det som är svårt är att minska i fettmängd och öka muskelmassa samtidigt.

Einar
2004-12-17, 15:12
Det som är svårt är att minska i fettmängd och öka muskelmassa samtidigt.

Detta är väl också bara genomförbart som nybörjare i stort sett.

King Grub
2004-12-17, 15:34
Visst går det att stimulera muskeltillväxt på energiunderskott och förlora kroppsfett samtidigt, med rätt näringstajming och hormonstimulans, kombinerat med styrketräning. Det finns det åtskilliga studier som visar. Otränade individer ökar lättare under dessa förutsättningar än tränade, vmen det går att stimulera proteinsyntes på underskott oavsett träningsstatus, om än trögare och trögare. Muskeltillväxten blir dock garanterat sämre än med en hyperkalorisk diet.

Ann Nutr Metab. 2000;44(1):21-9.

Effect of a hypocaloric diet, increased protein intake and resistance training on lean mass gains and fat mass loss in overweight police officers.

We compare the effects of a moderate hypocaloric, high-protein diet and resistance training, using two different protein supplements, versus hypocaloric diet alone on body compositional changes in overweight police officers. A randomized, prospective 12-week study was performed comparing the changes in body composition produced by three different treatment modalities in three study groups. One group (n = 10) was placed on a nonlipogenic, hypocaloric diet alone (80% of predicted needs). A second group (n = 14) was placed on the hypocaloric diet plus resistance exercise plus a high-protein intake (1.5 g/kg/day) using a casein protein hydrolysate. In the third group (n = 14) treatment was identical to the second, except for the use of a whey protein hydrolysate. We found that weight loss was approximately 2.5 kg in all three groups. Mean percent body fat with diet alone decreased from a baseline of 27 +/- 1.8 to 25 +/- 1.3% at 12 weeks. With diet, exercise and casein the decrease was from 26 +/- 1.7 to 18 +/- 1.1% and with diet, exercise and whey protein the decrease was from 27 +/- 1.6 to 23 +/- 1.3%. The mean fat loss was 2. 5 +/- 0.6, 7.0 +/- 2.1 and 4.2 +/- 0.9 kg in the three groups, respectively. Lean mass gains in the three groups did not change for diet alone, versus gains of 4 +/- 1.4 and 2 +/- 0.7 kg in the casein and whey groups, respectively.

jwzrd
2004-12-17, 15:52
Detta är väl också bara genomförbart som nybörjare i stort sett.

Det är inte omöjligt, men ställer oerhörda krav på personen som vill genomföra det. Det finns inget utrymme för "nja, jag orkar inte".

physique
2004-12-17, 16:25
Det som är svårt är att minska i fettmängd och öka muskelmassa samtidigt.

Om man går ner i vikt och upp i styrka är det väl knappast muskelmassa man förlorat :confused:

Eller kan man tappa vikt även utan att tappa fett eller muskler?

Får väl skylla på att jag inte är så tränad då kanske, för min kost är knappast optimal. Bantningen går ut på att jag äter 4 gånger om dagen istället för 5 :em:

Föresten:
"det går inte att gå ner i vikt samtidigt som man blir starkare. "

och

"Det som är svårt är att minska i fettmängd och öka muskelmassa samtidigt."

är inte det typ samma innebörd?

Griip
2004-12-17, 16:26
Skulle vilja påstå att den främsta faktorn i det här är hur mycket fett du har. Ska du gå ner från 5%bf till 4% så kan du ju nästan glömma muskeltillväxt, däremot går det utan problem att bli stark och förlora fett samtidigt om du nu är småtjock/tjock.

physique
2004-12-17, 16:30
Griip: Så om man har lite extra fett så kan musklerna öka trots enegiunderskott för man kan bränna lite fett och använda den energin till muskelutveckling? eller... :confused:

Griip
2004-12-17, 16:37
Griip: Så om man har lite extra fett så kan musklerna öka trots enegiunderskott för man kan bränna lite fett och använda den energin till muskelutveckling? eller... :confused:

Förstår inte riktigt sista delen av frågan där faktiskt.. men poängen är: Ja du kan gå ner i vikt och lägga på muskler samtidigt. I praktiken så får du ju givetvis mer muskelutvekling av att äta mer än vad du behöver eftersom man inte alltid äter lika och jag tror det finns ytterst få som faktiskt är så petiga.

Rockhard
2004-12-17, 16:59
Men man kan ju gå upp i vikt samtidigt som man tappar muskler. HAHA vad misslyckad man skulle känna sig om man vaknade upp en dag och vägde 20 kg mer och knappt orkade bänka med stången

Mental
2004-12-17, 17:41
physique: Det jag tror du missar, och som de andra kanske förklarar lite luddigt, Är att en muskel kan bli starkare utan att öka i volym. Dvs, den blir inte större, väger inte mer men orkar mer.

physique
2004-12-17, 18:55
physique: Det jag tror du missar, och som de andra kanske förklarar lite luddigt, Är att en muskel kan bli starkare utan att öka i volym. Dvs, den blir inte större, väger inte mer men orkar mer.

aha! :thumbup:
Kan ju kanske bero på förbättrad teknik med.

aliquis
2004-12-17, 21:20
Jag har läst många gånger här att det inte går att gå ner i vikt samtidigt som man blir starkare. Detta känns väldigt skumt då jag senaste månaden gått ned 5 kilo i vikt (100 till 95) samt ökat från 6 till 9 reps på 70kg i bänkpress.
Någon som har en förklaring?
Jag har tänkt på att det kan vara för att jag fortfarande är en sådan nybörjare inom styrketräningen som gör att jag kan öka i styrka och minska i vikt samtidigt. Har långt kvat till mig max innan det blir svårt att öka så att säga.. eh..
Ska gå ner 5 kg till så jag kan göra lite chins och dips tänkte jag :D
Förklarningen är såklart att 6 reps på 70kg är låååångt ifrån vad du borde klara av på 100kg kroppsvikt. Troligtvis mest bara effektivisering av nervsystemet och bättre teknik.