handdator

Visa fullständig version : Sci Fiction bok...


Dav0d
2004-12-17, 12:07
Tjenare...
Det är så att jag har ett litet problem. Har precis kommit underfund med att börja läsa igen för att låda fantasin flöda, och är speciellt intresserad i Sci Fi.

Science Fiction boken ska då helst handla om rymden och hur vi som "rymdras" expanderar & koloniserar bland planeter. Får gärna vara filosofisk och vara väldigt detaljrik och beskrivande, jag älskar nämligen att själv sitta och filosofera runt boken och hur författaren tänkte etc etc...
Vill absolut att boken ska vara skriven på engelska och avancerad.
(Förhoppningsvis går detta att förstå =)

Nåja, detta är den sortens bok jag vill ha. Har ni några tips om var & hur jag kan söka ? Eller har ni själv läst någon bra Sci Fi bok som ni kan tipsa mig om, eller bara något som kan hjälpa mig att hitta det jag vill ha. Var då så snäll att svara :).

Glad för alla tips och påpekningar! Tack och Adjö

physique
2004-12-17, 12:14
Sci Fi? Liftarens guide...

:D

Dav0d
2004-12-17, 12:16
Den är typ på top10 visst ? Tror jag såg den boken igår, om du har läst den vad handlar den om ?

Glömde säga att jag helst vill att boken ska vara utspelad en bit in i framtiden eftersom möjligheterna att fantisera och fundera är mycket större :)

Shadow Warrior
2004-12-17, 12:25
Mina favoriter i Sci-fi genren är bla: Stiftelse Trilogin (rymdkolonisering/Krig/politik/osv), Battlefield Earth (post apocalypse/primitiv mänsklighet emot utomjordingar), Sjätte Kollonnen (samma där/bra "Fallout" kännsla). Nemesis (Rymdkolonisering/Drama).

Kort sagt: Det mesta av Robert A Heinlen och Isaac Asimov är läsvärt.

Piranha
2004-12-17, 12:25
Liftaren kanske kan räknas som Sci-fi , skit samma den skall läsas , fan va kul den är ..



HG Wells -war of the worlds. ( och flera titlar till )

Frank Herbert - Dune

Jules Verne - flera titlar


Sen klassiska som Frankenstein mfl..

Baan
2004-12-17, 12:54
har väl egentligen läst väldigt lite sci-fi men asimov och arthur c. clarke har vart bra hittills.. sen några andra jag inte kommer ihåg namnet på :(

King Grub
2004-12-17, 14:48
Dan Simmons Hyperionböcker.

Peter F Hamiltons Night's Dawn-trilogi.

Iain M Banks böcker om The Culture.

King Grub
2004-12-17, 16:50
På svenska: Peter Nilssons Rymdväktare och uppföljaren Nyaga. Kanske den bästa svenska (nordiska, t o m) SF som skrivits.

Papi
2004-12-17, 16:57
På svenska: Peter Nilssons Rymdväktare och uppföljaren Nyaga. Kanske den bästa svenska (nordiska, t o m) SF som skrivits.
Håller med fullständigt!
Älskar de två böckerna! :bow:

Dav0d
2004-12-17, 18:56
Räknade inte med så bra svar! Tack så jätte mycket :thumbup: :hbang:

AcidSleeper
2004-12-17, 19:05
Varför läsa om SciFi när den bästa TVserien just handlar om detta, den kallas StarGate SG1... Kan lova dig att om du gillar SciFi så gillar du denna serie!

Finns 8säsonger att se och den 9:e ska produceras inom kort! :thumbup:

King Grub
2004-12-17, 19:41
Varför läsa om SciFi när den bästa TVserien just handlar om detta, den kallas StarGate SG1... Kan lova dig att om du gillar SciFi så gillar du denna serie!

Finns 8säsonger att se och den 9:e ska produceras inom kort! :thumbup:

Hur kan du ens jämföra TV-"scifi" med litteraturens magi?

AcidSleeper
2004-12-17, 20:48
Hur kan du ens jämföra TV-"scifi" med litteraturens magi?

Därför att Richard Dean Andersson är med och hans magi/karisma slår alla böcker!

Tomten
2004-12-17, 20:58
Varför läsa om SciFi när den bästa TVserien just handlar om detta, den kallas StarGate SG1... Kan lova dig att om du gillar SciFi så gillar du denna serie!

Finns 8säsonger att se och den 9:e ska produceras inom kort! :thumbup:

Du äcklar mig! :D

SG1 är ju bottenskrapet av SCI-FI serier

Kolla in nya battlestar galactica för lite kvalitets SCI-FI

andra guldserier är ju Farscape och Babylon 5

Dav0d
2004-12-18, 09:14
HAhahaa :) Jag har redan sett 8 säsonger av SG1 och sett SG atlantis redan :thumbup: .

Dock ger böcker mycket mer för fantasin och den språk kunskapen man lär sig undertiden man läser är värdefull också. Oavsett om det är svenska eller engelska. I TV Serier så tillfredställs man men böcker är bättre för hjärna och själ :).

*Edit*
Har tankat hem hela Battlestar Galactica också, fast SG1 har sina fördelar. Visst är det en väldigt ologisk serie, men om man ser det i en större skala & filosoferar lite "med" regissören, så är det inte så ologiskt. :D
Vissa avsnitt är så jävla roliga :laugh:

AcidSleeper
2004-12-18, 11:08
Bra, det finns ju inget bättre än SG1 och Atlantis! :thumbup:

Mjo visst är det bra med böcker också men det tar ju en sådan tid att man inte har tid, då sätter jag hellre 45min åt ett avsnitt StarGate... Har så lite tid på min fritid... ;)
Om man ser StarGate utan svensk text så lär man sig hela tiden nya ord och jag kan säga att nu är man en expert på amerikanska stridskommandon!! :rolleyes:

hmm kanske måste dra hem BattleStar Galactica jag med, såg filmen som introducerar serien men har ej tagit hem avsnitt än så länge..

Helt klart så är StarGate logiskt, hur tror du annars vi har fått våra mytologier kring Thor, Apophis och de andra?????
Jag tror att det är USA i samarbete med Kanada som verklige har stött på dessa varelser och för att hålla det hemligt skapar dom en serie just om detta som ska få världen tro att det inte stämmer... Du vet ju hur det gick till i avsnittet Wormhole Xtreme! :laugh: :laugh:

Dav0d
2004-12-18, 11:50
HAhaha, vet allting. Dock så expanderas SG i mina drömmar när jag sover också :). Drog igenom BattleStar Galactica Serien nu och det är ju precis som filmen fast med massa extra delar ju!.. Fan va tråkigt jag som redan sett filmen... Nåja, dags att söka efter böckerna jag fick tips på. :thumbup: