handdator

Visa fullständig version : Läkarbesök med hormonfrågor.


TrasMannen
2004-12-17, 11:46
Ja, nu kom jag precis hem ifrån ett läkarbesök, där jag fick min cysta uppsprättad och tömd.

Jag har läst på forumet om hormontester och man kan kontrollera alla hormonnivåer, så jag frågade min läkare var man kan ta sådant test.

Då får han en jäääätttteee konstig min å frågar "varför vill du veta det".
"Njea, jag är mest intresserad av att veta mina värden osv"

han svarar "alltså, du har ingen nytta av att veta dessa värden."
Jag fortsätter och förklara att jag tränar och är nyfiken att veta dom ändå.

han får ännu konstigare miner och nu känns det verkligen han ser ned på mig. Och det har aldrig hänt tidigare. Haft samma läkare i 10år.

Då säger han "Alltså, man kan hålla på å träna jätte länge, men någon gång så kommer man till en gräns, där man inte kan bli större. Om du tittar på alla som är stora, så kör alla med Stereoider"

"jahaaaa, är det saaaant" säger jag och ler stort inne i huvudet mitt. :smash:
Attans då, så då kan man ju säga att alla som är större än mig knaprar? Är det det han försöker säga till mig? :D

"alltså, jag har inte tänkt att börja med stereoider över huvud taget, jag var bara intresserad av att veta vad jag har för hormonvärden". svarar jag

"Det finns inget sådant test" säger han sen och går.

Sen när jag går ut ur salen (som ligger precis intill väntesalen) så får jag såååå mycket konstiga ögon på mig.

Så nu tror dom väl att jag skall hem å trycka hormoner.

Jag hade inte ens Nämt steroider och hormontillskott. Det ända jag sa var att jag styrketränade och var intresserad av att veta mina hormoner. Vad är det för fel med det?

TrasMannen
2004-12-17, 12:05
För att ni skall få en referens så kan jag säga att jag väger 68 kilo på 175cm då blir det rätt många som går på roids :D

mini_Arnold
2004-12-17, 12:11
Words of advice:
Nästa gång.. flexa inte biccen.. det var nog därför han började misstänka dig :D

stefannn
2004-12-17, 12:21
Ja, nu kom jag precis hem ifrån ett läkarbesök, där jag fick min cysta uppsprättad och tömd.

Jag har läst på forumet om hormontester och man kan kontrollera alla hormonnivåer, så jag frågade min läkare var man kan ta sådant test.

Då får han en jäääätttteee konstig min å frågar "varför vill du veta det".
"Njea, jag är mest intresserad av att veta mina värden osv"

han svarar "alltså, du har ingen nytta av att veta dessa värden."
Jag fortsätter och förklara att jag tränar och är nyfiken att veta dom ändå.

han får ännu konstigare miner och nu känns det verkligen han ser ned på mig. Och det har aldrig hänt tidigare. Haft samma läkare i 10år.

Då säger han "Alltså, man kan hålla på å träna jätte länge, men någon gång så kommer man till en gräns, där man inte kan bli större. Om du tittar på alla som är stora, så kör alla med Stereoider"

"jahaaaa, är det saaaant" säger jag och ler stort inne i huvudet mitt. :smash:
Attans då, så då kan man ju säga att alla som är större än mig knaprar? Är det det han försöker säga till mig? :D

"alltså, jag har inte tänkt att börja med stereoider över huvud taget, jag var bara intresserad av att veta vad jag har för hormonvärden". svarar jag

"Det finns inget sådant test" säger han sen och går.

Sen när jag går ut ur salen (som ligger precis intill väntesalen) så får jag såååå mycket konstiga ögon på mig.

Så nu tror dom väl att jag skall hem å trycka hormoner.

Jag hade inte ens Nämt steroider och hormontillskott. Det ända jag sa var att jag styrketränade och var intresserad av att veta mina hormoner. Vad är det för fel med det?

hormontester gör dom ju bara om du har nåt fel dom kan misstänka hormoner spelar in i ... inte på ren begäran ... förstår läkaren ( inte det med att alla knaprar) men att han får konstiga miner när du bara helt plötsligt vill göra hormontest

Shadow Warrior
2004-12-17, 12:31
Vad han menade nog var att det är meningslöst att ta testet eftersom du troligtvis inte har så låga att du behöver "tillskott" och med normala värden kan du inte heller påverka dem... förutom med olagliga medel...

Börje H
2004-12-17, 12:46
Vad skulle vitsen vara med testen? Du kan ju bara referera till dig själv... så du har ju inget att jämföra med... Skulle iof vara en ide att ta en serie, men återigen varför??

TrasMannen
2004-12-17, 13:19
Vad skulle vitsen vara med testen? Du kan ju bara referera till dig själv... så du har ju inget att jämföra med... Skulle iof vara en ide att ta en serie, men återigen varför??

Tja, dom har ju standardvärden osv. Och det finns ju en drös med olika hormoner som kan vara roligt att kolla upp. Eftersom jag har har problem med stress så kan det vara intressant att kolla upp dom också.

Av samma skäl varför jag kollade upp mitt kolesterolvärde, kondition, levervärde osv osv.

Köttbullen
2004-12-17, 13:52
du satt väl o spände dig

Vic_1981
2004-12-17, 14:24
Då säger han "Alltså, man kan hålla på å träna jätte länge, men någon gång så kommer man till en gräns, där man inte kan bli större. Om du tittar på alla som är stora, så kör alla med Stereoider"



Så han sa stereoider alltså..inte monorider?

Kalleh
2004-12-17, 14:31
Tja, dom har ju standardvärden osv. Och det finns ju en drös med olika hormoner som kan vara roligt att kolla upp. Eftersom jag har har problem med stress så kan det vara intressant att kolla upp dom också.

Av samma skäl varför jag kollade upp mitt kolesterolvärde, kondition, levervärde osv osv.

Det du däremot kan göra är att få en grundlig allmän hälsokontroll. Min bror gjorde det för ett tag sen, de kollade en helvetes massa värden i blodet, lyssnade, tittade och klämde lite överallt. Ett sådant test säger nog dig mer än vad en massa hormonvärden gör, de flesta känner förmodligen inte till mer än 2-3 av de hormoner som finns i kroppen ändå.

Det knepiga med att göra en hälsokontroll är att läkare har lite olika vilja att utföra en sådan. Vissa gör det mer än gärna medan andra totalvägrar såvida du inte är dödssjuk.

Baan
2004-12-17, 14:43
hmm hade läkarn haft lite humor så hade han väl sagt bend over, så ska jag ta mig en kik på anuset ;) -- tur att jag inte är läkare :D