handdator

Visa fullständig version : Ni som använder frön i gröten!


Mac
2004-12-16, 20:50
Tänkte bara fråga....Ni som använder er av typ physliumfrön(loppfrön) eller linfrön när häller ni i det i gröten..?
1 - innan gröten börjar koka?
2 - när gröten kokat en stund?
3 - när gröten kokat klart och då hälla i fröna i kastrullen rör om?

tänkte bara om fröna kan ta skada om de kokas med gröten :confused:

kmike
2004-12-16, 21:34
Jag kör inga frön men väl solroskärnor. Dom häller jag i innan jag börjar koka gröten. Kan inte tänka mig att fröna tar skada av att kokas?

/micke

HenrY
2004-12-16, 22:00
Varför använda frön i gröt?? :confused:

aliquis
2004-12-17, 07:24
när jag väl har gjort havregrynsgröt, och när jag väl har gjort den i micron, har jag vispat runt fröna innan jag började micra. Men micrad gröt lär ju inte vara sämre än bröd eller potatis så orka bry sig egentligen ;D, äter sällan gröt dock.

burton
2004-12-17, 08:04
Häller på en rejäl dos linfrön efter att gröten kokat och jag hällt upp den på fatet. På med banan, äpple, kanel åsåå mjölk :eating:

King Grub
2004-12-17, 08:15
Varför skulle man använda psylliumfrö i gröt?

Dock MÅSTE fröna blandas riktigt intimt med maten i fråga för att den GI- och II-sänkande effekten skall uppnås. Varför man nu vill ha den på havregröt?

m1cke
2004-12-17, 09:16
Jag har linfrö och solrosfrön i min gröt, blandar gryn och frön på med vatten och in i micron.

Och Nej, inte för att sänka GI.. Det är gott, lite extra fiber och tja.. lite extra fett..

Wooch
2004-12-17, 10:49
Jag tar och häller i mina linfrön efter att det har kokat färdigt.

King Grub
2004-12-17, 14:30
Jag har linfrö och solrosfrön i min gröt, blandar gryn och frön på med vatten och in i micron.

Och Nej, inte för att sänka GI.. Det är gott, lite extra fiber och tja.. lite extra fett..

Varför "lite extra fett" till frukost? :)

m1cke
2004-12-17, 14:34
Det var ironi.. den lilla mängden jag får av nån matsked frön är inget jag bryr mig om.. alltså det är smaken jag är ute efter..
Fett får jag från osten på mina mackor :)

Droog
2004-12-17, 14:35
Varför "lite extra fett" till frukost? :)

För egen del handlar det om linfrön. Varför? Bra fett och mer energi.

King Grub
2004-12-17, 14:37
Jo, men är det något mål som inte bör innehålla speciellt mycket fett är det frukosten (efterträningsdrinken undantagen), speciellt inte tillsammans med kolhydrat. Sänker insulinkänsligheten bra många timmar framåt. Förvisso gäller detta i ännu högre grad mättat fett, men att inkludera mer fett än vad t ex havregrynen innehåller till frukostmålet är åtminstone onödigt.

Droog
2004-12-17, 14:47
Som vanligt handlar det om hur vilken effekt det får jämfört med alternativet. Men har man som jag svårt att äta mycket på morgonen så är det alldeles utmärkt att skopa i några matskedar linfrön som varken gör från eller till mättnadsmässigt men som just ger en god dos bra fett och mer energi.

Vad menar du med mycket fett? Över 20E%, 10E%?

aliquis
2004-12-17, 14:51
Jo, men är det något mål som inte bör innehålla speciellt mycket fett är det frukosten (efterträningsdrinken undantagen), speciellt inte tillsammans med kolhydrat. Sänker insulinkänsligheten bra många timmar framåt. Förvisso gäller detta i ännu högre grad mättat fett, men att inkludera mer fett än vad t ex havregrynen innehåller till frukostmålet är åtminstone onödigt.
frågan är ju om man orkar leva efter alla 2000 punkter på listan...

King Grub
2004-12-17, 15:07
frågan är ju om man orkar leva efter alla 2000 punkter på listan...

Nej, "orkar" man inte bry sig behöver man ju inte tänka på saken.

Concurrent ingestion of fat and reduction in starch content impairs carbohydrate tolerance to subsequent meals
GR Collier, TM Wolever and DJ Jenkins

We examined the effect of breakfasts of different macronutrient compositions on blood glucose and insulin levels after a standard lunch fed 4 h later. Fat-containing breakfasts were compared with a breakfast of equal carbohydrate and protein content and another with higher carbohydrate but equal calorie content. Concurrent ingestion of fat resulted in a large impairment of glucose tolerance following the standard lunch 4 h later. There was no significant difference in glucose and insulin if the fat eaten was butter or peanut butter. When the fat breakfast was compared with the isocaloric larger carbohydrate meal, the effect of fat on carbohydrate tolerance at lunch was even greater. Part of the reason for this additional difference is an improved glucose tolerance at lunch due to the higher carbohydrate content of the breakfast.

Droog
2004-12-17, 15:41
Har du fullängden? Att diskutera med endast ett abstrakt från 87 som bas utan några angivelser annat än fat containing känns meningslöst.

King Grub
2004-12-17, 16:30
Jag har inte fullängdsstudien tillgänglig för tillfället. Men varför känns det meningslöst? I synnerher som man 11 år senare konstaterar samma sak; "A small difference in fat intake at breakfast has a large influence on circulating diurnal NEFA concentration, which it is concluded influences adversely glucose tolerance up to 6 h later."

Br J Nutr. 1998 Oct;80(4):323-31

Zozza
2004-12-17, 17:38
Varför skulle man använda psylliumfrö i gröt?

Dock MÅSTE fröna blandas riktigt intimt med maten i fråga för att den GI- och II-sänkande effekten skall uppnås. Varför man nu vill ha den på havregröt?

För att sänka GI/II på micrad gröt?

King Grub
2004-12-17, 17:40
För att sänka GI/II på micrad gröt?

Det var frågan om kastrullkokt gröt.

Och har micrad gröt högt II? :confused:

Zozza
2004-12-17, 17:43
Jag skrev att jag hade psylliumfrön i micrad gröt, då skrev du att även II sänktes och att det inte var någon höjdare på morgonen.

Eller så var det nån annan som skrev det, kanske på något annat forum:)

King Grub
2004-12-17, 17:50
Jag skrev att jag hade psylliumfrön i micrad gröt, då skrev du att även II sänktes och att det inte var någon höjdare på morgonen.

Eller så var det nån annan som skrev det, kanske på något annat forum:)

Nej, det stämmer alldeles utmärkt; det var nog jag. Och det stämmer ju, även vad gäller den här tråden: inte för att II:t är speciellt högt till att börja med, vare sig på micrad eller (i synnerhet) kastrullkokt gröt, och varför vill man sänka det på morgonen? Det måste väl vara relevant både på din tråd och den här? Insulinpåslag på morgonen är av godo. Högt GI är det inte, men kastrullkokt gröt har inte högt GI, och mitt ifrågasättande av loppfrön i gröten i den här tråden avser kastrullkokt gröt, eftersom trådstartaren uppenbarligen avnjuter dylik till frukost. :)

Droog
2004-12-17, 20:46
Jag har inte fullängdsstudien tillgänglig för tillfället. Men varför känns det meningslöst?


Därför vi inte vet hur mycket fett, hur stora mål etc det handlar om, svårt att utvärdera då eller hur? Jag köper aldrig en artikel rakt av på abstraktet och det gör väl inte du heller?

Pepparkakssmurfen
2004-12-19, 17:38
Brukar hälla i fröna när gröten är fardig.

Ludwig
2004-12-19, 17:47
Tar i linfröna innan jag kör in gröten i micron. Tål de att krossas tål de nog att micras :D