handdator

Visa fullständig version : Tränings fråga


octane
2004-12-16, 18:31
Hej min första post här. Tänkte börja med att säga att jag tränat
i 2 år, 4-5 ggr i veckan.
Saken är den att jag har tränat på det "gamla hederliga" sättet, dvs 3set / övn, ca 3övn / muskelgrupp, ca 4-10 rep. ngra min vila mellan varje set.
En kompis sa till mig att det finns en annan "tränings metod", som består av följande:
*Man skall kunna övningsteknikerna bra
*Man kör igenom hela kroppen på två pass, då gör man 3 pass i veckan
*Bara 1-2 övn /muskelgrupp, 20 sekunders vila
*Om man ej ökar i vikt, byter man övning

T.ex. jag kör stång-biceps me 20 sec vila emellan, antecknar vikt & reps. Sedan kör jag nästa vecka, om jag har "skött" mig men miskat i reps, ja då byter jag öv ning.

Frågan är följande: Vad heter denna tränings metod, och var finns mer information om den?
Jag har glömt det nämligen, jag tror den uppkallades efter någon metod.

Sedan undrar jag finns det andra träningsmetoder som är hyffsat optimerade om man inte har tid att köra så många och långa pass i veckan?
även 4ggr i veckan på 1,5 timmars pass blir mycket!

Fatalist
2004-12-17, 00:17
Låter lite som DoggCrapp, men ändå inte riktigt. Sök på DoggCrapp här på forumet så hittar du nog en del intressanta trådar!

z_bumbi
2004-12-17, 10:06
Sedan undrar jag finns det andra träningsmetoder som är hyffsat optimerade om man inte har tid att köra så många och långa pass i veckan?
även 4ggr i veckan på 1,5 timmars pass blir mycket!

HST
Fyra pass men kör bara en timme varje gång.
Att köra tre pass i veckan.
Att köra två pass per vecka.
Att köra "2,5 pass" per vecka, dvs kör tre pass ena veckan och två andra eller som det finns tid för. Antingen så rullar man dagarna eller så bestämmer man om man ska köra tvådagars eller tredagars den veckan som kommer.
Att dela kroppen på fyra delar och sen köra tre pass per vecka.

Set in set, där man kör varannat set på olika muskelgrupper spar mycket tid och kan vara något att överväga i alla fall i slutet av passet för att pressa ner tiden.

octane
2004-12-17, 12:45
tack för svaren! Nu vet jag vad jag ska leta information efter. Trodde först Doggcrap var ja hundbajs men sen visade det sig annorlunda

Medusa
2004-12-17, 12:54
HST


:D