handdator

Visa fullständig version : axlar vid rak/lutande bänk?


stenis
2004-12-16, 15:10
Tja! Har ett par frågor som jag hoppas ni kan svara på! :)

1. Hur mycket stryk tar den främre delen av axlarna vid rak bänkpress och vid lutande bänkpress? Är det tillräckligt mycket träning för det främre partiet av axlarna eller måste man lägga till en extra övning för dem? Vad tycker ni?

2. När jag kör lutande bänkpress så känner jag av det fruktansvärt mycket i det främre axlelpartiet, är det riktigt eller håller jag för brett/för smalt? Kör lutande i ca: 25-30 graders lutning..

Det var väll de frågor jag hade, hoppas ni har svar på dem :)

mvh stenis

mini_Arnold
2004-12-16, 15:32
Egentligen, vad fan vet jag!
Men för migbrukar det kännas mer i framsida axlar om jag skjuter fram axlarna, försök att dra bak dem. Bara ett förslag/tips.

Jag tycker inte det räcker för framsidan, för mig i varje fall

Lycka till

Griip
2004-12-16, 16:05
Tja! Har ett par frågor som jag hoppas ni kan svara på! :)

1. Hur mycket stryk tar den främre delen av axlarna vid rak bänkpress och vid lutande bänkpress? Är det tillräckligt mycket träning för det främre partiet av axlarna eller måste man lägga till en extra övning för dem? Vad tycker ni?

2. När jag kör lutande bänkpress så känner jag av det fruktansvärt mycket i det främre axlelpartiet, är det riktigt eller håller jag för brett/för smalt? Kör lutande i ca: 25-30 graders lutning..

Det var väll de frågor jag hade, hoppas ni har svar på dem :)

mvh stenis

1: Axlar tar mer stryk än brösten, om man har rätt teknik. Vid lutande bänkpress är jag inte riktigt säker, brukar inte köra övningen faktiskt.
2: Du har svaga axlar :) (Det SKA kännas mycket i axlarna då.)

stenis
2004-12-16, 17:25
Tack :)

Några fler kommentarer? :)

mvh stenis

mini_Arnold
2004-12-16, 17:30
1: Axlar tar mer stryk än brösten, om man har rätt teknik. Vid lutande bänkpress är jag inte riktigt säker, brukar inte köra övningen faktiskt.
2: Du har svaga axlar :) (Det SKA kännas mycket i axlarna då.)

Vad menar du nu? Axlarna tar mer stryk än brösten, men det ska bara kännas mycket i axlarna om man är svag i dem?
Utveckla det tack :)

stenis
2004-12-16, 17:33
"Axlar tar mer stryk än brösten, om man har rätt teknik." Vad menar du med det Griip?

Man kan la inte ha rätt teknik om man får ont i axlarna av en bröstövning.. De kan la inte kallas rätt teknik iaf..?

mvh stenis

R_Wolfcastle
2004-12-16, 17:36
Det är nog viktigt att du lyssnar på din kropp. Får du ont i axlarna vid bänkpressövningar så är det uppenbart att du behöver träna dina axlar mer.
Tyvärr så kan ju det där med axelproblem vara ganska komplicerat.

Har själv fått problem med axlarna nu efter ett tungt bänkpass. Som tur väl är har jag en naprapat i min klass :D

mentzer
2004-12-16, 17:39
Tja! Har ett par frågor som jag hoppas ni kan svara på! :)

1. Hur mycket stryk tar den främre delen av axlarna vid rak bänkpress och vid lutande bänkpress? Är det tillräckligt mycket träning för det främre partiet av axlarna eller måste man lägga till en extra övning för dem? Vad tycker ni?

2. När jag kör lutande bänkpress så känner jag av det fruktansvärt mycket i det främre axlelpartiet, är det riktigt eller håller jag för brett/för smalt? Kör lutande i ca: 25-30 graders lutning..

Det var väll de frågor jag hade, hoppas ni har svar på dem :)

mvh stenis

1. JA! Speciellt om du även kör någon pressövning för axlarna.

2. Greppbredden påverkar inte axlarnas involvering i övningen, snarare armarnas.