handdator

Visa fullständig version : Filmer om hålor.


Yankeee
2004-12-16, 10:54
Varför har det den senaste tiden kommit så många filmer om svenska hålor? T.ex smala sussie osv. Senaste i raden är masjävlar. Finns det något allmänt intresse om byar i mellansverige? Varför kommer det inga filmer t.ex "hemmafru djursholm" eller "direktör lidingö"? Vad är det som fascinerar så mycket med bönder som glider omkring i sina 240s, dricker öl och diskuterar sin vardag?

JJ
2004-12-16, 11:01
Det är lätt att göra komedier på det sättet, man har en dialekt och lite fördomar att leka med samtidigt som det är lätt att känna för karaktärerna. En djursholmkärring däremot kan vara lite svårare att bry sig om. De filmerna du nämnde härstammar väl båda från typ regissörens uppväxt, kanske kommer våra filmmakare från "inte sthlm".

Edit: Sen är det säkert billigare

isakssonmartin
2004-12-16, 11:01
tja vad fascinerar folk om folk som åker runt i sina 911:or dricker champange och diskuterar aktier de har ju ändå bara ett intresse tjäna mer pengar.

Hades
2004-12-16, 11:05
Har hört att en del av filmen "Ingen kan älska som vi" är inspelad här i Järpen. Samt att det var någon ny svensk film som man filmat en del av i Åre.

En fördel med att filma på såna platser är ju att det är lättare att få en "vacker" film eftersom man har ett fördelaktigt landskap att spela in i.

Yankeee
2004-12-16, 11:07
tja vad fascinerar folk om folk som åker runt i sina 911:or dricker champange och diskuterar aktier de har ju ändå bara ett intresse tjäna mer pengar.

Mitt inlägg var inte speciellt allvarligt, är sjuk och ville bara skapa en diskution :)

En komedi på djursholm skulle ju vara precis lika rolig som en i åsele. Men varför kommer det inga sådana?

Yankeee
2004-12-16, 11:10
Det är lätt att göra komedier på det sättet, man har en dialekt och lite fördomar att leka med samtidigt som det är lätt att känna för karaktärerna. En djursholmkärring däremot kan vara lite svårare att bry sig om. De filmerna du nämnde härstammar väl båda från typ regissörens uppväxt, kanske kommer våra filmmakare från "inte sthlm".

Edit: Sen är det säkert billigare

Att göra en komedi om djursholm vore ju barnsligt enkelt. Där har man ju fördomar i all oändlighet ;) Visst, det är kanske svårt att kunna sätta sig in i situationen. Kanske är det därför då, storstadssvenne drömmer om ett liv på landet?

JJ
2004-12-16, 11:19
Att göra en komedi om djursholm vore ju barnsligt enkelt. Där har man ju fördomar i all oändlighet ;) Visst, det är kanske svårt att kunna sätta sig in i situationen. Kanske är det därför då, storstadssvenne drömmer om ett liv på landet?

Snarare att man saknar empati för djursholmskärringen. De kan förekomma som roliga/lite elaka karaktärer man skrattar åt, men en hel film om dem kanske blir för mycket. Eller så är det " storstadssvenne" är glad att han inte bor på landet :)

Yankeee
2004-12-16, 11:22
Snarare att man saknar empati för djursholmskärringen. De kan förekomma som roliga/lite elaka karaktärer man skrattar åt, men en hel film om dem kanske blir för mycket. Eller så är det " storstadssvenne" är glad att han inte bor på landet :)

Lite kul att du direkt antar att det är en kärring bara för att hon bor på djursholm ;)
Då tolkar jag det som att storstadssvenne skrattar åt de dumma bönderna, helt enkelt :)

JJ
2004-12-16, 11:23
Lite kul att du direkt antar att det är en kärring bara för att hon bor på djursholm ;)
Då tolkar jag det som att storstadssvenne skrattar åt de dumma bönderna, helt enkelt :)

Är inte alla kärringar i Djursholm :confused: :confused: :confused:

RobbeliRobban
2004-12-16, 11:23
jag håller med Yankee. Borde vara mer filmer som är koncentrerade på storstaden. Man kan tex. spica upp gamla klassiker, som "Emil i Lönneberga" till "Emil i Rannebergen". Istället för att bo på en gård, bor han i en tvåa på 52kvadrat. Istället för att bli full på vinbär, rotar han i soprummet och sticker sig på en kanyl. Istället för att bryta sig in i potatiskällaren och äta upp all korv gör han inbrott hos grannen och röker up hans hasch. Istället för drängen Alfred, har han grannen Ali, som är illegal invandrare att gå till. Istället för "Snickeboa" gömmer han sig i grannens källarförråd. möjligheterna är oändliga.

Yankeee
2004-12-16, 11:24
jag håller med Yankee. Borde vara mer filmer som är koncentrerade på storstaden. Man kan tex. spica upp gamla klassiker, som "Emil i Lönneberga" till "Emil i Rannebergen". Istället för att bo på en gård, bor han i en tvåa på 52kvadrat. Istället för att bli full på vinbär, rotar han i soprummet och sticker sig på en kanyl. Istället för att bryta sig in i potatiskällaren och äta upp all korv gör han inbrott hos grannen och röker up hans hasch. Istället för drängen Alfred, har han grannen Ali, som är illegal invandrare att gå till. Istället för "Snickeboa" gömmer han sig i grannens källarförråd. möjligheterna är oändliga.

Den filmen skulle jag se iallafall :D

Yankeee
2004-12-16, 11:25
Är inte alla kärringar i Djursholm :confused: :confused: :confused:

Jo, precis som att alla i mindre städer är bönder ;)

JJ
2004-12-16, 11:27
Det är nog mest slumpen. Finns ju många gamla komedier från Sthlm, "Sökarna", "Stockholmsnatt" m.m. :)

Hades
2004-12-16, 11:30
jag håller med Yankee. Borde vara mer filmer som är koncentrerade på storstaden. Man kan tex. spica upp gamla klassiker, som "Emil i Lönneberga" till "Emil i Rannebergen". Istället för att bo på en gård, bor han i en tvåa på 52kvadrat. Istället för att bli full på vinbär, rotar han i soprummet och sticker sig på en kanyl. Istället för att bryta sig in i potatiskällaren och äta upp all korv gör han inbrott hos grannen och röker up hans hasch. Istället för drängen Alfred, har han grannen Ali, som är illegal invandrare att gå till. Istället för "Snickeboa" gömmer han sig i grannens källarförråd. möjligheterna är oändliga.
Hahaha :laugh: :laugh:

wreka
2004-12-16, 11:33
Någon gjorde en och den gick bra då blir det per automatik fler gjorda för att man vill rida på någon annans våg. Svårare än så är det inte. Att folk ser filmerna beror nog till stor del på att folk ser det dom blir tillsagda att se.

Monoxide
2004-12-16, 12:06
Förmodligen är det så att sveriges alla filmskapare har sett både (sökarna) och Nattbuss 807 och därefter bestämt sig för att aldrig någonsin göra en film som utspelar sig i samma stad som dessa styggelser. Och då blir det nästan bara filmer om bönder. ;)

Piranha
2004-12-16, 12:08
Japps de görs på tok förlite film om Skåningar , dessa introverta grötrapande plattländare ... ifs man får ju texta filmen sen ..

z_bumbi
2004-12-16, 12:17
Japps de görs på tok förlite film om Skåningar , dessa introverta grötrapande plattländare ... ifs man får ju texta filmen sen ..

Det här kanske lockar? http://www.imdb.com/name/nm0675574/ :D

Frantic
2004-12-16, 12:32
Vissa tycker om att se på filmer som handlar om hålor, vissa tycker om att gå på zoo och titta på apor.

Robban: :D Om du regisserar den filmen så lovar jag att gå och se på den:)

s_himself
2004-12-16, 12:51
jag håller med Yankee. Borde vara mer filmer som är koncentrerade på storstaden. Man kan tex. spica upp gamla klassiker, som "Emil i Lönneberga" till "Emil i Rannebergen". Istället för att bo på en gård, bor han i en tvåa på 52kvadrat. Istället för att bli full på vinbär, rotar han i soprummet och sticker sig på en kanyl. Istället för att bryta sig in i potatiskällaren och äta upp all korv gör han inbrott hos grannen och röker up hans hasch. Istället för drängen Alfred, har han grannen Ali, som är illegal invandrare att gå till. Istället för "Snickeboa" gömmer han sig i grannens källarförråd. möjligheterna är oändliga.


Fan låter som en film jag vill se! :laugh: hahaha

Edde_1
2004-12-16, 18:31
Jag har inte sett så många filmer om bönder. En bonde odlar marken och eller har djur.

Jo förresten, "Grabben i graven bredvid" den handlar väl om en bonde?

Bara en reflektion från en riktig bonde :)

Hardrocker
2004-12-17, 11:36
Har hört att en del av filmen "Ingen kan älska som vi" är inspelad här i Järpen. Samt att det var någon ny svensk film som man filmat en del av i Åre.

Det mesta i filmen är inspelad i Järpen eller däromkring. Är ganska kul att kolla på. Dessutom är Epan som jag hade med i filmen. Det var han som hade den innan mig som lånade ut den till filminspelningen.

Dipshit
2004-12-17, 13:28
Japps de görs på tok förlite film om Skåningar , dessa introverta grötrapande plattländare ... ifs man får ju texta filmen sen ..
True!
Men sett '4 nyanser av brunt'?
Robban e för jela go som lätt vidbränd skåning..

Alcom
2004-12-17, 14:51
Japps de görs på tok förlite film om Skåningar , dessa introverta grötrapande plattländare ... ifs man får ju texta filmen sen ..

Hittade en film till dig isf...och den är textad med !! :D

http://www.svt.se/dokumentarfilm/kamera/kam140.htm

kal_erixon
2004-12-17, 15:07
för sverige består av hålor och kulturen är extra tydlig där. sen är dialekt från landet (värmland) mycket coolare än nå jädra danderydsmål