handdator

Visa fullständig version : Snabb hjälp tack :P


Lasse Kongo
2004-12-15, 20:20
Sitter o kopplar in min nya hemmabio.

Högtalarsladdarna är svarta men på en av dem så är det ngt vit streck, vilken av dem är plus/minus?

ja fick för mig att den med vitt på e minus, så har kopplat allt så nu men tycker det låter sämre.

Ngn som har svar på detta, mkt tacksam!

Pdaddy
2004-12-15, 20:24
den som e svart eller har annan speciell märkning (text eller färg) är +.

Men de spelar igentligen ingen roll, bara du kopplar lika dant på recivern å högtalaren..

keep it simple

M

Lasse Kongo
2004-12-15, 20:26
den som e svart eller har annan speciell märkning (text eller färg) är +.

Men de spelar igentligen ingen roll, bara du kopplar lika dant på recivern å högtalaren..

keep it simple

M


mkay, en är ju helsvart, den andra har ett vitt streck på sig, så den med strecket är +?

ante
2004-12-15, 20:27
som sagt, det spelar ingen roll så länge du kopplat likadant på receivern.

Det värsta som kan hända är att ljudet kommer i ofas och att högtalarna "släcker ut" varandra.

Fatalist
2004-12-15, 20:31
Sätt svart i minus på högtalarna, och svart på minus i recievern.

Sätt vit i plus på högtalarna, och vit på pluss i recievern.


:thumbup:

Som sagt bara du sätter båda ändarna rätt så fungerar det som det ska

aliquis
2004-12-15, 21:52
Om man inte vill testa strömstyrkan på förstärkaren för då sätter man svart på plus OCH minus på förstärkaren, alternativt vit/text och vit/text.

(nej, prova inte ;D)

1-2-3
2004-12-15, 21:53
Ta ett 1,5volts batteri och koppla mellan kablarna. Kolla vilket håll bashögtalaren rör sig. Om den rör sig utåt, är kabeln du satt på batteriets pluspol alltså pluskabeln.

s_himself
2004-12-15, 22:04
Ta ett 1,5volts batteri och koppla mellan kablarna. Kolla vilket håll bashögtalaren rör sig. Om den rör sig utåt, är kabeln du satt på batteriets pluspol alltså pluskabeln.



låter väldigt omständigt.. man ser ju om det är streckad man har i plus på högtalaren, sätt samma jäkla kabel i plus på förstärkaren istället för att testa med batteri... men användbart om man inte har någon märkte kabel och kabeln ligger i ett ormbo av andra kablar ;)

Markus H
2004-12-16, 07:35
Ta ett 1,5volts batteri och koppla mellan kablarna. Kolla vilket håll bashögtalaren rör sig. Om den rör sig utåt, är kabeln du satt på batteriets pluspol alltså pluskabeln.

Omständigt Ja!

För det andra så HÖR man jhu markant skillnad om man har kopplat högtalarna ofas.... Mina LINN K20 har ingen märkning alls. där får man följa textningen.

Metal_boy_
2004-12-16, 08:49
herregud..man kollar bara samma del till samma del va dillar folk om batterier för?? det är som en kontakt me växelström i kan man säga...bara piggarna leder till samma sida på andra sidan...så sluta me minus o plus....för ljudets skulle ska samma del sitta på samma plats i båda ändarna..sen spelar det inger roll vilken man sätter i höger elle vänster

JJ
2004-12-16, 09:49
herregud..man kollar bara samma del till samma del va dillar folk om batterier för?? det är som en kontakt me växelström i kan man säga...bara piggarna leder till samma sida på andra sidan...så sluta me minus o plus....för ljudets skulle ska samma del sitta på samma plats i båda ändarna..sen spelar det inger roll vilken man sätter i höger elle vänster

Du skriver byggbeskrivningar till Ikea va?

nordland
2004-12-16, 10:15
Sitter o kopplar in min nya hemmabio.

Högtalarsladdarna är svarta men på en av dem så är det ngt vit streck, vilken av dem är plus/minus?

ja fick för mig att den med vitt på e minus, så har kopplat allt så nu men tycker det låter sämre.

Ngn som har svar på detta, mkt tacksam!

du har inte tänkt på att strecket kanske är ett Minus tecken.......

Hades
2004-12-16, 10:46
Du skriver byggbeskrivningar till Ikea va?
:laugh:

Vissa inlägg är oslagbart svåra att förstå.

Tabac
2004-12-16, 10:58
Jag lägger mig inte i det här. För många förståsigpåare här för att mina inlägg skulle tas på allvar.

aliquis
2004-12-16, 13:24
herregud..man kollar bara samma del till samma del va dillar folk om batterier för?? det är som en kontakt me växelström i kan man säga...bara piggarna leder till samma sida på andra sidan...så sluta me minus o plus....för ljudets skulle ska samma del sitta på samma plats i båda ändarna..sen spelar det inger roll vilken man sätter i höger elle vänster
hörredu, enligt ljudbögarna spelar det tom roll åt vilket håll du vänder kabeln... samma sak med kontakten i vägguttaget, fast det är växelström.

Lasse Kongo
2004-12-16, 14:21
du har inte tänkt på att strecket kanske är ett Minus tecken.......

Eftersom jag ställde en klar fråga så: nej det har ja inte.

Dessutom har ja kopplat om allt nu så den med vita sträck går till +

O det låter helt förträffligt :love:

Metal_boy_
2004-12-16, 15:22
hörredu, enligt ljudbögarna spelar det tom roll åt vilket håll du vänder kabeln... samma sak med kontakten i vägguttaget, fast det är växelström.

det spelar ingen roll...öppnar du upp ett uttag för att se vilken sida dom har plaserat sladdarna om du ska skruva ihop en stickpropp själv? huvudsaken är att jorden inte sitter på nån av utkanterna..

Piranha
2004-12-16, 15:44
Lasse är de inte bättre du ber tjejjen koppla in hembiosystemet istället ?

aliquis
2004-12-16, 16:29
det spelar ingen roll...öppnar du upp ett uttag för att se vilken sida dom har plaserat sladdarna om du ska skruva ihop en stickpropp själv? huvudsaken är att jorden inte sitter på nån av utkanterna..
nej, och det skulle inte de heller göra, de skulle vända på kontakten tills det lät bäst ;D