handdator

Visa fullständig version : Konstant kaloriminus - svårt att äta


bear.flowertwig
2004-12-15, 17:29
Har väl egentligen alltid misstänkt det. Bara lite surt att inse att man kört nästan 10 år(till och från) på kaloriminus och aaalldeles för lite protein.

Måste vara fler än jag som har svårt att få i sig tillräckligt? Äter jag som jag "vill"/när jag är hungrig(och förutsatt att jag ligger på 50/30/20 i k/p/f) så hamnar jag runt 3000 kcal. Men behöver 1000 till... :rolleyes:

Svårast nästan m frukost. Utöver 2 dl havregryn har jag svårt att klämma ner mkt mer än nån halvliter minimjölk.

King Grub
2004-12-15, 17:48
Försök välja mer energität mat. Inga sallader och tomater i onödan. ;) Öka gradvis mängden per mål. Eller det kanske är lättare att äta mindre och oftare. Vartannat mål flytande?

Kan du absolut inte äta på morgonen - vänta någon timme. Det är ingen direkt sekundstrid.

JJ
2004-12-15, 17:52
Jordnötter är ett bra ex. på energität mat. Gott är det också.

bear.flowertwig
2004-12-15, 18:04
Sallad åker sällan ner. Annat än av misstag... :D

Den enkla vägen att gå är ju såklart att äta mer enrgirikt men det är ju detsamma som fetare. Vill öka i kvalitet inte bli bulkfet. Kör cashewnötter varje dag nästan men det får räcka i "fetttillskott"(jo jag vet protein också).

Det som förvånar mig är att inte magsäcken verkar vänja sig :confused: Kör man det omvända, svält, vet ju de lyckliga som fått prova på det i lumpen att magsäcken krymper till en liten jordnöt som man sen knappt kan få i nånting(när man väl får och vill).

Tips på BRA flytande mat?

King Grub
2004-12-15, 18:06
Att välja energität mat behöver inte innebära att du blir fet. Som det är nu vill du uppenbarligen få i dig 1000 kcal mer om dagen, men mäktar inte med att äta den mängden. Vad är då problemet om energität mat innebär att du får i dig den extra energin? Vad det inte det du ville uppnå?

aliquis
2004-12-15, 18:18
Äter jag så "jag klarar mig" får jag i mig för lite, äter jag "som jag vill" skulle jag nog bli fet ;D

Och bulkfet har väl inget med nötter att göra eller inte, fettet är väl snarare bra då insulinet väl inte påverkas lika mycket av det, du kanske höjer insulinkänsligheten något, sänker gi på de kolhydraterna du får i dig, och slutligen högre produktion av testosteron. Fet blir du av att äta för mycket.

bear.flowertwig
2004-12-15, 18:21
Att välja energität mat behöver inte innebära att du blir fet. Som det är nu vill du uppenbarligen få i dig 1000 kcal mer om dagen, men mäktar inte med att äta den mängden. Vad är då problemet om energität mat innebär att du får i dig den extra energin? Vad det inte det du ville uppnå?

Just nu ligger jag nog +-0(dvs kommer upp i 4000). Egentligen var det mest en reflektion över att kroppen inte verkar vänja sig(på en dryg månad). Att skaffa sig nya vanor är ju jobbigt men när det sen börjar gå på automatik är det inte jobbigt längre. Det som stör mig är att det verkar vara så svårt att vänja mig till med mer mat. Det är ett konstant krig :eating: :whipped: Som stjäl tid och kraft från annat.

Steg 1 är ju att få i mig tillräckligt med kalorier. Det fixar jag nu med nöd och näppe.
Steg 2 så vill jag få i mig rätt mängd kalorier SAMT få en bra blandning K/P/F där den jag siktar på består av 50/30/20

Jag fixar 1:an men har svårt för 2:an...

bear.flowertwig
2004-12-15, 18:27
Äter jag så "jag klarar mig" får jag i mig för lite, äter jag "som jag vill" skulle jag nog bli fet ;D

Och bulkfet har väl inget med nötter att göra eller inte, fettet är väl snarare bra då insulinet väl inte påverkas lika mycket av det, du kanske höjer insulinkänsligheten något, sänker gi på de kolhydraterna du får i dig, och slutligen högre produktion av testosteron. Fet blir du av att äta för mycket.

Har aldrig satt ett = mellan bulkfet och nötter :rolleyes:

Med bulkfet menade jag att man labradoräter = allt man kommer över, dvs mkt (snabba)kolhydrater och mättat fett. Kort sagt Svenssonmat. Då är det inte svårt att komma upp i kalorier. Men det blir inte kvalitet... Inte ens säkert att proteinmängden skulle vara högre på en sån diet på uppåt 5-6000 kcal jämfört med nuvarande på 3500-4000.

Men visst är nötter kanon :thumbup:

Bobby Brown
2004-12-15, 18:32
Lätt till några matskedar olivolja till lunchen tex, har funkat för mig. Det är inte farligt att äta mer än 20% fett jag lovar dig.

bear.flowertwig
2004-12-15, 18:48
Lätt till några matskedar olivolja till lunchen tex, har funkat för mig. Det är inte farligt att äta mer än 20% fett jag lovar dig.

Har tänkt tanken att lägga till lite på frukosten som ligger väldigt lågt på fett.

King Grub
2004-12-15, 18:49
Har tänkt tanken att lägga till lite på frukosten som ligger väldigt lågt på fett.

Det skadar i och för sig inte om just det målet är fettsnålt.

bear.flowertwig
2004-12-15, 19:22
Det skadar i och för sig inte om just det målet är fettsnålt.

Just. Dunno.... Får bli till lunch.

Max
2004-12-15, 22:42
Ägg är typisk näringstät byggarmat. Man kan äta många och variera i oändlighet. Kanske inte heller nåt till frukost om du inte vill få i dig fett?
Rökt makrill är lätt att äta mkt, i alla fall för mig.