handdator

Visa fullständig version : Köpa nytt tagentbord?


jakke
2004-12-14, 22:29
Mitt gamla tagentbord börjar bli kasst så jag funderar på ett nytt. Eftersom jag sitter ganska mycket och skriver(kod) i min utb. kan jag tänka mig att lägga en del pengar på det.
Jag kan inte köpa ett microsoft eftersom jag kör linux =).
Vad tycker ni om dom "bra" tagentbord som finns, alltså dom tagentbord där man håller händerna lite "sneare".
Sedan har jag hört att det ska finnas tagenbord där bokstäverna sitter bytta platser(detta leder till att man kan skriva fortare). Så har ni några tips?

Los
2004-12-14, 22:33
http://kylning.com/info.php?cPath=83_132&products_id=631&kylid=9297b095591a511a8c82dd199e3c8667

Har ett sånt hemma och på jobbet. Jobbar med it och skriver massor. Otroligt skönt och tyst!

Menigar
2004-12-14, 22:36
Det är ju en smaksak som så mycket annat.
Jag föredrar de äldre tangentborden med lite mer "högre" tangenter. De håller hur länge som helst och går utmärkt att skriva snabbt på!

Det som jag använder just nu är 9 år gammalt och visar inga tecken på att ge upp. :)

jakke
2004-12-14, 22:41
Det är ju en smaksak som så mycket annat.
Jag föredrar de äldre tangentborden med lite mer "högre" tangenter. De håller hur länge som helst och går utmärkt att skriva snabbt på!

Det som jag använder just nu är 9 år gammalt och visar inga tecken på att ge upp. :)
Jo, jag har ett dell som jag kan ge bort till maffians torpeder sedan.

1-2-3
2004-12-14, 22:58
http://kylning.com/info.php?cPath=83_132&products_id=631&kylid=9297b095591a511a8c82dd199e3c8667

Har ett sånt hemma och på jobbet. Jobbar med it och skriver massor. Otroligt skönt och tyst!


Jag har oxå ett sånt hemma. De i mina ögon enda fördelarna är att det är snyggt, och tyst. Känns nästan som att skriva på en bärbar dator. En stor nackdel är att det blir kasst om man käkar vid datorn, smulor osv gör tangenterna jobbigt tröga. Dessutom är min mellanslagstangent helkass, man måste trycka i mitten för att den ska "ta", det funkar inte att "toucha" kanten. Mitt tips är det billigaste tgtbordet från t.ex. Biltema. Det kan man dessutom knäcka för att avreagera sig :D

Evensar
2004-12-14, 22:59
http://kylning.com/info.php?cPath=83_132&products_id=631&kylid=9297b095591a511a8c82dd199e3c8667

Har ett sånt hemma och på jobbet. Jobbar med it och skriver massor. Otroligt skönt och tyst!

Helt underbart t-bord :hbang:

MacLeod
2004-12-14, 23:29
Jag kör med Logitechs bluetooth t-bord o mus. Musladdaren är en hub, så du kan koppla in andra bluetoothenheter som telefon,palmpilots eller skrivare. Snygg o bra.

jakke
2004-12-14, 23:30
Jag kör med Logitechs bluetooth t-bord o mus. Musladdaren är en hub, så du kan koppla in andra bluetoothenheter som telefon,palmpilots eller skrivare. Snygg o bra.
=)
Länk?

Halldin
2004-12-14, 23:34
=)
Länk?
http://www.logitech.com/index.cfm/products/productlist/US/EN,crid=2155

Prankie
2004-12-14, 23:39
Jag kör också med en ultra flat med belysningar. :) Det viktigaste när jag koda är <> sitter på rätt plats. Sen ska det inte vara så stor motstånd när jag trycker ner. Därför är favoriten fortfarande min laptop. :)

jakke
2004-12-14, 23:42
Jag kör också med en ultra flat med belysningar. :) Det viktigaste när jag koda är <> sitter på rätt plats. Sen ska det inte vara så stor motstånd när jag trycker ner. Därför är favoriten fortfarande min laptop. :)
Jag gillar faktiskt amerikanska tagenbort när man ska koda pga deras placeringar av viktiga knappar..Sånna har vi på skolan

Griip
2004-12-14, 23:45
Simpelt, enfärgigt och höga tangenter. Dem vanliga standard med andra ord. Allt sånt skit med snabbtangenter suger.

Prankie
2004-12-15, 00:08
Jag gillar faktiskt amerikanska tagenbort när man ska koda pga deras placeringar av viktiga knappar..Sånna har vi på skolan

Vet inte riktig hur de ser ut, men kan jag inte placera vänstra tummen på <> kanppen är det inget för programmering. :D

drkrupp
2004-12-15, 00:13
Varför envisas alla nya tangentbord med att vara svarta? Jag sitter helst i skum belysning och jag ser knappt bokstäverna.

R_Wolfcastle
2004-12-15, 00:14
En stor nackdel är att det blir kasst om man käkar vid datorn, smulor osv gör tangenterna jobbigt tröga.

Haha, fördjävligt att tangentborden idag inte fungerar som dom ska när man har fyllt dem med mat :D

1-2-3
2004-12-15, 00:19
Haha, fördjävligt att tangentborden idag inte fungerar som dom ska när man har fyllt dem med mat :D

Hehe.. jo men äta å surfa bör man, annars dör man. De billiga tangentborden fungerar även efter ett antal nersmulade knäckebröd :)

R_Wolfcastle
2004-12-15, 00:24
Jo visserligen e de sant. Du ska se mitt tangentbord, det har en massa konstiga knappar. Och det står Sparbanken på det ... om ni minns den :D

jakke
2004-12-15, 01:26
Ingen som har ngn koll på dessa tagentbord med tagenterna placerade på annat vis för att kunna skriva fortare?

JJ
2004-12-15, 09:09
Ingen som har ngn koll på dessa tagentbord med tagenterna placerade på annat vis för att kunna skriva fortare?

Menar du ett SVORAK el .DVORAK (ist. för qwerty)? Du kan ju ladda ned drivrutiner och sen flytta tangenterna på det tangentbord du har nu, för att känna lite på det innan du byter. Har inte provat själv, har ingen anledning.

raZmus
2004-12-15, 09:28
Känns som att det tar ett tag att lära sig. Sen när man har lärt sig det så kommer det lik förbannat ta en jävla stund att skriva om man hamnar någon annanstans än hemma :P

Bolio
2004-12-15, 09:33
Mitt gamla tagentbord börjar bli kasst så jag funderar på ett nytt. Eftersom jag sitter ganska mycket och skriver(kod) i min utb. kan jag tänka mig att lägga en del pengar på det.
Jag kan inte köpa ett microsoft eftersom jag kör linux =).
Vad tycker ni om dom "bra" tagentbord som finns, alltså dom tagentbord där man håller händerna lite "sneare".
Sedan har jag hört att det ska finnas tagenbord där bokstäverna sitter bytta platser(detta leder till att man kan skriva fortare). Så har ni några tips?

Microsoft-tangentbord funkar perfekt i Linux, i varje fall i X.Org och XFree86...

JJ
2004-12-15, 09:53
Microsoft-tangentbord funkar perfekt i Linux, i varje fall i X.Org och XFree86...

Tror han syftade mer på att Microsoft inte alltid är så poppis i Linuxvärlden.

Munter
2004-12-15, 10:17
Microsoft gör rätt okej tangentbord, och som någon sa funkar de utmärkt i xorg/xfree86. Det kan vara rätt skönt med alla extra tramsknappar för att hasta upp terminaler, browsers och annat. Men visst, kan väl kännas lite sunkigt med Microsoftbord om man motsätter sig företaget.

Tabac
2004-12-15, 10:48
Köp ett KeyTronic tangentbord. Inte flashigt men det skönaste tangentbordet man kan ha och grym kvalitet.

aliquis
2004-12-15, 11:51
Tyvärr är det ju faktiskt så att microsoft silvriga omartangentbord med svarta tangenter är skönast, men de vill du ju inte ha. Vet inte vad det finns för alternativ, det tunna som någon nämner är kanske ok när man väl har vant sig, jag tycker det är lite läskigt att inte känna var tangenterna sitter så att säga, men det fungerar kanske ändå. Ett sådant "snett" lär man sig ju skriva på rätt fort.

Vad gäller teckenuppsättning tänker du på dvorak. Nuvarande tangentbord har samma uppsättning som skrivmaskinerna hade och de fick denna för att armarna inte skulle slå emot varandra medans man skrev, dvorak har istället tangenterna på ett sådant sätt att man når de man använder oftast lättast, men nu är ju inte du engelsktalande utan svensk och då kanske det inte blir OPTIMALT ändå.

aliquis
2004-12-15, 11:52
grym kvalite på keytronic trodde jag med, men jag har skrivit sönder många tangentbord, mitt sista keytronic dog på bara 1.5 månad eller så, men det där med garanti, lappar o skit är inte min grej, butiken försvann (lokalt) också :(

aliquis
2004-12-15, 11:54
Jag gillar faktiskt amerikanska tagenbort när man ska koda pga deras placeringar av viktiga knappar..Sånna har vi på skolan
men så vill man väl ha med åäö också?

swarre
2004-12-15, 12:01
Jag kör med Logitechs bluetooth t-bord o mus. Musladdaren är en hub, så du kan koppla in andra bluetoothenheter som telefon,palmpilots eller skrivare. Snygg o bra.

Tänk dig för inna du köper det bara, sitter med ett likadant, eller snarare, sitter med den musen, tangentbordet krånglar allt som oftast, så därför har jag kopplat in ett gammalt tangentbord jag hade liggande, hade den tidigare varianten (utan bluetooth) för ett par år sedan eller så, var klart stabilare. Däremot är det väldigt skönt att skriva på, och trådlöst är ju alltid trevligt, så länge det funkar :)

subliminal
2004-12-15, 12:08
http://kylning.com/info.php?cPath=83_132&products_id=631&kylid=9297b095591a511a8c82dd199e3c8667

Har ett sånt hemma och på jobbet. Jobbar med it och skriver massor. Otroligt skönt och tyst!

Funderar på att köpa ett sådant, verkar rätt mysigt att skriva på. Sitter just nu vid ett sju år gammalt tangentbord som dock fortfarande funkar bra. Dessutom är det befriat från windowsknappar och annat krafs.


Förresten, finns det någon som har suttit vid en gammal (har inte suttit vid de nya) arbetsstation av märket Sun någon gång? De hade ganska originella tangentbord där tangenterna var mindre och satt tätare än vanliga standardtangentbord. Hade även en massa extraknappar med specialfunktioner.
De var faktisk rätt sköna efter ett tag när man hunnit vänja sig vid dem.

Arbetsstationerna hade även en typ av optiska möss som krävde specialtillverkade musmattor av metall för att fungera.

jakke
2004-12-15, 20:12
men så vill man väl ha med åäö också?
Det får man. Dock är det med en alt knapp variant.

linux med microsoft tagentbord är ju som att köra en Vovo med saabfälgar

jakke
2004-12-15, 20:14
Funderar på att köpa ett sådant, verkar rätt mysigt att skriva på. Sitter just nu vid ett sju år gammalt tangentbord som dock fortfarande funkar bra. Dessutom är det befriat från windowsknappar och annat krafs.


Förresten, finns det någon som har suttit vid en gammal (har inte suttit vid de nya) arbetsstation av märket Sun någon gång? De hade ganska originella tangentbord där tangenterna var mindre och satt tätare än vanliga standardtangentbord. Hade även en massa extraknappar med specialfunktioner.
De var faktisk rätt sköna efter ett tag när man hunnit vänja sig vid dem.

Arbetsstationerna hade även en typ av optiska möss som krävde specialtillverkade musmattor av metall för att fungera.

Sitter mkt vid SUNs "nya" arbetsstationer och jag gillar dom skarpt