handdator

Visa fullständig version : MCT Fett


Pecca
2004-12-14, 22:18
vet ej om det varit någon tråd om detta tidigare o jag är för lat o söka... därför skulle det vara trevligt om ni ger mig all möjlig sorts info samt åsikter angående MCT Fett....

varför är det t ex bra att inta detta fett efter träning?

Sverker
2004-12-15, 06:59
- Det passerar kvickt genom magsäcken och upptaget är snabbt nere i tarmarna.

- Ger massor av energi.

- Lagras inte som kroppsfett utan förbränns nabbt.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=63

Pecca
2004-12-16, 17:31
Sverker> :love:

ok, så vad är fördelarna ifall man jämför med kolhydrater efter träning?

Att käka ett protein pulver med högt mct fetts innehåll under diet kan det vara att rekommendera ifall man ligger högt på protein o lågt på kolhydrater?

Sverker
2004-12-16, 17:57
Den uppenbara fördelen är att du snabbt kan få i dig stora mängder kalorier som inte stoppar upp i magen. Kan ju vara en fördel ifall du precis tränat och sedan lovat spela innebandy, för att grabbarna var en man kort.

Kör man en lågkolhydratdiet så fungerar ju MCT utmärkt som snabb energikälla.

Monica hade i B&K en artikel för länge sedan om MCT. Där skrev hon att MCT var ett bra sätt att hålla ämnesomsättningen uppe genom att använda MCT i kortare perioder. Jag har inte läst hennes referenser men tanken låter logiskt.

Mac
2004-12-16, 20:40
Vart hittar man MCT fett i andra produkter då, förutom i detta pulver?

z_bumbi
2004-12-16, 21:29
Vart hittar man MCT fett i andra produkter då, förutom i detta pulver?

Rapid recovery och Rapid Recovery Bar - Fairing

Det finns några tillverkare till som har MCT i sina produkter men jag är osäker på vilka.

Berry
2004-12-16, 21:35
Rapid recovery och Rapid Recovery Bar - Fairing

Det finns några tillverkare till som har MCT i sina produkter men jag är osäker på vilka.

Optimum och Twinlab är två tillverkare som jag kan komma på just nu.

Mac
2004-12-16, 22:03
Finns det MCT fett i något livsmedel?

Sverker
2004-12-17, 07:21
Bara i mycket små mängder.

Kokosfett och palmkärnolja ( inte palmolja ! ) innehåller lite MCT.

Patte
2004-12-17, 08:08
Jag har funderat på att köra t ex 15g MCT och 15-20g dextropur efter träningen tillsammans med 100% Whey.... Blir återhämtningen bättre eller är det ungefär samma som bara dextropur?

z_bumbi
2004-12-17, 09:26
Jag har funderat på att köra t ex 15g MCT och 15-20g dextropur efter träningen tillsammans med 100% Whey.... Blir återhämtningen bättre eller är det ungefär samma som bara dextropur?

Om du bara ska stoppa i dig 15-20 g kolhydrater så blir det antagligen bättre med MCT, då får levern något att jobba med.

Action
2004-12-17, 10:40
Vad tror ni om att inta MCT som sista mål under dagen tillsammans med Proteindrink??

jwzrd
2004-12-17, 10:56
Jag har förtått att MCT inte i sig kan lagras in som fett, men om det leder till ett energiöverskott så borde väl det leda till att något annat blir det?

Action
2004-12-17, 11:18
Jag har förtått att MCT inte i sig kan lagras in som fett, men om det leder till ett energiöverskott så borde väl det leda till att något annat blir det?

Jag la nämligen till 15-20 gram MCT de sista veckorna under min sista diet. Under den perioden blev jag avsevärt mycket hårdare och jag fick även igång magen! Min fettreducering ökade alltså trots att jag ökade kaloriintaget med MCT.

jwzrd
2004-12-17, 11:21
MCT var ju "inne" för ett antal år sedan när jag började träna. Men då i samband med megakaloridieterna som var så poppis då. Jag minns att jag funderade över samma sak då dock. Jag lägger det till dom andra 2349527349283 sakerna jag inte förstår helt enkelt :)

Att döma av ditt tävlingsresultat så lär det ha varit en del av en bra totalplan hur som helst. :hbang:

Sverker
2004-12-17, 18:05
Vad tror ni om att inta MCT som sista mål under dagen tillsammans med Proteindrink??

Nu är vi inne på teori och praktik :D

MCT fungerade tydligen för dig och Monica har ju skrivit i B&K att MCT kan hålla fettförbränningen uppe under en diet.


I teorin skulle jag använda MCT vid en tidpunkt när energibehovet är stort. Som efter träningen eller tidigt under dagen.
Sedan kör ju MCT sitt eget race i magen och kommer inte att sänka hastigheten på proteinet i din kvällsdrink.

Bite
2004-12-17, 18:32
Nu är vi inne på teori och praktik :D

MCT fungerade tydligen för dig och Monica har ju skrivit i B&K att MCT kan hålla fettförbränningen uppe under en diet.


I teorin skulle jag använda MCT vid en tidpunkt när energibehovet är stort. Som efter träningen eller tidigt under dagen.
Sedan kör ju MCT sitt eget race i magen och kommer inte att sänka hastigheten på proteinet i din kvällsdrink.
Om man däremot VILL sakta ner upptaget så kan tex fisk- eller rapsolja till proteindrinken åstadkomma detta, eller hur? Bäst att kontrollera med nåt orakel :D

Sverker
2004-12-18, 07:22
Om man däremot VILL sakta ner upptaget så kan tex fisk- eller rapsolja till proteindrinken åstadkomma detta, eller hur? Bäst att kontrollera med nåt orakel :D

Fettet sänker ju hastigheten på hur fort magsäcken tömmer sitt innehåll ned till tarmarna. Det är ju därför fett mättar.

Alltså borde fett sänka hastigheten på även proteinet. Men det är ju inte säkert att så lite som 5 g fiskfett skulle ge någon mätbar effekt. Behövs säkert lite till.

King Grub
2004-12-18, 07:56
Oavsett hur mycket långsammare man lyckas göra magsäckstömningen kommer snabbt protein aldrig heller att bli långsamt; här är upptaget av aminosyrorna avgörande. Man kan t ex inte göra vassle långsamt med olja i drinken.

Pecca
2004-12-20, 22:14
Action>
Hur doserade du med MCT under dagen på dieten?

övriga>
Hur mycket är o rekommendera i dosering då, ca hälften av mot vad man använder som kolhydratskälla lr är MCT effektivare så det behövs mindre? Skulle drinken gynnas av att använda kolhydrater också?

Action
2004-12-20, 22:16
Action>
Hur doserade du med MCT under dagen på dieten?

övriga>
Hur mycket är o rekommendera i dosering då, ca hälften av mot vad man använder som kolhydratskälla lr är MCT effektivare så det behövs mindre? Skulle drinken gynnas av att använda kolhydrater också?

Jag tog 15-20gram MCT direkt efter proteindrinken som jag tar innan jag går o sover. Alltså det sista som går ner i magen. Gjorde detta de sista 2-3 veckorna innan DC.

Mac
2004-12-21, 09:45
action,,,,,,,vilken MCT källa använde du? '

udo choice oilär det samma som detta eller?

Fairing
2004-12-21, 10:07
Rapid recovery och Rapid Recovery Bar - Fairing

Det finns några tillverkare till som har MCT i sina produkter men jag är osäker på vilka.


åh , dumissade vårat MCT-Powder som är ett rent MCT fett i pulverform :thumbup:

z_bumbi
2004-12-21, 10:26
åh , dumissade vårat MCT-Powder som är ett rent MCT fett i pulverform :thumbup:

Så går det när jag inte läser länkarna, jag trodde Sverker länkade till MCT-pulvret direkt. :)

Tezz
2004-12-21, 15:08
MCT har jag missat. Hur fungerar det?? Vad är skillnaden??

Mvh Tessan

TTT
2004-12-21, 16:01
ProTargo innehåller MCT-fetter om jag inte minns fel. Kör på det nu.

Sverker
2004-12-21, 19:45
MCT har jag missat. Hur fungerar det?? Vad är skillnaden??

Mvh Tessan

Jag hittar inte Fairings MCT på Kolozzeum-shopen :confused: Där fanns en bättre beskrivning på vad MCT kan göra.

Däremot så har jag saxat följande text från Rapid Recovery:

"Fairing Rapid Recovery är den första produkten för snabb återhämtning som innehåller MCT. MCT eller Medium-Chain-Triglycerides är något så ovanligt som ett snabbt fett. Till skillnad från alla andra fetter så har MCT ett mycket snabbt upptag i tarmen och förs direkt till levern. Alla andra fetter bromsar upp matsmältningen och energin fördelas långsamt ut i hela kroppen. MCT har högt energiinnehåll men kan inte lagras som kroppsfett. MCT förbränns snabbt och fullständigt. "

Bara en sådan sak att MCT-fettsyrorna inte behöver karnitin för att komma in i mitokondrien gör att de tränger sig före och förbränns snabbare än andra ämnen.

Mängder ? 15 - 20 g per tillfälle låter helt rimligt.

Mac
2004-12-21, 22:23
udo choice oil är det samma som detta eller?

Sverker
2004-12-22, 08:03
udo choice oil är det samma som detta eller?

Den klassiska Udo choice oil är en blandning av olika vegetabiliska oljor som linolja, solrosolj, jättenattljusolja mfl.
Den är avsedd för att ge dig ett exakt/optimalt/bättre tillskott av essentiella fleromättade fettsyror som är viktiga för vår hälsa.



MCT-fett är ren energi och inget annat.

Mac
2004-12-22, 09:06
ok,!!

vilket skulle du rekommendera?

z_bumbi
2004-12-22, 11:40
ok,!!

vilket skulle du rekommendera?

MCT om du har stort kaloribehov.

Omega-3 och jättenattljusolja om du vill ha i dig nyttigt fett.

Udos? Aldrig..

Niklas
2004-12-22, 16:41
Fairings MCT var tillfälligt slut men nu är den uppe igen!
Läs allt om det här:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=55 (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=55)

Mvh Niklas