handdator

Visa fullständig version : Parrots torkade aprikoser, = onyttiga?


GymTT
2004-12-14, 21:09
Tjena

Köptes hem ett paket Parrots torkade aprikoser till kvällen.
Tänkte bara höra innan jag håvar i mig typ hela paketet, det är väl inte särskillt onyttiga? jag menar man kan väl lätt trycka i sig dem utan att känna att man ska bli fet typ. Innehåller ju bara 0.3 gram fett per 100gram står d.

?

MVH TT

CeCe
2004-12-14, 21:12
Bara för att fetthalten är låg betyder det inte att dom inte innehåller mycket energi. De innehåller ju en stor mängd kolhydrater av den relativt snabba sorten. Det är ju som med russin, ett russin = 1 vindruva. Samma sak med aprikoserna.

GymTT
2004-12-14, 21:17
Bara för att fetthalten är låg betyder det inte att dom inte innehåller mycket energi. De innehåller ju en stor mängd kolhydrater av den relativt snabba sorten. Det är ju som med russin, ett russin = 1 vindruva. Samma sak med aprikoserna.


Okejj så att om man äter mycket aprikoser/russin om kvällarna så kan man bli fetare för att man får i sig väldigt mycket kolhydrater och det omvandlas till fett? Förstått det rätt då?

MVH TT

CeCe
2004-12-14, 21:18
Okejj så att om man äter mycket aprikoser/russin om kvällarna så kan man bli fetare för att man får i sig väldigt mycket kolhydrater och det omvandlas till fett? Förstått det rätt då?

MVH TT

Om det betyder energiöverskott så ja. Sen är det ju inte bra med mycket kolhydrater innan läggdags eftersom de lätt förvandlas till fett vid denna tid på dygnet.

GymTT
2004-12-14, 21:23
Om det betyder energiöverskott så ja. Sen är det ju inte bra med mycket kolhydrater innan läggdags eftersom de lätt förvandlas till fett vid denna tid på dygnet.

Okejj då blir jag alltså fetare då ! oofan, inget kan man äta alltså hehe :)
avstår redan från godis, läsk, chips, kakor, bullar, vafan ska man äta som
ngt gott när man känner sig sugen som man INTE blir fet av då?
MVH TT

vildängel
2004-12-14, 23:31
Torkade aprikoser är jättejättenyttigt, så det är klart du ska äta dem! Bättre att äta lite mindre av nåt annat isf, om du är rädd att du ska hamna på kcal+. Jag tror dock att för mkt aprikoser på samma gång kan göra magen lite upprörd, så du ska kanske inte äta flera kilo... ;)

aliquis
2004-12-15, 08:47
Fettet är väl skitsamma, det är ju typ bara kolhydrater i dem, långsamma sådana och de är säkert fulla med antioxidanter. Klart de inte är onyttiga, säkert bra mycket bättre än en hel del annat du stoppar i dig, enda nackdelen är väl som sagt att det bara är kolhydrater och inget fett eller protein.

Papi
2004-12-15, 10:34
Det är klart du ska käka dina aprikoser!
Det är nyttigt och gott och du måste ju unna dig det ibland.
Ät inte för många bara, då kan man få rännskita... :booty:

aliquis
2004-12-15, 13:42
Bara för att fetthalten är låg betyder det inte att dom inte innehåller mycket energi. De innehåller ju en stor mängd kolhydrater av den relativt snabba sorten. Det är ju som med russin, ett russin = 1 vindruva. Samma sak med aprikoserna.
Och relativt snabba är naturligtvis något du har kollat upp? Och du utgår absolut inte ifrån att de skulle vara hemska bara för att det smakar sött?

aliquis
2004-12-15, 13:43
Okejj då blir jag alltså fetare då ! oofan, inget kan man äta alltså hehe :)
avstår redan från godis, läsk, chips, kakor, bullar, vafan ska man äta som
ngt gott när man känner sig sugen som man INTE blir fet av då?
MVH TT
Du blir ju fet på pasta också, eller bröd, eller potatis, eller ris, eller frukt och grönsaker, om du nu anser dig bli fet på torkade aprikoser.