handdator

Visa fullständig version : Proteindrink efter träning, MÅSTE man ha kolisar i?


gabbiz
2004-12-14, 19:42
Jo jag tränar 4 ggr i veckan, tar proteindrink (exell vassle) direkt efter träningen.. d står på förpackningen att en portion är cirka 35g, dvs runt 26g protte tror jag.. jag brukar dock ta lite över 40g så d rundar av sig vid 30g protein...
nu har jag två frågor:

1. nu undrar jag om det verkligen är ett MÅSTE att ha snabba kolhydrater i sin proteindrink, vissa säger att man ska ha d för annars används nästan all protein till återhämtningskälla, e d sant?

2. tar jag för lite protein i min proteindrink, ska jag öka.. får väl runt ~30g protein i min drink efter varje träning

tack på förhand om ni svarar =) :thumbup:

abjorn
2004-12-14, 19:45
snabba kolhydrater är viktigare än protein efter träningspasset.

gabbiz
2004-12-14, 20:04
snabba kolhydrater är viktigare än protein efter träningspasset.

ah tur att du svarar så utförligt så man förstår etc ^^

ahja men jag hade inte tänkt köpa ngt o blanda i min proteindrink det har jag verkligen inte pengar för.. men vi har alltid bananer hemma... räcker d med 2 bananer efter träningen för d e väl snabba kolisar i bananer?

abjorn
2004-12-14, 20:11
En mogen banan ligger på runt 80 gi. Maltodextrin kan man köpa här i webshopen, 25 kg för ~700. Rekommenderas framför bananer.

stenis
2004-12-14, 20:14
utan kolhydrater är proteindrinken helt värdelös..

mvh stenis

aliquis
2004-12-14, 20:14
vad väger du och hur mycket kör du och vad för typ av träning?

aliquis
2004-12-14, 20:14
utan kolhydrater är proteindrinken helt värdelös..

mvh stenis
nej?

z_bumbi
2004-12-14, 20:26
ahja men jag hade inte tänkt köpa ngt o blanda i min proteindrink det har jag verkligen inte pengar för..

1 kg druvsocker kostar mellan 10-25 kr i rätt butik, i en livsmedelaffär kostar 400 g druvsocker 15-25 kr på ett ungefär.

Bananer funkar dock fint om du inte har något annat.

Proteinmängden verkar väl rimlig också även om ingen vet vad du väger..

Action
2004-12-14, 20:41
Jag har testat det mesta under åren.

-Att inte inta något alls direkt efter träningen utan äta rejält mål mat efter någon timme efter passet.

-Att ta ca 40gram Protein direkt efter passet för att sedan äta vanligt käk 1 timme efter passet.

-Att ta en drink med både Protein och snabba kolhydrater

-Att direkt gå o käka på närmaste Kebabhak.... :D

Kan nu i efterhand faktiskt inte se att något av dessa varit bättre än det andra! Tar man snabba direkt efter så känns det lättare att promenera hem från gymet, det är det enda.. I muskelutveckling eller under diet har jag inte märkt någon skillnad. Min flickvän tar aldrig några kolhydrater efter träningen under sin diet... O hon har lyckats mycket bra ändå!

Lite om min uppfattning om ämnet i fråga efter egna observationer, ej taget från vetenskapen.. :D ;)

gabbiz
2004-12-14, 21:11
jag är 177cm och väger ~63kg typ..
alltid ungefär 45min efter jag har tränat klart äter jag ett rejält mål med ris/pasta/potatis som bas och sedan mkt kött lr något liknande..

ahja så ni rekommenderar att det minsta jag ska ta är iaf 2 bananer? om jag har förstått det rätt

bubbleman
2004-12-14, 21:25
Jag kör typ 50/50 vassle å druvsocker, blir för sött annars å orkar inte beställa 25 kg pulver.... Jag körde med bara proteindrink innan å jag märker ingen skillnad men säger vetenskapen att man skall ära kolisar så får man väl göra det....även om jag äter lite för lite, vill ju kunna äta mycket vanlig mat istället :eating:

stenis
2004-12-14, 21:31
nej?

det är vad jag sett kinggrub skriva i ett par trådar, och även Private till mig förut.. och ärligt talat så litar jag på honom, men visst, finns väll flera teorier säkert om det där, jag tror dock på grubs påstående..

tex.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30776&highlight=v%E4rdel%F6st+kolhydrater

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=18534&page=2&pp=15&highlight=v%E4rdel%F6st+kolhydrater

Jag litar på honom, mer kan jag la egentligen inte utveckla det.

mvh stenis

Action
2004-12-14, 21:44
det är vad jag sett kinggrub skriva i ett par trådar, och även Private till mig förut.. och ärligt talat så litar jag på honom, men visst, finns väll flera teorier säkert om det där, jag tror dock på grubs påstående..

tex.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30776&highlight=v%E4rdel%F6st+kolhydrater

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=18534&page=2&pp=15&highlight=v%E4rdel%F6st+kolhydrater

Jag litar på honom, mer kan jag la egentligen inte utveckla det.

mvh stenis

En gång i tiden sa vetenskapen att jorden är platt.... ;)

stenis
2004-12-14, 21:48
En gång i tiden sa vetenskapen att jorden är platt.... ;)

Har för mig att jag nämde att det säkerligen finns fler teorier.. Eller missade jag det? tror jag icke! kan bara säga vad jag tror och litar på eller hur? Är väll klart att KingGrub inte behöver ha rätt.. Visst är han kunnig som fan om en massa grejjer, kost m.m men givetvis behöver hans teorier stämma.. Jag har dock valt att lita på honom!

mvh stenis

aliquis
2004-12-14, 21:49
det är vad jag sett kinggrub skriva i ett par trådar, och även Private till mig förut.. och ärligt talat så litar jag på honom, men visst, finns väll flera teorier säkert om det där, jag tror dock på grubs påstående..
tex.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30776&highlight=v%E4rdel%F6st+kolhydrater
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=18534&page=2&pp=15&highlight=v%E4rdel%F6st+kolhydrater
Jag litar på honom, mer kan jag la egentligen inte utveckla det.
mvh stenisDu säger att den är värdelös, kan jag inte tänka mig att han har sagt. Till att börja med så om kroppen skriker efter energi och får för sig att förbränna aminosyror istället för överblivet glukogen och fett kommer den ju antagligen ta aminosyrorna i blodet från vassleproteinet istället för musklerna, vilket väl är trevligt? Och som sagt, behöver den energi kommer den väl eventuellt förbränna allt protein, så visst, det blev ingen muskeluppbyggnad av det, men värdelöst var det ju inte, du sparade ju in på musklerna istället.
Vill du dessutom utnyttja förbränningen kanske du kan tänka dig att offra det där vassleproteinet och hoppas att du förbränner lite fett istället för att klämma i dig massa snabba kolhydrater och sakta upp fettförbränningen.
Värdelös lär den ju inte vara hur som helst.

stenis
2004-12-14, 21:54
Enda jag vet är att när folk frågat - "så är min drink värdelös om jag bara har protein och inget kolhydrat?" så har han svarat "JA", sen om han menar det eller om han överdriver, de har jag ingen aning om ärligt talat, kan väll mycket väl hända att han överdriver, som sagt, vad vet jag.. Enda jag vet är att han sagt det och även givit förklaring på varför man ska ha kolhydratkälla i drinken.. och som sagt igen, valet om vad man tror ligger hos varje person, jag har valt..

mvh stenis

Action
2004-12-14, 21:55
Har för mig att jag nämde att det säkerligen finns fler teorier.. Eller missade jag det? tror jag icke! kan bara säga vad jag tror och litar på eller hur? Är väll klart att KingGrub inte behöver ha rätt.. Visst är han kunnig som fan om en massa grejjer, kost m.m men givetvis behöver hans teorier stämma.. Jag har dock valt att lita på honom!

mvh stenis

Vad jag syftade på är att King Grub endast/oftast baserar sin kunskap på vetenskapliga teorier och rapporter. När dessa ändras så ändrar även King Grub sin uppfattning och det väldigt fort.. Inte länge sedan Grub käkade skumbananer efter träningen... :cool:

Inte så att det är helt fel att basera sina kunskaper enbart på vetenskapliga rapporter. Men jag anser att egna erfarenheter (och andras) slår dessa rapporter med hästlängder!

stenis
2004-12-14, 21:56
Vad jag syftade på är att King Grub endast/oftast baserar sin kunskap på vetenskapliga teorier och rapporter. När dessa ändras så ändrar även King Grub sin uppfattning och det väldigt fort.. Inte länge sedan Grub käkade skumbananer efter träningen... :cool:

Inte så att det är helt fel att basera sina kunskaper enbart på vetenskapliga rapporter. Men jag anser att egna erfarenheter (och andras) slår dessa rapporter med hästlängder!

Absolut, valet ligger hos varje person som sagt :) ;)

btw. skrev fel i inlägget du quotade, skulle givetvis stå;

"Visst är han kunnig som fan om en massa grejjer, kost m.m men givetvis behöver hans teorier _INTE_ stämma.."

mvh stenis

gabbiz
2004-12-14, 22:28
RÄCKER DET MED 2 BANANER EFTER TRÄNINGEN


lr druvsocker är ett MÅSTE

:angel:

Bite
2004-12-14, 23:07
Två bananer är absolut bättre än inga kolhydrater alls, men suboptimalt :D

Baha
2004-12-15, 05:38
det räcker, kanske fler än 2 bananer om du kör ett låångt pass

no1fitness
2004-12-15, 05:48
Jag gillar cornflakes efter träningen med proteindrinken hälld över. :thumbup:
Jag har de senaste åren alltid tagit snabba kolhydrater efter träning både på deff och bulk och det fungerar väldigt bra för mig. Visst ett tag för dryga 4 år sedan tog jag bara en proteindrink och fick väl lite resultat, men inte alls som nu.
Men testa själv så märker du om det känns bra eller inte. :)

Jay-Z
2004-12-15, 08:42
Jag gillar cornflakes efter träningen med proteindrinken hälld över. :thumbup:


Fasen, det låter nästan lika gott som mina Fruxo som jag körde tillsammans med proteindrinken igår!
:thumbup:

Callek
2004-12-15, 10:09
Jag har experimenterat lite själv.
Enligt mina erfarenheter så blir min återhämtning mycket bättre om jag får i mig ganska stora mängder protein och kolhydrater efter träning.

Det bästa resultatet jag har fått var när jag körde en blandning mellan gainer och ren vassledrink.

Blev ungefär 50g protein och 60g kolhydrater.

Mina stats vid det tillfället var då 67kg, 174cm.

jwzrd
2004-12-15, 10:58
Jag mår ofta rätt illa efter passet, jag vill mest ha ett päron eller två, och en liter vatten. Sen äter jag ett vanlig mål mat 1½ timme senare lite drygt.

Glen
2004-12-15, 15:44
Enda jag vet är att när folk frågat - "så är min drink värdelös om jag bara har protein och inget kolhydrat?" så har han svarat "JA", sen om han menar det eller om han överdriver, de har jag ingen aning om ärligt talat, kan väll mycket väl hända att han överdriver, som sagt, vad vet jag.. Enda jag vet är att han sagt det och även givit förklaring på varför man ska ha kolhydratkälla i drinken.. och som sagt igen, valet om vad man tror ligger hos varje person, jag har valt..

mvh stenis

Kolla vad aliquis skriver. Den är inte "värdelös" men du använder inte proteinet till det som tanken är heller

King Grub
2004-12-15, 17:04
Vad jag syftade på är att King Grub endast/oftast baserar sin kunskap på vetenskapliga teorier och rapporter. När dessa ändras så ändrar även King Grub sin uppfattning och det väldigt fort.. Inte länge sedan Grub käkade skumbananer efter träningen... :cool:

Inte så att det är helt fel att basera sina kunskaper enbart på vetenskapliga rapporter. Men jag anser att egna erfarenheter (och andras) slår dessa rapporter med hästlängder!

Jag har även längre praktisk erfarenhet av styrketräning än du... att jag väljer att applicera vetenskap på den ser jag inget negativt i.

johnnytex
2004-12-15, 19:04
Jag mår ofta rätt illa efter passet, jag vill mest ha ett päron eller två, och en liter vatten. Sen äter jag ett vanlig mål mat 1½ timme senare lite drygt.

Du skojar med mig? Jag har följt dina träningsjournaler lite och du är en riktig bamse...Jag kanske får omvärdera mina värderingar om att man måste inta snabba kolhydrater och vassle DIREKT efter träning. Du äter alltså inget efter avslutat träningen föräns efter 1,5 timmar (om man räknar bort det stackars päronet)!!??

HenrY
2004-12-15, 21:27
Jo självklart är det ett val till var och en om man vill lita på alla raporter och studier t.ex. grub lägger fram. Jag har valt att lita på dom.
Men jag vet att t.ex. Joahn Oldenmark inte t.ex. kör med protein pulver och andra kosttillskott, varför inte?? jo för att han inte tror på det.
man ska aldrig göra något om man inte tror på det, anser jag iaf.
När han dietade och går morgon promenader så äter han t.ex. några knäckebrödsmackor innan promenaden! hur OPTIMALT är det?:D
Men men, han har lyckats bra på det!
Man ska köra på det man tror på och det som känns bäst! :thumbup:

Mvh. HenrY

PS: Och kom inte med nått jävla snack "jamen han preppade ju o grejer!"

KniveN
2004-12-15, 22:21
Jo självklart är det ett val till var och en om man vill lita på alla raporter och studier t.ex. grub lägger fram. Jag har valt att lita på dom.
Men jag vet att t.ex. Joahn Oldenmark inte t.ex. kör med protein pulver och andra kosttillskott, varför inte?? jo för att han inte tror på det.
man ska aldrig göra något om man inte tror på det, anser jag iaf.
När han dietade och går morgon promenader så äter han t.ex. några knäckebrödsmackor innan promenaden! hur OPTIMALT är det?:D
Men men, han har lyckats bra på det!
Man ska köra på det man tror på och det som känns bäst! :thumbup:

Mvh. HenrY

PS: Och kom inte med nått jävla snack "jamen han preppade ju o grejer!"


Han käkar kosttillskott. Han fick en hel pall med bars, färdigblandade drycker o RX under inspelningen av gladiatorerna.

King Grub
2004-12-16, 07:50
HenrY: har du inte sett att Johan har en massa burkar med sig ner till gymmet i väskan? :)

HenrY
2004-12-16, 14:22
HenrY: har du inte sett att Johan har en massa burkar med sig ner till gymmet i väskan? :)

Jo, men trodde enbart att han gjorde reklam för dom?? Då han ställer upp dom men en massa priser o grejer.
men då har jag hört fel;)