handdator

Visa fullständig version : Bristningar av hackliften


kmike
2004-12-14, 18:43
Jag har tagit mig i kragen och tränat seriöst sen sommaren.
För några månader sen upptäckte jag att jag hade fått något som såg ut som rivsår på axlarna. Såg ut som att en katt hade klöst mig längs med axlarna, högst upp på axeln liksom. Jag kunde inte förstå hur jag hade fått rivsåren, men dom försvann och jag tänkte inte mer på det. Tills dom kom tillbaks! Rivsåren har sedan dess återkommit regelbundet, och jag har listat ut att dom nog måste vara någon form av bristningar och jag tror att det är hackliften på gymmet som gör att jag får dom.
Är det någon annan som varit med om detta? Ska jag låta bli hackliften, eller kan jag göra något för att klara mig från bristningarna? Jag vill ju inte få en massa märken på axlarna...

/micke

Jense
2004-12-14, 18:45
får du inte märke över ryggen när du kör knäbök?

f.ö. så är det inte ihållande hudbristningar som du själv säger utan bara lite blodkärl och pressmärken antagligen. mitt råd är att fortsätta med hackliften

Bite
2004-12-14, 18:47
Jag ser alltid helt misshandlad ut efter att jag kört vadpress i hacken, det försvinner alltid på några dagar så det är egentligen inget att bry sig om.
Vill du alltid gå omkring och vara i toppskick så får du nog hålla dig undan hacken,alternativt börja greja med skumgummikuddar/tjockare tröja kanske.

Zera
2004-12-14, 18:54
kör utan T-shirt så blir det bättre ;)
Sömmarna på t-shirten/linnet som trycks in i huden så det blir sådär!

Allan
2004-12-14, 18:57
Det där är tryckmärken; inte bristningar. Är du känslig får du väl lägga når emellan.

allan

Mccartney
2004-12-14, 18:57
Lite märken på......axlarna det hör tilll............har kört så mycket knäböj att man nu har hårdare hud precis där stången ligger. ........kör man styrketräning så...uppstår oftast skador på händer och axlar....men det är något som man vänjer sig vid........själv anser jag att det ser mesigt ut när det kommer killar som har handskar eller lägger en tröja mellan axlar och stången.....lite för man tåla...skinnet vänjer sig vid träningen och man får tjockare skinn.

kmike
2004-12-14, 19:31
Ok, om dom inte kommer att bli såna fula vita bristningar så bryr jag mig inte. Tack för svaren!

/micke

RobbeliRobban
2004-12-14, 19:38
Jag får riktigt fula märken om jag placerar böjstången långt bak, ser ut som jag blivit piskad.

abjorn
2004-12-14, 19:44
får också sådana där märken av vadpress, hack och knäböjen.

Jense
2004-12-14, 19:57
får också sådana där märken av vadpress, hack och knäböjen.


konstigt nog får jag det av bicepscurlen också, piskmärken över hela ryggen

bonydrop
2004-12-14, 19:58
Ska säga dig att jag hade exakt samma problem när jag började träna. En dag efter att jag kom hem från träningen och skulle duscha såg jag massa märken på mina axlar som såg ut som bristningar. Då jag hade hört bla axlar och vader den dagen trodde jag ju självklart att det hade något med att jag kört axlar att göra.

Sen när jag visade mina kompisar som tränat ett tag sa de att det var från vadpressmaskinen och att de snart skulle gå bort, och det kändes skönt =).

Jag får alltid såna märken efter att ha kört stående vadpress och knäböj men det går bort efter 1 eller 2 dagar så jag tänker inte mycket på det.

kaminmannen
2004-12-14, 21:24
kör utan T-shirt så blir det bättre ;)
Sömmarna på t-shirten/linnet som trycks in i huden så det blir sådär!

Alternativt köp tröjor som inte har sömmar på axlarna. Jag har någon sån från better bodies som får ner märkena/såren på rimliga nivåer. Hacklift och vadpressmaskin brukar ge mig värre märken än stångövningar, antagligen för att kontaktytan är större/längre. En gång när jag hade kört vader i hackliften tog det en vecka innan märkena försvann och första dagarna hade jag sårskorpor i de djupaste dikena.

sunkan
2004-12-14, 21:40
jag får sådana "pressveck" eller vad man ska kalla dem när jag kör bicepscurl. dem sätter sig på insidan av armbågen eller vad man ska kalla det...vette fan hur jag lyckas med det som men så är det!
dem försvinner ju iaf å de ä ju bra :thumbup:

no1fitness
2004-12-15, 01:55
får du inte märke över ryggen när du kör knäbök?



:laugh:
Kan inte låta bli att ordmärka... :D

Ontopic : Jag får också sådana märken av stående vadpress. :)

Snakebite
2005-03-02, 22:11
Hej mike. Detr låter som du fått blodutgjutningar av vikten på axlarna. När jag kör tunga knäböj får jag liknande märken. Lägg en 40-60cm tjock dunkudde under och kör på. Rock on!

Fatalist
2005-03-02, 22:18
Hej mike. Detr låter som du fått blodutgjutningar av vikten på axlarna. När jag kör tunga knäböj får jag liknande märken. Lägg en 40-60cm tjock dunkudde under och kör på. Rock on!

Eller hoppa över kudden och ta lite smärta och bättre balans? :) Jag har själv slutat använda "kudde" i böjen precis och det gör ont, men några märken finns det inte kvar dagen efter

Baan
2005-03-02, 22:21
inga kuddar, ta smärtan, det kommer bli lättrae å lättare och en dag är det förmodligen helt väck, kan ta några veckor, kan ta några månader, men eftersom det ändå knappast är någon större smärta så är det bara härda ut.

kaminmannen
2005-03-03, 03:23
Lyssna inte på machonördarna nu. Om det bara gör ont - visst, du behöver inga kuddar (40-60cm dunkudde förresten? vad i helvete?). Mind over matter och allt sånt.

Om du å andra sidan, som jag, märker att huden ramlar av ett par dagar efter varje benpass finns det ingen anledning att hoppa över kudden, i alla fall inte om du tränar av någon annan anledning än att visa upp dig för dina gympolare. Kan du kan välja är den minsta du klarar dig med bäst eftersom den antagligen ger bäst balans.

Baan
2005-03-03, 12:36
Lyssna inte på machonördarna nu. Om det bara gör ont - visst, du behöver inga kuddar (40-60cm dunkudde förresten? vad i helvete?). Mind over matter och allt sånt.

Om du å andra sidan, som jag, märker att huden ramlar av ett par dagar efter varje benpass finns det ingen anledning att hoppa över kudden, i alla fall inte om du tränar av någon annan anledning än att visa upp dig för dina gympolare. Kan du kan välja är den minsta du klarar dig med bäst eftersom den antagligen ger bäst balans.

det är ingen machogrej utan kuddar och saker som gör att stången bara hamnar ännu längre upp kan leda till obalans som knappast förbättrar ens utförande. hur ramlar huden av menar du? det låter ju inte alls normalt

kaminmannen
2005-03-03, 13:12
Huden flagar precis som om jag hade bränt mig i solen på ett stångformat område högst upp på ryggen.

HenrY
2005-03-03, 13:23
Lite märken på......axlarna det hör tilll............har kört så mycket knäböj att man nu har hårdare hud precis där stången ligger. ........kör man styrketräning så...uppstår oftast skador på händer och axlar....men det är något som man vänjer sig vid........själv anser jag att det ser mesigt ut när det kommer killar som har handskar eller lägger en tröja mellan axlar och stången.....lite för man tåla...skinnet vänjer sig vid träningen och man får tjockare skinn.

Några punkter! :thumbup:

Får också märken efter hacken, men men det lever man med. Försvinner ju efter några dagar.

tinus
2005-03-03, 13:29
Får också märken på axlarna av hacken..blåmärken på låren av hantelpress...blåmärken/tryckskador på axlarna av front böj etc..men vad tusan spelar det för roll? *rolleyes* De försvinner efter några dagar och inte ens jag är så fjollig att jag orkar bry mig *flex* ;)

kmike
2005-03-03, 13:48
Kul att den här gamla tråden vaknat till liv igen!
Jodå, axlarna får fortfarande märken, men som sagt dom försvinner ju. Eftersom dom inte är bristningar heller bryr jag mig inte. :)

HenrY
2005-03-03, 13:53
Får också märken på axlarna av hacken..blåmärken på låren av hantelpress...blåmärken/tryckskador på axlarna av front böj etc..men vad tusan spelar det för roll? *rolleyes* De försvinner efter några dagar och inte ens jag är så fjollig att jag orkar bry mig *flex* ;)

vad kör du med för hantlar i hantelpressen då?? :MrT:

tinus
2005-03-03, 13:55
vad kör du med för hantlar i hantelpressen då?? :MrT:

Jag kickar först upp hantlarna med låren sedan släpper jag ner dem *screwy* och då blir man blå och fin :)

HenrY
2005-03-03, 14:02
Jag kickar först upp hantlarna med låren sedan släpper jag ner dem *screwy* och då blir man blå och fin :)

Jasså ok! brukar jag med göra, men inte får jag några blåmärken av det direkt. Men lite öm blir jag allt. Men du är mer Hardcore haha!:D

Baan
2005-03-03, 19:10
Huden flagar precis som om jag hade bränt mig i solen på ett stångformat område högst upp på ryggen.

det är ju helt normalt och i min värld inget större problem (om man nu inte jobbar som fotomodell) -- försvinner ju efter någon dag...

Snakebite
2005-03-21, 21:36
Eller hoppa över kudden och ta lite smärta och bättre balans? :) Jag har själv slutat använda "kudde" i böjen precis och det gör ont, men några märken finns det inte kvar dagen efter

Herregud! Skojade ju bara om dunkudden. Humor du vet...