handdator

Visa fullständig version : Kreatin frågor.


rQx
2004-12-14, 18:12
Hej.
På Eiselts sida står det att man bara ska ta deras KreatinPyrovat innan träningarna, varför är det så med Pyrovat och inte med monohydrat och Citrat?? Hur pass mycket vatten binder kreatin?? Hur påverkar det hjärtat som också är en muskel? Kan man ta kreatinet i t.ex. havregryns gröten på morgonen?

aliquis
2004-12-14, 19:06
Antagligen för att pyruvatet tas upp lättare och därför fungerar det bra att ta det även före träning, och då har du det ju under passet. (om det nu hinner dit vettefan..)
En del ökar ett par kilo.
Hjärtat har jag ingen aning om, men kreatin finns ju i mat och tillverkas i levern så det gör nog ingen enorm skillnad, uthålligare hjärta? :D
Ett glas dryck är väl vettigare.

Sverker
2004-12-14, 19:31
Kreatin används till hjärtsvaga för att öka deras förmåga att pumpa runt blodet i kroppen.

Även om kreatinet och det extra vattnet skulle belasta hjärtat mer så kommer hjärtat att arbeta bättre. Summa sumarum = noll ;)

Sverker
2004-12-14, 19:33
Jag skulle absolut undvika att blanda kreatin i gröten. Kreatin är inte stabilt i vatten vid höga temperaturer.

Blanda i ett glas ljummet vatten ( 37 grader ) och drick brevid. Gärna med extra snabba kolhydrater för att frisätta mer insulin = ökat upptag.

vrålapa
2004-12-14, 20:38
Är kreatin pyruvrat mikroniserat? Läste i Fredrik Pauluns bok Sporttillskott som fungerar. Där påstog han att kreatin citrat inte hade någon studie som visade på att det var bättre. Så man menade på att man skulle käka monohydrat istället! Någon som vi kommentera detta?

physique
2004-12-14, 21:05
Passar på att slänga in en fråga med då.

Om jag äter monohydrat 5g om dagen är det väl bäst att ta 2.5g i förträningsdrinken och 2.5g i efterträningsdrinken eller?

z_bumbi
2004-12-15, 09:28
Om jag äter monohydrat 5g om dagen är det väl bäst att ta 2.5g i förträningsdrinken och 2.5g i efterträningsdrinken eller?

Inte om inte din mage tål det bättre på det sättet.
Kreatin används inte på en gång utan du får nytta av det nästa pass och passet efter det osv.

Men det spelar det inte heller någon roll om du delar upp det.

Sverker: Det finns forskare som tittar på effekterna på hjärtat och de har märkt att det växer en smula, det är inget offentligt vad jag vet så jag har inte lyckas lura ut vad det är som växer i så fall.
Å andra sidan kan det ju vara folk som har dåligt tränade hjärtan från början och då är det ju snarare bra om de växer lite.
Ingen larmrapport i Aftonbladet ännu med andra ord men en intressant aspekt att hålla koll på, jag tvivlar dock på att hjärtat växer så mycket av lite kreatin att det blir problem.

rQx
2004-12-15, 15:59
Vilket märke ska jag beställa då?

aliquis
2004-12-15, 17:17
creapure om du vill ha renaste och inte bryr dig om priset, det billigaste om du inte bryr dig alls om renheten och kanske säg FX som mellanting ;)

Knäböj
2004-12-15, 17:57
creapure om du vill ha renaste och inte bryr dig om priset, det billigaste om du inte bryr dig alls om renheten och kanske säg FX som mellanting ;)
FX är mig veterligen billigast ;)

Knäböj
2004-12-15, 17:59
Passar på att slänga in en fråga med då.

Om jag äter monohydrat 5g om dagen är det väl bäst att ta 2.5g i förträningsdrinken och 2.5g i efterträningsdrinken eller?
Ta det annars till efterträningsdrinken med de snabba kolhydraterna annars,jag har fått för mig att det nästan "skjuts" ut i kroppen efter ett pass...Ta annars 2-3g innan o 5g efter :thumbup:

rQx
2004-12-15, 21:45
Är creapure ett ärke trodde det var mer en garanti =)..
Tänkte på ON, någon som har erfarenheter? Eller vad tycker ni?

aliquis
2004-12-15, 22:05
FX är mig veterligen billigast ;)
Hälsokostbutikerna här säljer skabb... billigare, 219kr för 400gram, men 89kr ibland. FX skulle ju iaf vara från en av de bättre/den bästa kinakreatintillverkaren har jag för mig eiseltfolket sade, så säkerligen inte lika rent som creapure, men förhoppningsvis långifrån så dåligt som de sämsta.

aliquis
2004-12-15, 22:07
Är creapure ett ärke trodde det var mer en garanti =)..
Tänkte på ON, någon som har erfarenheter? Eller vad tycker ni?
Creapure är varumärket på degussas kreatin, som tillverkas med en patenterad metod som uppenbarligen ger det renaste kreatinet man kan få tag på. De andra får väl hålla sig till andra metoder och lyckas inte få fram lika rena tillskott. Skulle ju vara trevligt att veta hur "farliga" de är dock, och sämst att läsa saker där man bara har testat på typ 1-2 gram eller så, det är ju runt 10 folk tar, det är det som är intressant ;D.

Har ingen aning om vad ON har, har de creapure och är billiga så är det säkert bra, har de inte creapure så är det kanske bra ändå, men då skulle jag köra på FX som sagt.

Bite
2004-12-15, 22:07
Jag kör på eiselt, de använder creapure och denna webshop tar 369kr för ett kilo. Hur man än vänder på det så är det inte speciellt dyrt med tanke på hur bra det är.

rQx
2004-12-15, 22:19
Vad är FX? =)

Krabban
2004-12-28, 15:44
Hur mycket vatten ska man ha till kreatin monohydrat? Väger ynka 62 kilo :(

Sverker
2004-12-28, 16:24
Hur mycket vatten ska man ha till kreatin monohydrat? Väger ynka 62 kilo :(

Drick ordentligt under dagen. Försök att få i dig en eller två liter vatten mer än vanligt när du laddar med kreatin.

Försök att lösa kreatinet ordentligt i vatten när du tar det. 1 dl vatten per gram kreatin är rimligt, dvs 5 dl till 5 gram.

vrålapa
2004-12-28, 17:04
Är kreatin pyruvrat mikroniserat? Läste i Fredrik Pauluns bok Sporttillskott som fungerar. Där påstog han att kreatin citrat inte hade någon studie som visade på att det var bättre. Så man menade på att man skulle käka monohydrat istället! Någon som vi kommentera detta?

Sverker
2004-12-28, 17:36
Jag har använt Fairings Kreapyr ( kreatinpyruvat ). Det var ett kompakt, fint pulver av extremt små kristaller, precis som ett mikroniserat pulver är.


Ja, det gick lätt att lösa i vattnen, vilket är avsikten med att mikronisera ett pulver.

stefan82
2005-01-26, 21:24
det bör väl inte spela så stor roll att blanda det i vatten om man tar en tesked direkt i munnen och sköljer ned med vatten och äter direkt efter ...det kommer ju ändå att tas upp i kroppen bra om man äter efter intag eller?

hultman
2005-01-27, 00:22
Sverker: Det finns forskare som tittar på effekterna på hjärtat och de har märkt att det växer en smula, det är inget offentligt vad jag vet så jag har inte lyckas lura ut vad det är som växer i så fall.
Å andra sidan kan det ju vara folk som har dåligt tränade hjärtan från början och då är det ju snarare bra om de växer lite.
Ingen larmrapport i Aftonbladet ännu med andra ord men en intressant aspekt att hålla koll på, jag tvivlar dock på att hjärtat växer så mycket av lite kreatin att det blir problem.


När man tränar kondition så är ju resultatet av en mer uthållig kropp med bättre kondition att hjärtat blir större.
Det är alltså ett större hjärta man vill ha då man konditionstränar, eller?
Det var iaf vad min lärare i styrketräning A sa :b


För övrigt:
Jag blandar mitt kreatin i eftertränings'drinken' som består av 100% gainomax =).
Det står på förpackningen att man ska lösa upp det i juice för snabbt upptag men det borde väl vara ungefär samma skit då man har det i en gainomax?

effet
2005-01-27, 00:48
När man tränar kondition så är ju resultatet av en mer uthållig kropp med bättre kondition att hjärtat blir större.
Det är alltså ett större hjärta man vill ha då man konditionstränar, eller?
Det var iaf vad min lärare i styrketräning A sa :b



Det är framförallt högre syreupptagningsförmåga man vill ha då man kondistränar, samt träna upp en högre mjölksyratröskel.

Sverker
2005-01-27, 07:16
När man tränar kondition så är ju resultatet av en mer uthållig kropp med bättre kondition att hjärtat blir större.
Det är alltså ett större hjärta man vill ha då man konditionstränar, eller?
Det var iaf vad min lärare i styrketräning A sa :b



Ja ungefär så. Vid konditionsträning så gäller det ju att få fram så mycket blod som bara är möjligt till de arbetande musklerna. Blodet för med sig syre och för bort den sura koldioxiden ( kolsyra ).
En liten ökning i storlek på hjärtat när det slår 160 slag/min är en del ytterligare blod fram till musklerna.

Effekten blir mest påtaglig när arbetspulsen är ännu högre. Det finns en maxpuls, hjärtat kan endast slå ett vist antal slag per minut och den övre gränsen är ju lite under 200 slag.
Ett stort hjärta kan alltså få fram mer blod till musklerna trots att det arbetar max.


Vid styrketräning är det hjärtats förmåga att dra ihop sig som är viktigt. Desto starkare sammandragning desto högre blir blodtrycket och mer blod kan pressas fram till de sammandragna musklerna. När musklererna kontraherar/späns klämmer de åt sina egna blodkärl och minskar blodflödet fram till dem själva. Ett starkt hjärta kan här PRESSA in mer blod i de ihoptryckta blodkärlen.