handdator

Visa fullständig version : Hur många kcal? (ännu en gång)


^Bateau^
2004-12-14, 16:05
Postade detta i en annan tråd men då man inte fick något svar så startar jag en ny! :)


Till att börja med...

efter cirka ett år av kraftig viktnedgång (-26kg) av troligen både muskler och fett...Så är det dax att köra igång rejält.

Så just nu så skulle jag vilja köra bulkperiod...

Men hur mycket kcal behöver man få i sig under en dag?
Vad man behöver och vad man ska ligga på vid bulk?
Visst, man kan käka 10 000kcal/dag om man vill....Men ungefär vad är lagomt nivå att lägga sig över vid bulk?

Försökte göra en uträkning på uppladdning.nu men fick inte fram något vettigt tyckte jag...Så en bra uppskattning skulle vara tacksamt...

Lite fakta om mig:

Ålder: 24
Arbete: skåpmontör
Tränar: 3ggr/vecka styrketräning. kondition 15-30min, 1-2ggr/vecka (efter gympass)
Fritid: Har ingen bil så det blir till att gå/cykla till jobbet, kompisar, butik och flickvän.

Lite om de senaste mätningarna jag har gjort på mig själv:

Vecka Datum Vikt Midjan Under bröstet
47 18 november -04 69,6 82 74
48 23 november -04 70,1 83 74
49 1 december -04 70,4 83 74
50 7 december -04 72,4 83 76
51 14 december -04 72,9 84 77

Den första veckan gjorde jag en kroppsfettmätning på gymmet. En såndär mackapär som skickar ut ström genom kroppen och mäter. Man skriver in vikt, längd, ålder och kön på den sedan så tar man den på raka armar så ska man få fram ett resultat. Enligt den så hade jag 7,5% kroppsfett...Tycker att det är missvisande resultat själv. Men de påstår att de är hyfsat tillförlitliga...

Så, hur mycket kcal behöver jag och vad är ett bra överskott?

Mac
2004-12-14, 17:32
ca 500kcal över ditt vanliga behov... :thumbup:

King Grub
2004-12-14, 17:34
"During the off-season the diet should be slightly hyperenergetic (approximately 15% increase in energy intake)"

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

aliquis
2004-12-14, 17:39
Den första veckan gjorde jag en kroppsfettmätning på gymmet. En såndär mackapär som skickar ut ström genom kroppen och mäter. Man skriver in vikt, längd, ålder och kön på den sedan så tar man den på raka armar så ska man få fram ett resultat. Enligt den så hade jag 7,5% kroppsfett...Tycker att det är missvisande resultat själv. Men de påstår att de är hyfsat tillförlitliga...
Jag väger lite mindre och har lite mindre midja, och på mig sade den väl runt 8 senast, så den verkar ju iaf ge ungefär likvärdiga mätvärden.

^Bateau^
2004-12-14, 18:58
Men vad är mitt vardagliga behov då? mellan tummen och pekfingret?

Sedan så är det ju inga problem med att lägga sig över det....

Men det känns som jag har ökat lite snabbt på vågen/midjan på senaste tid...

Jay-Z
2004-12-14, 19:47
Jag väger lite mindre och har lite mindre midja, och på mig sade den väl runt 8 senast, så den verkar ju iaf ge ungefär likvärdiga mätvärden.

Är man inte rejält deffad vid 8 procent? Har ni någon bild att slänga upp?

^Bateau^
2004-12-14, 20:09
Jag har 7,5% kroppfett sa mätaren när jag vägde 69,6....

Men jag tvivlar på att den visa rätt....annars så är det något grymt fel på min mage....

Ska ta en bild på den och visa upp....

Men nu börjar tråden handla om något helt annat....

Så tillbaka till huvudfrågan...
hur många kcal/dag ska jag ha?

^Bateau^
2004-12-14, 21:30
Så nu har jag fixad en bild på min sladriga mage :(
ptjaa....Manicken säger 7,5% kroppsfett...


Men ser det ut att vara så lite? Nej!

!OBS! Bilden visar en fet mage med vinterpälsen på! Inget för känsliga person! :D

FD sambon tog fick ta digitalkameran när vi separerade så det fick bli mobilkameran

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/mage.jpg