handdator

Visa fullständig version : Tupplur


Metal_boy_
2004-12-14, 15:35
Tar ni en tupplur ibland mitt på dagen? jag gjorde det idag för jag va så förbannat trött efter benträningen och en bamsegainer...steg upp en timme senare o laga mat me förnyade krafter..kändes jävligt bra faktiskt..nån som brukar göra så?? man har ju inte ofta tid kanske men när man får tillfälle..

Karl_alfred
2004-12-14, 15:41
Sover i stort sett varje dag 20 min middag, perfekt, känner mig som en ny människa vrje gång. :hbang:

abjorn
2004-12-14, 15:43
självklart, sova är min största hobby.

Halldin
2004-12-14, 15:43
Har inte så lätt för att somna, så att ställa larm skulle inte funka alls för mig.

De gånger jag har provat brukar jag känna mig allmänt trött och sliten.

Cilia
2004-12-14, 15:45
vem tusan har tid med tupplurer?

Metal_boy_
2004-12-14, 15:46
vem tusan har tid med tupplurer?

ibland kan man ha tid och då är det skönt...just nu har jag själv inte mycke för mig om dagarna och har lite tid över

Jishuku
2004-12-14, 16:00
vem tusan har tid med tupplurer?

Folk som inte stressar ihjäl sig. :booty: ;)

Brukar göra det ibland, om jag sovit lite mindre än vanligt en natt lr så. Men det blir inte så ofta.

sunkan
2004-12-14, 16:05
Det är så av och till för mig, vissa veckor kan jag nte överleva om jag inte sover efter jag komma hem från skolan och vissa veckor är jag pigg som fan.
Har ingen aning vad det beror på men :sleep:

mini_Arnold
2004-12-14, 16:25
Händer väldigt sällan. Isåfall på helgerna.
Men jag blir bara så seg av att sova, hatar att sova.
Fan jag är så "lycklig" nu men så kan det gå

Garnax
2004-12-14, 16:27
jupp tar en timmes tupplur varje dag...

King Grub
2004-12-14, 17:14
Jag tycker faktiskt att jag känner mig betydligt tröttare om jag tar en lur. Helt rutten.

ölobrännvin
2004-12-14, 17:23
inte mer än en kvart så blir man inte seg, helst bara några minuter...

Halldin
2004-12-14, 17:33
En powernap är ett slags snabb-tupplur. Det "sägs" att den optimala powernapen är på 20 minuter, vilket är den "aktiva" sömntiden. Är man trög på att somna krävs alltså mer än 20 min, totalt.

Sover man längre än 20 minuter sjunker man in i en djupare sömn. Denna kräver längre tid för att "verka", och blir man väckt under denna sömn tas det så mycket kraft att vakna? att det istället är bortkastat?.

http://susning.nu/Powernap

Fors
2004-12-14, 17:38
sover 4 timmar varje eftermiddag.

Rataxes
2004-12-14, 17:43
Ibland när jag kommer hem från skolan och känner sig ordentligt trött så kan det bli ett par timmar ja. Oftast känner jag mig ruggigt sliten och seg upp mot en halvtimme efter att jag vaknar igen, men efter det är man ju bra mycket piggare och kan hålla sig vaken flera timmar extra. Just det brukar faktiskt vara problemet för mig med att sova eftermiddag, har så jäkla svårt att somna i tid senare på kvällen eftersom man inte är ett dugg trött.

King Grub
2004-12-14, 17:47
sover 4 timmar varje eftermiddag.

Kortare tid på natten då, eller? :)

Yankeee
2004-12-14, 17:51
Ååh, sova en skvätt är nog det bästa som finns. Så otroligt skönt att lägga sig mitt på dagen och sova en timme.

Jense
2004-12-14, 18:30
tog en lur nyss. på 3 timmar.

Spiffy
2004-12-14, 18:35
Samma här.
Så nu har man väl förstört nattsömnen idag också :smash:

Jense
2004-12-14, 18:38
Samma här.
Så nu har man väl förstört nattsömnen idag också :smash:


precis.. jag som bara skulle sova en timme... glömde aktivera larmet =/

Cilia
2004-12-14, 18:42
så är det man kanske skulle stressa mindre.
men med 9-10 timmars arbetsdag nästan dagligen, försöka hinna med träning, äta, vara lite social etc så finns inte tiden för en tupplur.

däremot har jag som en vision att lära mig meditera för att få lite valuta för tiden.

men annars är jag mer som Grub vilket kan vara en annan anledning till att jag inte tar tupplurer när dom nu skulle infalla? vet inte vad dom skulle säga på arbetet om jag lade mig och sov mitt på dagen.

Everest
2004-12-14, 19:05
Vakna precis, sovit i 3 timmar, haha och ändå gick ja upp 10 :D

ivandrago
2004-12-14, 19:43
20min på eftermiddagen är värt guld! Blir som en ny människa. Tyvärr har man inte alltid tid.

Vir
2004-12-14, 19:55
Jag antar att det är ganska individuellt då jag till skillnad från de flesta här känner mig helt borta. Som om jag hade sovit i en vecka eller inte alls under en vecka. Och även fast jag vet att det blir så, så är det fortfarande lockade att ta sig en timmas "vila" när jag kommer hem från jobbet.

Lafayette
2019-04-25, 16:01
Tog mig en nyss. Helt klart på top 10 livets goda.

chidde
2019-04-25, 16:22
15 ar gammal trad, tack for starten Metal Boy och tack for aterupplivningen Lafayette! :bow:

Har jobbledigt i 1.5 manad, tupplur ar ett understatement
Det har varit manga powernaps har och dygnsrytmen har blivit helt rubbad

Imorgan ska jag forsoka ga upp kl 7 och traska till gymmet :bpump:

Lafayette
2019-04-25, 16:33
Det magiska tricket är att inte gå över 30 minuter, då sabbar man inte nattsömnen.

Zrob
2019-04-26, 09:10
Jag sover alltid ca45min på bussen på väg hem från jobbet, man blir lite seg dom den första kvarten när man precis vaknat, sen betydligt piggare.
Är bra för "gainsen" också :) att sova en stud efter träningen, jag tränar på lunchen i jobbets gym.

Snobbe
2019-04-26, 09:33
Drar in i vilorummet på jobbet ibland efter lunch och blundar i 20min. Ibland slumrar man till o ibland så chillar man bara. Tycker ofta det gör mig mycket mer effektiv på eftermiddagen och även piggare sen på kvällen om jag ska göra något.

ceejay
2019-04-26, 09:42
Tar alltid naps om tillfälle finns.

VoDaresVins
2019-04-26, 10:05
Önskar det skulle vara accepterat med tupplur efter lunchen på jobbet. Alternativet att hälla i sig kaffe och skölja ansiktet med kallvatten är varken lika effektivt eller skönt.

Yip_man
2019-05-02, 21:29
Tupplur, vilket jävla ord egentligen.

Men jo brukar bli en lur på 20-60min i soffan när jag kommer hem från jobb. om det finns möjlighet.

lägger mig i regel 23.00 och går upp 07.00. utan lur så behöver jag minst 2 timmar till..

Diomedea exulans
2019-05-02, 21:48
Två gånger i livet har jag tagit en tupplur. Den ena gången var 2001, jag hade varit i Hongkong i en vecka på läger med massor andra 16-18-åringar och vi hade varit uppe sent varje kväll och tvingats gå upp tidigt varje morgon. Nu var det dags att bo hos en värdfamilj ett tag istället. När jag satt i baksätet på värdfarsans Rolls Royce den där eftermiddagen så blev sömnbristen, jetlagen och bilens mjuka brummande och vaggande för mycket för mig, och jag slocknade i säkert fem minuter.

Den andra gången var ett par år senare när jag var hemma hos en polare som jag supit med dagen innan. Jag hade fått väldigt lite sömn under natten, och nån gång på dagen bestämde jag mig för att lägga mig på hans soffa och vila lite. Kort därefter klev jag upp, helt övertygad om att jag inte hade sovit något, men polaren intygade att jag hade snarkat lite.

Annars har jag såvitt jag vet aldrig lyckats. Fattar inte hur fan ni kan sova på dagarna, jag har svåra problem med att ens sova på nätterna.

Fattar för övrigt inte heller varför det heter tupplur. Jag har ägt tuppar i tio år, men kan inte minnas att de brukar sova korta stunder. Iofs brukar de vakna mitt i natten och gala, det kanske är därför tuppar associeras med kortvarig sömn.

xcv
2019-05-02, 21:52
Igår var jag så less på tråkvädret så slog någon slags nap-rekord:

gick upp 9, åt frukost,
nap 1: 10:00-12:00
lunch
nap 2: 14:00-16:00

Hade ändå inte svårt att somna på kvällen. Fan va skönt det var :D

svenbanan
2019-05-02, 22:04
Två gånger i livet har jag tagit en tupplur. Den ena gången var 2001, jag hade varit i Hongkong i en vecka på läger med massor andra 16-18-åringar och vi hade varit uppe sent varje kväll och tvingats gå upp tidigt varje morgon. Nu var det dags att bo hos en värdfamilj ett tag istället. När jag satt i baksätet på värdfarsans Rolls Royce den där eftermiddagen så blev sömnbristen, jetlagen och bilens mjuka brummande och vaggande för mycket för mig, och jag slocknade i säkert fem minuter.

Den andra gången var ett par år senare när jag var hemma hos en polare som jag supit med dagen innan. Jag hade fått väldigt lite sömn under natten, och nån gång på dagen bestämde jag mig för att lägga mig på hans soffa och vila lite. Kort därefter klev jag upp, helt övertygad om att jag inte hade sovit något, men polaren intygade att jag hade snarkat lite.

Annars har jag såvitt jag vet aldrig lyckats. Fattar inte hur fan ni kan sova på dagarna, jag har svåra problem med att ens sova på nätterna.

Fattar för övrigt inte heller varför det heter tupplur. Jag har ägt tuppar i tio år, men kan inte minnas att de brukar sova korta stunder. Iofs brukar de vakna mitt i natten och gala, det kanske är därför tuppar associeras med kortvarig sömn.

Här har någon försökt bena lite i vad tupplur kan tänkas härstamma ifrån.
http://www.ordbajsaren.se/tupplur/

Min egen teori är att tuppen ju är landsbygdens väckarklocka, och man väcks av kuckelikuet i gryningen och får gå runt trött och sömnig hela dagen. Men man lurar honom genom att sova lite på kökssoffan.

Så enligt den teorin så kommer alltså begreppet "lur" från "tupplur" snarare än tvärtom. Dvs ingen kallade det att ta en lur då man sov på dagen, innan begreppet "tupplur" blivit påhittat.

Om det stämmer vet jag inte. Men det är den förklaringsmodell jag gillar bäst.

svenbanan
2019-05-02, 22:08
Hittade även detta från språknämnden.

https://archive.is/20130418091145/http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=53284;objekttyp=lan

fråga
Vad är bakgrunden till ordet tupplur?
svar
Ordet tupplur, som ju betyder ’en kort stunds sömn’, är en bildlig jämförelse med den korta stund då tuppar, gärna på ett ben, står och tar sig en lur. Det är inte alls ovanligt att jämföra mänsklig verksamhet med djurs. Man talar om att något är ett hundgöra, ’ett slitsamt arbete’ eller att något är ett hästjobb, ’ett ansträngande arbete’. Ordet tupplur är ett vardagligt ord som mest har använts i talspråket. Det är därför svårt att datera. Men det är i alla fall känt sedan början av 1800-talet.


Jag vet inte hur officiellt antagen denna tolkning är. Detta verkar bara vara ett svar på någon fråga på nätet, och det finns inga referenser som visar att man är säker på att detta faktiskt stämmer.

Lafayette
2019-05-02, 22:12
Jag kräver att du testar igen Dio. Sömnen blir aldrig så skön som när man tupplurar, en euforisk känsla.

Diomedea exulans
2019-05-02, 22:26
Jag kräver att du testar igen Dio. Sömnen blir aldrig så skön som när man tupplurar, en euforisk känsla.

Jag testar det nästan varje dag i form av att ligga och vila, vilket ju är skönt på sitt sätt.