handdator

Visa fullständig version : oro/nedstämdhet/depression


kampsporttjej
2004-12-14, 15:31
hej! jag har några frågor:

1. finns det några studier som visar vad som kan vara bra att äta mot oro/nedstämdhet/depression. och något som bör undvikas?

2. vad tycker ni om den här artikeln? någon som har egna erfarenheter?:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,574830,00.html

3. längs ner står det: "Mycket protein motverkar ökningen av serotonin."
om man har dålig serotoninproduktion, kan det vara en fördel med högre
kolhydratintag/lägre proteinintag?

AFanatic
2004-12-14, 15:54
1. Fett vad jag vet (tror även att det är vanligast bland tjejer att fettintaget är relativt lågt)...men jag menar har du brist på något i kroppen så vore det väl bra med ett tillskott på just det.

Semiramis
2004-12-14, 16:08
Omega-fettsyror lär kunna vara bra vid depression. Annars är ju en av de bästa sakerna man kan göra att träna, endorfinerna piggar upp!

mini
2004-12-14, 16:13
Omega 3 ska som sagt vara bra om man känner nedstämdhet. Finns fler naturmedel, typ rosenrot mm. Dock ska man vara medveten om att det ofta inte är så lätt som att bara börja äta mer fett och så är man glad igen. Det bästa är att försöka ta reda på vad nedstämdheten beror på. Om man tar reda på det kan man gå på orsaken och inte symptomen. Så, mitt tips är att gå lite djupare om orsakerna, kanske hitta någon att prata med.

Zozza
2004-12-14, 16:19
Omega-fettsyror lär kunna vara bra vid depression. Annars är ju en av de bästa sakerna man kan göra att träna, endorfinerna piggar upp!

Nu blir det lite offtopic här men..

"Endorfin är det ämnet som utsöndras av (hypofysen??) någon del i hjärnan vid till exempel sex, rökning, alkoholintag och tränande osv. som får dig att må väldigt bra (det ger ett enormt välmående). Dock så är det beroendeframkallande och desto mer endorfin du "frammanar" desto mer endorfin krävs det för att du nästa gång ska må lika bra."


Stämmer det där bra? Han som skrev det var inte helt säker nämligen verkade det som.

Sverker
2004-12-14, 16:28
Nu blir det lite offtopic här men..

"Endorfin är det ämnet som utsöndras av (hypofysen??) någon del i hjärnan vid till exempel sex, rökning, alkoholintag och tränande osv. som får dig att må väldigt bra (det ger ett enormt välmående). Dock så är det beroendeframkallande och desto mer endorfin du "frammanar" desto mer endorfin krävs det för att du nästa gång ska må lika bra."


Stämmer det där bra? Han som skrev det var inte helt säker nämligen verkade det som.

Ja träning är beroendeframkallande. Det mest undersökta är joggning/löpning och " Runners High " dvs konditionsträningen ger en " kick " enligt teorin ovan med endorfinerna. Däremot krävs det inte hela tiden ökad träning för motverka avtrubbning.

Jag känner flera som faktiskt blir nedstämda av att inte regelbundet träna löpning eller skidåkning på vintern.

Zakath
2004-12-14, 18:02
Hur mycket tränar du?

Om man tappar glöden i träningen kan det också bero på överträning. Du kanske ska ta det lite lugnt i någon vecka?

aliquis
2004-12-14, 19:00
kolhydrater ökar mängden seratonin också.

Sverker
2004-12-14, 19:35
kolhydrater ökar mängden seratonin också.

Vilket gör att man sover bättre med lite kolhydrat i magen vid läggdax ;)

Athletix
2004-12-14, 20:29
Om du har dålig serotoninproduktion bör du nog gå till en doktor, finns medicin som är effektiv och dessutom billigt, ~ 100:-/månad.
Men är man oroad/nedstämd/deprimerad så är det väl oftast psykologiskt.

Hobbes
2004-12-14, 20:42
Jag känner flera som faktiskt blir nedstämda av att inte regelbundet träna löpning eller skidåkning på vintern.

Undrar om det inte ligger en kombination av de bada, avsaknad av traning och vintermorket!

Till tradskaparens fraga nummer 1. Inositol (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=25&products_id=74) , fran FAIRING, har vissat sig ha en postiv effekt emot depression.

B-vitamin generellt okar valbefinnandet!

Solljus, ljusterapi ar ett annat alternativ, D-vitaminerna spelar in dar, ju langre upp norr vi bor ju mer okar behovet av tillskott i mat av D-vitamin.