handdator

Visa fullständig version : Hardcore tränings tips


Prankie
2004-12-14, 03:16
Lusläste lite på paulun och kom över den här artikel. :D


No pain, no gain!
Vad studien gick ut på
Här har vi en lite udda studie med lustiga resultat. Man ville se om testosteronnivåerna i blodet kunde höjas med mekanisk påverkan på testiklarna. Forskarna valde ut 14 män med prostatacancer som skulle opereras inom kort. Operationen skulle bestå i avlägsnande av testiklarna, så försökspersonerna hade väl inte så mycket att förlora på att delta i försöket. De 14 deltagarna sövdes ner och man satte en klämmande anordning på deras testiklar. Trycket de utsattes för var upp till 100 mm Hg under 2 minuter och de var antagligen glada att vara nedsövda. Testosteronnivåerna i blodet ökade med i genomsnitt 18 % 90 sekunder efter trycket togs bort. Därefter skars testiklarna bort och testosteronnivåerna sjönk signifikant. Aj!

Vad detta betyder för dig
...är upp till dig att bedöma. Jag skulle inte rekommendera att du rekonstruerar försöket in i minsta detalj på dig själv. Om du har lust kan du dock klämma lite, eller be någon du tycker om göra det åt dig. Försök vara lite diskret, och om du behöver lite extra testosteron under träningen bör du välja dina rymligaste baggy-pants. Jag blev lite förbryllad av studiens titel "...compression during exercise...". Dessa patienter var så långt från träning man kunde komma. De var under narkos. Det hade dock var underhållande att se på när läkarna står med varsin polygrip bakom dips-ställningen och följer den stackars försökspersonens rörelser. Kanske vore det allra bästa ändå att se en forskare ligga på golvet i power-racket och passa på när någon kör tunga knäböj. Vem vet, kanske öppnas snart en helt ny marknad med det nya fantastiska redskapet "Ball-breaker". I såna fall kommer det säkert att säljas med påståenden som "Bättre än anabola steroider" och "Ball-breaker hjälpte mig att vinna Mr. Olympia!". "Finns i tre utföranden 1. Vadderad med mjuk plysch för nybörjaren, 2. Rostfritt stål för den avancerade, och 3. Med läder och nitar för den äventyrlige". Nja, vi får väl se. Om den kommer lovar jag att skriva om den i nästa upplaga av "Kosttillskott för idrott". Mitt främsta råd blir antagligen "Köp ingen begagnad".

Yankeee
2004-12-14, 06:11
Jaha, så kommer alla killar att stå och klämma på kulorna på gymmet :D
Kanske en ny raggningreplik "hej, har du lust att klämma på mina kulor?".

Kanske vore något att testa ändå, frågan är hur mycket 100 mm Hg är.

OggeP
2004-12-14, 09:25
Är det inte lite taskigt att operera bort teskilarna om man lider av prostatcancer?

Hades
2004-12-14, 09:43
Är det inte lite taskigt att operera bort teskilarna om man lider av prostatcancer?
Tänkte samma sak...

JJ
2004-12-14, 09:47
Old news, vad uppe på forumet för typ 2 år sen :thefinger

acke_t
2004-12-14, 10:07
Jaha, så kommer alla killar att stå och klämma på kulorna på gymmet :D
Kanske en ny raggningreplik "hej, har du lust att klämma på mina kulor?".

Kanske vore något att testa ändå, frågan är hur mycket 100 mm Hg är.

Jag tror det är runt 13,3kPa. Dock inte säker.

Yankeee
2004-12-14, 10:34
Jag tror det är runt 13,3kPa. Dock inte säker.

Säger ungefär lika mycket ;)

Vet du hur hårt du ska trycka med fingrarna för att åstkomma 13,3kPa? ;)

abjorn
2004-12-14, 11:31
0.13 kg/cm2

acke_t
2004-12-14, 11:39
Tryck är definerat som kraft per areaenhet. Och Pa = N/ m^2. Så antag att arean man trycker på är 1 cm^2 då blir 13,3*10^3 = F/ 10^-6 => F = 13,3*10^-3 N.

Daniiiel
2004-12-14, 13:26
Tryck är definerat som kraft per areaenhet. Och Pa = N/ m^2. Så antag att arean man trycker på är 1 cm^2 då blir 13,3*10^3 = F/ 10^-6 => F = 13,3*10^-3 N.


själv drack jag mjölk till frukost

Tjuckot
2004-12-14, 15:56
själv drack jag mjölk till frukost

haha, det där fick mig o skratta till.

acke_t
2004-12-14, 17:31
själv drack jag mjölk till frukost
:bow:

nim
2004-12-14, 20:09
själv drack jag mjölk till frukost

Kan inte sluta garva! :laugh: