handdator

Visa fullständig version : Träningsmotivation ?


R_Wolfcastle
2004-12-14, 00:11
(Detta är min premiärtråd på detta forum, hej hej alla)

Har allvarliga problem med viljan just nu ... vill vilja mer än vad jag gör för tillfället. Styrketränade regelbundet i ca 18 månader fram tills i våras och försöker nu dra igång igen. Problemet är bara att man inte direkt blir peppad av att man har blivit klen som fan under tiden man hållt upp. Skulle vilja höra om någon har några bra tips för att få lite mera djävlar anamma trots att man kämpar med mycket mindre vikter än man gjorde tidigare. Har bla funderat på att börja med en träningsjournal här på forumet för att ha något som driver en =)

Antar att det borde finnas en hel del med liknande erfarenheter. Tacksam för tips
:bpump:

TTT
2004-12-14, 00:21
Se Pumping Iron och Blood & Guts! =)

R_Wolfcastle
2004-12-14, 00:33
:D bra ide. Det var ett tag sedan jag såg pumping iron ...

Men det skulle nog bara vara mer kult o religion än motivation :rolleyes:

TTT
2004-12-14, 00:37
Gå in för det seriöst och för en träningjournal. Muskelminnet gör att du kommer öka fort och det ger grym motivation.

R_Wolfcastle
2004-12-14, 00:43
Hoppas att det är sant med muskelminnet, det går ju ivf frammåt ganska fort, men man jämför ju hela tiden med sina bästa form så ...

Vad jag saknar mest är att jag inte riktigt är så dära köra-skiten-ur-mig-och-vråla-som-fan-varenda-rep-motiverad som jag skulle vilja vara :insane:

TTT
2004-12-14, 00:59
Se till att klå din bästa form då! Svårt att skaffa motivation som inte finns där bara.. Min infinner sig direkt när jag satt min fot på gymmet. =)

Du har ingen träningspartner?

R_Wolfcastle
2004-12-14, 01:09
Nej, just nu kör jag själv, o e ny på gymmet i ny stad. Innan har jag mest tränat tillsammans med andra o på gym som man kände många på så att det inte gjorde så mycket om man inte hade någon träningskompis med sig. Fanns liksom alltid någon att munhuggas med o be om passhjälp. Skulle nog funka bättre om man hade nån o träna med faktiskt, även om jag har tränat mycket själv tidigare också.

Beast
2004-12-14, 01:11
Ge det 2 månader av seriös träning. Muskelminnet lär komma snabbt. Om du fortfarande tycker det är tråkigt kanske det är dags att börja fundera på att sluta helt o börja nåt annat?

R_Wolfcastle
2004-12-14, 01:15
Sluta? Det är inte ett alternativ :bpump:

Urban
2004-12-14, 02:37
Kolla igenom Castros bildtradar sa far du mycket motivation kan jag lova

raZmus
2004-12-14, 07:00
Så du vill bli lika stark som förr? Du tycker det är tråkigt att köra på lättare vikter än tidigare?

Den enda motivationen du behöver är att veta att ENDA vägen dit är att börja lyfta dom där förbannade vikterna! Lyft en, lyft två, varje lyft är ett steg mot ditt mål. Ju mer du lyfter desto närmre kommer du målet.

Vestigia nulla retrorsum - Se ej bakåt utan fram mot det ärofyllda målet!

Thony
2004-12-14, 07:55
Fan det går i berg och dalbana för oss ALLA, men det är bara att kötta på!!!!


Metoden är :eating: :bpump: :sleep: DET ÄR LIVET , oj glömde :kinky: :D

Wooch
2004-12-14, 08:09
Du kan ju sätta upp delmål och därmed gör vägen tillbaka lite lättare då man uppnår något oftare och håller motivationen uppe. Det funkar för mig iallafall.

Griip
2004-12-14, 11:41
Sitter i samma sitts hörru! Tränade inte sen tidigt i våras och började nu på hösten igen. Min motivation kom från att jag kände mig klen och såg smal(are) ut, det räckte.

Men det bästa är nog: Sätt upp små mål. Ditt första mål får väl bli att komma i gammal form. Är detta tråkigt eftersom du lyfter lättare vikter än förr så gå till gymmet och ta det lugnt bara. Kör lite olika övningar som är roligare än dem gamla tråkiga.

Nu när jag kommit tillbaka i gammal form så har jag inga problem med motivationen alls, det är nu det gäller. Finns inget goare än att lyfta TUNGT och det vet du! Tänk att dra ner till gymmet och köra 5 set med 2-3 TUNGA rep!!

z_bumbi
2004-12-14, 11:46
Nej, just nu kör jag själv, o e ny på gymmet i ny stad.

Leta upp någon att träna med kanske?
Var tränar du nu?

R_Wolfcastle
2004-12-14, 19:29
...ENDA vägen dit är att börja lyfta dom där förbannade vikterna! Lyft en, lyft två, varje lyft är ett steg mot ditt mål. Ju mer du lyfter desto närmre kommer du målet.

:D Kloka ord måste jag säga

Well Well alla har väll sina ups n downs som nån sa tidigare, men eftersom jag e en sån färsking så e de här väll min första riktiga stora down, får väll bara helt enkelt sluta gnälla o börja pumpa :bpump:

z_bumbi: Jag tränar på sats föresten .... hehe pinsamt pinsamt, men jag orkade inte leta runt så mycket efter jag flyttade hit, o de var första stället jag va på som hade en hyffsad friviktsdel så. Varför undrar du ?

z_bumbi
2004-12-14, 19:50
z_bumbi: Jag tränar på sats föresten .... hehe pinsamt pinsamt, men jag orkade inte leta runt så mycket efter jag flyttade hit, o de var första stället jag va på som hade en hyffsad friviktsdel så. Varför undrar du ?

Om du träffar någon att träna med kanske det går lättare? Det finns ju en del från Uppsala här t ex.

Mccartney
2004-12-15, 17:59
Se filmen Pumping Iron så lovar jag dig att du får motivation!!!

Min egen motivation egentligen välbefinnande i träningen samt tävlingsinstinkt...samt att man vill hålla sig i form...magmusklerna måste synas annars är det kris...

TCOG
2004-12-15, 19:48
magmusklerna måste synas annars är det kris...

:confused: varför är det kris då?

Mccartney
2004-12-18, 16:50
för att man är fåfäng.....vill inte bära på extra kilon som är fett....

Beast
2004-12-19, 16:12
TCOG: Looking for juice?? haha

R_Wolfcastle: Du får nog säga min livsfilosofi högt för dig själv. "Man ska göra det man vill, inget mer, inget mindre."
Om du inte har det suget till varje pass så är det liksom inte för dig. Du kommer antagligen ge upp förr eller senare.