handdator

Visa fullständig version : Markus Schick 301 kg bänk K.vikt 77,7kg!


Pudzianovski
2004-12-13, 20:02
301kg bänk (http://www.nefkom.net/laryssa.gurshpon/forum/markus301.wmv)

318kg! (http://www.nefkom.net/laryssa.gurshpon/forum/markus_x318.wmv)

(från: http://www.nefkom.net/laryssa.gurshpon/photoshow/mainz_2004.html)

:kickass:

Zakath
2004-12-13, 20:07
Typ 5cms lyftväg :bow: :bow:

Fast var det en godkänd bänktröja?

kalle_banan
2004-12-13, 20:11
inget emot dvärgar, men det var fan den roligaste videon på länge! :D
blev så jävla paff när det stog en dvärg och gjorde sig redo för att bänka! men har dom extra lätt att bänka eftersom dom har så kort lyftväg eller...?

Weird
2004-12-13, 20:16
imponerande vikter men så jävla ful han såg ut :D

Doctor Snuggles
2004-12-13, 20:19
Japp. Inget emot kortväxta, men de är biomekaniskt långt mer effektiva än "normallånga". Borde tävla i en egen klass.
Egentligen så borde man tävla i lyftväg... typ 10 cm lyftväg, 20 cm... osv...
Då vore det mer "rättvist".
Fast å andra sidan, vilken sport är helt "rättvis"?

nidas
2004-12-13, 20:45
Japp. Inget emot kortväxta, men de är biomekaniskt långt mer effektiva än "normallånga". Borde tävla i en egen klass.
Egentligen så borde man tävla i lyftväg... typ 10 cm lyftväg, 20 cm... osv...
Då vore det mer "rättvist".
Fast å andra sidan, vilken sport är helt "rättvis"?


Tycker det ändå är rätt kul att dvärgvuxna kan tävla och vinna mot "normal"skapta människor.. gör det hela lite mer underhållande.. :)

RobbeliRobban
2004-12-13, 20:49
Vilken brutal gubbe! Man blir sugen på att köra bänk med överbrett grepp, övertunga vikter och en hel hord av passare (det räcker iofs med en för mig men jag vill också ha tre pers som passar).

Zakath
2004-12-13, 20:49
Ja, det är verkligen härligt att "annorlunda" människor kan visa vad dem är bra på :thumbup:

Som tur är kommer dem aldrig upp till dem tyngre viktklasserna, tack och lov :D

FinnPower
2004-12-13, 20:51
Han tävlar i ett "alternativt" förbund, WPC eller WPO eller vilket det nu var...

Zakath
2004-12-13, 20:53
Han tävlar i ett "alternativt" förbund, WPC eller WPO eller vilket det nu var...


Är det dem som har mindre "strikta" regler? :nono:

scythe
2004-12-13, 22:14
Är det dem som har mindre "strikta" regler? :nono:
Yep. Även när det gäller doping. Fast det kanske var det du menade?

Pudzianovski
2004-12-13, 22:20
Yep. Även när det gäller doping. Fast det kanske var det du menade?

Det gäller väl utrustning oxå va? tror jag.

Fultjack
2004-12-13, 22:28
jag har sett magnus karlsson bänka irl.. han hade väl om möjligt ännu kortare lyftväg än det där, imponerande vikter dock, skulle vilja se nån här (utom vissa) rubba 300 kg från bröstet :thumbup:

scythe
2004-12-13, 22:29
Det gäller väl utrustning oxå va? tror jag.
Jepp. Dubbeltröjor å skit.

takjens
2004-12-14, 00:09
jag har sett magnus karlsson bänka irl.. han hade väl om möjligt ännu kortare lyftväg än det där, imponerande vikter dock, skulle vilja se nån här (utom vissa) rubba 300 kg från bröstet :thumbup:

samma hära! va och kollade på en av magnus träningar för någon vecka seda!.. :kickass: :eek:

nordland
2004-12-14, 10:36
Är det dem som har mindre "strikta" regler? :nono:

Att WPC skulle ha minsdre strikta regler är svammel.... reglerna för själva lyftet är detsamma som IPF´s gamla regler. Dvs samma som nuvarande lyftregler men lyftaren får Upp-signal. Vilket gör själva lyftet striktare än ett IPF lyft då lyftaren inte själv kan bestämma när han ska pressa upp vikten...

reglerna för utrustningen kan dock diskuteras... vet dock flera lyftare som bänkar mer med en Titan Fury NXG+ än med en dubbel Denim tröja....

jwzrd
2004-12-14, 10:39
Jepp. Dubbeltröjor å skit.

Skillnaden i töntighet ligger från 0 -> 1 tröja, inte från 1 -> 2.

the_PL_man
2004-12-14, 12:08
Regelböckerna ser likadana ut(i stort) i alla förbund när det gäller utförandet på lyft. Hur bedömningen ser ut i verkligheten är dock en helt annan.

En IPA böj ser inte ut some en IPF böj.
Jämför ex vis:
http://www.irongame.com/videos/MikeMiller.2004,September11th,IPARegionalMeet,NewO xford,PA-1100lbSQ@SHW.wmv

med

http://www.irongame.com/videos/BradGillingham.2004,July10-11th,USAPLMen'sNationals,BatonRouge,LA-395kg-870lbSQ@SHW.mpg

Likaså är det med bänkarna (jag har sett en del WPO live på plats i Columbus).
Även om IPF börjar bli lite mkt konståkning (dvs det räcker inte med att klara ett lyft som uppfyller grundkriterierna, det måste vara snyggt också.....) så är bedömningen av stopp/ojämn utlåsning/magbänk etc avsevärt snällare i dessa andra förbund.
Jag har tävlat med klapp, och det gör varken från eller till.

/the_PL_man

Att WPC skulle ha minsdre strikta regler är svammel.... reglerna för själva lyftet är detsamma som IPF´s gamla regler. Dvs samma som nuvarande lyftregler men lyftaren får Upp-signal. Vilket gör själva lyftet striktare än ett IPF lyft då lyftaren inte själv kan bestämma när han ska pressa upp vikten...

reglerna för utrustningen kan dock diskuteras... vet dock flera lyftare som bänkar mer med en Titan Fury NXG+ än med en dubbel Denim tröja....

slobban
2004-12-14, 12:34
Det skönaste med filmen var ju att han föll som en fura ner på bänken... För 100 år sen hade man kunnat se sånt här på cirkus.

Slartibartfast
2004-12-14, 14:39
Shit! Det var en stark liten snubbe! Svårt att se när armarna blir låsta i toppläget.

stahlberg
2004-12-14, 15:20
Jag tycker nog trots allt att WPC har mindre strikta regler i flera avseenden. Dopingreglerna t.ex är "ganska" liberala i WPC. Utrustningen är också ett snäpp "vassare" i WPC. I "min" träningssal (Metal Gym i Helsingfors) säljs både IPF-godkänd och WPC-godkänd utrustning. Jag tycker nog det är ena "stadiga grejor" som WPC (men inte IPF) har godkänt.

Lyftreglerna är kanske likartade, men jag tycker nog bedömningen är betydligt slappare i WPC. De filmer från WPC-tävlingar jag sett har avslöjat en mycket "liberal" domarlinje.

Då min adept just före IPF-VM tränade i Metal Gym ville han komma med på "listan" i knäböj. Han lyfte 430 kg, men 10cm för grunt. "Pojkarna" på Metal tyckte dock lyftet var godkänt. Det var visserligen inte ett tävlingslyft, men jag har både på WPC-träning och tävling sett sådana lyft gå igenom.

Ano Turtiainen har sagt till min adept (den äldre av dem förstås) att om han lyfte enligt deras regler så skulle han klara 500kg i knäböjning redan första gången han försökte. Detta kan väl i så fall inte bara bero på monoliften?

Reglerna må vara hur som helst...sanningen är nog den att WPC är ett ganska liberalt förbund jämfört med IPF.

joak1m
2004-12-14, 16:26
vad menas med "K.vikt" ? Dvärgen väger väl knappast 77,7 kg?

Pudzianovski
2004-12-14, 16:28
vad menas med "K.vikt" ? Dvärgen väger väl knappast 77,7 kg?

Tung pung.

Du har forstått det rätt.