handdator

Visa fullständig version : Få tillbaka förlorat underhudsfett


wintersnowdrift
2004-12-13, 19:34
Antar att det funkar att lägga även "fettökningstrådar" under den här rubriken?

Jag tillhör nämligen skaran av de ganska få (?) personer som vill gå upp i vikt, inte bara i form av muskler utan gärna även i fett.. Har under det senaste året tappat i princip allt mitt underhudsfett (är tjej, 176 cm och just nu cirka 53 kg, har rasat från 58-59 i vintras) p.g.a. ihärdig konditionsträning (löpning, cykling) och (oavsiktilgt!) för lite mat... Jag är anmäld till Vätternrundan i vår, och för att kunna genomföra den känner jag att jag skulle behöva åtminstone ett litet fettlager! (Jag var väl inte direkt "fläskig" vid 58 kg heller men jag hade betydligt mer fett på höfter, överkropp, bröst, axlar osv). Jag har även märkt att dessa kg inte bara var fett utan även muskler, på slutet av cykelsäsongen kände jag t.ex. att orken tröt mycket snabbare än i början av året, när det borde ha varit tvärt om...

Jag har sedan ett par veckor tillbaka lagt ner all konditionsträning för att inte motverka "fettlagring". Styrketräning (cirka 2 ggr/vecka) tänkte jag dock fortsätta med, är det dumt när man som jag "brytit ner" sin kropp?

Jag vill gärna gå upp de kg som jag förlorat så fort som möjligt, så att jag kan börja ordentligt träna igen (kommer då att se till att jag verkligen äter tillräckligt!). Finns det några nackdelar med att öka snabbt i vikt? Det sägs ju så himla ofta att man inte ska gå ner för fort i vikt, så hur är det egentligen med motsatsen? (Nu talar vi om cirka +1 kg i veckan som max, kanske något mer under julen p.g.a. de onyttigheter man stoppar i sig :D ).

Tacksam för svar!

//Kristin

PS. Jag äter oftast nyttigt och "bra" (mkt nötter, avocado, kyckling, fullkornspasta, grönsaker, frukt osv) + att jag ibland på helgerna lyxar lite extra med fikabröd och sådant, dvs en ganska normal kost skulle jag tro. Finns det något speciellt jag bör/inte bör äta för att gå upp i vikt? Har läst någonstans att man bör dra ner på fibrer i kosten t.ex. om man ska upp i vikt, stämmer det? DS.

J.Saarela
2004-12-13, 20:19
Fortsätt styrketräna..Du lär ju gå upp i vikt bara av att lägga ner kondisionsträningen som du gjort,Men hetsät inte bara för att gå upp fort det är nog inge bra för kroppen + att man mår ju inte allt för bra.

z_bumbi
2004-12-13, 20:25
PS. Jag äter oftast nyttigt och "bra"

Sluta med det, ät mer fett och mer mat vilket i ditt fall är det som är nyttigt och bra.

(mkt nötter, avocado, kyckling, fullkornspasta, grönsaker, frukt osv) + att jag ibland på helgerna lyxar lite extra med fikabröd och sådant, dvs en ganska normal kost skulle jag tro. Finns det något speciellt jag bör/inte bör äta för att gå upp i vikt? Har läst någonstans att man bör dra ner på fibrer i kosten t.ex. om man ska upp i vikt, stämmer det? DS.

Normalt och normalt, var är all vanlig mat?
Du har problem med att du tappar i vikt samtidigt som du äter dietmat vilket innehåller för lite energi för dina behov. Den maten äter man under diet för att den mättar bra och ger lite energi per volymenhet, satsa på fettare livsmedel och ät andra proteinkällor än kyckling. En slurk olivolja över maten, en skvätt majonäs osv är utmärkta sätt att öka kaloriintaget även om jag tror du främst ska satsa på kolhydrater.

Spalta upp mer exakt vad du äter under en dag med fördelningen på de olika måltiderna så är det lättare att ge några mer exakta råd.

Vad använder du för drink efter träningen när du kör kondition?

Zakath
2004-12-13, 20:32
Sluta med det, ät mer fett och mer mat vilket i ditt fall är det som är nyttigt och bra.



Normalt och normalt, var är all vanlig mat?
Du har problem med att du tappar i vikt samtidigt som du äter dietmat vilket innehåller för lite energi för dina behov. Den maten äter man under diet för att den mättar bra och ger lite energi per volymenhet, satsa på fettare livsmedel och ät andra proteinkällor än kyckling. En slurk olivolja över maten, en skvätt majonäs osv är utmärkta sätt att öka kaloriintaget även om jag tror du främst ska satsa på kolhydrater.

Spalta upp mer exakt vad du äter under en dag med fördelningen på de olika måltiderna så är det lättare att ge några mer exakta råd.

Vad använder du för drink efter träningen när du kör kondition?



Jag håller absolut inte med om att man inte ska äta nyttig mat!
Det är mängden som räknas, det kanske blir problem om man vill äta över 6000kcal om dagen endast nyttigt men annars ska det inte vara några som heslt problem.

wintersnowdrift, jag tycker inte du behöver anstränga dig för att lägga på dig fett. Det kommer med mer vikt i allmänhet. Försök istället "fylla på" med muskler, så kommer fettet i vilket fall. Man behöver inga större fettlager ens för ett maraton, t.o.m den smalaste maratonlöparen har fettlager i kroppen som räcker gott och väl!

Att du tappat "orken" låter mest som att du är tömd på kolhydrater. Du äter för lite kolhydrater och tränar för mycket cardio! Fortsätt med cardion, den är alltid bra så länge du äter tillräckligt :thumbup:

Zakath
2004-12-13, 20:50
Jag glömde visst ett LYCKA TILL!

z_bumbi
2004-12-13, 22:38
Jag håller absolut inte med om att man inte ska äta nyttig mat!

Läs det jag skrev en gång till.

Nyttig mat för en del är inte nyttig mat för andra.
Att ligga "defflågt" på fett är aldrig nyttigt, särskilt inte om man tappar i vikt när man inte vill.

Zakath
2004-12-13, 22:49
Läs det jag skrev en gång till.

Nyttig mat för en del är inte nyttig mat för andra.
Att ligga "defflågt" på fett är aldrig nyttigt, särskilt inte om man tappar i vikt när man inte vill.



jag anser att nyttig mat är rik på nyttigt fett.
Det jag kallar deff brukar också innehålla en hel del fett.

De livsmedel hon räknade upp ser jag som utmärkta för många ändamål, det är mängden som spelar roll. Kanske skulle någon fet fisk (lax) samt någon mjölkprodukt kunna tillföra en del.
Nötter och avokado har mycket bra fett i sig så jag tyckte itne hon låg så lågt på det.

Nyttig mat är alltid nyttig mat!
Grönsaker räknar jag inte som mat... Det är vitaminer och mineraler (i princip).

Ett missförstånd?

wintersnowdrift
2004-12-14, 09:05
Sluta med det, ät mer fett och mer mat vilket i ditt fall är det som är nyttigt och bra.



Normalt och normalt, var är all vanlig mat?
Du har problem med att du tappar i vikt samtidigt som du äter dietmat vilket innehåller för lite energi för dina behov. Den maten äter man under diet för att den mättar bra och ger lite energi per volymenhet, satsa på fettare livsmedel och ät andra proteinkällor än kyckling. En slurk olivolja över maten, en skvätt majonäs osv är utmärkta sätt att öka kaloriintaget även om jag tror du främst ska satsa på kolhydrater.

Spalta upp mer exakt vad du äter under en dag med fördelningen på de olika måltiderna så är det lättare att ge några mer exakta råd.

Vad använder du för drink efter träningen när du kör kondition?


Hm, jag uttryckte mig kanske inte klart nog. Alltså, jag äter "vanlig" mat, typ pastasåser, fiskpinnar, pannbiffar och sådant också. Plus då extra nötter, avocado och andra s.k. "nyttiga" fettkällor. Men eftersom jag verkligen VILL öka i vikt (och gärna då så snabbt som möjligt...) så känns dina tips om lite extra "fettillsatser" sunda.

Just nu kör jag ju som sagt ingen kondition alls, och jag kommer nog inte börja med det igen förrän jag verkligen HAR gått upp. Har dock aldrig kört med några drinkar, utan det har mest blivit "vanlig" mat men med snabba kolhydrater efter träning. Typ vitt bröd, juice, banan och sådant. Rekommenderar du träningsdrinkar?

//Kristin

wintersnowdrift
2004-12-14, 09:13
Jag håller absolut inte med om att man inte ska äta nyttig mat!
Det är mängden som räknas, det kanske blir problem om man vill äta över 6000kcal om dagen endast nyttigt men annars ska det inte vara några som heslt problem.

wintersnowdrift, jag tycker inte du behöver anstränga dig för att lägga på dig fett. Det kommer med mer vikt i allmänhet. Försök istället "fylla på" med muskler, så kommer fettet i vilket fall. Man behöver inga större fettlager ens för ett maraton, t.o.m den smalaste maratonlöparen har fettlager i kroppen som räcker gott och väl!

Att du tappat "orken" låter mest som att du är tömd på kolhydrater. Du äter för lite kolhydrater och tränar för mycket cardio! Fortsätt med cardion, den är alltid bra så länge du äter tillräckligt :thumbup:

Jag har inte tänkt vräka i mig chips och hamburgare för att gå upp i vikt direkt, utan kommer självklart att satsa på "riktig" mat!

Tyvärr tror jag inte att min orkeslöshet beror enbart på tömda kolhydratresurser... jag har verkligen tappat muskelstyrka, dessa 5-6 kg jag gått ner är inte enbart fett. Jag älskar cardioträning, det är den jag brinner för och tycker är rolig, men just nu känner jag att den bryter ner min kropp mer än bygger upp i vikt, tyvärr. Men som sagt, så fort jag gått upp, planerar jag att sätta igång igen!

//Kristin

skaparn
2004-12-14, 09:36
Ursäkta om jag snokar. Ligger det något ätstörningsbeteende bakom och lurar eller? Har svårt att se hur man med god vilja annars inte kan hålla vikten vid hård konditionsträning. Ätstörning kanske var ett hårt ord, men om du ser till att styra upp kosten kan du träna hur mycket du vill, det är lättare än man tror att äta de extra kalorierna som behövs, vare sig det är 500 eller 2000. Pasta är ett hett tips och tillför kolhydrater du behöver för att orka.

Annat att tänka på:
Drick sportdryck medan du tränar. Sikta på ca en liter dryck per timme, antingen köpes blandad enligt anvisning (dyrare alternativet) eller blandar du själv med en snabb kolhydratkälla och lite salt (en knapp dl druvsockler per liter funkar för mig).

Drick en efterträningsdrink, bestående av kolhydrater och protein. Detta dels för alla de positiva återhämtningseffekter en omedelbar drink har, sen är det ett bra sätt att öka kaloriintaget. Självklart äter du vanlig mat efter ytterligare en tid.

Ät bananer, många och ofta. Mindre mättande än övrig frukt (subjektivt kanske) och tillför kolhydrater för träning.

Ät ordentlig innan du går och lägger dig. Fasta inte i defftipsen som dominerar här och skippa kolhydrater innan sänggående, ska du träna tidigt dagen efter, ät pasta på kvällen, eller gröt.


Om du tål den amerikanska attityden i boken skulle du kunna läsa "Food for Fitness - Eat Right to Train Right" av Chris Carmichael. Det låter som att det är en bra bok för dig att läsa, han har kanske inte tänkt på allt men gör en insats i att nyansera Atkins och andra rådande skolor för diet.

I övrigt verkar det som en god ide att kanske ta några veckor av vila, du verkar ha misshandlat din kropp med för lågt energiintag. Sen tycker jag du ska köra så mycket konditionsträning du behagar.

wintersnowdrift
2004-12-14, 09:53
Ursäkta om jag snokar. Ligger det något ätstörningsbeteende bakom och lurar eller? Har svårt att se hur man med god vilja annars inte kan hålla vikten vid hård konditionsträning. Ätstörning kanske var ett hårt ord, men om du ser till att styra upp kosten kan du träna hur mycket du vill, det är lättare än man tror att äta de extra kalorierna som behövs, vare sig det är 500 eller 2000. Pasta är ett hett tips och tillför kolhydrater du behöver för att orka.

Annat att tänka på:
Drick sportdryck medan du tränar. Sikta på ca en liter dryck per timme, antingen köpes blandad enligt anvisning (dyrare alternativet) eller blandar du själv med en snabb kolhydratkälla och lite salt (en knapp dl druvsockler per liter funkar för mig).

Drick en efterträningsdrink, bestående av kolhydrater och protein. Detta dels för alla de positiva återhämtningseffekter en omedelbar drink har, sen är det ett bra sätt att öka kaloriintaget. Självklart äter du vanlig mat efter ytterligare en tid.

Ät bananer, många och ofta. Mindre mättande än övrig frukt (subjektivt kanske) och tillför kolhydrater för träning.

Ät ordentlig innan du går och lägger dig. Fasta inte i defftipsen som dominerar här och skippa kolhydrater innan sänggående, ska du träna tidigt dagen efter, ät pasta på kvällen, eller gröt.


Om du tål den amerikanska attityden i boken skulle du kunna läsa "Food for Fitness - Eat Right to Train Right" av Chris Carmichael. Det låter som att det är en bra bok för dig att läsa, han har kanske inte tänkt på allt men gör en insats i att nyansera Atkins och andra rådande skolor för diet.

I övrigt verkar det som en god ide att kanske ta några veckor av vila, du verkar ha misshandlat din kropp med för lågt energiintag. Sen tycker jag du ska köra så mycket konditionsträning du behagar.

Tack för tipsen! Jag har ingen ätstörning på så sätt att jag vill "svälta" mig själv eller "bli smal". Däremot så ökade jag min träningsdos alldeles för häftigt i våras, utan att tänka på att även äta mer (dvs mycket naivt och okunnigt gjort av mig)... det ena ledde till det andra och jag hamnade i en negativ energibalans som jag har haft oerhört svårt att bryta! Har verkligen försökt öka mitt matintag för att kunna fortsätta träna, men det har helt enkelt inte fungerat. Har därför tagit till den för mig "drastiska" åtgärden att sluta träna.

Jag kämpar på.

//Kristin, som nu ska gå och packa sitt mellanmål bestående av mackor, banan & nötter. Idag blir det styrketräning!

z_bumbi
2004-12-14, 09:59
Rekommenderar du träningsdrinkar?

//Kristin

Ja.
Det är ett snabbt sätt att få i sig kolhydrater och protein samt så blir man inte lika mätt av det som av att äta mat i fast form, vilket innebär att man kan äta nästa mål lite snabbare utan att känna det som om man proppar i sig mat.
Vassleprotein blandat med snabba kolhydrater, t ex druvsocker eller maltodextrin, när du tränar konditionsträning igen så kan en andel vanligt socker också vara bra då det fyller kolhydratsförrådet i levern snabbare.
Det går självklart att köpa en färdig gainer som du bara blandar med vatten eller mjölk så slipper du tänka så mycket på vad som ska vara i.

Arnesson
2004-12-14, 11:04
Är inte problemet ganska enkelt egentligen. Om du inte lider av ätstörninger och dyl. Ät mer!

Har du viljan att gå upp borde det ju inte vara nått större problem.

aliquis
2004-12-14, 11:26
Som alla redan har sagt, upp är väl inga problem, och räcker inte maten till kan du ju unna dig något som du gillar, om du nu ändå tycker fettet är ok varför inte göra det hela angenämt ;D

Papi
2004-12-14, 13:35
Angående ätstörningar (inte riktat till dig Kristin):
De vanligaste orsakerna till att man får ätstörningar är en bantning eller en träning som gått snett. Man tränar mer och mer, men glömmer att äta mer. Man får belöning av hjärnan i form av "kickar", man känner att man har full kontroll på sig själv och mår bra av detta. Men kickarna kommer allt mer sällan och man måste driva sig själv hårdare för att få dem.
Rätt vad det är så är kroppen i svälttillstånd och då är det inte så lätt att bryta sitt beteende, även om man inser sitt problem.
Man kan få ångest av tanken på att äta och det blir en ond cirkel.
Man känner sig otillfreds med sig själv och jagar ständigt den där kicken som inte kommer.
Det är ett helvete att lära sig äta normalt igen. Hjärnan funkar inte som den ska pga svälttillståndet.

Vad jag försöker säga är att ätstörningar inte bara behöver ha psykologiska orsaker, utan även rent fysiska.

Kristin, jag tycker du gör rätt i att skippa cardioträningen tills du lagt på dig några kilo. 53 kilo på 176 cm, du är för smal, men det vet du ju redan.
Hur man bäst går upp i vikt får de andra tipsa om.

LYCKA TILL!! :)

wintersnowdrift
2004-12-14, 15:30
Angående ätstörningar (inte riktat till dig Kristin):
De vanligaste orsakerna till att man får ätstörningar är en bantning eller en träning som gått snett. Man tränar mer och mer, men glömmer att äta mer. Man får belöning av hjärnan i form av "kickar", man känner att man har full kontroll på sig själv och mår bra av detta. Men kickarna kommer allt mer sällan och man måste driva sig själv hårdare för att få dem.
Rätt vad det är så är kroppen i svälttillstånd och då är det inte så lätt att bryta sitt beteende, även om man inser sitt problem.
Man kan få ångest av tanken på att äta och det blir en ond cirkel.
Man känner sig otillfreds med sig själv och jagar ständigt den där kicken som inte kommer.
Det är ett helvete att lära sig äta normalt igen. Hjärnan funkar inte som den ska pga svälttillståndet.

Vad jag försöker säga är att ätstörningar inte bara behöver ha psykologiska orsaker, utan även rent fysiska.

Jag känner igen mig i din beskrivning, träning är som en "drog" och man söker ständigt kickar! Men precis som du skriver "glömde" jag i jakten på dessa att äta ordentligt också, och vips hamnar man i en ond cirkel!

Jag får inte ångest av att äta, men jag känner att min egen uppfattning om vad jag egentligen behöver få i mig är/har varit lite skev. Just nu äter jag så mycket jag bara orkar, i princip, och skiter i alla kalorier tills jag gått upp... Det var också därför jag undrade om det finns några nackdelar med en snabb viktuppgång, men ingen har uttalat sig om några hälsorisker direkt.

Tack för alla "lycka till", det sporrar mig!

//Kristin

Papi
2004-12-14, 16:27
Jag tror att 0,5 kilo /vecka är en bra takt att öka/minska i vikt.

Zakath
2004-12-14, 17:59
Jag håller med Papi, 0,5kg/vecka är en lagom takt. 1kg/vecka är bara helt onödigt! Ger ingenting extra..

Du verkar ju förstå vad ditt problem är så det här ska nog gå vägen :)
Du får gärna uppdatera oss här på forumet hur vikten ligger till lite då och då!

wintersnowdrift
2004-12-14, 20:06
Jag håller med Papi, 0,5kg/vecka är en lagom takt. 1kg/vecka är bara helt onödigt! Ger ingenting extra..

Du verkar ju förstå vad ditt problem är så det här ska nog gå vägen :)
Du får gärna uppdatera oss här på forumet hur vikten ligger till lite då och då!


I will keep you updated! Det blir nog inga problem att öka under julhelgen iaf, större "ätarhögtid" finns nog inte :D.

//Kristin

Zakath
2004-12-14, 20:08
I will keep you updated! Det blir nog inga problem att öka under julhelgen iaf, större "ätarhögtid" finns nog inte :D.

//Kristin



Haha, jo visst! Ska bli härligt i jul :eating: :whipped: