handdator

Visa fullständig version : Ryggträning Rodd eller Pullups eller måste man ha båda?


RobbeliRobban
2004-12-13, 11:08
Ang ryggträning, förutsatt att man kör marklyft måste man dra både horisontellt och vertikalt för att "få med" hela ryggen?

Anatomiskt skulle man missa någon del av ryggen genom att köra tex. bara mark o Pullups eller enbart mark o rodd?

Önskvärt med svar som inte innehåller någonting om variationsfaktorn.

Arne Persson
2004-12-13, 11:16
Ang ryggträning, förutsatt att man kör marklyft måste man dra både horisontellt och vertikalt för att "få med" hela ryggen?

Anatomiskt skulle man missa någon del av ryggen genom att köra tex. bara mark o Pullups eller enbart mark o rodd?

Önskvärt med svar som inte innehåller någonting om variationsfaktorn.

Det är en nackdel med marken och det är ju att den är statiska för de ytliga ryggmusklerna. Du kör ju inte aktivt med armarna som i rodd (extension) och chins (adduktion) därför skadar det ju knappast att lägga in dessa övningar i ryggträningen.

abjorn
2004-12-13, 11:17
Ska man få en köttig rygg är det rows och marklyft som gäller.

jwzrd
2004-12-13, 11:18
Ska man få en köttig rygg är det rows och marklyft som gäller.

Amen till det! :hbang:

aliquis
2004-12-13, 13:01
Verkade vara uppfattningen där jag går också när jag frågade, att sittande rodd var viktigaste komplementet till marken.

RobbeliRobban
2004-12-13, 13:26
Verkade vara uppfattningen där jag går också när jag frågade, att sittande rodd var viktigaste komplementet till marken.

Det måste varit någon stabbig lyftare som hittat på det för att han skäms för att han är för tung/klen för pullups.

OK, om jag ställer om frågan: Här är tre program.

1. 1set mark 2set Pullups
2. 1set mark 2set rodd
3. 1set mark 1set Pullups 1set rodd

Är det någon skillnad på vilka muskler i ryggen som är aktiverade beroende på vilket av ovanstående program man kört?

Är det någon skillnad på vilka ryggmuskler som aktiveras av en adduktionsrörelse än en extensionsrörelse (bortse från stabiliserande muskler och säg att det är en bröststödd rodd och en chin i det här fallet)?

RobbeliRobban
2004-12-13, 17:55
Är det någon som vet?

Zakath
2004-12-13, 17:57
Bode inte framåtlutad stångrodd vara ett bra komplement annars?

Arne Persson
2004-12-13, 17:57
Är det någon som vet?


Försöker samla kraft.

henke1001
2004-12-13, 18:39
Ska man få en köttig rygg är det rows och marklyft som gäller.

vad är rows?

sork
2004-12-13, 19:53
vad är rows?
rodd?:)

Allan
2004-12-13, 19:56
vad är rows?

Oftast är det skivstångsrodd. Egentligen SKA det vara skivstångsrodd men numer verkar folk kalla det mesta för rows.

allan

Matte_Maiden
2004-12-13, 20:58
I min mening är min rygg det bästa jag har. I alla fall bredden på den. Om min väg för att få en osymetriskt stor (jämfört med resten alltså, inte jämfört med er) rygg ser ni nedan:

1. Knappt några marklyft alls. Vågar helt enkelt inte efter att jag skadat ryggen för många gånger.

2. Mycket tunga chins, gärna ned till 4 reps.

3. Vertikala övningar ska vara grunden, inte horizontella. Alltid koncentrerat mig på chins eller latsdrag-varianter.

Mycket möjligt att roddar och mark tar mer på tjockleken. Vill du få med dessa är det lätt att plocka in dem i passet. Men när folk pratar om ryggen brukar jag i alla fall anta att det främst är bredden de pratar om.

Så vill du ha en bred rygg skulle mitt råd vara tunga chins/latsdrag först i passet. Sedan någon form av rodd och avslutningsvis mark. Dessa främst för att komplettera där de vertikala övningarna inte slaktar, till exempel tjockleken.

Ulf A Big
2004-12-13, 21:17
Får man inte av marklyft, men marklyft kan hjälpa till med att man blir starkare i korsryggen så att man kan träna tyngre i rowsen.
Personligen tycker jag om att köra rows liggande på magen över en bänk som är lutad i lite olika lutning. Då bänken är högt lutad tar rowingen på baksida av axlar och trapezius övre regionen och då lutningen inte är så hög tar den på mellanregionen av ryggen mittersta delen av trapezius och kraftfullt på latissimus dorsi men fortfarande är baksidan av axeln med. Den här modellen kör jag både med stång och med hantel. Efter 6-8 set i den här modellen brukar jag avsluta ryggträningen med front pulldown.
PS Jag försöker avlasta onödiga belastningar på korsryggen eftersom den har tagit en hel del stryk under åren och det är min rygg tacksam för.
Om ni redan nu tidigt i karriären undviker allt för stora belastningar i felaktiga ställningar för korsryggen(Rowing med stång är en så´n) kan ni säkert undvika diskbrock och liknande ryggskräp som de flesta dumdristiga lyftare och byggare får känning av rätt som det är.