handdator

Visa fullständig version : Ung & dum


Youngster
2004-12-13, 09:48
Många människor jag kommit i kontakt med efter mitt inträde i styrketräningsvärlden för några år sen, kör stenhårda upplägg. De kör tre set av det andra och tre set av det ena.

I början tyckte jag väl att det lät smart, gjorde upp ett schema som såhär några år senare, ser jävligt skumt ut. :rolleyes:

Problemet var, att dessa scheman tog 30 minuter att genomföra. 12-15 set per muskel och köra två muskelgrupper. Tar ju inte speciellt lång tid.

Så nu kör jag lite mer på känsla så att säga. Kör en massa set i en viss övning, känner att det är dags att byta, kör nästa. Ser till att de flesta delarna i muskelgrupperna får sig en kyss.

Naturligtvis tränar jag tungt, men jag kör färre reps - högre vikt - fler sets så det är ingen fjollträning det handlar om.

är det bara keep going (tillväxten har ju vart bra...), men då jag saknar seriöst kunniga och styrketränande människor i min omgivning, så vänder jag mig till er. Eller, kan det vara så att det är "optimalt" att köra några få set, byta övning, köra några få sett och glida ut från gymmet 40 minuter senare?

MVH

Munter
2004-12-13, 09:52
Det låter som helt rätt val du gjort. Tror inte jag känner någon som fortfarande håller fast vid 3 set på varje övning. Det var samma scenario här då jag började träna för massa år sedan, alla körde tre set per övning utan ifrågasättande, och jag ser det fortfarande på gymmet nu när färskingar kommer. Undrans var det kommer från.

kal_erixon
2004-12-13, 09:56
får man lika bra tillväxt av 3 setarna så tycker ja de verkar bättre, tar ju mindre tid då

Rockhard
2004-12-13, 10:25
Problemet var, att dessa scheman tog 30 minuter att genomföra. 12-15 set per muskel och köra två muskelgrupper. Tar ju inte speciellt lång tid.



30 set på 30 minuter? :nono:

jwzrd
2004-12-13, 11:17
Jag undrar också lite hur du hinner med det. Mina 20 set per pass tar dryga timmen.

pellepedal
2004-12-13, 11:24
får man lika bra tillväxt av 3 setarna så tycker ja de verkar bättre, tar ju mindre tid då

Precis. Dessutom sliter du inte lika mycket på CNS, och du kan träna muskeln oftare = fler tillväxttillfällen.
Sen finns det lite andra fördelar med.

jwzrd
2004-12-13, 11:30
Precis. Dessutom sliter du inte lika mycket på CNS, och du kan träna muskeln oftare = fler tillväxttillfällen.
Sen finns det lite andra fördelar med.

Jag har (nu kapar jag tråden lite) iofs inte sett någon fördel av dom du räknat upp. Jag ligger i _för_ att mosa CNS när jag kör, och om fler tillväxttillfällen (vem äger trademark på ordet Tillväxttillfälle(tm)?) är bättre, varför inte träna den varje dag?

pellepedal
2004-12-13, 11:45
vem äger trademark på ordet Tillväxttillfälle(tm)?
Ganska ointressant, eller? Eller har du nåt annat ord du vill jag använder i stället?

...är bättre, varför inte träna den varje dag?

Det har jag gjort under vissa korta perioder med stor framgång.

jwzrd
2004-12-13, 11:46
Jag undrade mest, eftersom du och Medusa är dom enda två som använder ordet Tillväxttillfälle. Jag vet inte, du kanske fungerar annorlunda, men jag har/får tillväxt hela tiden, och har/får vävnadsupplösning hela tiden också.

John M
2004-12-13, 11:57
Det där med tillväxttillfällen tycker jag också låter intressant. Vad är det som säger att varje gång du tränar så får du lika stor tillväxt? Om du tränar igenom muskeln en gång i veckan hårdare och med flera set så kanske du får DUBBELT så stor tillväxt än om du inte kör den lika hårt, med hälften så många set och istället 2 gånger i veckan. :confused:

z_bumbi
2004-12-13, 12:03
Jag undrade mest, eftersom du och Medusa är dom enda två som använder ordet Tillväxttillfälle. Jag vet inte, du kanske fungerar annorlunda, men jag har/får tillväxt hela tiden, och har/får vävnadsupplösning hela tiden också.

För 290 kr så får du också veta var det kommer ifrån, då kan jag köpa boken nämligen. Får jag inte pengarna kommer jag aldrig att avslöja det. :nono:

:D

Youngster: Det låter som du har hittat någon som funkar för dig så kör på.
Att dela upp det så man kör 3 set på varje övning samt lika många set på varje muskelgrupp är inget jag rekommenderar till nybörjare förövrigt, det av en rad skäl varav två kommer här.
Det bättre att lära sig några övningar ordentligt än att hatta mellan flera stycken.
Man får bättre resultat om man lägger tiden på att träna vissa muskelgrupper mer, i alla fall i början.

jwzrd
2004-12-13, 12:05
Det som stör mig är användandet av nyckelord. Max-OT använder "överbelastning", serious growth 42 (eller vilken i ordningen det är som är sexigast nu) använder tillväxttillfälle, HIT använder failure (oftare än andra).

Överbelastning enligt dess definition är något negativt, jämför med "för mycket mat", kan aldrig vara bra eftersom "för mycket" just betyder det. Överbelastning betyder mer belastning än vad som är lagom, eller rätt.

Tillväxttillfälle antyder ett par saker, tex, att tillväxten sker på ett sätt som går att ange som enskilda tillfällen. Säger det pang och så ploppar en ny bit kött upp på ryggen?

Jag tvivlar inte på att metoderna fungerar, men marknadsföringen är irriterande minst sagt.

jwzrd
2004-12-13, 12:06
För 290 kr så får du också veta var det kommer ifrån, då kan jag köpa boken nämligen. Får jag inte pengarna kommer jag aldrig att avslöja det. :nono:

:D



Haha, nävarns! Jag som trodde jag var anledningen till minst storleksbrist på spåren. Jag har missat ett par tillväxttillfällen!

pellepedal
2004-12-13, 12:31
Det som stör mig är användandet av nyckelord. Max-OT använder "överbelastning", serious growth 42 (eller vilken i ordningen det är som är sexigast nu) använder tillväxttillfälle, HIT använder failure (oftare än andra).

Överbelastning enligt dess definition är något negativt, jämför med "för mycket mat", kan aldrig vara bra eftersom "för mycket" just betyder det. Överbelastning betyder mer belastning än vad som är lagom, eller rätt.

Tillväxttillfälle antyder ett par saker, tex, att tillväxten sker på ett sätt som går att ange som enskilda tillfällen. Säger det pang och så ploppar en ny bit kött upp på ryggen?

Jag tvivlar inte på att metoderna fungerar, men marknadsföringen är irriterande minst sagt.

Om du kan nåt annat ord än tillväxttillfälle som berättar samma sak, kan du gärna säga det till mig. Svenska språket är ju inte så bra begåvat med bra ord i såna här sammanhang.

Angående Serious Growth, kan man väl säga att den senaste versionen heter Titan. Bara så du vet vilken del som är sexigast eller vad du skrev...

Medusa
2004-12-13, 12:31
Tillväxttillfälle: Tillfälle då man stimulerar till tillväxt...Om man tränar musklerna 1 gång i veckan hela året har man 52 tillväxttillfällen per år...Inte bara jag som använder det, dessutom är uttrycket tämligen användbart...

Medusa
2004-12-13, 12:32
Jwzrd: Om du inte har testat Serious Growth så kan du ta det lite lugnt med att nedvärdera det, väldigt effektivt program...

abjorn
2004-12-13, 12:35
alla dessa program och träningstekniker hit och dit...

Medusa
2004-12-13, 12:44
alla dessa program och träningstekniker hit och dit...
Det är bra dumt med kreativa människor som vill förbättra saker och ting, desto bättre att då gå ner till gymmet 4 ggr i veckan och köra 3x12 på alla övningar :D Det har man ju alltid gjort...

abjorn
2004-12-13, 12:48
Bättre att träna på känsla än att följa någon annans "order". Så är det för mig iaf.

pellepedal
2004-12-13, 12:49
alla dessa program och träningstekniker hit och dit...


Det är lite lustigt att folk tror till 100% på vetenskapen när det gäller kosten och tillskotten och så... Om man ska ta 1g eller 1,2g protein per kilo kroppsvikt osv. Men är någon kommer fram med ett nytt sätt att lägga upp och variera träningen på, skriks det genast bullshit från flera håll bara för att de själva inte tränar så.

Öhhhh.. så där kan man ju inte träna! Arnold tränade ju inte så! Jävla looser!!! Öhhhhh.. :booty:

Till de som inte törs testa eller acceptera nya sätt att lägga upp träningen på, vill jag bara säga att jag beklagar! I många fall kanske ni går miste om nåt ännu bättre än det ni har just nu.

jwzrd
2004-12-13, 13:08
Det är lite lustigt att folk tror till 100% på vetenskapen när det gäller kosten och tillskotten och så... Om man ska ta 1g eller 1,2g protein per kilo kroppsvikt osv. Men är någon kommer fram med ett nytt sätt att lägga upp och variera träningen på, skriks det genast bullshit från flera håll bara för att de själva inte tränar så.

Öhhhh.. så där kan man ju inte träna! Arnold tränade ju inte så! Jävla looser!!! Öhhhhh.. :booty:

Till de som inte törs testa eller acceptera nya sätt att lägga upp träningen på, vill jag bara säga att jag beklagar! I många fall kanske ni går miste om nåt ännu bättre än det ni har just nu.

Jag bryr mig inte så mycket om kvanitet som jag bryr mig om kvalitet. Om nu, som MEdusa säger, 52 "tillväxttillfällen" per år är för lite, är inte 500 också kanske lite för lite?

Medusa>> Fortfarande inte träningsmetoden jag vänder mig emot, utan marknadsföringen.

Och innan ni Serious Growth-grabbar dömer alla som inte tränar just SG som statiska och dåliga, så kanske ni ska se till er själva. Det är ju ni som sitter och lägger alla pengar på ett kort. Ett kort som någon annan hittat på dessutom.

Jag har ändrat min träning ett par gånger under mina 12 år på gymmet, min ändringströghet är dock väldigt stor. Jag går och funderar på alla apekter i min träning ofta och funderar igenom vad jag tror den ena eller den andra ändringen eventuellt skulle medföra. Tillslut testar jag någon, skriver naturligtvis hela tiden ner hur jag känner, ser ut, hur mycket/lite jag ökar/minskar osv.

Grundtanken för mig är att jag väljer 1-2 personer som är välutvecklade på ett område jag tycker mig behöva förbättra, sen försöker jag förstå varför dom personerna ser ut som dom gör, och varför jag ser ut som jag gör. Att fundera över tillväxttillfällen känns helt frånkopplat.

Om man tycker att tanken att en stor belastning mot en muskel, större än den för tillfället är dimensionerad för, med en intensitet och set-längd anpassad efter fibertypen, är det som leder till större muskler, så borde väl att träna tex varje dag vara ofördelaktigt? (Iom att man knappast orkar ligga på maxvikter för en given muskelgrupp varje dag). Alltså blir det ett sökande efter vilken träningsfrekvens man kan ha. Jag gillar att träna med stora vikter, därför blir det normalt 7-8 dagar mellan passen.

Min senaste ändring innebär dock att jag tränar dubbelt så ofta, fler kroppsdelar per pass. Det har hittills lett till konstant tryck och muskler som känns väldigt hårda. Jag ökar väldigt snabbt i början av en period, för att sen bli rätt "trög" redan efter 4-5 veckor (mot 6-7 normalt för mig).

Och vad gäller vetenskap, det finns vääldigt mycket att läsa som gäller hälsa, träning och kost osv. Känns det inte lite överdrivet att tillskriva SG epitetet AttTränaVetenskapligt?

Medusa
2004-12-13, 13:24
Jwzrd: Jag kör inte SG längre, och jag har ALDRIG dömt ut någon som dålig. Jag testade SG i 3 månader, precis som jag har testat HIT och HST, och för tillfället är det högsetsträning 50+ set/pass med Dave Draper som inspiration som gäller, jag är inte trångsynt.

För övrigt håller jag med dig i det du skriver, även på den vetenskapliga punkten du gör längst ner. Det finns så mycket vetenskap, den blir oftast subjektiv i sådana här sammanhang, men SG har dock en vetenskaplig grund att luta sig på, vilket jag tycker är ett + för vilket träningsprogram somhelst.

pellepedal
2004-12-13, 13:34
Du verkar köra en hel del med hjärnan så att säga. Det är BRA! Fortsätt med det.
Det jag är sur är alla de som bara kör efter hur alla andra kör, och klankar ner på allt det nya utan att testa det, bara för att den och den säger "kör så och så". En del brukar skriva att alla fungerar olika. Det stämmer!


Och vad gäller vetenskap, det finns vääldigt mycket att läsa som gäller hälsa, träning och kost osv. Känns det inte lite överdrivet att tillskriva SG epitetet AttTränaVetenskapligt?
Inte alls. Större delen av SG grundar sig på forskningen i öststaterna för en del år sedan. Sen är programmet förfinat i USA av mycket kunnigt och duktigt folk. Det är mer forskning bakom SG än de flesta andra systemen.

När det SG (de andra "nya" programmen får nån av de som tycker de är de bästa stå för), är det inte nåt program som är skrivet i sten hur man ska köra.
Det handlar om att man ska lära sig hur de viktiga faktorerna i träningen (varav en del som de flesta aldrig tänker på) påverkar just din kropp. Meningen är att du ska lära dig att lägga upp ett program som är så optimalt som möjligt för just dig och ingen annan.
Jag (och mina PT-kunder) tränar efter SG´s principer, men vi tränar absolut inte precis programmet i boken, utan varje person har ett upplägg som är skräddarsytt efter just den personen och de skiljer sig en hel del från person till person. Men vi följer alla samma principer och tänkande.Det är väl knappast ett program som är skrivet i sten som nån skrev?

Medusa>> Fortfarande inte träningsmetoden jag vänder mig emot, utan marknadsföringen.
Lite dumt väl? Då är det ju inte SG du ska klanka ner på, utan snarare företaget (Optimum Training Systems) som säljer boken om det. Då borde du föra en helt annan diskusion.

jwzrd
2004-12-13, 13:47
Men tillväxttillfällen är marknadsföring. Det är knappast ett riktigt begrepp som används av någon annan än SG-förespråkare. Det är ett av SG-nyckelorden.

pellepedal
2004-12-13, 13:56
Men tillväxttillfällen är marknadsföring. Det är knappast ett riktigt begrepp som används av någon annan än SG-förespråkare. Det är ett av SG-nyckelorden.

Knappast. Har du läst boken, eller?

Dessutom är det många som använder det uttrycket, eller kanske andra ord, men de menar exakt samma sak. Några exempel jag kommer på nu på en gång är HST och Doggcrapp. Jag kan nog komma på fler om ni vill.

jwzrd
2004-12-13, 14:01
Så, err, om jag måste läsa boken för att veta vad som menas med tillväxttillfälle så är det ändå inte ett ord som är med i marknadsföringen för SG? Finns det någon definition av det ordet som inte kommer från författaren till SG-boken?

RobbeliRobban
2004-12-13, 14:08
Det är lite lustigt att folk tror till 100% på vetenskapen när det gäller kosten och tillskotten och så... Om man ska ta 1g eller 1,2g protein per kilo kroppsvikt osv. Men är någon kommer fram med ett nytt sätt att lägga upp och variera träningen på, skriks det genast bullshit från flera håll bara för att de själva inte tränar så.

Öhhhh.. så där kan man ju inte träna! Arnold tränade ju inte så! Jävla looser!!! Öhhhhh.. :booty:

.

Tummen upp! Men konspirationen går djupare än så. Ett litet antal är accepterade, stöds det vetenskapligt och förklaras bra är det skräp kallar man det för något djurs avföring och propagerar metoden med en bild på en stoppad korv, vagt humanoid så är det guld och gröna skogar.

Bite
2004-12-13, 14:14
Tummen upp! Men konspirationen går djupare än så. Ett litet antal är accepterade, stöds det vetenskapligt och förklaras bra är det skräp kallar man det för något djurs avföring och propagerar metoden med en bild på en stoppad korv, vagt humanoid så är det guld och gröna skogar.
:D

pellepedal
2004-12-13, 14:14
Vad jag kommer på nu finns det bara en definition av ordet, som används på rätt många olika ställen.

Är det pga att du hakat upp dig på ett enda ord, som du är emot SG?
För du verkar inte veta så värst mycket om för övrigt.

jwzrd
2004-12-13, 14:35
Du förstår verkligen inte.

Räkna i tråden hur många gånger jag berättat för dig att jag inte har något emot Serious Growth!

Det jag vänder mig emot är uppfinnandet av små nyckelord att binda marknadsföringen runt. Tillväxttillfällen är ett sådant. Tillväxttillfällen är garanterat Trademark Optimum blahblah vad du nu sa att företaget hette.

Hur som helst kommer sen nissar som du och svänger dig med det ordet. Som om ordet betyder något egentligen. Det är bara ett fortsatt orerande av SGs lovsånger.

I självaverket är betydelsen av ordet något som är helt lokalt för SG-metoden. Eftersom det inte finns någon gemensam nämare utanför SG som definierar ordet med neutrala termer och begrepp, så måste man först "köpa" SG-metoden som giltig innan man kan förstå och använda ordet "tillväxttillfällen". Det betyder vidare att ett användande av det ordet för att sälja in SG hos någon blir helt befängt. Jämför med att jag skulle hitta på att sättet jag tränar ju nu betyder att jag får extra mycket powerthingie, och ditt sätt att träna genererar alldeles för lite! Vem som helst som tränar och läser "powerthingie" kommer antagligen att koppla det till något liknande power/strength/styrka/kraft/bra, och att ha "för lite" av det är ju självklart dåligt, det ligger i hur jag använder ordet.

Exakt så gör även Max-OT. Där tillskriver man guld och gröna skogar till ordet "överbelastning". Sen bygger man precis vartenda resonemang kring antingen värdeladdaren "för lite" kopplat till "överbelastning" för att beskriva sätt att träna som inte är Max-OT, och "bra" till "överbelastning" för att beskriva ett riktigt Max-OT-pass. Läs ett par texter av AST så ser du själv vad jag menar. ASTs metoder må vara hur bra som helst, det är inte det jag stör mig på. Samma med SG. Det är säkerligen hur bra som helst.

Men det känns så barnsligt med tillväxttillfällenöverbelastningfailurepowerfactor timeundertensionintensity blaha.

z_bumbi
2004-12-13, 14:37
Inte alls. Större delen av SG grundar sig på forskningen i öststaterna för en del år sedan. Sen är programmet förfinat i USA av mycket kunnigt och duktigt folk. Det är mer forskning bakom SG än de flesta andra systemen.

Forskning helt utförd på tyngdlyftare alt andra idrottare som har andra mål än att växa i muskelmassa utan syfte.

Det första försöket var ju en höjdare och den "boken" har jag faktiskt läst, jag pratar självklart om Bulgarian Burst här och den behövdes ju verkligen förfinas. :laugh:

Det handlar om att man ska lära sig hur de viktiga faktorerna i träningen (varav en del som de flesta aldrig tänker på) påverkar just din kropp.

Dela gärna med dig...

Jag (och mina PT-kunder) tränar efter SG´s principer, men vi tränar absolut inte precis programmet i boken, utan varje person har ett upplägg som är skräddarsytt efter just den personen och de skiljer sig en hel del från person till person.

De principerna är? och vad skiljer dem från ett vanligt träningsprogram?

Håller man fortfarande fast vid de åtta punkterna?

Köttbullen
2004-12-13, 15:12
tränar en muskel grupp gg

o brukar köra ca 20 sett..

får hellre träningvärk o gör så träning känns de ger nått...
än flera muskel grupepr som itne ger mig nått..

oyeah
2004-12-13, 19:13
Hur mycket forskning som än ligger bakom, ser vi olika ut, utför övningar olika, tränar olika mycket, vi kanske tränar andra grejer med, har olika mål med träningen. Ja, antalet faktorer som spelar in är så många att det är löjligt. Man kan läsa de olika metoderna för teorins skull, men den metoden som funkar bra för dig är den bästa.
Lär dig teorin, utforma en egen "metod" och kör på känlsa.

pellepedal
2004-12-13, 21:13
Hur mycket forskning som än ligger bakom, ser vi olika ut, utför övningar olika, tränar olika mycket, vi kanske tränar andra grejer med, har olika mål med träningen. Ja, antalet faktorer som spelar in är så många att det är löjligt. Man kan läsa de olika metoderna för teorins skull, men den metoden som funkar bra för dig är den bästa.
Lär dig teorin, utforma en egen "metod" och kör på känlsa.

Exakt.
Det är just det SG handlar om. Att lära sig teorin och sedan lägga upp ett system som är skräddarsytt för ig själv. :thumbup:

pellepedal
2004-12-13, 21:16
Forskning helt utförd på tyngdlyftare alt andra idrottare som har andra mål än att växa i muskelmassa utan syfte.

Vem har sagt att man inte brukar öka i styrka med?

Det första försöket var ju en höjdare och den "boken" har jag faktiskt läst, jag pratar självklart om Bulgarian Burst här och den behövdes ju verkligen förfinas. :laugh:

Exakt. Bulgarian Burst var inte så spännande läsning. Men det var väl typ 15 år sedan den kom ut. Mycket har hänt sedan dess.



Dela gärna med dig...

Jag har skrivit om en del av SG här förut. Jag har inte lust att dela ut boken gratis till fler just nu, och jag har fullt med klienter just nu. Men jag kan ju skriva upp dig på väntelistan om du vill???

De principerna är? och vad skiljer dem från ett vanligt träningsprogram?

Håller man fortfarande fast vid de åtta punkterna?

Som sagt var. De finns i boken att läsa, eller när jag får tid att ta mig an dig.

z_bumbi
2004-12-14, 00:08
pellepedal: Du vet att styrkelyftare inte kan använda mycket av forskningen pga att den är utförd på just tyngdlyftare antar jag så varför nämna den? Jag skulle gärna vilja veta vem av bulgarerna som forskade om muskeltillväxt som huvudsyfter då Costa tydligen redan då började växa som ett djur när han kom hem från den berömda konferansen i Bulgarien. Det finns väl en referens till vem som forskade om vad någonstans i boken gissar jag.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med att dela ut boken heller, den är på 150 s och det är det väl ingen som har frågat efter?
Jag funderade på att köpa den vid senaste ordern men inser helt klart att jag måste veta mer innan jag slänger ut 300 kr på en bok där reklamen är så nära det värsta man kan komma av en parodi på "dålig reklam för byggarliteratur". Det jag hittar på nätet i övrigt inger inte något större förtroende för boken, alla recenssioner jag hittar om den på olika sidor är skriva av ungefär samma fem personer, bara det gör mig grymt tvivlande eller så får man bara höra att den är totalt värdelös.
Jag har inte hittat någon som jag betecknar som kunnig som rekommenderar den på något sätt eller för den delen bara gör en normal kommentar om att den har vissa meriter och att man kan kolla på den om man har lust.

Citat ur boken gissar jag, det används i alla fall i reklamen.
"• "NO BS, THIS ROUTINE WORKS"

If you want enormous strength, rock hard, tightly defined muscles, a massive chest, slender waist, powerful arms and legs, and the capacity to outperform all of your peer by a tremendous margin, "Big Beyond Belief" is a must see! This book is the most effective muscle producing program ever developed. Three or four months on the Serious Growth Training program will have anyone pulling 20%, 30%, even up to 70% more weight with no more effort than today. Stated more powerfully -- if you're benching 250 pounds today -- we can show you how to get that up to 400 or better using Serious Growth methods!"

Jag vill bli enormt stark, det vore kul, de flesta på mitt gym vill samma sak och det underliga är att de inte tränar efter SG eller något som liknar det. De som är närmast är nog tyngdlyftarna vilket inte är så konstigt.

20% är en bra ökning förövrigt, det är mellan 60-70 kg för en del av de andra som ville bli enormt starka. Skapliga ökningar på 4 månader och en bra väg till nya internationella medaljer kanske?

Jag är förövrigt absolut inte intresserad av att bli värvad som klient :laugh:
En av huvudsyftena med ett forum är att man delar information som man har skaffat sig på olika sätt. Information man fått genom skola, kurser, praktiskt erfarenhet, att läsa böcker osv, det har kostat olika mycket på olika sätt men de flesta delar med sig i alla fall.
De frågor jag har ställt om SG och BBB har varit i syfte att se vad boken handlar mer konkret, det du har skrivit tidigare har ju inte varit mer än allmänna principer om styrketräning vilka står med i de flesta böcker om styrketräning som jag har läst.

Medusa
2004-12-14, 07:11
Principerna för styrketräning är likadana oavsett program, det är hur ett visst program använder sig av principerna som gör det unikt.

Det stycket du citerade står inte med i boken.

3 månader...
Mitt bänkmax gick från ca 95 kg till 120 kg.
Mitt böjmax gick från ca 120 kg till 140 kg.
Min kroppsvikt gick från 82 kg till 93 kg som högst.

Köp boken om du är intresserad, testa programmet själv och utvärdera sen. Tämligen dumt att uttala sig negativt om något när andra bevisligen upplevt att det fungerar väldigt bra.

Jag litar hellre på Costa än dig Bumbi, detta grundar jag på flera saker än ett "flashigt" namn.

RobbeliRobban
2004-12-14, 08:20
Vet inget om SG, men principen hårt/få set/ofta (det är väl det SG är om man förenklar absurt mycket???) fungerar iaf på mig, och fungerar väldigt bra, för att öka styrkan i överkroppen, däremot blir jag övertrött i marken och stagnerar i den övningen av det.

Shadow Warrior
2004-12-14, 08:23
Om man tränar hårt, sköter återhämtningen och bla bla bla samt går upp 10kg så får man troligtvis dessa öningar..... med eller utan superrutin.

Samt att ju offtare man tränar en i viss muskelgrupp desto större chans är det att man blir sliten och eller skadad. I förhållande till volym i och för sej men det bör påpekas.

Shadow Warrior
2004-12-14, 08:24
Vet inget om SG, men principen hårt/få set/ofta (det är väl det SG är om man förenklar absurt mycket???) fungerar iaf på mig, och fungerar väldigt bra, för att öka styrkan i överkroppen, däremot blir jag övertrött i marken och stagnerar i den övningen av det.

Som jag förstått är det inte särkilt hårt... men med principerna och bla bla bla så kan man fixxa sitt schema så det blir det... :rolleyes:

pellepedal
2004-12-14, 08:33
Jag håller med Medusa.
Ge programmet en chans.

Som fd webdesigner håller jag med... OTS sida är ren katastrof. När man läser boken, låter det mesta logiskt men ändå lite väl bra. Kan det verkligen stämma undrar man hela tiden.
Men när man väl ger programmet en ärlig chans.. då är man fast.
Ger man det 100%, får man ut mycket mer än av något annat program jag nånsin testat.
Det räcker med 6 veckor för att man ska se att det verkligen funkar. Då har man kört igenom en "ramp" och en "training phase" (Det som hela systemet är uppbyggt kring).

Min mening nu är inte att sälja in SG hos er alla, utan bara att ni ska förstå att det verkligen fungerar och sluta vara så negativa kring det pga av en katastrof webbsida hos OTS. Om ni kör SG eller era gamla program skiter jag fullständigt i! Jag är glad att jag pungat ut med pengarna som boken kostar, och det är alla jag visat SG för med.

Z-Bumban: Om du verkligen är intresserad av att testa SG och ge det 100% i 6 veckor, kan du PM:a mig...

Klart slut!

pellepedal
2004-12-14, 08:39
Som jag förstått är det inte särkilt hårt...

Om du bara visste...

Det handlar om att nästan ständigt pendla på gränsen till överträning, både över och under. Det är där de stora ökningarna sker.

Shadow Warrior
2004-12-14, 08:45
Om du bara visste...

Det handlar om att nästan ständigt pendla på gränsen till överträning, både över och under. Det är där de stora ökningarna sker.

precis, men det bygger ju vanlig träning offtast på med... alltså man tränar efter ett visst upplägg i 6-10veckor när det upplägget slutar ge styrkeökningar (man stagnertar) villar man ett tag varefter man kör ingång på nytt. osv.

Medusa
2004-12-14, 10:19
precis, men det bygger ju vanlig träning offtast på med... alltså man tränar efter ett visst upplägg i 6-10veckor när det upplägget slutar ge styrkeökningar (man stagnertar) villar man ett tag varefter man kör ingång på nytt. osv.
Man stagnerar aldrig i SG, det är inte alls samma princip som ett vanligt program. I SG har du periodisering som löper över 7 dagar, samt 3 veckor. Testa det istället för att försöka felbevisa något som fungerar, sedan kan du säga vad du tycker, för just nu är det inte värt så mycket...

RobbeliRobban
2004-12-14, 10:25
Man stagnerar aldrig i SG, det är inte alls samma princip som ett vanligt program. I SG har du periodisering som löper över 7 dagar, samt 3 veckor. Testa det istället för att försöka felbevisa något som fungerar, sedan kan du säga vad du tycker, för just nu är det inte värt så mycket...

Det tror jag är ytterst individuellt, om man kollar tex. på ditt gamla SG schema, skulle min kropp aldrig palla med den mängden benträning tex. men det skulle nog funka riktigt bra på överkroppen om man drog ner repsen i alla stadier(stadier?).

Nya framtidsschemat: SG-överkroppen, "HIT med något högre volym på benen" Kan inte du testa det åt mig Medusa?

Medusa
2004-12-14, 10:32
Nya framtidsschemat: SG-överkroppen, "HIT med något högre volym på benen" Kan inte du testa det åt mig Medusa?

Om du konstruerar en rutin med vetenskap bakom, lite logisk periodisering, vila mellan set, hyfsad frekvens, då kanske...

OT: Vem är det som har skrivit det som står i din signatur? :D

jwzrd
2004-12-14, 10:37
Man stagnerar aldrig i SG, det är inte alls samma princip som ett vanligt program. I SG har du periodisering som löper över 7 dagar, samt 3 veckor. Testa det istället för att försöka felbevisa något som fungerar, sedan kan du säga vad du tycker, för just nu är det inte värt så mycket...

Stagnerar aldrig i SG? Det är mao nyckeln till evig tillväxt, varför bytte du?

Kapa tjurbajset nu, vi har förstått att ni gillar SG. Men ta bort allt det ur SG som inte är milt unikt för SG så blir frekventa "HIT"-pass kvar. Periodisera träningen bör alla göra, träna hårt bör alla göra, sköta kost bör alla göra, pressa sig till ökningar bör alla göra.

Vad menar du med "era gamla program" förresten? Det är ju du (pellepelle) som säger att du tränat enligt SG-programmet i nått år(?), det är väl ett gammalt program enligt samma devis då, eller? Är det bara andras "program" som blir dåliga med åldern just på grund av sitt varande någon annans? Sätt dig själv i någon neutrals position prova att argumentera emot SG för att på så vis se vad det är du påstår. För härifrån låter det som att du räknar upp 20 argument för SG, men glömmer att 19 av dom är gemensamma för all seriös styrketräning. Punkten som blir kvar är den som bland annat z_bumbi här anser mer lämpad för tyngdlyftare - det var väl källan till programmet?

RobbeliRobban
2004-12-14, 10:39
Om du konstruerar en rutin med vetenskap bakom, lite logisk periodisering, vila mellan set, hyfsad frekvens, då kanske...

OT: Vem är det som har skrivit det som står i din signatur? :D


OT: Heinz!

pellepedal
2004-12-14, 10:41
Kan inte alla som inte vet nåt om SG sluta nervärdera det.
I era inlägg är det väldigt lätt att se att ni inte vet ett dugg om det!

Om alla bara berämde eller nervärderade det som man VET är bra eller dåligt, skulle det bli mycket bättre och lättare här på forumet att hitta information om de man söker.

Jag erkänner att jag aldrig kört riktig HIT, och vet inte säkert om det är bra eller dåligt, därför säger jag inget om det...

Jag har vid flera gånger försökt förklara hur SG går till och erbjudit min hjälp att komma igång med det. Finns det intresse är det bara att säga till. Men innan ni har testat tycker jag inte ni ska uttala er varken negativt eller positivt.

TA REDA PÅ FAKTA FÖRST!!!

Det måste ju trots allt finnas nåt själ till att så många som kört det är så lyriska över det, trots att det låter helt galet. Eller hur?

Medusa
2004-12-14, 10:42
Stagnerar aldrig i SG? Det är mao nyckeln till evig tillväxt, varför bytte du?

Kapa tjurbajset nu, vi har förstått att ni gillar SG. Men ta bort allt det ur SG som inte är milt unikt för SG så blir frekventa "HIT"-pass kvar. Periodisera träningen bör alla göra, träna hårt bör alla göra, sköta kost bör alla göra, pressa sig till ökningar bör alla göra.

Skaderisken var för hög, dessutom var det för få set (enligt mig) för att kunna fördela dem över tillräckligt många övningar för att bygga en tävlingsfysik. Jag offrar maximal tillväxthastighet för säkerhet.

Det blir inte alls frekventa HIT pass kvar, de två nyckelbegreppen i SG är "hyperacceleration" och "hyperadaption", vilka det ligger goda argument bakom. Men som sagt, vill du veta mer, skaffa boken, för jag orkar inte förklara :sleep:

OCH

Jag tycker inte att något program är sämre än något annat, inte heller är anser jag någon dummare. Vi är alla olika, vad som är optimalt för var och en varierar därför. Jag försöker inte sälja SG, jag tränar inte längre enligt principerna, jag förstår er kritik, men jag anser den vara felaktig till viss del då ni inte har några praktiska, eller teoretiska erfarenheter. (inte tränat eller läst boken).

pellepedal
2004-12-14, 10:51
jwzrd: Skälet till att jag skrev om de gamla programmen, är att många här på forumet betecknar SG och några andra system som "de NYA superprogrammen... Jag hoppades att ni skulle förstå när jag skrev så, men tydligen inte.
SG är inte nytt... Boken Big Beyond Belief som tar upp SG kom ut på 90-talet... Det finns nyare versioner av programmet än den som Medusa och jag kört...
Just nu håller jag på och testar och utvärderar den nyaste versionen. Jag tänker redogöra här om hur det gått när jag är klar. Tycker det är bättre att testa ordentligt först innan jag uttalar mig om den. Fler som borde göra det...

z_bumbi
2004-12-14, 10:53
Det stycket du citerade står inte med i boken.

Då är det bara med på hemsidan.

3 månader...
Mitt bänkmax gick från ca 95 kg till 120 kg.
Mitt böjmax gick från ca 120 kg till 140 kg.
Min kroppsvikt gick från 82 kg till 93 kg som högst.

Och du har fortfarande tränat hur länge?


Jag litar hellre på Costa än dig Bumbi, detta grundar jag på flera saker än ett "flashigt" namn.

Oki..

pellepedal
2004-12-14, 11:07
Då är det bara med på hemsidan.

Som jag sa tidigare... Den sidan är en katastrof.
Det är ett under att de sålt nån bok överhuvudtaget med den.

Tur att jag fann SG på annat håll innan jag såg den.


Att argumentera för nåt p ådet här forumet är ungefär som att stånga huvudet i väggen. Speciellt när ena sidan argumenterar för en bok de inte ens läst...

Jag drar mig ur diskusionen nu.

Om någon har läst boken och vill diskutera vidare, eller om nån är intresserad att lära sig mer om SG och verkligen ge det en chans, kan ni gärna kontakta mig genom PM, mail, eller mobil.

Ha det bra...

AngelLove
2004-12-14, 11:25
Skaderisken var för hög, dessutom var det för få set (enligt mig) för att kunna fördela dem över tillräckligt många övningar för att bygga en tävlingsfysik. Jag offrar maximal tillväxthastighet för säkerhet.


Så mao är skaderisken i SG väldigt hög ?? Eller jag missförstår dig ?

z_bumbi
2004-12-14, 11:28
Kan inte alla som inte vet nåt om SG sluta nervärdera det.
I era inlägg är det väldigt lätt att se att ni inte vet ett dugg om det!

Förklara då vad vi har för fel? Jag kommer att skriva ner en del jag tror mig veta om programmet nedan.

Jag har vid flera gånger försökt förklara hur SG går till och erbjudit min hjälp att komma igång med det. Finns det intresse är det bara att säga till.

Du har skrivit ner allmänna principer för styrketräning samt att man ska justera intensiteten och samt periodisera repetionsantalet och volymen. Det gör väl nästan alla som har tränat ett tag och förväntar sig att hålla något så när samtidigt som de har en chans att få resultat så var kommer det unika in? Exakt hur reglerar du intensiteten och volymen t ex?
Jag är intresserad av hur det går till vilket väl lär ha framgått vid det här laget.

Dock är jag allergisk mot att köpa böcker som det sen visar sig inte står något nytt i och bygger det bara på det du har skrivit fram till idag så är det inget nytt för mig eller för de flesta som tränat ett tag och som faktiskt är intresserade av ämnet som sådant.

Som jag har lyckas luska ut fram tills idag.
SG består två mesocykler varav den ena är en "Ramp" som leder upp till den andra som är en period av annorlunda träning mot rampen, dessa cykler är linjära. Det kan finnas fler varianter som aldrig har nämnts.
SG består även av att man cyklar repetionsantalet, vilan mellan seten och kanske volymen varje vecka i en microcykel. Vad det verkar så är dessa också linjära.

TA REDA PÅ FAKTA FÖRST!!!

Det är ju det jag har försökt göra hela tiden.

Det måste ju trots allt finnas nåt själ till att så många som kört det är så lyriska över det, trots att det låter helt galet. Eller hur?

Ja det finns det säkert och det är det jag försöker hitta men det är ju svårt då ingen har lyckas redogöra för vad som är det unika med det.

Innan du började skriva var det inte många som pratade om SG här så vilken version du ville dela med dig av bestämde du helt själv. Att skylla på andra deltagare på forumet för att det pratas om en gammal verison (Förutom Bulgariarn Burst vilket jag helt tar på mig ansvaret för då jag har läst den och även känner några som tränat efter den, med eller utom "förstärkning".) så är det väl för att du själv och Medusa faktiskt har kört en gammal version? Det finns vad jag vet ingen som kör efter någon nyare version på forumet?

Medusa
2004-12-14, 11:41
Så mao är skaderisken i SG väldigt hög ?? Eller jag missförstår dig ?

För mig var skaderisken högre med SG, om den är väldigt hög för alla vet jag inte.

Medusa
2004-12-14, 11:44
Och du har fortfarande tränat hur länge?


Tränat i 13-14 månader nu, innan jag började med SG hade jag först ökat från 71 kg till 82 kg under 9 månader, bänkade runt 95 kg och böjde 120 kg. Efter SG bänkade jag 1x120, samt 140 kg i böj, kroppsvikten ökade med 11 kg.

Normala nybörjarökningar bumbi? :D

pellepedal
2004-12-14, 11:53
Z... Du har PM!

jwzrd
2004-12-14, 12:06
Det är helt ok ökningar tycker jag. Ungefär vad någon som ligger i presterar under dom första två åren. Du har helt klart fått bra resultat.

Jag vet inte vad det är som gör att pellepedal ser rött hela tiden. I hela tråden finns just nu två kritiska argument mot SG. Det ena är det Medusa säger om skaderisken, det andra är det z-bumbi säger om att dess metod som eventuellt mer lämpad för tyngdlyftningsträning.

Jag vill avdemonisera SG (och alla andra träningsmetoder) och se vad dom består av. Vad resultaten blir av dom föredrar jag att fundera över själv i relation till vad jag anser mig klara och eventuellt prova.


``"hyperacceleration" och "hyperadaption"´´

Tillåt mig fnissa en smula. Sådana begrepp kan jag helt enkelt inte ta på allvar. Två nonsensord uppfunna av SG-författaren. För er som är logiskt utmanade så bör jag kanske förtydliga att jag inte kritiserar vad som eventuellt ligger bakom orden, utan orden i sig. Vad är det som gör att man väljer att hitta på flummiga ord som etikett på olika aspekter av träningen? Känns det inte lite förnedrande att behöva läsa sånt?

Hinner inte skriva mer, ska ta FancyPantsHyperslappageLunch2000(tm) som del av min dagliga SmartyPantsTimesliceAllocationRecoveryPhaseAbsorbt ion(tm). Obs!!!11!!oneone!!1 TA REDA PÅ FAKTA innan ni antyder något om min HellaOptimisedGrowthPlanMethodOfRapidButtKickage20 03-metod.

Menigar
2004-12-14, 12:15
Hinner inte skriva mer, ska ta FancyPantsHyperslappageLunch2000(tm) som del av min dagliga SmartyPantsTimesliceAllocationRecoveryPhaseAbsorbt ion(tm). Obs!!!11!!oneone!!1 TA REDA PÅ FAKTA innan ni antyder något om min HellaOptimisedGrowthPlanMethodOfRapidButtKickage20 03-metod.

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :D

pellepedal
2004-12-14, 12:27
Det är helt ok ökningar tycker jag. Ungefär vad någon som ligger i presterar under dom första två åren. Du har helt klart fått bra resultat.

Jag vet inte vad det är som gör att pellepedal ser rött hela tiden. I hela tråden finns just nu två kritiska argument mot SG. Det ena är det Medusa säger om skaderisken, det andra är det z-bumbi säger om att dess metod som eventuellt mer lämpad för tyngdlyftningsträning.

Jag vill avdemonisera SG (och alla andra träningsmetoder) och se vad dom består av. Vad resultaten blir av dom föredrar jag att fundera över själv i relation till vad jag anser mig klara och eventuellt prova.


``"hyperacceleration" och "hyperadaption"´´

Tillåt mig fnissa en smula. Sådana begrepp kan jag helt enkelt inte ta på allvar. Två nonsensord uppfunna av SG-författaren. För er som är logiskt utmanade så bör jag kanske förtydliga att jag inte kritiserar vad som eventuellt ligger bakom orden, utan orden i sig. Vad är det som gör att man väljer att hitta på flummiga ord som etikett på olika aspekter av träningen? Känns det inte lite förnedrande att behöva läsa sånt?

Hinner inte skriva mer, ska ta FancyPantsHyperslappageLunch2000(tm) som del av min dagliga SmartyPantsTimesliceAllocationRecoveryPhaseAbsorbt ion(tm). Obs!!!11!!oneone!!1 TA REDA PÅ FAKTA innan ni antyder något om min HellaOptimisedGrowthPlanMethodOfRapidButtKickage20 03-metod.

Men hallå. Det jag retar mig på är att du hänger upp dig på småsaker. Vad spelar det för roll vad författaren av boken änvänder för ord.

Så länge det han skriver (i det här fallet SG) levererar det jag vill ha, spelar det väl ingen roll om varannat ord skulle vara bajs eller vad som helst.
När jag köper en bok om ett nytt träningsupplägg är jag inte ute efter nån skönlitteratur. Jag vill ha bättre resultat av träningen än vad jag fått tidigare. Då tycker i alla fall inte jag det spelar nån roll om författaren använder vissa ord som ingen annan gör.

Stämmer inte det in på dig är det nog bättre du går med i nån läsgrupp på biblioteket eller nåt. För så värst många träningsböcker kommer du nog inte köpa i så fall...

Och vad gäller diskusionerna med Z, så tror jag vi löst det nu...

jwzrd
2004-12-14, 13:35
Men hallå. Det jag retar mig på är att du hänger upp dig på småsaker. Vad spelar det för roll vad författaren av boken änvänder för ord.

Så länge det han skriver (i det här fallet SG) levererar det jag vill ha, spelar det väl ingen roll om varannat ord skulle vara bajs eller vad som helst.
När jag köper en bok om ett nytt träningsupplägg är jag inte ute efter nån skönlitteratur. Jag vill ha bättre resultat av träningen än vad jag fått tidigare. Då tycker i alla fall inte jag det spelar nån roll om författaren använder vissa ord som ingen annan gör.

Stämmer inte det in på dig är det nog bättre du går med i nån läsgrupp på biblioteket eller nåt. För så värst många träningsböcker kommer du nog inte köpa i så fall...

Och vad gäller diskusionerna med Z, så tror jag vi löst det nu...

Du har rätt i att jag inte köper så många träningsböcker, för dom flesta innehåller just det. Uppfunna ord att tillskriva allsköns magi och lura tonåringar med. Det känns inte seriöst att läsa sånt helt enkelt. Det spelar ingen roll hur bra metoden är, marknadsförs den på det sättet kan jag omöjligt ta den på allvar.

pellepedal
2004-12-14, 13:58
Du har rätt i att jag inte köper så många träningsböcker, för dom flesta innehåller just det. Uppfunna ord att tillskriva allsköns magi och lura tonåringar med. Det känns inte seriöst att läsa sånt helt enkelt. Det spelar ingen roll hur bra metoden är, marknadsförs den på det sättet kan jag omöjligt ta den på allvar.

Ok. Då tycker jag snarare det är du som har problem med hur du uppfattar det du läser...
Själv tycker jag inte det spelar nån roll hur språker är bara boken levererar det man vill ha av den när man kör det den förespråkar. I det här fallet, mycket mer muskler.
Vi kan väl lämna det här nu. Känns som vi bara irreterar oss på fel småsaker i varandras inlägg. Eller?

jwzrd
2004-12-14, 13:59
Jag är skeptisk mot modeord och andra magiska ord som värdeladdas. När jag läser en text så är jag ute efter substans.

Medusa
2004-12-14, 15:06
"Hyperacceleration" är den fas av periodiseringen när man tränar väldigt hårt, så att man blir akut övertränad. "Hyperadaption" är den fas av periodiseringen som följer, då skär man ner på antalet set och reps, ökar vilan, ger kroppen möjlighet att ta igen "laggen" från den första fasen, därav "adaption". Boken är på engelska.

Såvitt jag känner till finns det inga ord för detta redan, då är det väl bara bra om författaren skapar ett ord med en viss definition som är relevant för det han/hon presenterar.

jwzrd
2004-12-14, 15:15
Menar du att ordet "hyperacceleration" har något som helst att göra med: "att träna sig till ett akut övertränat tillstånd över en given tidsperiod"? Exakt vilken hastighet är det som accelereras så fasligt mycket?

Adaption betyder sen anpassning, vilket inte riktigt är samma sak som att sänka intensiteten och träningsfrekvensen. Åtminstone inte för vanliga människor som nöjer sig med det vanliga vokabuläret. Hur blev det sen Hyperadaption? Vari ligger sjäva hyper-heten av anpassningen?

Du förtstår fortfarande inte att orden är rent hittepu (för att använda skånska)? Det är etiketter på olika aspekter av SG-metoden, jag är väl medveten om det. Det fungerar, som jag tjatat om bjärty gånger, säkerligen hur bra som helst. Men måste det marknadsföras så barnsligt?

Medusa
2004-12-14, 15:24
Det sker över 3 veckor, vilket är en kort tid att bli övertränad på, då får man ha det som syfte.

Adaption" kommer av att man ger kroppen en chans att anpassa sig, något som den inte kunde göra under första fasen helt enkelt därför att mängden arbete var alldeles för stor.

Marknadsföringen tycker jag är häftig :D

jwzrd
2004-12-14, 15:26
Det är ändå ett rätt så intressant sätt att smiska kroppen på. Det överlägset svåraste i sammanhanget är ändå inte att göra reppen man ska på gymmet, utan att gå dit.

Varför tycker du förresten att skaderisken är högre i SG än din nya träningsvariant Medusa? Är det inflammationer i axlar osv du menar?

Medusa
2004-12-14, 17:16
Det är ändå ett rätt så intressant sätt att smiska kroppen på. Det överlägset svåraste i sammanhanget är ändå inte att göra reppen man ska på gymmet, utan att gå dit.

Varför tycker du förresten att skaderisken är högre i SG än din nya träningsvariant Medusa? Är det inflammationer i axlar osv du menar?
Det är ett bra program, man växer snabbt på det...PM:a mig om du vill veta mera...

Jag tycker skaderisken är högre...Man tränar musklerna 3-6 ggr i veckan, vilket utsätter fästen och ursprung för enorma påfrestningar, speciellt då som du skrev, axlarna...Dessutom gör man relativt få set, 3-5 oftast, vilket innebär att man är väldigt stark i de set man gör, även om repstalet kan vara ex 13-15 så kan man fortfarande lyfta riktigt tungt i och med att det är så få set så blir man inte utröttad, detta kombinerat med den extrema frekvensen är enligt mig, farligt...Det sista låter löjligt, men man växer så snabbt att man får se till så att resten av kroppen hänger med, annars lyfter man snart för mycket...Som att försöka passa in en XXXL kille i en XXL tröja...

jwzrd
2004-12-14, 17:22
Du kanske förstår min skepsis mot "växer för snabbt"-ideerna.

Om jag ställer det i ljuset av det jag upplever som skillnad nu när jag tränar igenom kroppen två varv varje vecka, så undrar jag om det inte är den ökade tonusen du tycker är att du växer snabbare? Iallafall förklarar jag det så för mig själv, jag har svårt att tänka mig någon annan förklaring. Jag ser/är definitivt större genomsnittligt under dagen/veckorna när jag tränar såhär eftersom jag alltid har "två-dagar-efter"-tryck i ena halvan av kroppen. Det är en skön känsla för egot, men jag vet inte om det finns mer bakom ännu.

Medusa
2004-12-14, 17:31
Jo, jag förstår din skepsis...
Det kan vara som du säger, att man har sådant tryck genom veckan så att man upplever sig som större...Men min styrka ökade för varje vecka, likaså kroppsvikten, en del var fett dessutom...Men jag tycker inte man på något sätt ska måla ut det som något superprogram, för det som låg till grund var disciplin och väldigt hård träning, samt ev. nybörjarökningar...Alla program har sina fördelar och nackdelar, men jag vet att SG inte är optimalt för mig...

jwzrd
2004-12-14, 17:36
Och där sattes fingret på det berömda Det. Hård träning och disciplin. Om vi uppfinner ett ord att tillskriva den magin till, så kan vi sen sälja en bok full av dravel och tjäna pengar. Vi kallar den Megastfuandsquatbjotch2000 :D

Medusa
2004-12-14, 17:40
Och där sattes fingret på det berömda Det. Hård träning och disciplin. Om vi uppfinner ett ord att tillskriva den magin till, så kan vi sen sälja en bok full av dravel och tjäna pengar. Vi kallar den Megastfuandsquatbjotch2000 :D
:D

Nej men seriöst...Om man tror på vad man gör, går in för det till 100%, sköter dieten, då ökar man bra, om inte programmet är katastrofalt och konstruerat av en komplett idiot....

jwzrd
2004-12-14, 17:43
Naturligtvis, det är därför såna här diskussioner ofta är på fel plan. Grundförutsättningen är ju att man sköter allting "fram" till dom jämföra metoderna. Vilket blir skillnaden mellan en realisering av SG jämfört med mitt eget program för mig. Jag ökar, och ökar till min belåtenhet med mitt program redan, så vilka ytterligare ökningar skulle SG medföra?

z_bumbi
2004-12-14, 17:45
Och där sattes fingret på det berömda Det. Hård träning och disciplin. Om vi uppfinner ett ord att tillskriva den magin till, så kan vi sen sälja en bok full av dravel och tjäna pengar. Vi kallar den Megastfuandsquatbjotch2000 :D

Glöm inte maten också, man måste äta för att öka.
Iofs lägger du det i en annan bok som heter Megastfuandeatbjotch2006
2006 för att visa att det är framtidens diet. :thumbup:

pellepedal
2004-12-14, 17:47
Menar du att ordet "hyperacceleration" har något som helst att göra med: "att träna sig till ett akut övertränat tillstånd över en given tidsperiod"? Exakt vilken hastighet är det som accelereras så fasligt mycket?</QUOTE]

Det är stressen på muskeln som accelererar.

[QUOTE]Adaption betyder sen anpassning, vilket inte riktigt är samma sak som att sänka intensiteten och träningsfrekvensen. Åtminstone inte för vanliga människor som nöjer sig med det vanliga vokabuläret. Hur blev det sen Hyperadaption? Vari ligger sjäva hyper-heten av anpassningen?

Kroppen försöker hinna ifatt och anpassa sig till den nya extreme omställningen. Det är i den här fasen det verkligen händer saker i SG.

Du förtstår fortfarande inte att orden är rent hittepu (för att använda skånska)? Det är etiketter på olika aspekter av SG-metoden, jag är väl medveten om det. Det fungerar, som jag tjatat om bjärty gånger, säkerligen hur bra som helst. Men måste det marknadsföras så barnsligt?

Skit samma om de har hittat på orden. Läser man hela boken känns orden rätt bra.

Det kommer ett PM till dig snart. :thumbup:

Medusa
2004-12-14, 17:47
så vilka ytterligare ökningar skulle SG medföra?

Och det är vad man inte vet ännu... :D

Jorgen
2004-12-14, 17:48
:D

Nej men seriöst...Om man tror på vad man gör, går in för det till 100%, sköter dieten, då ökar man bra, om inte programmet är katastrofalt och konstruerat av en komplett idiot....
Exakt! :thumbup:

//Jörgen

Medusa
2004-12-14, 17:54
Exakt! :thumbup:

//Jörgen
Det är vad jag inte riktigt såg i början när jag var här, men insåg sen...Det kvittar hur "optimalt" ett program är på papperet, tycker man inte att det är kul så spelar det ingen roll, först när man tycker det är kul sköter man dieten, utför varenda repetition i varje set med precision, sover ordentligt, för man vet att man ökar...All träning ger resultat helt enkelt, högsetsträning, HIT, HST, SG, allting är bara olika sätt att vrida principerna (som alltid är desamma) för att hitta något som man tycker är intressant och roligt...Men det finns alltid något som är optimalt just för dig vid det tillfället, men det vet man oftast inte vad det är...

pellepedal
2004-12-14, 17:57
Det är vad jag inte riktigt såg i början när jag var här, men insåg sen...Det kvittar hur "optimalt" ett program är på papperet, tycker man inte att det är kul så spelar det ingen roll, ...

Exakt! Det är därför jag skriver att man måste ge varje program 100% under en tid innan man kan uttala sig om hur det är...

Bite
2004-12-14, 18:07
Det är vad jag inte riktigt såg i början när jag var här, men insåg sen...Det kvittar hur "optimalt" ett program är på papperet, tycker man inte att det är kul så spelar det ingen roll, först när man tycker det är kul sköter man dieten, utför varenda repetition i varje set med precision, sover ordentligt, för man vet att man ökar...All träning ger resultat helt enkelt, högsetsträning, HIT, HST, SG, allting är bara olika sätt att vrida principerna (som alltid är desamma) för att hitta något som man tycker är intressant och roligt...Men det finns alltid något som är optimalt just för dig vid det tillfället, men det vet man oftast inte vad det är...
Bra skrivet :thumbup: Är man lite analytiskt lagd har man nog stort nöje av att köra ett väldigt styrt program för att kunna utvärdera något konkret, är man som jag mer spontan så kör man nog hellre "på känsla" som det heter, därmed inte sagt att jag inte har någon grundtanke bakom träningen. Sen vet vi ju alla att det enda man verkligen måste känna till är de heliga "Weider Principles" :D

jwzrd
2004-12-14, 20:10
Kroppen försöker hinna ifatt och anpassa sig till den nya extreme omställningen. Det är i den här fasen det verkligen händer saker i SG.



Skit samma om de har hittat på orden. Läser man hela boken känns orden rätt bra.

Det kommer ett PM till dig snart. :thumbup:

Varje gång du förklarar vad någon aspekt av SG innebär, så använder du fler SG-ord, grejen är att SG-orden helt och totalt saknar betydelse utanför SG-sfären. JAja, men nu är vi klara med förspelet osv osv.

pellepedal
2004-12-14, 20:14
Varje gång du förklarar vad någon aspekt av SG innebär, så använder du fler SG-ord, grejen är att SG-orden helt och totalt saknar betydelse utanför SG-sfären. JAja, men nu är vi klara med förspelet osv osv.

Jag är så inkörd på SG och dess ättlingar sen många år så jag glömmer väl bort att det kanske är "lokala uttryck"...

levak
2013-10-15, 01:19
.Jag vet att vi har eller hade en kille hör som har protes på sin ena underarm, någon som kommer ihåg vem det är eller om han ser detta kan göra sig påmind?

Det är ju jag! Eller vet att det finns/fanns en till men...

Jag är amputerad på höger underarm efter handleden. Tränar också styrkelyft men min och din systers problematik är väldigt olika är jag rädd. Finns vissa gemensamma grejer man kan hitta...

Först av allt, hitta vad hon kan göra t.ex. kan hon köra bänkpress fast med kortare ROM? Hålla i en stång på axlarna för knäböj?

Eftersom hon inte har full rörlighet kan man inte utgå från "det normala" utan anpassa det. När jag kör knäböj, highbar, naglar jag fast stången med underarmen. Det ser lite skevt ut kanske men det funkar utmärkt.

Marklyft kan ju bli svårt utan rak arm eller smärtsamt då gravitationen gärna vill räta på armen. Det skulle gå kanske fästa en sorts manschett på överarmen med en krok på som grabbar på stången.

Chins och rodd går att göra med antingen rep+krok eller gummiband. Jag kan köra med att jag sätter gummibandet vid armbågen och sen drar (men jag gör det aldrig/sällan för jag tyckt det är sjukt tråkigt...)

Hitta en sjukgymnast som förstår hennes mål! Jag gick genom ett flertal innan jag gav upp på dem. Jag sa att jag ville lyfta 250kg i marklyft och de gav mig övningar där jag låg på marken och spände bäcken+bålmusklerna. Nu är jag uppe på 220kg, snart 230.

Låt mig sova på det så ska jag se om jag kommer på mer. Pma gärna om du/ni undrar något specifikt.

Gpajpen
2013-10-15, 07:38
Bra bump, nästan 10års - jubileum.

levak
2013-10-15, 11:07
Åh fan...