handdator

Visa fullständig version : Mp3-spelare i julklapp


Hades
2004-12-12, 22:56
Tänkte ju önska mig en sådan i julklapp. Vilket märke och vilken modell är att föredra? Behöver ingen värstingvariant utan snarare något i prisklassen 1500 kr och nedåt. Vilken spelare är mest prisvärd för det priset?

Jag är medveten om att det varit uppe en del diskussioner om det förut, men det har mest handlat om enskilda modeller då.

Prankie
2004-12-12, 22:58
Flashminne eller HDD?

Hades
2004-12-12, 23:00
Flashminne eller HDD?
Är så dåligt insatt. Flashminne är de små minnena på upp till 1 GB eller så?

Frantic
2004-12-12, 23:03
Ta en titt här!
http://www.expressen.se/index.jsp?a=217749
Klicka på bildspecialen. Det fanns en del i din prisklass där

Hades
2004-12-12, 23:07
Känns ju iofs vettigt att skaffa en spelare så man kan lägga över alla mp3:or. Som en säkerhetskopia om inte annat. Isåfall får det bli en på 40 GB. Då kommer man knappast ner i 1500 ;)

Edit: Men det är nog smartare att bränna ut dem på dvd. Så, flashminne får det nog bli.

Yankeee
2004-12-12, 23:20
iAudio och iRiver, bäst som vanligt. Visst var iPod:en också i topp, men den tappar på ljudet, vilket är det man borde bry sig mest om. Enda fördelen med en iPod skulle väl vara om man av någon anledning skulle använda den till en steroanläggning.

Garnax
2004-12-13, 00:50
Ljudet i iPod mini tycker jag är sjukt bra. Är mycket nöjd med den.

Dock ska man som vanligt inte lira med 128kbit/s om man vill ha riktigt bra ljud.

4GB ligger runt 2500kr...

För de mindre spelarna kan man säga så här:

1500kr får du antingen en 128/256MB bra spelare eller en 512MB dålig spelare...

Jag skulle dock aldrig stå ut med 128 eller 256MB då jag vill ha mer musik än 2 album.

Evensar
2004-12-13, 00:57
Ljudet i iPod mini tycker jag är sjukt bra. Är mycket nöjd med den.

Dock ska man som vanligt inte lira med 128kbit/s om man vill ha riktigt bra ljud.

4GB ligger runt 2500kr...

För de mindre spelarna kan man säga så här:

1500kr får du antingen en 128/256MB bra spelare eller en 512MB dålig spelare...

Jag skulle dock aldrig stå ut med 128 eller 256MB då jag vill ha mer musik än 2 album.

Jag har en iPod 4G och ljudet i den är riktigt bra. Sen är den snygg också... helt klart snyggast av alla mp3 spelare. Tycker jag alltså! Coola tillbehör finns också att köpa till iPoden men dessa saker är dock ganska dyra. Som Bose högtalar kittet. *vill ha*

Yankeee
2004-12-13, 01:03
Ljudet i iPod mini tycker jag är sjukt bra. Är mycket nöjd med den.

Dock ska man som vanligt inte lira med 128kbit/s om man vill ha riktigt bra ljud.

4GB ligger runt 2500kr...

För de mindre spelarna kan man säga så här:

1500kr får du antingen en 128/256MB bra spelare eller en 512MB dålig spelare...

Jag skulle dock aldrig stå ut med 128 eller 256MB då jag vill ha mer musik än 2 album.

Vad jämför du med när du säger att den har sjukt bra ljud?

256MB räcker om man inte är utan datorn i flera dagar i rad, då är det ingen höjdare.

Garnax
2004-12-13, 01:13
Vad jämför du med när du säger att den har sjukt bra ljud?

256MB räcker om man inte är utan datorn i flera dagar i rad, då är det ingen höjdare.

Jag jämför med bra ljud.

Ljudet är klart, bra bas...på maxvolym (vilket är riktigt högt) så är ljudet fortfarande kristallklart och bra bas...

Rent klart ljud även på hög volym.

hörlurarna man får med är riktigt bra.

Mitt surroundsystem ger inte ett bättre ljud....

Sen kan man inte klandra spelaren för att lågt samplade låtar inte låter bra...

De låter lågt...klart ljud men lågt.

De ska vara minst 192kbit/s på MP3:or

Jag är mer än nöjd med den och den är absolut värt sina 2500kr.

Att den har 4GB och fungerar som en extra HDD om man vill flytta saker via USB 2.0 eller firewire är en bonus.

Den har även kalender,spel,telefonbok osv...genialt navigationsystem.
Man kan scrolla igenom 1000 låtar på ett par sekunder om man vill och organisera spellistor.

Jag lägger in hela album och döper spellistor efter albumen. Sen har jag några mixade och lugn musik listor osv

Einar
2004-12-13, 01:19
iAudio och iRiver, bäst som vanligt. Visst var iPod:en också i topp, men den tappar på ljudet, vilket är det man borde bry sig mest om. Enda fördelen med en iPod skulle väl vara om man av någon anledning skulle använda den till en steroanläggning.

Japp. iAudio och iRiver är bäst :thumbup:

Yankeee
2004-12-13, 01:32
Jag jämför med bra ljud.

Du måste ha något att referera till. Bra enligt dig säger inte speciellt mycket.

Garnax
2004-12-13, 01:38
När det första som slår en när man startar den är hur otroligt bra ljud det är i den så är det bra ljud.

och jag tillhör inte dom som sitter o lyssnar normalt på musik via en fm radio med brus i så allt annat är bra...

När jag visar den för en polare, min mamma min syrra och hennes kille och de första alla av dem säger är: Jävlar vilket ljud

Då är det bra ljud...

Hades
2004-12-13, 02:24
När det första som slår en när man startar den är hur otroligt bra ljud det är i den så är det bra ljud.

och jag tillhör inte dom som sitter o lyssnar normalt på musik via en fm radio med brus i så allt annat är bra...

När jag visar den för en polare, min mamma min syrra och hennes kille och de första alla av dem säger är: Jävlar vilket ljud

Då är det bra ljud...
Vad lyssnar du på för typer av musik då?

Hursomhelst, tror det lutar åt en iRiver just nu. Verkar som att många klagar på batteritiden på iPod och flera säger att ljudet är bättre på iRiver. Sen så är iRiver väldigt liten och nätt. ;)

raZmus
2004-12-13, 02:38
Jag kan förmodligen fixa bra pris på de stora iPod-modellerna (4g 40gb, 40gb photo, 60gb photo). PMa mig om ni är intresserade.

Jag är en iPod-förespråkare som ni kanske vet, älskar min :) och får min nya 60gb Photo imorgon. Batteritiden på 15timmar är direkt jämförbar med iRiverns 16 (prata inte om 50timmar för det gäller med batteripack och såna finns mängder av till ipoden också). När det gäller ljudkvaliteten har jag faktiskt inte hört en iRiver, men jag kan lova att med mina Etymotic 6i så låter poden allt annat än dåligt. Inga originallurar tåls att testas med ;). Apple's service är ENORMT bra, hörlurarna pajjade på min förra, hade nya vid dörren dagen efter, kostnadsfritt och utan att skicka in de gamla.

Kan kanske även fixa iRiver-spelare till bra priser, man både du och jag blir säkert gladare om det blir en iPod :P

Garnax
2004-12-13, 02:46
grannen har en 40GB...gillar inte den...stor som en vanlig HDD till datorn...inget man springer med i fickan direkt...

Men mini är perfekt.

Jag lyssnar mycket på trance...

Jag kan motivera behovet av mina 4GB med att mitt arbete kräver musik.

Sitta 2 timmar i en soffa utan TV utan radio och lysen av medans brukaren sover kräver att man har något man kan roa sig med. Då det är dödstyst så är Radio via nallen ett måste och en MP3 spelare så man har något att lyssna på.

O då räcker det inte med 2 album för man har ganska trist och tyst hela dagen så det blir mycket lyssna av.

raZmus
2004-12-13, 02:58
60gb är lagom :D, är inte mycket större än en kortlek. Photo 60gb är dessutom 3mm tunnare än 4g 40gb. Har även två minis här i hushållet om jag nu skulle behöva använda en sån ;)

Hardrocker
2004-12-13, 15:01
Jag har en Jens of sweden mp-300. Jag köpte den för den är liten och smidig plus att den har bra ljud. Ett stort plus är att den har inbyggd radiosändare så att man kan "koppla" in den i alla stereo som radio. Grymt skönt att ha i t.ex. bilen när man är ute och reser.