handdator

Visa fullständig version : Hur vet jag att min träning kommer resultera i symetri?


johnnytex
2004-12-12, 21:55
Jag är nybörjare inom stryketräning, har tränat i 1,5 år, och undrar helt enkelt om någon vill titta på dessa siffror och säga vart jag bör lägga krutet för att slippa otrevliga svaga muskler som kan ge skador osv...Jag klistar in veckans värden på träningen:

kp=73kg

Bröst/Triceps
Dips 7reps @ kp+ 20kg 6,6reps @ kp+21,25kg
Hantelbänkpress 6,6,5 reps @ 21kg
Lutande hantelpress (cirka 30grader) 7,7,6 @ 17,5kg
Pushdowns 7,6,6reps @ 65kg

Rygg
Marklyft inga värden
Chins 8 @ kp 6 @ 5kg+kp 5 @ 3,75kg+kp
Skivstångsrodd 8,7,7 @ 55kg
Hantelshrugs 8,7,6 @ 27,5kg

Axlar/mage
Hantelpress 8 @ 16kg 6,6 @ 17,5kg
Sidolyft 7,7,6 @ 8kg
Benlyft 8 @ 2,5kg 8 @ 3,75kg 10 @ 3,75kg
Snedacrunches 7,7 @ 50kg (maskin)

Ben/Biceps 11-dec
Skivstångscurl 7,7,6 @ 32,5kg
Hammercurl 7 @ 11kg 6,6 @ 13kg
Knäböj 8,8 @ 80kg 6 @ 90kg
Stående vadpress 8 @ 8plates 6,7 @ 7plates (maskin)

Nå, ge gärna tips på förändringar i mitt schema oxå! Kan säga att ben inte prioriteras... :em:

Griip
2004-12-12, 21:58
Svårt att se men ser rätt normalt ut. Du har starka ben för att inte prioritera dem iaf.

Försök att ta reda på max eller 3rep max eller liknande, mycket lättare då.

johnnytex
2004-12-12, 22:00
Svårt att se men ser rätt normalt ut. Du har starka ben för att inte prioritera dem iaf.


Tack. Det är väl det enda som är någerlunda på denna kropp, det är därför jag vill lägga lite krut på överkroppen...


Försök att ta reda på max eller 3rep max eller liknande, mycket lättare då.

Jag har aldrig maxat :em:

Sheogorath
2004-12-13, 10:11
Om det är symmetri du pratar om är det ju hur kroppsdelarnas STORLEK förhåller sig till varandra, inte hur starka de är. Jag har biceps som får folk att anta att jag kör bicepscurls på stora vikter, men jag ligger och reppar på inte mer än 50 kg. Mina biceps är kanske en av mina visuellt bästa muskelgrupper, men är samtidigt kanske de klenaste! På samma sätt har jag inte särskilt bra tjocklek i ryggen men kör skivstångsrodd med stopp på relativt höga vikter. Alltså: vad du tar i olika övningar kan kanske ge en fingervisning om din symmetri, men en mycket dålig sådan. För utvärdering av symmetri finns det bara två saker som gäller: måttband och spegel.

Sen hur du ska bli mer symmetrisk när du väl bestämt dig för var du vill öka är en fråga i sig. Om vi tar mig som exempel: eftersom jag har stora armar har jag helt enkelt låtit dem följa med i press och dragövningar och skitit i specifika biceps- triceps och underarmsövningar under lång tid. Nu har bröstomfånget kommit i fatt och jag kör armar igen och de två kroppsdelarna ligger nu i fas. Detta är ett exempel på hur man kan göra.

Piranha
2004-12-13, 10:26
Hur många övningar du kör per muskelgrupp etc är egentligen helt ovidkommande , alla har olika genetik och olika lätt för att bygga på muskelgrupperna , vissa muskler kommer du att få prioritera och vissa kan du glassa på ..

Titta i spegeln , be någon annan bedömma dig , ta foton jämmför med tidigare tagna foton , och anpassa programmet efter det.

z_bumbi
2004-12-13, 10:36
Det handlar om styrkesymetri och inte något byggartjafs den här gången.

Det är omöjligt att avgöra från vikterna och övningarna men tränar man hela kroppen ungefär lika mycket ska det mycket till innan man bygger upp en obalans, kroppen är inte helt dum så den inte strävar efter balans i viss mån.
Tror man att det är ett problem så får man fråga någon väldigt kunnig om hjälp då obalans i styrkan oftast visar sig när man tränar och är annars väldigt svårt att testa fram då alla har så olika kroppar samt även olika teknik på olika övningar.
Sen behöver det inte vara skillnader på muskelstyrka utan bara "korta" muskler som ställer till problemen vilket inte underlättar en bedömning.

Edit: Glömde ett ord.

johnnytex
2004-12-13, 13:19
Det handlar om styrkesymetri och inte något byggartjafs den här gången.


Ah, ja jag formulerade det kanske lite flummigt. Jag menade inte rent visuellt utan styrekmässigt, var därför jag skrev in värden på olika övningar och inte bilder på mig sj...Men om jag kör:

Mån: Bröst/Tri
Ons: Hela ryggen
Fre: Axlar/mage
Lör: Ben/biceps

så behöver jag inte ora mig nåt nämvärt för att komma i obalans?

Griip
2004-12-13, 14:26
Tror jag inte. Inte förrän du vet så pass mycket om styrketräning så du kan fixa det själv iallafall. Förstod nån det där? :)

johnnytex
2004-12-13, 15:16
Tror jag inte. Inte förrän du vet så pass mycket om styrketräning så du kan fixa det själv iallafall. Förstod nån det där? :)

Inte jag iaf. Och det är till mig du borde vända ditt svar till.

Griip
2004-12-13, 15:27
Tror inte det där schemat(Beroende på vilka övningar och hur mycket av det olika du gör, givetvis) kommer få dina muskler att hamna i obalans. Inte förrän du tränat riktigt mycket kanske, och då vet du förmodligen såpass mycket om träningen så du kan ändra balansen själv utan större problem. Bättre? :D

johnnytex
2004-12-13, 15:57
Tror inte det där schemat(Beroende på vilka övningar och hur mycket av det olika du gör, givetvis) kommer få dina muskler att hamna i obalans. Inte förrän du tränat riktigt mycket kanske, och då vet du förmodligen såpass mycket om träningen så du kan ändra balansen själv utan större problem. Bättre? :D

Jodå ;)