handdator

Visa fullständig version : Lite tips, får inte till mina biceps!!!!!


luna
2004-12-12, 18:09
skulle behöva lite hjälp eller tips , jag kör biceps 3 övningar exp:3 *8
tungt får bra pump men dom väkser inte som resten av kroppen .
har provat köra mer övningar o mer reps , men jag får inte till det
eller skan man köra med lätta vikter och mer reps ,
:smash: blir galen :bpump:

swarre
2004-12-12, 18:19
skulle behöva lite hjälp eller tips , jag kör biceps 3 övningar exp:3 *8
tungt får bra pump men dom väkser inte som resten av kroppen .
har provat köra mer övningar o mer reps , men jag får inte till det
eller skan man köra med lätta vikter och mer reps ,
:smash: blir galen :bpump:


Sök! Arne har lagt upp en läsvärd "artikel" angående triceps, läs den! :thumbup: Pröva att höra av dig till honom direkt om du inte hittar den...

acke_t
2004-12-12, 18:21
Sök! Arne har lagt upp en läsvärd "artikel" angående triceps, läs den! :thumbup: Pröva att höra av dig till honom direkt om du inte hittar den...

var det inte biceps det handlade om? :confused:

Arnesson
2004-12-12, 18:28
Testa att köra flera set, mina har börjat växa mycket mera med ca 12-15 set.
Jag kör hantelcurls, skivstångcurl, hammercurl samt scottcurl med hantel.

Jinjavitus
2004-12-12, 18:40
Testa att köra flera set, mina har börjat växa mycket mera med ca 12-15 set.
Jag kör hantelcurls, skivstångcurl, hammercurl samt scottcurl med hantel.

LOL. Tänkte precis föreslå att köra färre set :cool:
max 6 set för biceps och triceps IMO

kalle_banan
2004-12-12, 18:40
ge dom tid, en dag märker du också att dina biceps är stora som hus bara du tränar och vilar och äter som man ska. det finns inga magiska upplägg eller teorier, träna på och variera dig så ska allting bli hur bra som hellst, i am living proof.
tänk också på förr i tiden då dom inte had "max-ot" eller arnes superupplägg utan bara gick till gymmet och under skedde ändå, tror du inte våra kroppar är likadana då som nu?

Griip
2004-12-12, 18:45
3 set räcker, resten tar du igen på rodden.

aliquis
2004-12-12, 18:51
Skulle ju vara rätt knepigt om ens överarms mått ökade med 5cm utan att man ökade vad? 10kg i kroppsvikt? för man borde väl öka en hel del på andra ställen samtidigt..
Och jag tror visst dina biceps växer.

Allan
2004-12-12, 18:52
3 set räcker, resten tar du igen på rodden.

Det gör det INTE!

Dessutom ska antalet set helst återspegla proportionen i storlek. Triceps är en större muskel och ska följdaktligen ha mer pisk.

allan

Allan
2004-12-12, 18:53
Skulle ju vara rätt knepigt om ens överarms mått ökade med 5cm utan att man ökade vad? 10kg i kroppsvikt? för man borde väl öka en hel del på andra ställen samtidigt..
Och jag tror visst dina biceps växer.

Bra sammanfattning! Större muskler fodrar större kroppsvikt.

allan

Griip
2004-12-12, 18:58
Det gör det INTE!

Dessutom ska antalet set helst återspegla proportionen i storlek. Triceps är en större muskel och ska följdaktligen ha mer pisk.

allan

Kör du ett hårt ryggpass med mycket rodd så är dina biceps SLUT efter det. Sen om man nu måste curla kan man ta det vid ett annat pass.

Allan
2004-12-12, 19:03
Kör du ett hårt ryggpass med mycket rodd så är dina biceps SLUT efter det. Sen om man nu måste curla kan man ta det vid ett annat pass.

Håhåjaja. Jag kör mellan tolv och fjorton set skivstångsrodd plus en driva chins vid mina ryggpass. Plus lite annat. Och jag orkar ALLTID köra biceps rejält. Idag toppade jag med tre åttor på 165 kg i skivstångsrodden, Blir du så slut i biceps av ryggövningarna behöver du teknikhjälp. (Obs - detta inte sagt som sarkasm utan som ett gott råd.)
Idag verkar folk vara rädda för att faktiskt köra hårt

:thumbup:


allan

Griip
2004-12-12, 19:04
Hur kör du skivstångsrodd? 45 graders framåtlutning antar jag? Just sådan tar inte mycket på biceps, knappt alls. Syftar mer på sittande rodd, framåtlutad rodd och chins/pulldowns/pullups.


(Edit, igen. Måste bara påpeka att detta är mycket som jag själv tycker. Tycker personligen biceps är den mest överskattade och övertränade muskeln på hela kroppen, om ni misstycker så lyssna inte LIKA MYCKET ;))

Baan
2004-12-12, 19:06
tycker också det krävs en del set för biceps, minst 5-6 säg två övningar för att hålla dom åtminstone i trim...

annars låter 12-15 okej, det är itne särskilt lång vila på biceps, tycker jag i vilket fall, så det går rätt snabbt utföra ändå, träningen behöver inte bli en heldag på gymmet direkt.

jwzrd
2004-12-12, 19:09
Hur kör du skivstångsrodd? 45 graders framåtlutning antar jag? Just sådan tar inte mycket på biceps, knappt alls. Syftar mer på sittande rodd, framåtlutad rodd och chins/pulldowns/pullups.


(Edit, igen. Måste bara påpeka att detta är mycket som jag själv tycker. Tycker personligen biceps är den mest överskattade och övertränade muskeln på hela kroppen, om ni misstycker så lyssna inte LIKA MYCKET ;))

Kör i vind nu, ge Allan lite råd i hur han ska träna rygg för fan! Allan är nog fan den starkaste killen du någonsin snackat med!

stybb
2004-12-12, 19:10
Hur kör du skivstångsrodd? 45 graders framåtlutning antar jag? Just sådan tar inte mycket på biceps, knappt alls. Syftar mer på sittande rodd, framåtlutad rodd och chins/pulldowns/pullups.


Får hålla med Allan här. Alla får inte känningar i biceps av roddövningar eller ryggövningar i största allmänhet.

För 2 år sen när jag började träna fick jag hiskeligt mkt värk i armarna av ryggen men över en natt fick jag kontakt i ryggövningar. Efter det har både min biceps och ryggträning gått så jävla mkt bättre.

Idag känner jag bara i ryggen och inget annat.. när det e rygg jag kör..

Allan
2004-12-12, 19:10
Hur kör du skivstångsrodd? 45 graders framåtlutning antar jag? Just sådan tar inte mycket på biceps, knappt alls. Syftar mer på sittande rodd, framåtlutad rodd och chins/pulldowns/pullups.

Vad är det för skillnad på sittande rodd och framåtlutad rodd? Undrar jag? Och jag kör dessutom omvänt grepp - underhandsgrepp - i fyra tunga set. DET biter rejält i biceps. Jag kör också en jävla massa chins, med både supinerat och pronerat grepp - och kör ändå en tio-tolv set biceps efter det.
Liksom alla andra jag känner. Innan du börjar ifrågsätta det kanske jag kan upplysa dig om att jag INTE bara tränar med normalstora personer.
:D

allan

Chris
2004-12-12, 19:25
Innan du börjar ifrågsätta det kanske jag kan upplysa dig om att jag INTE tränar med normalstora personer.

allan

Tack allan!! Trodde inte du tyckte jag var så stor. :angel:

Allan
2004-12-12, 19:26
Tack allan!! Trodde inte du tyckte jag var så stor. :angel:

Du är ju en jävla best! Och jag ska genast editera min post - glömde ett "bara" där!


allan

Legance
2004-12-12, 19:32
själv kör jag 2-3 övingar blir typ 6-7 set för det mesta ibland 5 set och mina växer som ogräs nu typ :> ligger runt 6-10 reps, köra många set som upp mot 12 osv på bicep fungerar inte för mig iaf, som ja kör nu funkar bäst både växer och ökar i vikterna bra som fan lycka te :hbang:

swarre
2004-12-12, 19:45
var det inte biceps det handlade om? :confused:

Då läste du den nog lite bakvänt i så fall :D

möjligt att det finns både och... ;)

Griip
2004-12-12, 20:06
Vad är det för skillnad på sittande rodd och framåtlutad rodd?

Sittande rodd = mitten av erector spinae. Framåtlutad = längst ner, korsryggan, pga svanken. Beror givetvis på hur man kör övningarna men så är det för mig iaf, antar att du inte bara rör på armarna när du ror sittandes?

För övrigt så håller jag kvar vid min gamla åsikt, biceps är överskattad och övertränad. + att det är för mycket beachboy över det :booty:

:cheers:

Jorgen
2004-12-12, 20:13
Sittande rodd = mitten av erector spinae. Framåtlutad = längst ner, korsryggan, pga svanken. Beror givetvis på hur man kör övningarna men så är det för mig iaf, antar att du inte bara rör på armarna när du ror sittandes?

Men nu var det ju biceps det handlade om. Var dom olika övningarna tar på ryggen vet vi. Hur blir skillnaden på biceps mellan dom olika övningarna??

//Jörgen

Griip
2004-12-12, 20:42
Beror på hur man utför dem ju, längst med kroppen eller rakt ut(med armbågarna).

aliquis
2004-12-12, 20:54
Det gör det INTE!
Dessutom ska antalet set helst återspegla proportionen i storlek. Triceps är en större muskel och ska följdaktligen ha mer pisk.
allan
med tanke på hur stora lår och rygg är jämfört med biceps så blir det ju visst bara 3 set på biceps, MAX!

aliquis
2004-12-12, 20:55
Idag toppade jag med tre åttor på 165 kg i skivstångsrodden
respekt ;D

Griip
2004-12-12, 20:59
med tanke på hur stora lår och rygg är jämfört med biceps så blir det ju visst bara 3 set på biceps, MAX!


Exakt :D

Jorgen
2004-12-12, 21:01
Beror på hur man utför dem ju, längst med kroppen eller rakt ut(med armbågarna).
Och hur stor blir skillnaden mellan dessa två utföranden då?

//Jörgen

Allan
2004-12-12, 21:05
med tanke på hur stora lår och rygg är jämfört med biceps så blir det ju visst bara 3 set på biceps, MAX!

Ha! Nybörjarfel! Det finns ytterligare en parameter att ta med i beräkningen. Och prof.allan vill veta vilken...

allan
:cool:

Allan
2004-12-12, 21:07
Beror på hur man utför dem ju, längst med kroppen eller rakt ut(med armbågarna).

Hur i helvete menar du? Har du också snöat in på att det skulle vara två olika övningar? Jesus...

allan

aliquis
2004-12-12, 21:08
Ha! Nybörjarfel! Det finns ytterligare en parameter att ta med i beräkningen. Och prof.allan vill veta vilken...
idealet?

Griip
2004-12-12, 21:10
Att biceps ska ha en stor saftig läcker ådra som man kan flexa med på stranden?

Allan
2004-12-12, 21:11
Nope! Den faktiska befintliga utvecklingen. När jag får lägga händerna på nån som tränat, i deras egna ögon, hårt i ett år eller mindre är de alltid oproportionerligt utvecklade. Åt helvete för mycket små bänkpresstuttar och en maffig biceps med obefintlig triceps. Ungefär så.
Därför måste man naturligtvis disponera programmet efter hur adepten ser ut. I vissa lägen kan man faktiskt köra biceps bara var tionde dag i väntan på att resten av kroppen ska komma ikapp.

allan

Arne Persson
2004-12-12, 21:13
LOL. Tänkte precis föreslå att köra färre set :cool:
max 6 set för biceps och triceps IMO


Vaddådå??? Menar du att man skall träna ner biccorna eller?

Allan
2004-12-12, 21:13
Och man måste komma ihåg - som skrevs tidigare - att armens omkrets knappast kan öka märkbart om man inte samtidigt ökar i vikt (det är vansinnigt sällsynt att tonåringar lyckas med fenomenet att mätbart reducera bebishull och öka muskelmassa, dvs stanna på konstant vikt)

allan

Zakath
2004-12-12, 21:20
Och man måste komma ihåg - som skrevs tidigare - att armens omkrets knappast kan öka märkbart om man inte samtidigt ökar i vikt (det är vansinnigt sällsynt att tonåringar lyckas med fenomenet att mätbart reducera bebishull och öka muskelmassa, dvs stanna på konstant vikt)

allan



Om man bortser från de första månaderna då?

Allan
2004-12-12, 21:25
Om man bortser från de första månaderna då?

Jag har drivit den här frågan tidigare - hur man prioriterar sina muskelgrupper. Och generellt sett borde det vara så att man kör flest och mest på de största/mest komplexa muskelgrupperna, och mindre på de små.
Nu är det inte riktigt så enkelt - eftersom träning bara blir mer och mer komplicerad ju längre man hållit på. Och man lär sig verkligen hur lite man kan när man hållit på så länge som jag.

allan

jwzrd
2004-12-12, 21:31
Vaddådå??? Menar du att man skall träna ner biccorna eller?


Kanske vill han hinna träna annat än bara discodelarna Arne? Du tränar väl bara bröst och armar? Eller?

Arne Persson
2004-12-12, 21:37
Kanske vill han hinna träna annat än bara discodelarna Arne? Du tränar väl bara bröst och armar? Eller?


Nä, jag har en imponerande kagge också! :thumbup:

Arnesson
2004-12-12, 21:40
LOL. Tänkte precis föreslå att köra färre set :cool:
max 6 set för biceps och triceps IMO

Hehe, för mig funkar det inte med så några set. Men jag tränar intre biceps på ryggdagen heller.

Är säkert ganska individuellt vad som fungerar. Vissa verkar ju växa bra med lågt antal set, jag ökar bättre med lite fler set... kör dock inte 20+ set som vissa verkar göra, det orkar jag inte :D

Arne Persson
2004-12-12, 21:42
Kanske vill han hinna träna annat än bara discodelarna Arne? Du tränar väl bara bröst och armar? Eller?


Är det dags att vi tar den kebaben på Saluhallen vid Mårtenstoget i Lund snart? Då kan vi ju diskutera mina släpande muskelgrupper mm. :)

jwzrd
2004-12-12, 21:44
Är det dags att vi tar den kebaben på Saluhallen vid Mårtenstoget i Lund snart? Då kan vi ju diskutera mina släpande muskelgrupper mm. :)

Hehe, det kan vi gärna göra :)

Lunch vilken dags som helst nu i veckan borde fungera.

Arne Persson
2004-12-12, 21:47
Hehe, det kan vi gärna göra :)

Lunch vilken dags som helst nu i veckan borde fungera.


Jag återkommer om dag. Vilken tid passar?

Baan
2004-12-12, 21:55
Sittande rodd = mitten av erector spinae. Framåtlutad = längst ner, korsryggan, pga svanken. Beror givetvis på hur man kör övningarna men så är det för mig iaf, antar att du inte bara rör på armarna när du ror sittandes?

För övrigt så håller jag kvar vid min gamla åsikt, biceps är överskattad och övertränad. + att det är för mycket beachboy över det :booty:

:cheers:

ska egentligen bara anmärka på sista grejen där, jag tycker inte alls biceps på något sätt är en muskelgrupp vi tränar särskilt bra just i sverige, visst, inte fan kan jag tala för alla som tränar, men har ändå sett hundratals tränande och vi låtsas att dom representerar medel i sverige, visst tränar många fler biceps än t ex ben, men det innebär INTE att vi har väldigt stora biceps överlag i Sverige, eftersom många gör misstaget att tro att man kan träna vissa muskelgrupper (såna som man gillar) hur stora som helst och skita i resten av kroppen, visst man kan väl lyckas någorlunda men det finns en gräns för hur oproportionenlig man kan bli. Därmed tror jag inte alls vi ligger särskilt bra till när det gäller biceps eftersom just många bara tränar muskler dom gillar träna, typ biceps/bröst.

aja mycket tjöt om ingenting, men jag tycker iaf inte man ska skita i seriös bicepsträning bara för det är massa fjollor på gymmet som bara kör biceps :)

Griip
2004-12-12, 22:00
aja mycket tjöt om ingenting, men jag tycker iaf inte man ska skita i seriös bicepsträning bara för det är massa fjollor på gymmet som bara kör biceps :)

Hur ska man då visa att man är en bättre och mer värd person än dem, om man själv står och curlar? :D

z_bumbi
2004-12-12, 22:02
Arne och dubbel-W, skaffa ett rum eller ta det via PM.

Mängden träning för biceps bestämmer man efter vad man sysslar med i övrigt, kör man hårt för att öka sin kroppsvikt så snabbt som möjligt dvs mycker tunga basövningar samt att man är nybörjare så krävs det inte så mycket för armarna överhuvudtaget utan de växer i alla fall. Sjävklart behöver man inte strunta i att träna dem helt men att t ex köra 6 set ben och 12 set biceps inser de flesta att det är lite snedvridet.
När man har lämnat stadiet med snabba massaökningar bakom sig så får man börja slita även vad gäller armarna men då vet man också vad som menas med att ta i.
Den dagen ett bicepspass är lika jobbigt som benträningen så har man nog hamnat fel oavsett hur länge man har tränat iofs, då biceps är en ytterst liten muskel i det stora hela.

acke_t
2004-12-12, 23:51
Då läste du den nog lite bakvänt i så fall :D

möjligt att det finns både och... ;)


menade iofs att tråden handlade om biceps och du gav honom en artikel om triceps.

Sheogorath
2004-12-13, 09:55
Hur ska man då visa att man är en bättre och mer värd person än dem, om man själv står och curlar? :D

:laugh: :bow: :laugh: :bow:

Metal_boy_
2004-12-13, 12:06
Kör du ett hårt ryggpass med mycket rodd så är dina biceps SLUT efter det. Sen om man nu måste curla kan man ta det vid ett annat pass.

om dina biceps är slut av det måsste du lära dig att det är armbågarna som ska skjutas bakåt i ryggövningar som drag och rodd för att ryggen ska aktiveras...inte dra med armarna vill säga

Baan
2004-12-13, 14:57
Hur ska man då visa att man är en bättre och mer värd person än dem, om man själv står och curlar? :D

lätt, kör tyngre och ha större armar :smokin: