handdator

Visa fullständig version : Crosstraining diskussion


Flossy
2004-12-12, 18:07
Tjena tjena, vetefasen om denna tråd hamnar i rätt kategori.. men hursomhelst!, Jag skulle hemskt gärna att någon kunnig som har ork och tid att disskutera lite crosstraining med mig.. jag tränar kampsport och styrketräning, och är lite fundersam över hur man ska kombinera de två utan att någon av träningarna blir allt för lidande. Kort sagt.. kan man kombinera de två och fortfarande växa?, är förresten fullkontakt jag går.. och det finns juh många stadiga fighters.. så på nåt sätt måste det gå?, nåja.. skicka mig ett pm, eller fortsätt på tråden. Tack på förhand ! / Thomas :thumbup:

Allan
2004-12-12, 18:17
Flyttas till ett mer seriöst forum. Och bevaka tråden lite så den inte kanar iväg för långt ner - vi jar medlemmar som gärna snackar om det men de är sällan inne under helgerna.

allan

Glen
2004-12-12, 19:26
Att kombinera styrketräning med kampsport går alldeles utmärkt så länge som kroppen orkar med och man äter tillräckligt, som du själv skriver så finns det en jävla massa exmpel på stora fighters.

Det man däremot kanske ska hålla i åtanke är att stora muskler ger både för- och nackdelar. Mycket muskelmassa kan vara krävande för konditionen och rörligheten vilket kanske inte är att föredra om man sysslar med kampsport, där är Bob "The Beast" Sapp som tävlar i K-1 ett lysande exempel på hur snabbt det är fysiskt möjligt att få en jävla massa mjölksyra (nu är kanske inte tanken att du ska gå upp till 160 kilo stenhård men iaf.)

De positiva bitarna är naturligtvis att man blir stark och explosiv vilket ju då istället är en klar fördel, kruxet är bara att kunna lägga på sig dessa muskler utan att bli för orörlig/seg som sagt. Detta skulle jag dock vilja påstå att det inte är speciellt stor risk för så länge man tränar vettigt (finns många exempel på stora fighters som är väldigt snabba/uthålliga/smidiga)

Mina högst personliga åsikter om själva träningen då är att man bör köra styrketräning med väldigt klar tonvikt på basövningar, samtidigt som man kör sin kamsport samt konditionstränar för att behålla muskelkondisen och uthålligheten, samt stretchar. jag kör alltid tung styrketräning med som sagt basövningar på gymmet med relativt få reps (2-5) detta för att bygga bra syrka och explosivitet.
Det verkar vara ganska vanligt att kampsportsutövare gå till gymmet och kör en massa resp (20:or eller nåt den stilen) för att inte "få för stora klumpiga muskler och för att träna uthållighet". Detta tycker jag dock är lite slöseri med tid då man inte behöver bli klumpig bara för att musklerna växer så länge man sköter sin övriga träning som nämnts tidigare, samt att uthållighet enligt mig bäst tränas genom att köra säck/mits och inte genom att gå till gymmet och köra 25:or på biceps.

Flossy
2004-12-12, 19:33
Okej.. jo jag har som funderat på det.. men ifall man nu skall bygga sig ett schema utifrån att jag tränar fighting 3 ggr i veckan.. och med tanke på att vi tränar fys och brottas väldigt mkt (kondiskrävande och byggande som fan!), så behöver jag väl inte speciellt mkt kondisträning utöver det?, hur som helst.. hur skulle man då bygga upp styrketräningen runt det?, basövningsbiten har jag redan tagit reda på.. är egentligen upplägget jag behöver lite assistans med.. dagarna jag tränar fighting är måndag onsdag och torsdag..

Glen
2004-12-12, 20:04
Okej.. jo jag har som funderat på det.. men ifall man nu skall bygga sig ett schema utifrån att jag tränar fighting 3 ggr i veckan.. och med tanke på att vi tränar fys och brottas väldigt mkt (kondiskrävande och byggande som fan!), så behöver jag väl inte speciellt mkt kondisträning utöver det?, hur som helst.. hur skulle man då bygga upp styrketräningen runt det?, basövningsbiten har jag redan tagit reda på.. är egentligen upplägget jag behöver lite assistans med.. dagarna jag tränar fighting är måndag onsdag och torsdag..


Hur mycket kondition man kör bör som du skriver anpassas efter hur mycket kondition ni tränar på klubben, samt naturligvis efter hur mycket tid du kan/vill spendera på din träning. Däremot så tror jag att det kan vara en idé att köra en viss del ren konditionsträning, om du kollar på mer seriösa utövare så skulle jag gissa på att löpning och dylikt är ett ganska vanligt förekommande inslag i träningen även om deras kampsportsträning i sig är jävligt jobbig och konditionskrävande. Men åter igen, det är upp till dig hur mycket tid du kan och vill spendera på det här.

Om själva upplägget då så är det åter igen upp till dig vad som passar dig bäst. Ett ganska lagom alternativ enligt mig är att köra 3 styrkepass i veckan uppdelat på bröst/axlar, rygg och ben som huvudgrupper och sen lägger du till andra saker som du vill köra och som du tycker passar bra (ex. köra biceps med ryggen, triceps med bröst/axlar och kanske mage/nacke med benen).
Om det blir för mycket med 3 pass så kan du också köra en 2-delning, skall finnas ett sånt program i "best of" delen här på forumet.

Sen hur du vill göra med uppdelningen i förhållande till kampsporten är också en smaksak, finns oändligt med varianter. Du kan köra styrkan på dina lediga dagar, köra dom på dom dagar du kör kampsport, eller en blandning av dessa. Jag tycker själv att det är ganska segt att köra dom på samma dag men om det fungerar så får du ju fler vilodagar i veckan. Prova och känn. Om du vill köra dom samma dagar som kampsporten så skulle jag nog rekomendera att du försöker dela på passen så mycket det går under dagen, alltså köra styrka på dagen och kampsport på kvällen

Vad är det du tränar förresten? du kan ju också höra med grabbarna och tjejerna på klubben hur dom gör, skulle bli förvånad om det inte är någon där som köra styrka också

Flossy
2004-12-12, 20:23
Hur mycket kondition man kör bör som du skriver anpassas efter hur mycket kondition ni tränar på klubben, samt naturligvis efter hur mycket tid du kan/vill spendera på din träning. Däremot så tror jag att det kan vara en idé att köra en viss del ren konditionsträning, om du kollar på mer seriösa utövare så skulle jag gissa på att löpning och dylikt är ett ganska vanligt förekommande inslag i träningen även om deras kampsportsträning i sig är jävligt jobbig och konditionskrävande. Men åter igen, det är upp till dig hur mycket tid du kan och vill spendera på det här.

Om själva upplägget då så är det åter igen upp till dig vad som passar dig bäst. Ett ganska lagom alternativ enligt mig är att köra 3 styrkepass i veckan uppdelat på bröst/axlar, rygg och ben som huvudgrupper och sen lägger du till andra saker som du vill köra och som du tycker passar bra (ex. köra biceps med ryggen, triceps med bröst/axlar och kanske mage/nacke med benen).
Om det blir för mycket med 3 pass så kan du också köra en 2-delning, skall finnas ett sånt program i "best of" delen här på forumet.

Sen hur du vill göra med uppdelningen i förhållande till kampsporten är också en smaksak, finns oändligt med varianter. Du kan köra styrkan på dina lediga dagar, köra dom på dom dagar du kör kampsport, eller en blandning av dessa. Jag tycker själv att det är ganska segt att köra dom på samma dag men om det fungerar så får du ju fler vilodagar i veckan. Prova och känn. Om du vill köra dom samma dagar som kampsporten så skulle jag nog rekomendera att du försöker dela på passen så mycket det går under dagen, alltså köra styrka på dagen och kampsport på kvällen

Vad är det du tränar förresten? du kan ju också höra med grabbarna och tjejerna på klubben hur dom gör, skulle bli förvånad om det inte är någon där som köra styrka också


Jag har faktiskt haft funderingar på att börja simma en gång i veckan.. men tyckt att fightingen faktiskt gör nog.. speciellt ifall man verkligen kör hårt, vilket jag gör i stort sett alla pass, kanske ska titta lite mer på det alternativet då..

När det gäller övningar och sånt är jag inte heller speciellt hemma, kan juh de mest vanliga förstås.. marklyft och frivändningar och knäböj.. men sen är det blankt.. :em: Jag kan egentligen köra hur mkt som helst, bara jag vet att det får effekt, är inget problem med trötthet eller så, bara det att jag kanske få för lite vila ifall jag köttar på med 4 dagar i veckan som jag gjorde förut..

Ett upplägg som jag fick väldigt bra resultat med innan jag började kampsporten. Saken är den att jag har haft ett uppehåll nu under sommaren.. (har fortfarande inte börjat om med samma seriösitet) tappade motivationen och när tränade själv så jag hade ingen som peppade heller, och nu är jag djävligt taggad på att ta tag i allt igen.. därför försöker jag bygga mig ett mer fighting/bygg/styrke-inriktat schema.. huvudsaken är juh förstås vila.. att jag får nog med vila, tar man inte ut sig allt för mkt ifall man kör fighting och styrke på samma dag eller är det kanske till och med bättre än att sprida ut det? Ack så många frågor.. Du råkar inte ha nåt instant-messageprogram? ;)


Edit: Jag tränar förresten Stilen Tsu Shin Gen.. tämligen ny, allround fighting-karate.. Är väl mest likt shootfighting skulle jag tro, slag,sparkar,strypningar,lås,kast.. :hbang:

Glen
2004-12-13, 12:38
Jag har faktiskt haft funderingar på att börja simma en gång i veckan.. men tyckt att fightingen faktiskt gör nog.. speciellt ifall man verkligen kör hårt, vilket jag gör i stort sett alla pass, kanske ska titta lite mer på det alternativet då..

När det gäller övningar och sånt är jag inte heller speciellt hemma, kan juh de mest vanliga förstås.. marklyft och frivändningar och knäböj.. men sen är det blankt.. :em: Jag kan egentligen köra hur mkt som helst, bara jag vet att det får effekt, är inget problem med trötthet eller så, bara det att jag kanske få för lite vila ifall jag köttar på med 4 dagar i veckan som jag gjorde förut..

Ett upplägg som jag fick väldigt bra resultat med innan jag började kampsporten. Saken är den att jag har haft ett uppehåll nu under sommaren.. (har fortfarande inte börjat om med samma seriösitet) tappade motivationen och när tränade själv så jag hade ingen som peppade heller, och nu är jag djävligt taggad på att ta tag i allt igen.. därför försöker jag bygga mig ett mer fighting/bygg/styrke-inriktat schema.. huvudsaken är juh förstås vila.. att jag får nog med vila, tar man inte ut sig allt för mkt ifall man kör fighting och styrke på samma dag eller är det kanske till och med bättre än att sprida ut det? Ack så många frågor.. Du råkar inte ha nåt instant-messageprogram? ;)


Edit: Jag tränar förresten Stilen Tsu Shin Gen.. tämligen ny, allround fighting-karate.. Är väl mest likt shootfighting skulle jag tro, slag,sparkar,strypningar,lås,kast.. :hbang:


Där ser man, jag har tränat just shootfighting (och thaiboxning) men har tagit ett break det här året eftersom att jag har en hel del med skolan just nu.

Jag har hur som helst inget internet hemma så jag tror att det är enklast att vi sköter snacket här på forumet (då kan andra som är kan mer än vad jag kan också få en chans att tycka till).
Du kan göra så att du skriver ner stats om dig själv, hur länge du har tränat osv. så ska vi se vad vi kan hitta på i programväg.

gazze1
2004-12-13, 16:53
Tänkte själv kombinera min kickboxning med styrketräning. *följer tråden med intresse*

henke1001
2004-12-13, 18:49
jag kombinerar kick och styrketräning just nu.. tycker det går helt okej. Jag kör 4 pass styrka i veckan och 2 pass kickboxning dock blir jag övertränad med detta upplägget så för bara några veckor sen var jag tvungen att ta en vilovecka från styrketräning.. detta dock med väldigt oanade och bra konsekvenser... satte PB i iprincip varje ovning efter viloveckan... bänkpress från 77,5 till 85 :eek: :hbang:

gazze1
2004-12-13, 19:08
jag kombinerar kick och styrketräning just nu.. tycker det går helt okej. Jag kör 4 pass styrka i veckan och 2 pass kickboxning dock blir jag övertränad med detta upplägget så för bara några veckor sen var jag tvungen att ta en vilovecka från styrketräning.. detta dock med väldigt oanade och bra konsekvenser... satte PB i iprincip varje ovning efter viloveckan... bänkpress från 77,5 till 85 :eek: :hbang:

åhh, men det är ju bra.. det visar vad lite vila kan göra!

Jag kör just nu styrka tre gånger i veckan och kickboxning fyra gånger. Tycker det funkar bra, har inte blivit övertränad ännu.. :)

Glen
2004-12-13, 19:50
jag kombinerar kick och styrketräning just nu.. tycker det går helt okej. Jag kör 4 pass styrka i veckan och 2 pass kickboxning dock blir jag övertränad med detta upplägget så för bara några veckor sen var jag tvungen att ta en vilovecka från styrketräning.. detta dock med väldigt oanade och bra konsekvenser... satte PB i iprincip varje ovning efter viloveckan... bänkpress från 77,5 till 85 :eek: :hbang:


Bra ökningar där, man ska inte underskatta effekten av vila. Seriöst så är 6 pass i veckan ingen enorm mängd, det är inte lite heller, men ska med lätthet köras utan att man måste bli övertränad.

Nu vet jag ju inte hur du kör din styrketräning (tar ett pass 1h eller 5h, kör du bänkpress varje pass? såna grejer...), hur mycket du äter, vad du äter, hur du sover, hur mycket du super osv så varför du blir övertränad kan du bara svara på själv. Det vanligaste tycker jag verkar vara att folk äter för lite, mycket mindre än vad dom tror, så det kan kanske vara något att fundera över.

Du skulle kanske kunna skriva ner hur gammal du är, ungefär hur du kör din styrketräning (hur många övningar/set/reps du kör), hur länge du tränat på gym och om du vill köra 2, 3 eller 4 pass i veckan styrka.

Om vi går efter 3 pass i veckan så skulle det kanske kunna se ut nånting så här (detta är ungefär hur jag själv kör så om det passar dig eller inte kan bara du avgöra, det är iaf fokus på basövningar och byggt kring bröst, ben och rygg. Antalet reps och set är högst individuellt vad man gillar så det är kanske främst övningarna i sig som kan vara något):



Dag 1 Bröst/triceps:

- Bänkpress 6 set (8,6,4,3,3,2 reps, ökande belastning)

- Sned bänk 4 set (brukar köra lite olika antal reps här, 6-3 st/set)

- Dips 4 set (med eller utan belastning)

- Tricepsövning av valfri sort 4-6 set



Dag 2 Ben/mage:

- Benböj 6 set (brukar ligga mellan 6 och 3 reps) djupa, inga 90-gradersböjar, explosiva

- Benpress 4 set

- Utfall 3-4 set

- valfria magövningar



Dag 3 Rygg/biceps:

- Marklyft 5 set (brukar ligga mellan 6 och 3 reps)

- Chins 4 set

- Rodd 3 set

- Stångrodd 3 set

- Biceps 3-4 set


(Brukar slänga in några övningar för baksida axlar också där det passar för att kompensera för allt bänkpressande)

Hur du sen vill stoppa ihop det med kampsportsträningen är återigen upp till dig, jag tycker att det är bäst att dela upp det så mycket som möjligt, dvs att du kör alla pass på separata dagar (kör du styrkan direkt före kampsporten så försämrar du återhämtningen, kör du direkt efter så brukar styrkepassen bli skit av den enkla anledningen att man är helt slut i kroppen efter att ha slagits).
Om du tycker vill ha fler än 1 vilodag i veckan så kan du ju alltid köra 2 pass på en av dagarna.

Flossy
2004-12-14, 22:19
Där ser man, jag har tränat just shootfighting (och thaiboxning) men har tagit ett break det här året eftersom att jag har en hel del med skolan just nu.

Jag har hur som helst inget internet hemma så jag tror att det är enklast att vi sköter snacket här på forumet (då kan andra som är kan mer än vad jag kan också få en chans att tycka till).
Du kan göra så att du skriver ner stats om dig själv, hur länge du har tränat osv. så ska vi se vad vi kan hitta på i programväg.


Hrrm jag har beslutat mig för att fortsätta på det schema jag haft förut.. så det blir 3 pass karate och 4 pass styrke.. och se vars det tar mig, ska försöka styra upp maten nu vila tror jag funkar ifall jag kör allt på en gång sen vilar helt en dag.. sen kör lite lungt på karaten efter, man behöver juh inte ta så man dör varje pass. Har förövrigt precis satt i mig två fullkornsbröd med keso och en burk tonfisk, och två bananer efter träningen. :D

Som kuriosa så har jag tränat kanske 2,5 år, med uppehåll på kanske 1 år, pga medecinska problem och motivationsbrist mest pga värme på sommarn, och att jag tränar själv, så jag har ingen som pushar mig, tyvärr. så totalt.. så 1,5 effektiv tid har jag väl tränat..
Låg som mest på 43cm biceps, och var väl hyfsat stark överallt annars, kan inte mäta så bra själv, så jag vet bara mitt bicepsmått. Men jag tror det ska ligga nån tråd med några sunkiga bilder på mig.. sök bara på "Flossy", är min brorsa Gred som postat bilderna med sin användare.. men det är mig de föreställer. :D

gazze1
2004-12-15, 10:18
Dag 1 Bröst/triceps:

- Bänkpress 6 set (8,6,4,3,3,2 reps, ökande belastning)

- Sned bänk 4 set (brukar köra lite olika antal reps här, 6-3 st/set)

- Dips 4 set (med eller utan belastning)

- Tricepsövning av valfri sort 4-6 set



Dag 2 Ben/mage:

- Benböj 6 set (brukar ligga mellan 6 och 3 reps) djupa, inga 90-gradersböjar, explosiva

- Benpress 4 set

- Utfall 3-4 set

- valfria magövningar



Dag 3 Rygg/biceps:

- Marklyft 5 set (brukar ligga mellan 6 och 3 reps)

- Chins 4 set

- Rodd 3 set

- Stångrodd 3 set

- Biceps 3-4 set


(Brukar slänga in några övningar för baksida axlar också där det passar för att kompensera för allt bänkpressande)


Åh, det där lät himla bra.. ska testa nästa vecka *snor det istortsätt rakt av* :)

Glen
2004-12-15, 22:02
Åh, det där lät himla bra.. ska testa nästa vecka *snor det istortsätt rakt av* :)

Det är bara att prova om det passar dig, annars är de bara att skrota det. glömde förresten att skriva in frivändningarna (kan kanske bero på att jag är jävligt bra på att slarva med dom...). Lycka till iaf så får vi se dig på TV då
K-1 fixar en damklass :thumbup:

gazze1
2004-12-16, 10:35
Det är bara att prova om det passar dig, annars är de bara att skrota det. glömde förresten att skriva in frivändningarna (kan kanske bero på att jag är jävligt bra på att slarva med dom...). Lycka till iaf så får vi se dig på TV då
K-1 fixar en damklass :thumbup:
ååh nej inte frivändningar.. det ser så jäkla läskigt ut! :(
Självklart, K1 är ju målet.. hehe.