handdator

Visa fullständig version : Hjälp med datorn


Garnax
2004-12-12, 15:32
Jag har byggt en extra dator en 2,4Ghz med 512MB DDR och ett Geforce 5700 128MB.

Nu är det så att när tjejen spelar Age Of Mythology så hänger sig spelet efter ett tag. Ljudet fortsätter och musen rör sig så det är inte en total låsning av hela datorn. Man kan dock inte tabba ut eller köra ctrl alt del.

Jag har testat att uppgradera till senaste DirectX och bytt grafikdrivisar men det hjälper inte. Spelet hänger sig både med expantion och utan...

Det har aldrig hängt sig direkt, det tar alltid en 15 min eller mer...dock aldrig länge nog att avsluta en random map på. Det har hängt sig med både många och få enheter på skärmen samtidigt men det verkar vara vanligare när det blir mycket på skärmen...

jag har haft grafikkortet innan det hamnade i den där datorn och det har alltid funkat kanon...moderbord lika så...

Hon testar nu att lira andra spel o se om de hänger sig där med. Diablo 2 till att börja med. Hon ska få testa ett mer krävande spel om D2 funkar.

Nu undrar jag om något vet vad det kan vara.

Värt att notera är att när jag byggde den och tryckte i minnet så satt det inte lika hårt som det brukar. Minnet brukar sitta stenhårt och går inte att rubba i sidled när de är fast men på denna så satt de inte lika hårt. Klippsen låste runt minnet men sätter man fingret på så kan man rubba minnet något i sidled med lite kraft. Dock så starta datorn bra så jag antog att de funkade som det skulle iaf och att det bara var jag som var lite nojjig i bygget.

Allt i övrigt funkar kan t.ex lägga in DVD filmer i datorn vilket tar bra på både CPU och Minne.

Något som vet vad det beror på att AoM hänger sig?

Tjejen tycker det är mycket irreterande.

Menigar
2004-12-12, 15:43
När man bygger en dator tycker jag att man alltid ska testa stabiliteten på bygget med 24h i Prime95. Innan man börjar lattja runt med att lägga in det ena och det andra.

Garnax
2004-12-12, 15:53
Får man väl testa det.

men som sagt datorn funkar bra i övrigt och detta är kanske den 20:e datorn jag bygger så jag är inte helt grön på området...

Garnax
2004-12-12, 16:04
Hittat massa download siter för det prgrammet men inga funkar så du får gärna posta det eller skicka en länk...


Det är ett freewere program moderatorer :P

Menigar
2004-12-12, 16:15
Bara för det hittar jag ingen länk till prime95.

Men memtest86 är vad jag förstått ett likvärdigt subsitut.
http://www.memtest86.com/

Garnax
2004-12-12, 16:31
Det programmet går inte att använda...

Först ska man lägga filerna på en diskett sen ska man installera det på en annan diskett, sen ska man rebota datorn med disketten i...och då händer inget...

Fatta nada av det där programmet...användervänligt är nog inte ett ord jag vill använda

jwzrd
2004-12-12, 16:40
JAg sätter min lunch på att antingen grafikkortet eller processorn blir för varm!

Wayfaerer
2004-12-12, 17:02
JAg sätter min lunch på att antingen grafikkortet eller processorn blir för varm!
Samma här. Har du monterat processorkylaren ordentligt? Räcker att den sitter lite snett för att den inte ska kyla ordentligt. Hur är luftgenomflödet i burken? Prövat att köra utan väggarna monterade?

joonah
2004-12-12, 17:21
http://jonatan.sjodin.se/p95v237.exe

puppas
2004-12-12, 17:33
Se till så att flänsen inte glappar. Kan vara så simpelt vettu.

Garnax
2004-12-12, 19:01
Ahh inte ens tänk på kylningen för jag vart så inställd på att felet vart antingen drivrutiner eller minnena.

Fläckten till CPU sitter klockrent men kylningen rent allmänt kan vara lite sämre.

Min main dator har riktigt bra kylning med massa fläktar men denna andra är sämre...tror den har 1 bara...och CPU fläkten.


Det ska vi fixa.

tackar, ibland är man bara för blind...

CPU temp är 45 grader...och då har den vart på i flera timmar men inget krävande...så det lär bli allmänt för varmt i burken...

Garnax
2004-12-12, 19:08
Öppnade burken...varmt.

Kylningen är riktigt undermålig...

tackar grabbar det lär vara felet. Ner imorgon o köpa 2 fläktar till och smeta på lite kylpasta så ska det nog vara löst