handdator

Visa fullständig version : Mimosasallad


skaparn
2004-12-12, 11:21
Kanske verkar som ett enkelt recept men jag har några frågor. De recept jag lyckats googla fram är aningen baserade på gräddfil eller sojagrädde och jag vill göra min på vanlig vispgrädde. Verkar som om nyttighetsvågen har drabbat google/internet, men nu är det julbordsdags och då tänkte jag att vispgrädde är på sin plats.

Hur ser proportionerna mellan vispgrädde och majonäs ut?
Är det nåt mer än fruktcocktail, grädde och majonäs?

Smaka av funkar inte riktigt, då jag för det första inte riktigt vet hur det "ska" smaka eller är särskilt förtjust i det överhuvudtaget. Men jag är på vårt knyt-julbord mimosaansvarig och därför ska det smaka bra, enligt majoriteten.

Munter
2004-12-12, 11:43
Aldrig hört talas om "sådana" sallader gjorda på vispgrädde, låter inte alls som det ska passa?! Två av mina kokböcker, den ena många år gammal och den andra ganska ny, hade båda gräddfil i alla fall...

internethjälten
2004-12-12, 16:21
Tja..

Jag jobbade på Färskvarugruppen innan och där tillverkade vi majonäsbaserade sallader och jag kan berätta vad vi hade i den om du är intresserad ?

Mimosasallad : Vi blandade enbart fruktcocktail och majonäs och när detta hade en 'bra blandning' så tillsatte vi lite 'exantangummi' (tror det stavas så) för att skiten skulle stelna eftersom den är lite blaskig av sig. Slängde även i 10-15kg Äppelmos för att äpplen skulle ta bort ätikasmaken från majonäsen eller hur det nu var...

vega
2004-12-12, 18:20
Med risk att förvirra dig ännu mer, så när mina släktingar har gjort mimosasallad har de enbart använt grädde... Men hittade dock ett veganskt recept eller nåt, och där var delarna 50/50 sojagrädde och vegomajonnäs.

Lycka till ialf!