handdator

Visa fullständig version : SL klubbar i Gbg


Zakath
2004-12-11, 21:56
Jag undrar vilka klubbar det finns i GBG som sysslar med styrkelyft.
Vill gärna veta vilka som är bra och hur deras rykte är också!

Tänkte nämligen börja i någon, tackasm för svar!

scythe
2004-12-11, 22:06
Göteborg Kraftsportklubb http://medlem.spray.se/styrka55
Göteborgs Styrkelyftarklubb www.gsk.nu

Ursäkta vår (GKKs) hemsida. En ny är på G.

Zakath
2004-12-12, 13:30
Vilken av klubbarna är "bäst" då?

Baan
2004-12-12, 22:01
BAK = Borås Atlet Klubb :) hehe

nää tränade där innan, var väl 300-400 per år (kommer inte ihåg nu) < 21, helt okej gym för pengarna, dom var bäst i serien sist jag kollade, dock var det ett tag sen.

Vad ska du ha styrkelyftare för, behöer du teknikhjälp tar jag bara 80h/tim (svart) :)

(OBS: skämt)

stahlberg
2004-12-12, 22:15
Det är ju inte så lätt att få fram vilken av klubbarna som är "bäst" genom att titta på deras hemsidor. Bägge klubbarna har ju en del meriterade lyftare, men det är inte sagt dessa är med i verksamheten på allvar. Göteborg SK har ju en u17 som är mycket bra, Kim Green, men man vet inte när och hur eller med vem han tränar.

Ring någon i varje klubb och diskutera!

Zakath
2004-12-13, 16:19
Det är ju inte så lätt att få fram vilken av klubbarna som är "bäst" genom att titta på deras hemsidor. Bägge klubbarna har ju en del meriterade lyftare, men det är inte sagt dessa är med i verksamheten på allvar. Göteborg SK har ju en u17 som är mycket bra, Kim Green, men man vet inte när och hur eller med vem han tränar.

Ring någon i varje klubb och diskutera!


Jag är inte så pigg på att ringa alla klubbarna, då jag inte vet vilka frågor jag ska ställa. Hör hellre vad personer som gått/går där tycker.

GAK ligger iaf överlägset bäst till! Nästan bredvid min skola :thumbup:
Så vad tror ni om den klubben? Jag har hört att det skulle vara väldigt litet..

z_bumbi
2004-12-13, 16:48
Jag är inte så pigg på att ringa alla klubbarna, då jag inte vet vilka frågor jag ska ställa. Hör hellre vad personer som gått/går där tycker.

GAK ligger iaf överlägset bäst till! Nästan bredvid min skola :thumbup:
Så vad tror ni om den klubben? Jag har hört att det skulle vara väldigt litet..

Gå dit och kolla, fråga vad som händer med dig om du vill börja träna där, vem/vilka som kan hjälpa dig komma igång osv.
Det är inte svårare än att du byter klubb att träna på om det inte funkar och vänta dig inga stora ytor på något av gymen så slipper du bli besviken. :)

Baan
2004-12-13, 17:14
precis, SL-klubbarna är inte direekt 52 miljoner kvadratmeter flashiga gym direkt... allt man behöver för vanlgi träning finns nog där ändå, förutom om man ska ha någon skum maskin.

mr_ping2
2004-12-13, 17:16
GKK behöver nya lyftare, GSK har redan många :)

Zakath
2004-12-13, 17:40
GKK behöver nya lyftare, GSK har redan många :)


Vart ligger GKK? Jag har för mig att det ligger vid slottskogsvallen, men när jag letade så kunde jag inte hitta någonting. Deras hemsida är verkligen under all kritik :MrT:

mr_ping2
2004-12-14, 18:38
Heheh så sätt... det ligger vid slottskogsvallen ja!
Du kan ringa om du ska dit så kan jag visa runt dig... lördag är bäst, då är det flest lyftare där!

Säg till ifall du e intresserad!

Zakath
2004-12-14, 19:56
Heheh så sätt... det ligger vid slottskogsvallen ja!
Du kan ringa om du ska dit så kan jag visa runt dig... lördag är bäst, då är det flest lyftare där!

Säg till ifall du e intresserad!



Jag är väldigt intresserad!
Fast jag ska vänta ett tag först. Mina knän är kassa och jag vill kolla upp dem först o så :(
Men jag pmar dig nog nån gång.

RobbeliRobban
2004-12-14, 20:04
OT: Förr (på 80-talet) fanns det en massa lyftarklubbar i GBG, vart har de tagit vägen?

Fantomen
2004-12-14, 20:17
Varför inte åka en bit utanför Göteborg till Lerums AK? vi har både världsmästare, europamästare, nordiska och svenska mästare! Hur låter det?

Ät gött & söv gött :eating:

Zakath
2004-12-14, 20:18
Varför inte åka en bit utanför Göteborg till Lerums AK? vi har både världsmästare, europamästare, nordiska och svenska mästare! Hur låter det?

Ät gött & söv gött :eating:



Jo det låter ju bra, jag får väl prova det stället också.

Men som sagt, det andra gymmet är i princip bredvid min skola, det är lockande!

Baan
2004-12-14, 20:37
OT: Förr (på 80-talet) fanns det en massa lyftarklubbar i GBG, vart har de tagit vägen?

det här är vad jag vet, styrkelyft/tyngdlyftning har ju tappat folk, vet inte om det stämmer helt på sl, men dte stämmer garanterat på tyngdlyftning, dte är jag tämligen säker på. sen så krävs det ju pengar för att driva en sådan förening, man måste ju ha lokaler och grejer, jag antar att klubbarna som nite fixat finanserna, tappat medlemmar och inte fått stöd av kommunen har gått under. t ex i borås så får ju BAK stöd av kommunen, vet inte hur mycket det har bidragit till att säkra deras existens, men medlemskappriserna är VÄLDIGT billiga (300 under 21 och 900 över per år) -- så jagä r ganska säker på att dom får föreningsstöd. Jag tror att dte finns många liknande fall i andra kommuner där kommunen gått in med pengar för att rädda gamla föreningar där intresset för träning och medlemskap har blivit sämre...

z_bumbi
2004-12-14, 20:48
Baan: Styrkelyft ökar med ca 4 klubbar per år numera, tyngdlyftningen tappar men jag har ingen aning om hur snabbt.

mr_ping2
2004-12-14, 22:34
I lerum lyfter dom så konstigt bara... men i GKK så kör alla utan brygga och annat fusk :)

Hade jag fått bestämma hade vi anordnat tävlingar utan bögtröjjor och dräkter!

Saerbo
2004-12-15, 03:50
Hade jag fått bestämma hade vi anordnat tävlingar utan bögtröjjor och dräkter!

En bögtröja för er som inte vet vad det är: :D

http://hem.passagen.se/schassen/123.jpg

*fnizz*

Lillgrabben
2004-12-15, 05:57
I lerum lyfter dom så konstigt bara... men i GKK så kör alla utan brygga och annat fusk :)

Hade jag fått bestämma hade vi anordnat tävlingar utan bögtröjjor och dräkter!


Om du lyckas kvala in till bänksm 2005 så tycker jag att du ska göra tävlingen utan bögtröja!

:cool:

mr_ping2
2004-12-15, 22:16
Att lösa kvalvikterna i bänk eller styrkelyft utan utrustning är omöjligt utan prepp för dom flesta... jävligt fattigt...

Sänk kraven 30kg istället och kör på rå styrka

z_bumbi
2004-12-16, 10:58
Att lösa kvalvikterna i bänk eller styrkelyft utan utrustning är omöjligt utan prepp för dom flesta... jävligt fattigt...

Sänk kraven 30kg istället och kör på rå styrka

??

Det är "fel" att köra med teknik (Brygga t ex.) utan du vill bända upp vikten med "rå styrka", om alla skulle träna för att bli starka utan utrustning (Vilket vore vansinne med de reglerna som gäller nu och om man vill vinna.) skulle fler klara gränsen.
Så högt satta är de nu inte..

mr_ping2
2004-12-16, 11:36
Vilket skitsnack!

Jag kan lova dig att det max blir 5-8st kvar i varje viktklass om man skulle ta bort tröjjan som kan kvala till SM, och hur roligt är det ??

z_bumbi
2004-12-16, 12:45
Vilket skitsnack!

Jag kan lova dig att det max blir 5-8st kvar i varje viktklass om man skulle ta bort tröjjan som kan kvala till SM, och hur roligt är det ??

Alla som kvalar ställer ju inte upp som det ser ut idag så skillnaden skulle inte bli så markant när det väl gäller antalet tävlande vilket ju är det viktigaste. Kvalar man utan att sen tävla så är det väl oftast pga att man inser att man inte har något med tätstriden att göra av någon anledning.
Skulle alla satsa på att tävla utan utrustning i två år skulle alltså ungefär samma personer vara där i alla fall (Visst några skulle falla ifrån.) men då skulle de lyfta mindre vikt.
Att nå kvalgränserna för någon som tävlar utan utrustning kräver kanske några år extra men det får man ju ta om man väljer den vägen, intalar man sig själv att det är omöjligt så går det absolut inte däremot..

mr_ping2
2004-12-17, 12:40
Har du ens tittat på rankingen ?

z_bumbi
2004-12-17, 12:59
Har du ens tittat på rankingen ?

Ja.
Jag har även tittat på de som är kvalade i vissa klasser.

En hel del klarar av kvalgränsen som det ser ut idag även utan utrustning, även om det blir sämre med den saken ju längre tid de tränar för att anpassa sig till utrustingen. För några år sen när tröjorna var "sämre" så var det nog fler som klarade resulatet i vanlig bänk utan tröja än vad det är idag t ex.

Jämför sen hur många som verkligen tävlar i varje klass av de som är kvalade..

mr_ping2
2004-12-17, 13:26
I klass 82.5 klarar 25st kvalet på 160kg.... totalt 100 som lyfter.

Antar man att tröjan hjälper i medel 30kg innebär det att det bara blir kvar 12 lyftare som klarar 160kg.

Vi som tävlar vet ju dessutom att vissa i toppen får ut 50-70kg av tröjjorna, vilket gör att dom helt plötsligt åker ner rejält!

Lillgrabben
2004-12-17, 14:17
I klass 82.5 klarar 25st kvalet på 160kg.... totalt 100 som lyfter.

Antar man att tröjan hjälper i medel 30kg innebär det att det bara blir kvar 12 lyftare som klarar 160kg.

Vi som tävlar vet ju dessutom att vissa i toppen får ut 50-70kg av tröjjorna, vilket gör att dom helt plötsligt åker ner rejält!


Inte för att jag vet var du har läst siffran 25 st, men i klass 82.5 enbart bänkpress så är det enligt rankinglistorna 32 st just nu som har gjort 160 eller mer.

Om du dessutom tar i beaktning att alla inte dubblerar i både SL samt i bänk så tillkommer säkerligen ett antal från SL rankingen.


Troligen så har du kollat listan på de som är kvalade till bänksm 2005 men den säger inte hela sanningen.

Lillgrabben
2004-12-17, 14:19
Att lösa kvalvikterna i bänk eller styrkelyft utan utrustning är omöjligt utan prepp för dom flesta... jävligt fattigt...




Åtminstone i de lättare klasserna i BP så är det inte alls omöjligt att klara kvalgränserna utan skjorta.

Det är framförallt överhuvudtaget inte nödvändigt med förbjudna preparat för att bänka 160 i klass 82.5.

mr_ping2
2004-12-17, 14:23
Om du hade vägt 82.5 så hade du kanske märkt hur jobbigt det var?!

De jag plockade fram var från rankingen i bara bänkpress.
Hur stor hade sporten varit om inte materialet hade funnits ?

Ingen hade velat lyfta typ.... men men vad mycket mer sport det hade blivit!

"Å nej, vikten var för LÅG så han klarade inte vikten"
tsss...

RobbeliRobban
2004-12-17, 14:37
160 utan bänktröja är väl ingen större bedrift? Det vet jag flera MOTIONÄRER som gör eller nära med bara en c:a 20kg upp ifrån viktklassen 82,5.

mr_ping2
2004-12-17, 14:43
Tror inte nån i min klubb förutom kenneth och kanske en till löser sitt kval utan tröja...


Jo, visst nån som gör 160 och väger 100 och tränat i 8 år finns säkert!
Men att väga 82.5 och göra 160 utan tröja är liksom inte småpotatis!

z_bumbi
2004-12-17, 14:45
Hur stor hade sporten varit om inte materialet hade funnits ?

Ingen hade velat lyfta typ.... men men vad mycket mer sport det hade blivit!


Det är väl en helt annan fråga hur stor sporten hade blivit utan utrustning, jag tror framför allt bänken hade varit mycket större i Sverige.
Då hade man kunnat plocka in vem som helst från det vanliga gymet, fixa en licens och sen låta den tävla.
Man skulle utan problem kunna dubbla antalet bänkare i de flesta klubbar på det sättet och har de väl börjat köra bänk seriöst så är steget inte långt till riktigt SL...

Baan
2004-12-17, 15:09
jag har också sett några som säkert tar drygt 160, dock vägde dom flesat en hel del med, så 82.5kgs grabbar som tar 160 är nog inte så vanliga :P

mr_ping2
2004-12-17, 15:12
O det är ju inga hawaiilyft som gäller heller......ska man vara god för 160 med stopp på tävling får du nog ta en 175kg i vanligt lyft först...

INGEN CONFIRM!

z_bumbi
2004-12-17, 15:21
Runt 90 kg och 160 kg är väl inte helt ovanligt? Räknar man med att de flesta kör byggning med styrkeinslag så är det ganska bra.
Skulle alla verkligen träna för maxstyrka skulle siffran öka betydligt..

mr_ping2
2004-12-17, 15:42
Men nu är det max 82.5kg och 160 kg godkänt som gäller!

Alla som börjar i SL eller BP är ju inte naturligt starka och lyfter 100kg första gången dom tittar på en stång...

Jag skulle vilja påstå att det är svårt att uppnå 200% godkänt utan utrustning!

z_bumbi
2004-12-17, 17:35
Men nu är det max 82.5kg och 160 kg godkänt som gäller!

Har man tränat seriöst för att uppnå en fysik man trivs med men där styrka bara ingår som en del och i alla fall klarar 160 kg i bänken när man väger 90 kg bör ganska många som bara tränar för styrka under ett antal år klara 160 kg om de väger in i 82,5. Särskilt om de bara satsar på bänken då de slipper dövikt i övriga kroppen eller så ligger de helt enkelt i fel viktklass och får jobba sig in i nästa eftersom de har stannat i utvecklingen..

Självklart får man träna under en längre period, regelbundet och med ett mål men det gäller ju all träning.

Alla som börjar i SL eller BP är ju inte naturligt starka och lyfter 100kg första gången dom tittar på en stång...

Nej men de som har det ett sämre utgångsläget får träna smartare och längre istället.

Jag skulle vilja påstå att det är svårt att uppnå 200% godkänt utan utrustning!

Ja självklart är det svårt för de flesta, det är ju en kvalgräns till ett SM. Det ska inte vara lätt..

Lillgrabben
2004-12-17, 20:11
Om du hade vägt 82.5 så hade du kanske märkt hur jobbigt det var?!





Om jag hade valt att väga 82,5 kg så hade jag varit en piprensare. :rolleyes:

82.5 vägde jag då jag gick ut 9an i grundskolan & inte skulle röra en stång på flera år till. Jag började träna då jag var 20 år gammal så det är inte relevant vad jag skulle göra eller inte skulle göra i klass 82.5.


Men nu var det ju inte om mig som tråden skulle handla....

Lillgrabben
2004-12-17, 20:16
Ja självklart är det svårt för de flesta, det är ju en kvalgräns till ett SM. Det ska inte vara lätt..



Precis, det är inte alla förunnat att kunna kvala in till sm oavsett idrott. SM är den största tävlingen nationellt & att det finns vissa krav som måste uppfyllas för att få tävla är väl bara naturligt.

Som jag har förstått det hela Ping så har du inte gjort mer än 2-3 bänktävlingar hittills. För de allra flesta så är inte SM med i planen efter bara ett par besök på tävlingspodiet.


För de som inte kvalar till sm så finns det många andra tävlingar, bl.a. landsdelsmästerskap, DM, serien osv tills man kommer i klass för att kunna hävda sig bra i mästerskapen.

mr_ping2
2004-12-17, 21:56
Lillgrabben: Hmm.. 3 är det nog ja... Men å andra sidan ökade jag 10kg mellan andra och tredje tävlingen :)

Men jag hatar ändå fusktröjjor!
Om jag inte tar 160 med den i februari då förstås haha