handdator

Visa fullständig version : Styrketräning och kondition?


Ungtuppen
2004-12-11, 19:58
Tjena. Jag har nu styrketränat sen i sommar någon gång, jag har ökat i styrka volym och vikt. Jag har planer på att gå upp minst 15kg mer och lägga på mig rejält med muskler.

Men saken är den att, jag har väldigt dålig kondition (efter c:a 4års konstant datorsittande) och jag vill göra någonting åt den. Hur kommer det gå med min styrke och mass ökning om jag börjar springa 2-3 gånger i veckan? För att jag har hört att om man springer långa sträckor så resulterar det i muskelnedbrytning?

Är mycket tacksam för svar.

davidh
2004-12-11, 21:33
varför springa långa sträckor?

personligen kör jag 30min intervall på motionscykeln 1-3ggr/vecka.

en ny fråga (hoppas du inte har nåt emot att jag lånar din tråd tuppen)

om man styrketränar 4ggr/vecka och vilar 3. Hur är det då att lägga in 30minuters cardio på VILOdagarna? Är det bättre att lägga cardio efter styrkepassen och låta vilodagarna verkligen vara VILOdagar?

Antar att det, som mycket annat, är individuellt men vill höra vad ni tycker.

vattenbuffel
2004-12-11, 22:35
Skulle också vilja se ett svar på davidhs fråga :)

Sverker
2004-12-12, 06:44
Skulle också vilja se ett svar på davidhs fråga :)

Finns det ett svar på davidhs fråga ?
Det blir ju helt beroende på hur hårt davidh tränar kondition. Ju tuffare konditionspassen blir desto mer vila behövs efteråt och det är mer lämpligt att lägga konditionsträningen på egna dagar.
Det är bara till att prova och utvärdera de två olika koncepten under 2 månader och se vad kroppen klarar av.

Mitt tips är att träningsmängden totalt sett blir för stor och det blir bättre med tre gympass och två konditionspass i veckan.

Sverker
2004-12-12, 06:50
Tjena. Jag har nu styrketränat sen i sommar någon gång, jag har ökat i styrka volym och vikt. Jag har planer på att gå upp minst 15kg mer och lägga på mig rejält med muskler.

Men saken är den att, jag har väldigt dålig kondition (efter c:a 4års konstant datorsittande) och jag vill göra någonting åt den. Hur kommer det gå med min styrke och mass ökning om jag börjar springa 2-3 gånger i veckan? För att jag har hört att om man springer långa sträckor så resulterar det i muskelnedbrytning?

Är mycket tacksam för svar.

Din muskel och massa ökning är helt beroende på hur många kalorier du äter. Tränar du mycket och äter för lite så uteblir styrke- och muskelökningarna. För att öka måste du äta mer kalorier än du förbrukar vilket är svårare ifall du konditionstränar mycket.

Det är en sak att öka konditionen men en helt annan sak att gå upp 15 kg under samma period och öka konditionen.
Ditt hjärta kommer att få arbeta enormt och säker vara begränsande i konditionsträningen. Det krävs mycket av hjärtat till att bara ge syre åt de 15 nya kilona.

aliquis
2004-12-12, 10:38
Jag säger väl som sverker gällande antalet tillfällen, om du väl hade provat att styrketräna 4 dagar och köra kondition 3 på en vecka så hade du också insett hur jävla tråkigt och jobbigt det blir ;D. Varför göra mer än det som krävs, träna såpass mycket att du kan växa och kör så pass mycket konditionsträning att du eventuellt ökar din kondition, mängder med konditionsträning kan du ju ta när det är dags att gå ner i vikt istället.