handdator

Visa fullständig version : Fråga om träning och viktminskning.


sukram
2004-12-11, 17:34
Hej!

Detta är mitt första inlägg och jag hoppas det hamnar rätt =)
Jag har alltid varit överviktig men aldrig gjort nått speciellt åt det. i början av året så gav jag mig fan på att jag skulle göra det, jag provade nått som heter naturdiet.. och jag har kört till och från (inget i sommar och lite då och då under sen-våren och tidiga hösten) och nu har jag iaf gått ner 22 kg (väger nu 110 kg).

Jag har 7.5km till jobbet och går sträckan varje dag.. ibland hela vägen... ibland tar jag bussen från stan (det är drygt halvvägs)

Men nu känns det lite som man står och stampar lite, jag står liksom fast här vid 110 kg.

Nu tänkte jag försöka gå in i "fas 2" :-D och jag tänkte börja träna nått riktigt som gör att man blir slutkörd och verkligen få ta ut sig (till skillnad mot för promenader) så jag har gått och kollat bla på spinning (har kört det förrut och tyckte det var rätt skoj). Styrketräning har aldrig igenligen intresserat mig då "jargongen" där är rätt "inte jag" eller hur man ska säga, jag är ju ingen direkt "biff eller spännare". Men jag gick iaf ner till hälsostudion i gävle och pratade lite, han i kassan sa att bästa sättet att bränna fett är att styrketräna och sen avsluta med cykling som "nervarning" eller hur man säger. Han var väldigt trevlig och skulle hjälpa mig att komma igång då jag inte har nån erfarenhet av det.

Så efter helgerna tänkte jag fkatiskt köpa årskort (bra sporre om inte annat.. ) på hälsostudion. Men jag är ju som sagt väldigt ny på detta och vill ha lite kommentarer om det, hur mycket ska man träna, hur ska man ändra kosten? Jag är ju inte ute efter att bli nån beachspännare utan jag vill bara gå ner ytterligare kanske 20(?)kg och känna mig mer bekväm i kläderna. (jag behöver inte skaffa kropp för att impa.. jag har en go flickvän som gillar mig för den jag är =)) jag gör det alltså helt enkelt för att helt trivas med mig själv.

Som det är nu så tar jag naturdiet som frukost innan jag bussar till jobbet.. och sen även till lusch på jobbet. När jag kommer hem äter jag middag (vanlig mat alltså)

Är det bra att köra så? Eller hur ska man köra när man väl börjat träna? Ska man äta mer? mindre? Ska man äta nått direkt efter träningen? isf vad?

Ta inte mina "fördomar" i texten ovan så allvarligt, det är en lite ironisk ton i det hela och jag hoppas man kan få lite trevliga tips här.

Hur ska jag göra nrä nya året kommer och helgerna lagt sig?

Ha en trevlig lördag!

Mvh
Markus :)

Semiramis
2004-12-11, 21:07
Först och främst - grattis till viktminskningen! Sen litet tips. Om jag förstår dig rätt så har du gått ner rejält i vikt av att, åtminstone till och från, äta väldigt litet kalorier genom att ersätta måltider med måltidsersättning. Äter du några mellanmål? Annars får du i dig ruskigt litet energi. Jag skulle verkligen vilja råda dig att i möjligaste mån äta riktig mat istället för måltidsersättning. Det är nu du lägger grunden för en fortsatt sund kropp och stabil vikt och risken är att om du svälter kroppen på energi nu så kommer du lätt att gå up i fettvikt igen när du börjar äta normalt. Om du istället hittar en livsstil som fungerar långsiktigt kommer du inte bara att gå ner i fettvikt utan att behålla figuren långsiktigt. Nästa tips är, ta det lugnt! Din kropp har varit med om mycket det senaste året, både kropp och själ behöver tid på sig att ställa om sig och vänja sig vid nya förhållanden.

Styrketräning är toppen för att hålla fettet i schack, den ökade muskelmassan gör att förbränningen ökar och dessutom ger musklerna snyggare form på kroppen. Som en bonus är muskler bra att ha till mycket och trötta ryggar brukar bli pigga. Konditionsträningen hjälper dig att förbränna och är allmänt hälsobefrämjande.Det viktigaste är att hitta ett sätt att träna som man trivs med annars krävs det en enorm viljestyrka för att hålla på. Spinning tycker jag personligen är en väldigt rolig form av konditionsträning och nästan alla kan deltaga, oberoende av formen. När det gäller styrketräningen, kör igång lungt, tänk på att musklerna blir starkare fortare än senor och ligament och en skada kan hämma träningen under lång tid.

Titta under "best of", där hittar du bland annat King Grubs suveräna deff-guide
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
och Z-Bumbi's guide till nybörjare http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555

Slutligen, stirra dig inte blind på vågen när du börjar träna, muskler väger mer än fett men tar mindre plats så du kanske inte går ner så mycket fast du blir betydligt smalare. Lycka till!

sukram
2004-12-11, 23:59
Först och främst - grattis till viktminskningen! Sen litet tips. Om jag förstår dig rätt så har du gått ner rejält i vikt av att, åtminstone till och från, äta väldigt litet kalorier genom att ersätta måltider med måltidsersättning. Äter du några mellanmål? Annars får du i dig ruskigt litet energi. Jag skulle verkligen vilja råda dig att i möjligaste mån äta riktig mat istället för måltidsersättning. Det är nu du lägger grunden för en fortsatt sund kropp och stabil vikt och risken är att om du svälter kroppen på energi nu så kommer du lätt att gå up i fettvikt igen när du börjar äta normalt. Om du istället hittar en livsstil som fungerar långsiktigt kommer du inte bara att gå ner i fettvikt utan att behålla figuren långsiktigt. Nästa tips är, ta det lugnt! Din kropp har varit med om mycket det senaste året, både kropp och själ behöver tid på sig att ställa om sig och vänja sig vid nya förhållanden.

Styrketräning är toppen för att hålla fettet i schack, den ökade muskelmassan gör att förbränningen ökar och dessutom ger musklerna snyggare form på kroppen. Som en bonus är muskler bra att ha till mycket och trötta ryggar brukar bli pigga. Konditionsträningen hjälper dig att förbränna och är allmänt hälsobefrämjande.Det viktigaste är att hitta ett sätt att träna som man trivs med annars krävs det en enorm viljestyrka för att hålla på. Spinning tycker jag personligen är en väldigt rolig form av konditionsträning och nästan alla kan deltaga, oberoende av formen. När det gäller styrketräningen, kör igång lungt, tänk på att musklerna blir starkare fortare än senor och ligament och en skada kan hämma träningen under lång tid.

Titta under "best of", där hittar du bland annat King Grubs suveräna deff-guide
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
och Z-Bumbi's guide till nybörjare http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555

Slutligen, stirra dig inte blind på vågen när du börjar träna, muskler väger mer än fett men tar mindre plats så du kanske inte går ner så mycket fast du blir betydligt smalare. Lycka till!

Hej och tack för svaret!

Jo jag har föstått att jag ska lägga av med ersättningen nu, ska börja äta rejält som jag gjorde innan (fast inte lika enorma portioner.. och inte samma skitmat).. jag tycker om att laga mat så ser jag inget hinder för faktiskt.

Som det ser ut nu så äter jag ersättning till frukost vid strax innan 06 på morronen, sen vid 09 är det fika på jobbet, då äter jag grovt hårdbröd med sån lättost (4%).. brukar väl äta typ 4st mackor.. sen dricker jag the till. Sen så äter jag ersättning på lunchen. Jag slutar jobbet vid 16 och då promenerar jag hem, brukar köpa mig en sån naturdiet-bar på hemvägen när jag passerar stan, sen så äter jag middag hemma.

Är det bättre om jag tex börjar köra med havregrynsgröt och lingonsylt på morron (har inget emot att kliva upp tidigare för att göra det)... sen köra mina hårdbröd på fikat, sen ha riktig mat som jag har i matlåda på lunchen, och sen ta nån frukt på eftermiddagen medans jag jobbar. Vid 16 promenera hem och sen äta middag? och kanske nån frukt på kvällen? Låter det som ett bättre sätt att lägga upp dagarna?

Styrketräningen tnäkte jag sätta igång med efter helgerna, ska man köra 2 ggr i veckan först? jag går ju varje vardag så 2ggr kanske räcker i början? hur jag ska styrketräna skulle dom hjälpa mig på plats med, och dom är säkert jätteduktiga =)

Promenera från jobbet tänker jaginte sluta med bara för jag bröja träna, jag trivs väldigt bra med att promenera. Men då bordet det ju vara kanon att kanske komplettera med 2-3 ggr styrketräning i veckan.

Jag har även bytt ut allt ris och pasta hemma till fullkornspasta/ris.. gör sånt stor skillnad?

Grymt motiverad till detta känner jag.. vill börja NU.. men känner att det är lika bra att vänta till efter julhelgen.

Langster
2004-12-12, 01:28
Lite råd...

Tänk på att få i dig näring, ät "nyttiga" saker, ditt morgonmellanmål t.ex nu bestående av ett par brödskivor fungerar säkert för att gå ner i vikt, men är väldigt fattigt på näring. Ät varierat och ofta men inte för mycket. Samtidigt måste du inte göra en jätteomställning på en gång, låt det ta sin tid och försök förbättra lite åt gången. Intresset för att få ordning på kosten växer fram ju större framsteg man gör oftast. Genom att läsa på det här forumet kan du lära dig väldigt mycket. Antagligen behöver du äta lite mer när du börjar träna för att orka.

Börja med att träna 2 ggr i veckan, om du tycker det är roligt kan du träna oftare. Det lär inte bli för mycket innan du lärt dig att ta ut dig fullständigt. Styrketräning är ett bra sätt att hålla fettet borta, men inte det bästa sättet att gå ner i vikt snabbt på så att säga, den effekten kommer mer smygande när musklerna har börjat förbruka mer energi än innan och för att de ska göra det måste de stimuleras ganska kraftigt. Sen blir det lättare att gå ner i vikt. Styrketräning skiljer sig från konditionsträning och t.ex promenader i hur det hjälper dig att gå ner i vikt. När du promenerar bränner du ett visst antal kalorier, du behöver inte bli bättre på att gå för att bränna mer, det är bara att gå längre. När du styrketränar däremot ökar din förbränning dygnet runt i takt med att din prestationsförmåga ökar och dina muskler kräver mer energi. Vad jag försöker säga är att för att få effekt av styrketräning måste man träna rätt hårt, du måste öka din styrka och muskelmassa, ett styrketräningspass i sig bränner inte så värst mycket kalorier. Ha som mål att bli starkare. Även om du inte vill bli så värst muskulös (det tar rätt lång tid att bli muskulös ändå) så är det bra att ha nåt mål med träningen för att det ska vara motiverande att gå till gymmet och få nån effekt av det.

sukram
2004-12-13, 20:14
Lite råd...

Tänk på att få i dig näring, ät "nyttiga" saker, ditt morgonmellanmål t.ex nu bestående av ett par brödskivor fungerar säkert för att gå ner i vikt, men är väldigt fattigt på näring. Ät varierat och ofta men inte för mycket. Samtidigt måste du inte göra en jätteomställning på en gång, låt det ta sin tid och försök förbättra lite åt gången. Intresset för att få ordning på kosten växer fram ju större framsteg man gör oftast. Genom att läsa på det här forumet kan du lära dig väldigt mycket. Antagligen behöver du äta lite mer när du börjar träna för att orka.


tnäkte bara slänga upp hur min dag har sett ut så kan ni väl säga om jag gör nått generalfel?

frukost vid 05.30 havregruynsgröt
fika på jobbet vid 09.00 the och grovt bröd med leverpastej
lunch på jobbet vid 12.00 bruna bönor och falukorv
eftermiddagsfika vid typ 14.30 en lika macka som vid 09
(promenad hem på 7.5 km vid kl 16)
mat vid kl 18 (kokt potatis och köttbullar med lågkalorilingonsylt)

även 2 bananer under dagen och 5st mandariner..

nått stort fel som jag bör ändra till? kan detta vara ett bra sätt att köra vidare på?
(kanske nån moderator ska slänga in denna tråden i nån annan passande kanal?)

Zakath
2004-12-13, 20:24
Jag skulle försöka få in lite mer protein i kosten, t.ex på morgonen eller lunchen. Något så enkelt som mjölk går utmärkt!

Sen saknas nyttigt fett i någon större utsräckning. En burk makrill i tomatsås skulle vara et perfekt sista mål. Självklart ska du ligga kvar på önskad kalorimäng, så du kanske får dra ner lite på andra mål. T.ex mindre potatis till middag.

sukram
2004-12-13, 20:50
Jag skulle försöka få in lite mer protein i kosten, t.ex på morgonen eller lunchen. Något så enkelt som mjölk går utmärkt!

Sen saknas nyttigt fett i någon större utsräckning. En burk makrill i tomatsås skulle vara et perfekt sista mål. Självklart ska du ligga kvar på önskad kalorimäng, så du kanske får dra ner lite på andra mål. T.ex mindre potatis till middag.

känner mig lite frågvis..men jag måste nu när jag har nån kunnig på kroken =)

mjölk har jag ju i gröten på morgonen.. räcker itne det? ska jag ta ett glas brevid också?
makrill har jag nog aldrig ätit, måste prova =)

mindre potatis? Jag trodde det var en sån mat man i princip kunde äta hur mycket som helst av?

Men jag är inte helt ute och cyklar iaf?

Griip
2004-12-13, 20:59
Är det en sak jag lärt mig från tjockholmen så är det: Du blir inte smal av träning eller en diet, du blir smal av att LEVA nyttigt! Alltså, byt livsstil annars kommer du bara gå upp det igen. Funkar ju på dem som är med i programmet iaf :D

Zakath
2004-12-13, 21:07
känner mig lite frågvis..men jag måste nu när jag har nån kunnig på kroken =)

mjölk har jag ju i gröten på morgonen.. räcker itne det? ska jag ta ett glas brevid också?
makrill har jag nog aldrig ätit, måste prova =)

mindre potatis? Jag trodde det var en sån mat man i princip kunde äta hur mycket som helst av?

Men jag är inte helt ute och cyklar iaf?


Fråga så mycket du vill!
Dem flesta hjälper gärna till!

Jo det är bra med mjölk i gröten, men det kanske blir lite lite. Beror på hur mycket gröt du tar, men 3-5 dl tycker jag! Kanske mer om du har stort energiintag.

Makrill i tomatsås smakar faktiskt rätt gott, bra på macka också! Då får du i dig ditt Omega-3 :thumbup:

Potatis är jättebra! Men om man ska dra ned på något så är det antingen onyttigt fett (mättat) eller kolhydrater. Jag tog det bara som ett exempel.
Mackor brukar vara väldigt energitäta, så om du ska dra ned på något så kan dem vara ett alternativ.

Men det är inte så bråttom, ta allt i små steg och ha roligt på vägen dit! Ha dina mål klara framför dig så ska allt gå vägen!