handdator

Visa fullständig version : JULskinka???


callaway
2004-12-11, 16:14
är det bra eller anus vad gäller nyttigheter i en julskinka?? :confused:

JJ
2004-12-11, 16:18
Inne på min tredje på lika många veckor. Bra mat, fettet kan du skära bort då det ligger utanpå.

Sverker
2004-12-11, 17:40
Utmärkt mat helt enkelt :thumbup:

Hög proteinhalt och skär du bort fettranden är fetthalten nere kring 2 %.

aliquis
2004-12-11, 17:51
dåli! :D

Zakath
2004-12-11, 18:04
Görgott :D

Whey
2004-12-11, 23:13
Skinkan är ju jättebra, sen kan man fråga sig om vörtbrödet, osten och senapen är lika tipp topp...

ops
2004-12-11, 23:51
Vem bryr sig? Om du inte har Mr. Olympia månaden efter, så var mänsklig!

rutan
2004-12-12, 17:44
låter bra det...skinka som är så gott.
fast på julafton ska det svullas rejält

z_bumbi
2004-12-12, 17:48
Skinkan är ju jättebra, sen kan man fråga sig om vörtbrödet, osten och senapen är lika tipp topp...

Senap? Hur mycket äter du?

m1cke
2004-12-13, 09:16
Senap? Hur mycket äter du?

Det spelar ingen roll, vet du inte hur många sockerbitar det är i en flaska? ;)

J.Saarela
2004-12-13, 09:24
Vem bryr sig? Om du inte har Mr. Olympia månaden efter, så var mänsklig!

:bow:

z_bumbi
2004-12-13, 10:24
Det spelar ingen roll, vet du inte hur många sockerbitar det är i en flaska? ;)

Det skulle vara det då. :)

MyungChul
2004-12-14, 17:47
Skinkan är ju jättebra, sen kan man fråga sig om vörtbrödet, osten och senapen är lika tipp topp...

hur mycket energi får du i dig av senapen tror du? lär ju inte vara mycke om du inte svullar på med en halv flaska :)

al3xander
2009-12-20, 18:23
Det yttre fettet på skinkan, har hört att det ska vara "jätte nyttigt" för kroppen? Om detta stämmer, i sånna fall varför? Eller ska man fortsätta att skära bort de?

Johan_P
2009-12-20, 18:33
Det yttre fettet på skinkan, har hört att det ska vara "jätte nyttigt" för kroppen? Om detta stämmer, i sånna fall varför? Eller ska man fortsätta att skära bort de?

Det är (animaliskt) fett från gris helt enkelt. Inget magiskt i fettet från en julskinka.

Skär bort det om du inte tycker det är gott alternativt för att du inte vill ha i dig all energi från fettet. Det är upp till dig ;)

Sverker
2009-12-20, 18:34
Möjligen jättenyttigt för en LCHFare som vill bli mätt och inte föräta sig på Janssons.

Annars så finns inget speciellt i det fettet. Mättat, omättat och lite fleromättat fett samt lite kolesterol

Ristretto
2009-12-20, 18:36
Senap? Hur mycket äter du?

Jag och brorsan drar iaf i oss runt 500g Johnnys grovstarka i veckan, utan att det är jul.

al3xander
2009-12-20, 18:51
Okej, tack för svar! Blir till att skära bort så man får ner några extra prinskorvar istället! :D

Sniggel
2009-12-20, 19:03
Och så är där förmodligen E250 i också. Men det är som sagt jul...

Apos78
2009-12-20, 19:44
Och så är där förmodligen E250 i också. Men det är som sagt jul...

Går att göra sina val. Men som sagt - det är jul!

mikaelj
2009-12-20, 23:17
Möjligen jättenyttigt för en LCHFare som vill bli mätt och inte föräta sig på Janssons.

Annars så finns inget speciellt i det fettet. Mättat, omättat och lite fleromättat fett samt lite kolesterol

Nja, rätt dålig fettprofil i gris. Mycket linolensyra.

Finns roligare (fet) mat att äta på julbordet om man vill bli mätt. Sedan är det förstås väldigt gott med skinka och grovstark ("Skånsk") senap! (och majonnäs)

Johan_P
2009-12-21, 00:50
Börjar nästan längta tills julskinkan (med tillhörande senap!) kommer fram på bordet nu *drool*

Eddie Vedder
2009-12-21, 07:58
Nja, rätt dålig fettprofil i gris. Mycket linolensyra.


Linolsyra väl? Omega-6 alltså.

mikaelj
2009-12-21, 08:46
Linolsyra väl? Omega-6 alltså.

Japp, precis det jag menade.

Skrollovicz
2009-12-21, 11:43
Lär väl innehålla nitrit E250 vilket i alla fall jag vill undvika. Jag äter en måltid julmat på julafton, i övrigt lägger jag band på mig.

Nitrometan
2009-12-21, 15:22
Lär väl innehålla nitrit E250 vilket i alla fall jag vill undvika.
Du tycker att botulism känns roligare än nitrit?

Skrollovicz
2009-12-21, 18:27
Du tycker att botulism känns roligare än nitrit?

Jag menar att jag undviker charkprodukter överlag, inte att jag är emot att man tillsätter ämnet.

Morty
2009-12-21, 19:01
Jag tänker verkligen inte äta någon julskinka. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=139507&)

Johan_P
2009-12-21, 19:44
Jag tänker verkligen inte äta någon julskinka. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=139507&)

Nej, gör inte du det. Men det förändrar ingenting vad gäller grisarnas situationer i de svenska bondgårdarna. Men det hoppas jag du visste.

mikaelj
2009-12-21, 19:52
Nej, gör inte du det. Men det förändrar ingenting vad gäller grisarnas situationer i de svenska bondgårdarna. Men det hoppas jag du visste.

...tillgång & efterfrågan?

Johan_P
2009-12-21, 19:56
...tillgång & efterfrågan?

Detta är som att säga att om efterfrågan blir låg kommer all uppfödning av gris ske helt utan problem. Nu vet jag inte vad du säger, men för mig låter detta ganska otroligt. Självklart kommer det finnas de bönder som inte sköter sig ändå, oberoende av efterfrågan.

Det är inte efterfrågan som ska sänkas, det är skärpningen bland Sveriges bondgårdar som ska höjas.

Morty
2009-12-21, 20:38
Detta är som att säga att om efterfrågan blir låg kommer all uppfödning av gris ske helt utan problem. Nu vet jag inte vad du säger, men för mig låter detta ganska otroligt. Självklart kommer det finnas de bönder som inte sköter sig ändå, oberoende av efterfrågan.

Det är inte efterfrågan som ska sänkas, det är skärpningen bland Sveriges bondgårdar som ska höjas.

Tillgång och efterfrågan. Försök att förstå det också. För att dra ett extremexempel, så att du kanske hajar;

Nyårsdagen 2010. När alla vaknar, med den obligatoriska baksmällan, så har något hänt. De har fått Mortys mindset. ALLA i Sverige tänker just nu som mig. Bredvid sängen ligger denna lapp:
http://img199.imageshack.us/img199/2697/grisen.png

Jahapp, tänker dem. Grisbönderna har inte fått några lappar, eller några nya värderingar. De är lyckligt ovetande, men inte länge till.

Kan du gissa hur historien fortsätter?

Johan_P
2009-12-21, 21:10
Tillgång och efterfrågan. Försök att förstå det också. För att dra ett extremexempel, så att du kanske hajar;

Nyårsdagen 2010. När alla vaknar, med den obligatoriska baksmällan, så har något hänt. De har fått Mortys mindset. ALLA i Sverige tänker just nu som mig. Bredvid sängen ligger denna lapp:
http://img199.imageshack.us/img199/2697/grisen.png

Jahapp, tänker dem. Grisbönderna har inte fått några lappar, eller några nya värderingar. De är lyckligt ovetande, men inte länge till.

Kan du gissa hur historien fortsätter?

Mitt argument kvarstår. Det är kontrollen av uppfödning vi måste skärpa oavsett hur efterfrågan ser ut. Vad är det som säger att alla grisar kommer skötas korrekt för att vi inte vill äta lika många?

När man sänker efterfrågan drabbas också de bönder som sköter sig helt enligt bestämmelser och lagar.

Tyvärr tänker man bara i ett steg när man tror allt blir bra om man slutar äta gris :thumbup:

dt06mj2
2009-12-21, 21:15
Mitt argument kvarstår. Det är kontrollen av uppfödning vi måste skärpa oavsett hur efterfrågan ser ut. Vad är det som säger att alla grisar kommer skötas korrekt för att vi inte vill äta lika många?

När man sänker efterfrågan drabbas också de bönder som sköter sig helt enligt bestämmelser och lagar.

Tyvärr tänker man bara i ett steg när man tror allt blir bra om man slutar äta gris :thumbup:

Det ena utesluter inte det andra.. Vad sägs om mindre griskonsumtion OCH bättre kontroller? :)

Morty
2009-12-21, 21:17
Det ena utesluter inte det andra.. Vad sägs om mindre griskonsumtion OCH bättre kontroller? :)

Jag HOPPADES verkligen att han skulle komma på det där... Om hela Sverige hade 3 grisfarmar hade nog kontroller varit rätt lätta att genomföra och dessutom skulle det vara lättare att ha koll på varifrån köttet kom ifrån.

Johan_P
2009-12-21, 22:09
Jag HOPPADES verkligen att han skulle komma på det där... Om hela Sverige hade 3 grisfarmar hade nog kontroller varit rätt lätta att genomföra och dessutom skulle det vara lättare att ha koll på varifrån köttet kom ifrån.

Om hela Sveriges griskonsumtion skulle få plats i tre bondgårdar skulle det nog verkligen inte vara lätt att genomföra kontroller på dessa med tanke på att de skulle blivit... ganska stora. Hoppas verkligen du inser orimligheten i detta.

Vidare hade jag hoppats på att din rimlighet sade dig att trots att du slutar äta din julgris kommer inte mycket att hända.

Du får sitta utan julgris med förhoppningen om att problemet kommer lösa sig, helt enkelt. Jag ser ingen lösning i att sluta äta sin julgris, hur som helst.

Johan_P
2009-12-21, 22:11
Det ena utesluter inte det andra.. Vad sägs om mindre griskonsumtion OCH bättre kontroller? :)

Självklart, detta är förmodligen bästa utgången. Men samtidigt tycker jag man borde kunna sköta detta bättre med den konsumtionsnivå vi har.

Sverker
2009-12-22, 07:18
Självklart arbetar grisbönderna just nu stenhårt för att förbättra för grisarna.
Tänk krasst så är grisarna kronor och ören. Välskötta djur växer bättre, är friskare, ger bättre kött.
Grisbönderna kan inte tappa konsumtionen av fläsk. De måste visa välskötta djurstallar och friska grisar.




Det är vi som betalar för fläsket. Vi måste vara beredda att betala betydligt mer för köttet.

Morty
2009-12-22, 09:51
Självklart arbetar grisbönderna just nu stenhårt för att förbättra för grisarna.
Tänk krasst så är grisarna kronor och ören. Välskötta djur växer bättre, är friskare, ger bättre kött.
Grisbönderna kan inte tappa konsumtionen av fläsk. De måste visa välskötta djurstallar och friska grisar.




Det är vi som betalar för fläsket. Vi måste vara beredda att betala betydligt mer för köttet.

Kanske inte självklart för alla... :( (http://ettlivsomgris.se/20091215296/nyheter/poliser-och-djurskyddsinspektorer-hittar-brister-pa-besokta-gardar)

Nitrometan
2009-12-22, 11:14
Det är vi som betalar för fläsket. Vi måste vara beredda att betala betydligt mer för köttet.
Tyvärr har det visat sig att högre pris i butik inte ger mer pengar till bönderna.

Medusa
2009-12-22, 11:38
en hypotes är ju att;

fasta kostnader per gris minskar när verksamhetsvolym blir högre, respektive ökar när VV minskar... förutsatt att inga nya investeringar krävs...

rörliga kostnader per gris förblir oförändrade oavsett VV...

om ovanstående är sant, ju fler grisar som produceras, desto lägre blir genomsnittskostnaden per gris, om priset inte sänks när produktionskostnaderna går ner, utan bibehålls på samma nivå, kan mellanskillnaden användas till att förbättra miljön och livet för grisarna.

ju färre grisar som produceras, desto högre blir genomsnittskostnaden per gris, och i detta fallet måste uppfödarna välja mellan två alternativ:
a) minska sina rörliga kostnader per gris, vilket förmodligen leder till sämre foder, sämre miljö, minskad tillsyn, etc.
b) höja priset, som kan leda till minskad eller oförändrad efterfrågan, beroende på hur marknaden för grisprodukter ser ut.

jag skrev ihop detta nu och har säkert missat något eller någon vinkel av det... men jag tror att inte äta griskött knappast förbättrar grisarnas situation.. då blir det ju ännu mindre pengar i branschen och.. incitamenten för kringorganisationer etc minskar...

Nitrometan
2009-12-22, 19:03
Medusa, det kan också vara så att folk väljer att betala mer för de grisar de vet har haft det bra på mindre gårdar med en ekologisk profil och väljer att inte köpa det "fabriksproducerade" grisköttet.

Då kommer lönsamheten (bl.a. genom ett högre pris, sen tror jag att de fasta kostnaderna faktiskt är mindre för en mindre gård än för en "grisfabrik") att öka för de bönder som kan ge kunderna den typ av grisar de vill ha.

Men det är bara en teori.

Olegh
2009-12-22, 19:25
Låt mig inflika ett par saker:

Julskinka är djävulskt gott.

Helvete vad mycket svål och gojs det är på skinkan. Upp emot hälften av "vikten" gick säkert ner i sophinken direkt. Således..

...vore skinkan dyrare (49,95/kg) skulle jag avstå julskinka helt.

bruch
2009-12-22, 19:57
Vad i helvete, sluta äta gris?

Människan står över grisen i näringskedjan precis som lejonet står över gasellen i näringskedjan. Ingen begränsar lejonens tillgång till föda. Vi har ätit gris i flera tusen år. Det finns inget argument för att minska tillgången på gris och kreatur.

När böndernas inflytande i samhället upphör, upphör folket.

ackilf
2009-12-22, 21:36
Vad i helvete, sluta äta gris?

Människan står över grisen i näringskedjan precis som lejonet står över gasellen i näringskedjan. Ingen begränsar lejonens tillgång till föda. Vi har ätit gris i flera tusen år. Det finns inget argument för att minska tillgången på gris och kreatur.

När böndernas inflytande i samhället upphör, upphör folket.

Vi är blandätare. Vi har möjlighet att tillgodose oss näring från annat håll än kött. Det har inte lejonet, som är ett rent rovdjur. Skulle lejonet avstå från att jaga dör den. Men inte vi! Därför vore det ju en fin idé att ta tillvara på våra valmöjligheter?

Morty
2009-12-22, 23:22
Vad i helvete, sluta äta gris?

Människan står över grisen i näringskedjan precis som lejonet står över gasellen i näringskedjan. Ingen begränsar lejonens tillgång till föda. Vi har ätit gris i flera tusen år. Det finns inget argument för att minska tillgången på gris och kreatur.

När böndernas inflytande i samhället upphör, upphör folket.

Ow please. Näringskedje-konceptet fallerade tyvärr för länge sedan när det gäller människor. Vi ser oss som att vi står överst, men näringskedjan gäller för jakt i ett "wildlife". Att du går ner på Ica och fixar en fläskfilé är, suprise suprise, inte jakt. Du klarar dig dessutom perfekt (med tillskott och lite kunskap) utan kött. Du behöver helt enkelt inte längre låta andra djur dö för din egen överlevnad. Vi har lyckats skapa ett samhälle där vi klarar oss utmärkt utan kött, men där köttindustrin åt oss i I-länder låter tredje världen lida hungernöd. Vi har byggt ett samhälle där vi gräver våran egen grav, men många vill rädda oss. Vegetarianer/veganer är några av de fantastiska som verkligen gör något, till skillnad från cyniska idioter (ursäkta mitt språk!) som tycker att vi ska fortsätta göra som vi alltid gör pga egoistiska skäl.

bruch
2009-12-23, 00:07
Vi är blandätare. Vi har möjlighet att tillgodose oss näring från annat håll än kött. Det har inte lejonet, som är ett rent rovdjur. Skulle lejonet avstå från att jaga dör den. Men inte vi! Därför vore det ju en fin idé att ta tillvara på våra valmöjligheter?

Ow please. Näringskedje-konceptet fallerade tyvärr för länge sedan när det gäller människor. Vi ser oss som att vi står överst, men näringskedjan gäller för jakt i ett "wildlife". Att du går ner på Ica och fixar en fläskfilé är, suprise suprise, inte jakt. Du klarar dig dessutom perfekt (med tillskott och lite kunskap) utan kött. Du behöver helt enkelt inte längre låta andra djur dö för din egen överlevnad. Vi har lyckats skapa ett samhälle där vi klarar oss utmärkt utan kött, men där köttindustrin åt oss i I-länder låter tredje världen lida hungernöd. Vi har byggt ett samhälle där vi gräver våran egen grav, men många vill rädda oss. Vegetarianer/veganer är några av de fantastiska som verkligen gör något, till skillnad från cyniska idioter (ursäkta mitt språk!) som tycker att vi ska fortsätta göra som vi alltid gör pga egoistiska skäl.

Trams! Skall ni sprida marxistpropaganda på internet så finns det andra forum för det. Det är inte egoistiskt att tänka på vårat folks välbefinnande, det är humant. Detta är ett träningsforum och jag skall därför inte diskutera mer politik med marxister, jag får aldrig något utbyte av det.

Morty
2009-12-23, 00:32
Trams! Skall ni sprida marxistpropaganda på internet så finns det andra forum för det. Det är inte egoistiskt att tänka på vårat folks välbefinnande, det är humant. Detta är ett träningsforum och jag skall därför inte diskutera mer politik med marxister, jag får aldrig något utbyte av det.

Det handlar inte om någon marxism, det är om att försöka skapa ett hållbart samhälle. Källa på "trams" ang. det vi sa?

Hemi
2009-12-23, 00:45
I somliga länder som Gekland betyder fasta att man bara slutar äta kött ett tag. Vissa äter kött både rått och tillagat varje måltid, Frankrike är rätt duktiga på det. Jag äter kött men det blir mindre, ett par gånger i veckan blir det. Mår prima, det finns otroligt många goda recept på annat. Ost och fisk om man äter det är ju lika stabbigt, något smidigare kanske.

Eddie Vedder
2009-12-23, 08:20
Ow please. Näringskedje-konceptet fallerade tyvärr för länge sedan när det gäller människor. Vi ser oss som att vi står överst, men näringskedjan gäller för jakt i ett "wildlife". Att du går ner på Ica och fixar en fläskfilé är, suprise suprise, inte jakt.

Om vi nu har möjlighet att införskaffa köttet på ICA ser jag inte hur det skulle förändra någonting alls. Man kan fortfarande inte påstå att människan rent fysiologiskt MÅSTE äta fläsk men det ändrar ju ingenting i aspekten på näringskedjan som exempel.

Bara ytterligare ett exempel för hur vi anpassat oss och utvecklats.

Jag kommer inte äta ett gram mindre kött på jul eller överhuvudtaget. Min konsumtion idag av kött är inte jättehög men den kommer inte förändras varken upp eller ner.

mikaelj
2009-12-23, 09:06
Jag började titta på Food, inc (http://www.foodincmovie.com/) igår, på tal om näringskedjekonceptet.

Skrämmande. :-( Sådan fruktansvärd vanvård av både djur och människor. Och denna eländiga majs överallt.

Eddie Vedder
2009-12-23, 09:09
Jag började titta på Food, inc (http://www.foodincmovie.com/) igår, på tal om näringskedjekonceptet.

Skrämmande. :-( Sådan fruktansvärd vanvård av både djur och människor. Och denna eländiga majs överallt.

Har också sett den. Jag tar alla såna filmer med en nypa salt men jag tyckte den var välgjord och mycket tänkvärd.

I vanliga fall kommer ju tanken "Men så kan det väl inte vara här i Sverige?" upp direkt. Vilket jag såklart hoppas stämmer men inte vågar tro helt på.:(

Morty
2009-12-23, 09:40
Om vi nu har möjlighet att införskaffa köttet på ICA ser jag inte hur det skulle förändra någonting alls. Man kan fortfarande inte påstå att människan rent fysiologiskt MÅSTE äta fläsk men det ändrar ju ingenting i aspekten på näringskedjan som exempel.

Bara ytterligare ett exempel för hur vi anpassat oss och utvecklats.

Jag kommer inte äta ett gram mindre kött på jul eller överhuvudtaget. Min konsumtion idag av kött är inte jättehög men den kommer inte förändras varken upp eller ner.

Så du lyckas inte the twist i näringskedjan, när vi har börjat producera sjuka mängder på farmer, istället för att jaga dom i naturen?

I naturen så fungerar näringskedjan så att antalet djur sjunker och höjs i takt med naturliga variationer, så att en balans alltid finns. Tyvärr har vi människor heeelt dragit ifrån denna naturliga variation, mestadels på grund av vårat intellekt. Nu när vi har blivit så sjukt många så håller det inte längre att se oss som primärt köttätare, det är en ohållbar ekvation, tyvärr.

Därför tar vissa människor mer eller mindre ansvar. Du är lite kött och det är jättebra. Andra är cyniska och skiter i.

Eddie Vedder
2009-12-23, 09:50
Så du lyckas inte the twist i näringskedjan, när vi har börjat producera sjuka mängder på farmer, istället för att jaga dom i naturen?

Nej. Det är ju bara ytterligare ett exempel på ATT det är så enligt mig. Vi har ju hittat fler vägar att ställa oss över andra i näringskedjan än att bara jaga med spjut.

Jag försvarar alltså inte inget här utan ger bara min syn på det. Jag ser inte varför det måste vara en primitiv jaktsituation som gör människan annorlunda. Om vi nu även har ett intellekt somm gör oss överlägsna och som vi utnyttjar så är det också en egenskap i mina ögon.

I naturen så fungerar näringskedjan så att antalet djur sjunker och höjs i takt med naturliga variationer, så att en balans alltid finns. Tyvärr har vi människor heeelt dragit ifrån denna naturliga variation, mestadels på grund av vårat intellekt. Nu när vi har blivit så sjukt många så håller det inte längre att se oss som primärt köttätare, det är en ohållbar ekvation, tyvärr.

Fast nupratar du ju om en rubbad balans i näringskedjan. Den håller jag med om. Min poäng var den att jag inte tycker kunskapen om massproduktion ändrar det faktm att vi står över djuren där.

men självklart innebär det en obalans om vi nu svänger om diskussionen till det helt plötsligt.

Därför tar vissa människor mer eller mindre ansvar. Du är lite kött och det är jättebra. Andra är cyniska och skiter i.

Jag tar inget som helst ansvar. Då hade det varit ett beslut baserat på någon form av övertygelse.

Nu är det en ren slump, andra saker är gott, andra saker är smidigt, jag vill ha någorlunda variation och andra saker är billigare.

I miljödebatten gör jag egentligen ingenting med flit, jag lever så pass resurssnålt bara av mitt spontana liv. Framför allt (vilket jag tror är det viktigaste av ALLT) så äter jag maten jag köper. Jag slänger i stort sett INGET ätbart, klipper t.o.m. isär yoghurt- och filpaketen och skrapar ur när de är slut.:D Med andra ord "miljövänliga handlingar" utan att tänka på miljön direkt.

Men att promenera till affären och köpa mina konventionella varor och äta varenda smula ser jag som mer miljövänligt än att ta bilen till affären, köpa ekologisk och slänga stora delar.

Morty
2009-12-23, 10:21
Nej. Det är ju bara ytterligare ett exempel på ATT det är så enligt mig. Vi har ju hittat fler vägar att ställa oss över andra i näringskedjan än att bara jaga med spjut.

Jag försvarar alltså inte inget här utan ger bara min syn på det. Jag ser inte varför det måste vara en primitiv jaktsituation som gör människan annorlunda. Om vi nu även har ett intellekt somm gör oss överlägsna och som vi utnyttjar så är det också en egenskap i mina ögon.



Fast nupratar du ju om en rubbad balans i näringskedjan. Den håller jag med om. Min poäng var den att jag inte tycker kunskapen om massproduktion ändrar det faktm att vi står över djuren där.

men självklart innebär det en obalans om vi nu svänger om diskussionen till det helt plötsligt.

Är lite så jag sett på det. JA; vi står över djuren. Absolut, det är därför vi äter dom. DOCK är balansen numera skev, och vi borde ta vårat ansvar och försöka laga vad vi gjort sönder.



Jag tar inget som helst ansvar. Då hade det varit ett beslut baserat på någon form av övertygelse.

Nu är det en ren slump, andra saker är gott, andra saker är smidigt, jag vill ha någorlunda variation och andra saker är billigare.

Jag kunde faktiskt itne bry mig mindre om varför du gör det, det är jättebra i vilket fall :thumbup:

Jag själv började äta mera vegetariskt (sluta med köttätartrenden där varje måltid är ofullständig utan köttabiten) när jag började tycka att det var så otroligt omständigt att ta fram fryst kött, fixa någon marinad/sås, sen tillaga den på ett bra sätt. Då åt jag dock kött så ofta jag bjuds på det, nu tackar jag ofta nej. Snart blir det nog 100%igt vegetariskt förutom när flickvännens pappa bjuder på hemskjutet.

I miljödebatten gör jag egentligen ingenting med flit, jag lever så pass resurssnålt bara av mitt spontana liv. Framför allt (vilket jag tror är det viktigaste av ALLT) så äter jag maten jag köper. Jag slänger i stort sett INGET ätbart, klipper t.o.m. isär yoghurt- och filpaketen och skrapar ur när de är slut.:D Med andra ord "miljövänliga handlingar" utan att tänka på miljön direkt.
När man har http://www.arla.se/Images/ProductImages_200/17440.jpg så KAN man ju bara inte slänga en förpackning där man vet att det finns kvar lite i... om nom!!

Men faktum kvarstår att det är väldigt bra saker du gör, oavsett anledning. Om folk bara kunde tycka som du, att det inte behöver vara sjukligt omständligt att göra bra val. Och äta upp sin mat... Herregud, jag slänger mat kanske en gång i månaden och då är det för att den mögligt. Dör lite inombords då :(

Men att promenera till affären och köpa mina konventionella varor och äta varenda smula ser jag som mer miljövänligt än att ta bilen till affären, köpa ekologisk och slänga stora delar.


Det beror självklart på varorna, men det är helt klart rätt!

Man måste helt enkelt inte ha i huvudet "ojojOJ vad jag är grön nu!" när man äter upp gårdagens rester eller liknande, det är bara sånt man borde göra... Blir ju inte mindre miljömedvetet för det.

Frumpish
2009-12-23, 14:11
Trams! Skall ni sprida marxistpropaganda på internet så finns det andra forum för det. Det är inte egoistiskt att tänka på vårat folks välbefinnande, det är humant. Detta är ett träningsforum och jag skall därför inte diskutera mer politik med marxister, jag får aldrig något utbyte av det.

Verkar inte som du alls har läst vad Morty skrivit?

Jag förstår varför du inte får något utbyte av politiska diskussioner..

ONT angående köttätning kommer jag själv försöka skära ner på min köttkonsumtion, försöker man äta närodlat, ekologiskt och fairtrade känns det som man är lite paradoxal om man samtidigt äter stora mängder kött..

Sverker
2009-12-23, 18:05
Majs är rätt intressant. Vad jag förstått är det en C4-växt som växer så att det knakar. Låt amerikanerna odla majs som biobränsle.
Jäs majsen till motorbränsle och elda upp stråna i värmepannor.
Amerikanska mellanvästern är som gjort för jordbruk.

Borde fungera. Sliter lite i själen att man eldar upp mat men ändå:(

Nitrometan
2009-12-23, 18:26
Låt amerikanerna odla majs som biobränsle.
Jäs majsen till motorbränsle och elda upp stråna i värmepannor.
Amerikanska mellanvästern är som gjort för jordbruk.

Borde fungera. Sliter lite i själen att man eldar upp mat men ändå:(
Pratar du etanol?

Tyvärr är energimängden man får ut av etanol bara lite större än den man stoppar in i processen för att tillverka den. Inte så effektivt.

Metanol (som ersättning för diesel) är ett bättre biobränsle.

Medusa
2009-12-23, 18:34
Medusa, det kan också vara så att folk väljer att betala mer för de grisar de vet har haft det bra på mindre gårdar med en ekologisk profil och väljer att inte köpa det "fabriksproducerade" grisköttet.

Då kommer lönsamheten (bl.a. genom ett högre pris, sen tror jag att de fasta kostnaderna faktiskt är mindre för en mindre gård än för en "grisfabrik") att öka för de bönder som kan ge kunderna den typ av grisar de vill ha.

Men det är bara en teori.

ja, givetvis är det så.. men du bör ha i åtanke att det är en helt annan produkt som förmodligen riktar sig mot en annan målgrupp, i detta fallet människor som kanske är miljömedvetna, djurvänner, osv..

lönsamheten ökar för bönder med bättre djurskötsel och ekologisk profil om fler människor köper deras kött, självklart är det så..

jag tror dock att för majoriteten av konsumenter som äter griskött saknar det betydelse om köttet är fabriksproducerat eller ej, och att priset kommer i första hand kombinerat med vilken varumärke man gillar..

vad jag egentligen vill få fram, och jag hoppas att det var tydligt i mitt första inlägg, var att minskad konsumtion av griskött förmodligen inte leder till förbättrade levnadsvillkor för grisarna.. utan sämre pga högre produktionskostnader per gris.. då får man minska de rörliga kostnaderna och det kan jag tänka mig vara bland annat foder, strö, transport, tillsyn, omvårdnad, osv..

däremot kan både en bestående konsumtion med hårdare krav och / eller ett skifte mot ekologiskt / djurvänligt producerad gris i båda fallen vara gynnsamt..

MrBulk
2009-12-23, 20:11
När det gäller hantering av djur så finns det en grym dokummentär angående detta som tar upp allt från husdjur till klädtillverkning.
Jag har inte själv klarat av att se hela fast jag försökt flera gånger men pallar inte att se det, jag gillar splatter och tortyr i spelfilmer men klarar inte detta. Det kan få köttälskare att bli vegitarianer/veganer.
Earthlings (http://www.youtube.com/view_play_list?p=9FD18926170ED901&search_query=earthlings) varnar för sjukt vidriga klipp.

bruch
2009-12-25, 00:55
Det är precis vad den marxistiska läran vill; göra män till veklingar och få kvinnor att tappa tron på männen. Hur fan skall ni klara av att försvara er i ett framtida krig om ni inte ens klarar av att se en gris dö, flås eller styckas. SKÄMS!

Edit: Årets gris smakade ljuvligt tillsammans men grovkornig stark senap, mumma.

Degpekka
2009-12-25, 01:03
Haha, vad e det för fel på dig bruch?

bruch
2009-12-25, 01:09
Vad menar du?

Degpekka
2009-12-25, 01:26
Du verkar lite insnöad på marxismen.

bruch
2009-12-25, 01:47
Att idka självförsvar är en naturlig sak.

minishcap
2009-12-25, 11:49
Så åter till julskinkan, tryckte precis i mig 220 gram skinka som blev över från igår...helt utsökt och att kunna skära bort det mesta av fettet är ju underbart. Funkar ju till bulk som deff!

Morty
2009-12-25, 18:41
Det är precis vad den marxistiska läran vill; göra män till veklingar och få kvinnor att tappa tron på männen. Hur fan skall ni klara av att försvara er i ett framtida krig om ni inte ens klarar av att se en gris dö, flås eller styckas. SKÄMS!

Edit: Årets gris smakade ljuvligt tillsammans men grovkornig stark senap, mumma.

Happ... Nu går jag sjukt offT men det får vi ta.

Marxism är en ideologi som ligger väldigt nära anarkismen, man kan säga att de overlapar. Marxism är en strikt egalitär ideologi, där skiljer den sig från anarkism.

Målet med marxism är ett klasslöst samhälle där ingen äger något. Har inte så mycket med veganism att göra, men gissningsvis så är många marxister även vegener eftersom det passar rätt bra med ideologin.

Marxism har inget med att männen ska bli svaga och att kvinnor ska tappa tron på oss. Är anarkism en ideologi som strävar mot stenkastning, också? ;)