handdator

Visa fullständig version : Rumänska/kron/vanliga marklyft


physique
2004-12-11, 15:37
Jag har funderat lite över skillnaden mellan dessa tre övningar och hoppas på lite hjälp om jag har fel.

Om man startar med vikten i luften och raka ben så är det gemensamt för alla tre lyften att man böjer lätt på knäna och böjer sig frammåt i höften med rak rygg. Man fortsätter böja sig tills skivstången precis passerat knäna.

I ett rumänskt marklyft tar lyftet slut här och man börjar dra upp stången mot ursprungspositionen igen.

I ett kronlyft har man lagt klossar under stången så lyftet tar slut här då man ställer ned vikten på klossarna.

I ett vanligt marklyft är det nu ca 20-30 cm kvar ned till marken och den sista biten så böjer man mer på knäna tills vikten ligger ned på marken.

Det är så här jag inbillar mig att övningarna ser ut. Jag hoppas bli rättad av om någon vet bättre.

Jag vet att i både kron/vanligt lyft så är ursprungspositionen att vikten ligger på marken men för likhetens skull så antar jag att man står upprätt med vikten i händerna.

z_bumbi
2004-12-11, 15:48
Rumänska. Skjut tillbaka häcken i sänkningen så vikter hamnar över fötterna eller i den riktningen i alla fall, lätt böjda ben.

I vanliga mark så sänker du stången genom att böja på benen samtidigt som du böjer ryggen lite framåt i höften, på ett ungefär i alla fall.

Kronlyft har en bestämd höjd på uppallningen (En viktskivas diameter upp till stången?) som kanske inte passar alla, vissa har knäna mot stången i startläget på kronlyft och då hamnar stången för långt fram t ex.
Ska man bara träna för styrkan så går det lika bra att höja eller sänka höjden på stången så att det passar kroppen bättre. Man ska försöka använda samma teknik som i vanliga mark.

physique
2004-12-11, 16:01
ok tack far snabbt svar z bumbi!

Kan passa på att fråga en till sak då. Vilka muskler ska man stretcha om man har problem att komma ner sista biten till marken i marklyften. Allså jag kan få ryggen fram ca 90 grader och fortfarande ha den rak men jag har ganska korta armar så jag behöver böja mera på benen för att få ner vikten på marken.

Borde vara samma som aktiveras vid knäböj med fötterna tätt ihop. Rumpan och framsida lår kanske?