handdator

Visa fullständig version : Bäst-före märkning


Swampen
2004-12-11, 12:37
Någon som provat Stars Omega-3 och kan svara på hur länge oljan kan förvaras.

Det finns ingen datum-märkning (vad jag kan se) på burkarna. Har kört med Eiselts tidigare och dom burkarna är ju tydligt uppmärkta på framsidan.

Köpte ganska många burkar, vill ju inte att skiten skall härskna...

EiseltUK
2004-12-11, 13:05
Troligen finns det någon form av märkning på förpackningen eftersom det är ett krav från myndigheterna. Vanligen ska du ha både ett bästföre och batchnummer (för att spåra batchen). Ibland kan man använda bäst-före-datumet som batchnummer och i enstaka fall kanske tvärtom.

Om oljan härsknar så känner du det säkert ganska tydligt genom att lukta på den. Det som kan vara problemet är att du kanske inte känner tiden när oljan håller på att bli dålig, dvs på väg att härskna eller delvist härsken.

Förvara den i kylskåp så håller den längre. Om oljan är härsknar så ska du kasta den.

/ Henrik

Swampen
2004-12-11, 18:38
Ok, tack för hjälpen. Jo första tanken är ju att det är något man själv har missat, men finns det någon med Starburkar som kan säga var ni har hittat ert datum ?

Dom enda siffrorna som finns på min burk är 65250 som är instansat i plasten på botten av burken... :confused:

Mac
2004-12-12, 15:48
Maila till den återförsäljare du köpt dem av och fråga... :thumbup:

Sverker
2004-12-12, 17:16
Är oljan dålig så märkas det direkt. Skarp fisksmak och ofta bitter efteråt. Har man otur kommer smaken upp i halsen under flera timmar efteråt.

EiseltUK
2004-12-12, 19:10
Dom enda siffrorna som finns på min burk är 65250 som är instansat i plasten på botten av burken... :confused:

Det är burkens artikelnummer hos plasttillverkaren. 65 är burktyp och 250 är volym.

/ Henrik

Swampen
2004-12-12, 21:14
Ok, då är burkarna ej datum-märkta. Har mailat åf - utan svar :sleep: Än är det inte något fel på kapslarna iaf...